Fler olyckor ger hårda krav på mc-förare

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
von reisen skrev:
Angående A-kort på köpet, fråga er själva om ni är under 46 år vem kör värst du eller din farsa... :tomten

Farsan kör sämre, jag värre :)
Frågan är vad som är skadligast... Jag vet faktiskt inte?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
benkar skrev:
Förutom dom med "gratis A-kort" så finns det säkert en mängd folk som var i 16-årsåldern, tex i slutet av 70-talet, en bit in på 80-talet, tagit lätt-A (som sedan automatiskt blev tung-A) , kört 125a något år, och sedan inte suttit på en hoj... har nog tappat den mesta av kunskapen/erfarenheten, och är säkert närapå lika "farliga" som dom som fått "gratis A-kort" och aldrig suttit på en hoj tidigare, utifall dom efter 25 år skulle få för sig skaffa en hoj.. .
Ey, det där är ju jag! Och det skall ni veta; att jag är skitfarlig i trafiken. Över 20 års trafikvana med bil väger lätt i de här sammanhangen, är absolut ingenting jämfört med nyligen dokumenterad förmåga att utföra en korrekt garagevändning eller att klara av konbanan på utmätt tid.

GlennB: jag tror tvärtom att de flesta av återfallsknuttarna har 125-bakgrund. Edit: sporthojsåkare avses.
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tror inte på tester av olika slag. Om alla höll hastighetsgränserna skulle 90% av olyckorna försvinna......och vem kör för fort på en uppkörning???? :va
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
citat "I olycksstatistiken är 85 procent av de omkomna över 25 år. "
många som åker sporthoj är väll ändå ca 21-40 och gasar satan och leker.
och oftast dom vid 50+ sitter väll och glider på blysläde och glider i 70 på
70 vägar??
vilka tror ni utgör stor del i staistiken på 25+?? :kocko
 
Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
GlennB skrev:
jag tror nog att dom som kört upp för 125'a och sen aldrig kört igen är extremt få, om man verkligen tog sej tid och pengar då så lär man ju inte tappat intresset helt sedan ?

Tog A-kort när jag var 16, mest för att kunna transportera mig aningens snabbare än med moppe, men sedan var det bil som gällde, inte så många av polarna som fortsatte över till tung hoj. Att det sedan blev hoj igen, några år senare, var mest en tillfällighet, hojåka var totalt ute efter MC-boomen i början av 80-talet och "döds-åren", så beg.priserna var sjukligt låga... kunde inte låta bli köpa en 400a, och fastnade i hojträsket.. :) Tror dock inte att så många av 125a-polarna fortsatte, men kan ju ha fel.

Var inte speciellt betungande ta A-kort på den tiden, varken ekonomsikt eller tidsmässigt, övningskörde lite privat, och 5 lektioner på körskola för att få köra upp via körskolan... (ont om privatist-platser) så var det avklarat.... :3freak

/B
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Körde upp med 15 bhp samt fick bluff-C med fejkat intyg. Vilket kap :banana

F ö tror jag inte VV är kapabla att få folk att köra bättre. De vet nog själva inte hur man kör båge. De vet ju inte ens varför de har ett gäng som sprider ut grus och ett annat gäng som soppar upp det. Tvivlar t o m på att det sker, som Ingemar Skogö skriver "..Vi kommer att genomföra en djupanalys av mc-olyckorna och ta reda på vad som kan göras för att förbättra tillståndet.." Hur skall de göra det då? Det tar ju 10 år innan de ens har rutiner för hur undersökningsjobbet skall gå till. De skriver en "fejkrapport" baserat på nonsens och det slutar med 5 cm mindre mellan konerna i konbanan :fyllisar
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
kle1991 skrev:
??? Vad f-n tänker du ´med!???? Det finns faktiskt folk som HYR hoj några ggr per år, så då skall de bli av med kortet, skall det gälla bil också tycker du??? Det har inget med ägarskapet att göra alls, finns INGET som säger att en som ÄGER en hoj kör bättre eller är säkrare i trafiken.

Men en "påtvingad"kunskapsgennomgång med praktik, MEN man kan INTE ta ifrån någon något från tidigare regler.

Som jag sa. OM DE VILL BEHÅLLA A-behörigheten och inte ägt en hoj på 5 eller 10år så bör de få genomgå ett mindre kunskapsprov.

Hur många HYR en hoj ett antal ggr. per år jämfört med det antal 40+ åringar som har gratis A-behörighet men som aldrig rört en hoj?? Tänk lite logiskt. Andelen MC-hyrare torde vara mindre än 1%. Alla lösningar kommer att vara imperfekta, dock anser jag /HÖGST personligen) att även de som enbart hyr en hoj "då och då" får finna sig i att de hamnar i den spricka i systemet som i så fall skulle finnas.

Och jag tänker med huvudet. Ungefär som 99% av resten av Homo Sapien Sapiens.
Tack för personpåhoppet iallafall. Det är ALLTID lika kul. :7peta
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
amullo skrev:
Som jag sa. OM DE VILL BEHÅLLA A-behörigheten och inte ägt en hoj på 5 eller 10år så bör de få genomgå ett mindre kunskapsprov.
Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Bingo skrev:
Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.

Givet så har ju körvana i trafik mycket med överlevnaden att göra. Själv hade jag 10 år bakom ratten innan jag satte mig på en hoj första gången. Det ledde ju till att man hade ett annat sätt att se trafiken på än den som är 18 och aldrig kört i trafiken tidigare.

Men ett kunskapsprov bör ju finnas för att åtminstone få bort dem som aldrig kört hoj, utan bara fått ett A-kort. Nu är ju iochförsig chansen att dessa tar sig ut i trafiken på en hoj ganska små. Den största faran ser jag hos de som hade hoj när de var 18-20 och sen skaffar igen när den är 60+. Deras körvana är borta och kunskapen, känslan måste tränas upp från scratch.

Märk väl.
De som ägt/äger en hoj bör undantas, dock med en uppmaning till de som inte ägt en hoj på 5år om att gå en avrostningskurs för kraftigt reducerade kronor.

De som aldrig ägt en hoj bör få sin A-behörighet indragen, med reservation för de som vill uppvisa kunskap på ett manöverprov/teoriprov. För ex. de som hyr hojar eller jobbar med hojar och alltid "lånar".
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
Det saknas fakta!!
Och sen sitter vi och gissar här....Skyller på gubbar som inte har klarat garagevändningen eller på yngre som kör för fort.. Det blir ju bara gissningar och spekulationer :mad:

Jag mailade killen på ekot och förklarade min åsikt och bad honom gräva lite, det kanske han gör, han svarade i alla fall på mailet.
Sen mailade jag vägverket och bad om datat som ligger bakom deras statistik.
får väl se om det ger nåt men..... Nu har jag blivit så irriterad så jag skall försöka få fram lite fakta i alla fall.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Vad är det egentligen man skall visa i det där kunskapsprovet? Det låter faktiskt inte särskilt meningsfullt. Köra MC är lite som att cykla, har man lärt sig en gång så glömmer man inte. Det är nog andra saker som avgör om man överlever i trafiken eller ej. Och där tror jag att 40+ åringarna har ett ganska rejält försprång framför en 20-åring med ett färskt körkort.

Jag tror personligen att 40-50++ dör på grund av att de kör hoj som de kör bil, d.v.s lätt tillbakalutade, solklart lite för fort också, och med gott självförtroende tror de att sina "likar" i bilarna ser dem precis som när de kör bil.
Vissa saker går inte ur, man behöver inte köra som ett svin i trafiken för att dö på en hoj, det räcker med att tro att man kan bromsa från 70->0 på tio meter, vilket många tror i korsningarna..
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
enhjuling skrev:
Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
Det saknas fakta!!
Och sen sitter vi och gissar här....Skyller på gubbar som inte har klarat garagevändningen eller på yngre som kör för fort.. Det blir ju bara gissningar och spekulationer :mad:
.

Japp en massa kluriga slusatser utan underlag... :näsblod
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
enhjuling skrev:
Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....

Instämmer. Journalister jobbar ju i underhållningsbranchen och det blir sällan bättre än så där. Försäkringsbolagen är väl de som kanske har bäst koll. Men behåller nog informationen för sig själva.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
enhjuling skrev:
Blir skittrött på att bara få lite lösryckt statistik slängt framför mig......
Många äldre mc-förare drabbade...blabla osv
dom snackar bara om antalet dödade inte det totala antalet olyckor...blabla
ingen viktning mot antalet hojar i trafik....
Det saknas fakta!!
Och sen sitter vi och gissar här....Skyller på gubbar som inte har klarat garagevändningen eller på yngre som kör för fort.. Det blir ju bara gissningar och spekulationer :mad:

Tror att VV famlar lite i det blinda just nu, kring vad som hänt i år, dvs det kraftigt ökande antal dödade hojåkare.

Efter förra säsongen gjorde VV en "djupanalys" av dödsolyckorna i Sthlms Län, där det konstaterades att det i majoriteten av fallen handlade om hojåkare 30-40 år, med lång erfarenhet av hojkörning, som körde ihjäl sig när dom skaffat en riktig "värstinghoj". På det följde den i våras startade "kampanjen" riktad mot klass 7 -hojar: http://www.vv.se/aktuellt/kampanj/mc/

Och så visar det sig i år, att det även är ännu äldre, inte på klass 7-hojar, som hör till dom drabbade.... av dom sju första som omkom i Sthlms län i år, var det väl "bara" en klass 7-hoj av vad jag fått höra, lite tvärtemot kampanjens budskap (att klass-7 hojar är SÅ farliga).. Gissar att VV (och tex SMC) kommer titta närmare på statistiken när den är sammanställd, och att det blir nya "djupanalyser", och någon ny kampanj nästa år...

Oavsett gissningar och spekulationer, så kan ingen, oavsett ålder, typ av hoj, känna sig säker, slå sig för bröstet och säga att man inte hör till en olycksdrabbad grrupp, speciellt då det gäller olyckor där det är vänstersvängande bilar osv inblandade, så bara att tänka ett snäpp längre när man är ute och gasar, ta det lite snyggt i "farliga" sitiuationer, tänka på gruset och leran på småvägarna, så kan det kanske bli en ljus höst vad det gäller hojolyckor!

/B
 

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ale kommun
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Både bra o dåligt. Det som är bra är att man sållar bort dom okunniga som är eller kan bli eventuella trfikfaror.
Det dåliga är att detta är ytterligare ett sätt för staten att mjölka pengar från befolkningen vilket dom redan gör på alla sätt o vis.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
BMW R90s skrev:
Här är en typisk olycka, ej dödlig.
Vad beror en sådan på? På bilden i tidningen ser man att det är en
custom av större modell.
Olyckan inträffade i ''rörig'' fyrvägskorsning, ej ljusreglerad.
http://www.corren.se/archive/2004/8/24/hsxmkfpxjn9wi2i.xml?category=1mr1hejnjl1ebhm

Bilisten missbedömmer avståndet, hjärnsläpp, blind eller så, stressad, svänger, hojåkaren tror på sin "rätt", inte beredd på att bilen kommer svänga... Personligen är jag överförsiktig/nojjig vad det gäller bilar som står vid vägkant, eller ska korsa min väg, ex vid vänstersväng.

Förra sommaren, på väg till Svinträffen på Öland, 1 mil kvar, vi kör 50 i ett samhälle. Vi är 15 hojar, jag + 2-3 hojar till möter en bil, och efter den sista av dom hojarna, svänger bilsen vänster mitt framför polaren, kort avstånd kvar, så han bromsar omkull sig för att slippa köra rakt in i bil, men glider in i bil. Tanten på passagerarplats har sett hojen, och troligen gubben bakom ratten med, men han svängde ändå, kunde inte förklara varför...

Ta det lugnt när ni ser bilar som kan tänkas svänga, fega hellre lite, än hävda din rätt, gör ont köra in i bilar...

/B
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
oFFkeFF skrev:
Jag tror personligen att 40-50++ dör på grund av att de kör hoj som de kör bil, d.v.s lätt tillbakalutade, solklart lite för fort också, och med gott självförtroende tror de att sina "likar" i bilarna ser dem precis som när de kör bil.

Dra inte alla 40-50-åringar över samma kam... :fatta! ganska många sådana som kör sporthoj....

Är snart 40, måste jag börja köra tillbakalutat då? :(

Men... en poäng har du :) Att "åka hoj", dvs pysa fram, sitta och lalla för sig själv, kan nog ibland vara minst lika farligt som att "köra hoj" inspirerat och lite för fort, då man har sinnena på spänn och beredd på det värsta hela tiden...!

/B
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top