Ozziania
SuperSport är lite roligare
von reisen skrev:Angående A-kort på köpet, fråga er själva om ni är under 46 år vem kör värst du eller din farsa...
Farsan kör sämre, jag värre
Frågan är vad som är skadligast... Jag vet faktiskt inte?
von reisen skrev:Angående A-kort på köpet, fråga er själva om ni är under 46 år vem kör värst du eller din farsa...
Ey, det där är ju jag! Och det skall ni veta; att jag är skitfarlig i trafiken. Över 20 års trafikvana med bil väger lätt i de här sammanhangen, är absolut ingenting jämfört med nyligen dokumenterad förmåga att utföra en korrekt garagevändning eller att klara av konbanan på utmätt tid.benkar skrev:Förutom dom med "gratis A-kort" så finns det säkert en mängd folk som var i 16-årsåldern, tex i slutet av 70-talet, en bit in på 80-talet, tagit lätt-A (som sedan automatiskt blev tung-A) , kört 125a något år, och sedan inte suttit på en hoj... har nog tappat den mesta av kunskapen/erfarenheten, och är säkert närapå lika "farliga" som dom som fått "gratis A-kort" och aldrig suttit på en hoj tidigare, utifall dom efter 25 år skulle få för sig skaffa en hoj.. .
GlennB skrev:jag tror nog att dom som kört upp för 125'a och sen aldrig kört igen är extremt få, om man verkligen tog sej tid och pengar då så lär man ju inte tappat intresset helt sedan ?
kle1991 skrev:??? Vad f-n tänker du ´med!???? Det finns faktiskt folk som HYR hoj några ggr per år, så då skall de bli av med kortet, skall det gälla bil också tycker du??? Det har inget med ägarskapet att göra alls, finns INGET som säger att en som ÄGER en hoj kör bättre eller är säkrare i trafiken.
Men en "påtvingad"kunskapsgennomgång med praktik, MEN man kan INTE ta ifrån någon något från tidigare regler.
Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.amullo skrev:Som jag sa. OM DE VILL BEHÅLLA A-behörigheten och inte ägt en hoj på 5 eller 10år så bör de få genomgå ett mindre kunskapsprov.
Bingo skrev:Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.
Bingo skrev:Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.
enhjuling skrev:Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
Det saknas fakta!!
Och sen sitter vi och gissar här....Skyller på gubbar som inte har klarat garagevändningen eller på yngre som kör för fort.. Det blir ju bara gissningar och spekulationer
.
enhjuling skrev:Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
enhjuling skrev:Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
Det saknas fakta!!
Och sen sitter vi och gissar här....Skyller på gubbar som inte har klarat garagevändningen eller på yngre som kör för fort.. Det blir ju bara gissningar och spekulationer
BMW R90s skrev:Här är en typisk olycka, ej dödlig.
Vad beror en sådan på? På bilden i tidningen ser man att det är en
custom av större modell.
Olyckan inträffade i ''rörig'' fyrvägskorsning, ej ljusreglerad.
http://www.corren.se/archive/2004/8/24/hsxmkfpxjn9wi2i.xml?category=1mr1hejnjl1ebhm
De diskuterar även att förbjuda motorcyklar på "B-roads" (typ 70-vägar).TomK skrev:Brittiska transportministeriet gör i alla fall mer än våra svenska motsvarigheter. Här är deras senaste alster om vikten av att köra aktivt och medvetet: http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/download/perfectday.mpg
oFFkeFF skrev:Jag tror personligen att 40-50++ dör på grund av att de kör hoj som de kör bil, d.v.s lätt tillbakalutade, solklart lite för fort också, och med gott självförtroende tror de att sina "likar" i bilarna ser dem precis som när de kör bil.
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |