fler hästar med kolfilter ?

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Självklart får du bättre effekt med ett kolfilter monterat, luften blir "tvättad" och det är ren luft som blandas med bränslet, med dom luftföroreningar som finns idag så tappar man ca 9,6% effekt på en insprutsmotor, på en förgasarmotor är förhållandet 11,2% så visst finns det kraft att hämta med ett kolfilter, det är nästan jämförbart med lustgas.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Självklart får du bättre effekt med ett kolfilter monterat, luften blir "tvättad" och det är ren luft som blandas med bränslet, med dom luftföroreningar som finns idag så tappar man ca 9,6% effekt på en insprutsmotor, på en förgasarmotor är förhållandet 11,2% så visst finns det kraft att hämta med ett kolfilter, det är nästan jämförbart med lustgas.

Men hjälper det även mig som bara kör på Alptoppar och inte utsätter min motor för förorenadluft?
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
hahaha denna tråden ska ju vara med i, dumma mc uttalanden!
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
efter mycket letande fram och tillbaka har jag faktiskt hittat på wikipedia att turbulenskoficienten på elektroheliosfilter är något högre än på electroluxfilter. skall höra med han om man skall ha hög eller låg koficient. det verkar vara en djungel detta
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
det finns fläkt
usb-cute-fan.jpg

och fläkt
turbin3.jpg

Jag tror din hoj går snabbare och smidigare med den översta fläkten på kutsen. Än den nedre kopplad in i insuget.

:tungan
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kolfilter är löjligt bra.
Tycker faktiskt att det är en smula konstigt att det inte används till motorer.
Eller det kanske det gör?
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Kolfilter är löjligt bra.
Tycker faktiskt att det är en smula konstigt att det inte används till motorer.
Eller det kanske det gör?

Senaste inom luftflödesforskning är en teknik som Triumph använder och som gett Daytona 675 tre masterbikevinster. Istället för traditionellt kolfilter och variabla trattar använder man antimateria i luftburken för att skapa ett svart hål. När luften sugs in i luftburken på ett minst sagt våldsamt sätt börjar den rotera och leds på ett mycket avancerat sätt förbi det svarta hålet ner i cylindrarna. Triumph hade initialt problem med att allt för mycket materia sögs ner i cylindrarna, har sett en prototyp där man använder solida kapslade blyplattor på 400 meter tjocklek för att uppnå rätt filtrering. Triumph utvecklade sedan ett tunnare membran (4mm tjocklek) (som sitter i Daytona 675) av ett material som inte är kännt för människan. :Bugar

så ni som kör med traditionella luffarturbo. bah... :arsele
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Glöm sedan inte att fästa magneter på bränsleledningarna. Ger lätt en 5-10 hästar till. :tummenupp

Magneter är gammalt nu, tekniken har förfinats. Det senaste är att sätta en "rail", dvs en magnetisk bana utefter insugskanalen. (jämför gärna också "railgun" på wikipedia). Detta ökar bränslegenomströmningen markant, och man kan få ut en nära 90-procentig ökning av effekten. Man kan öka effekten ytterligare genom att ersätta blyet i bränslet med mikroskopiska järnpartiklar. Turbo - släng dig i väggen! :fakta

Får dock ej göras i samband med kolfiltermodden, då kolet och syret reagerar med järnpartiklarna och stålbitar bildas i insuget, vilket kan skada ventilerna.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
tja..

måste fråga. satt och pratade med en kille ute hos polaren lite och han är riktigt duktigt insatt i att pilla på motorer . och han sa att om man tar ett kolfilter. typ som sitter i köksfläkten och sätter det i insuget innan förgasarna , skulle vara ca 2 cm tjockt sa han. så vinner man ungefär 15 hk på det.. tydligen så gör hålen och hur om sitter i filtret att man får en viss turbulens på luften som visst skulle vara bra .

är det någon som kan bekräfta om det ligger någon saning i detta.
vore jäkligt gott om det verkligen funkar. och killen är ju uttalat duktig på motorer så det känns som att det borde funka

Nej. Du tjänar inte en enda hästkraft på att sätta dit något som ger mer motstånd i insuget. Möjligen förlorar du några hästkrafter.
Att det skulle skapa turbulens som gynnar motorn är båg då du redan har ett turbulent flöde där. En normal 600 cc hoj suger i sig ca 3000 liter i minuten vid 10 000 rpm. Det går inte att få det mer turbulent.
Din polare hittar på eller har själv blivit lurad av någon.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag tog en liten borr och borrade små små gropar i kåpan på min ZX-9R så att ytan blev som en golfboll. Alla ni som spelar golf hajar att hojen blev bra mycket snabbare. Lägg till ett kolfilter på det så är ni uppe i 400 knyck!
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
Men tänk på att räkna på rätt sätt också.

Exempel RÄTT

Hoj 150hk

kolfilter 15hk
Chip 10hk
Filter +5%
Avgas minst +8%
Cyklon i insuget 8%
Tot: 217hk


Exempel FEL

Hoj 150hk

Avgas minst +8%
Cyklon i insuget 8%
Filter +5%
kolfilter 15hk
Chip 10hk
Tot: 211hk

Du tappar 6hk i miniräknaren.
Så skaka lite på den så ramlar nog dom sista hästarna ut också.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det där avfärdar jag som humbug!

Däremot har jag provat Powerstone från den här sidan (http://crystal-cure.com/), enkel att montera, en gnutta Karlssonsklister i vardera insuget och en Power-stone med ca 4 mm diameter i varje. Butt-dynon ger att det ger ca 3 hkr genom hela registret, återstår att bänka för att få bekfräftat. Se upp bara så att kristallerna inte motverkar varandra, jag monterade en 45 grader fel första gången, och då tappade jag ungefär motsvarande :(
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top