Fler olyckor ger hårda krav på mc-förare

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
amullo skrev:
Och jag tänker med huvudet. Ungefär som 99% av resten av Homo Sapiens.

Homo Sapien Sapiens :mattias
(Homo Sapien; Mänsklig föregångare som dog ut för över 100 000 år sedan )
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu skall jag ge oss killar en j-a känga..Hur många mc-burna tjejer/kvinnor förolyckas eller ens är inblandade i en mc olycka???? Nu menar jag BARA de som kör, inte passagerare, sen kan man räkna ut procentuellt hur olycksbefriade de är, tror det är en skrämmande jämförelse. Är de inblandade så är det nog sällan deras fel.

Tjejer 1) Kör sällan eller aldrig för fort,2) Chansar inte i onödan

Vi kanske borde anamma ett mer körvänligt sätt och köra med mera omdömme, o framför allt sluta "leka" på allmän väg?

Så om alla körde som tjejer i trafiken, tror jag att de flesta svarta rubrikerna i tidningarna skulle minska drastiskt..
 

Hanzzon

Den långe Den snygge Å Den vackre
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R1 03, sådär Blå/Svart
Hur många MC förare har kört ihjäl någon annan med Mc då ???
Oftast är det ju MC föraren som det går värst för, så det är väl upp till var och en om han/hon tycker att dom kan köra hoj...

Nä hellre att dom gör B kortet svårare och äldre får ta en uppkörning och visa vad dom kan, är ju var och varann gång man är ute och köra med hojen men träffar på nån Going i sin bil.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
benkar skrev:
Dra inte alla 40-50-åringar över samma kam... :fatta! ganska många sådana som kör sporthoj....

Givetvis inte alla, utan delar av den grupp "återfallare".
Finns ett gäng krutgubbar som kör hoj ruskigt fort och säkert, som kör från rejsputtar, är toksäkra på bromsarna och kan läsa trafiken. Men det är oftast de som också kört hoj i 40-50 år..
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
kle1991 skrev:
Så om alla körde som tjejer i trafiken...
Det är ju precis det de flesta på detta forumet gör, på ett sätt i vart fall. Däremot skriver de snabbt som fan, även den stora grupp som varken har körkort eller motorcykel.
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
kle1991 skrev:
Nu skall jag ge oss killar en j-a känga..Hur många mc-burna tjejer/kvinnor förolyckas eller ens är inblandade i en mc olycka???? Nu menar jag BARA de som kör, inte passagerare, sen kan man räkna ut procentuellt hur olycksbefriade de är, tror det är en skrämmande jämförelse. Är de inblandade så är det nog sällan deras fel.

Tjejer 1) Kör sällan eller aldrig för fort,2) Chansar inte i onödan

*Host host*

Det är rätt få tjejer som kör MC över huvud taget om du missat det.. har ingen statistik på det men jag misstänker att deras olycksfrekvens är likvärdig per körd kilometer, eller till och med större än motsvarande för män!

Jag känner exakt en tjej som kör sporthoj, hon kör nog "vildare" än mej iaf.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bingo skrev:
Det är ju precis det de flesta på detta forumet gör, på ett sätt i vart fall. Däremot skriver de snabbt som fan, även den stora grupp som varken har körkort eller motorcykel.
Jo det behöver ju som bekant inte gå särskilt fort för att det ska vara vådligt.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Hanzzon skrev:
Hur många MC förare har kört ihjäl någon annan med Mc då ???
Oftast är det ju MC föraren som det går värst för, så det är väl upp till var och en om han/hon tycker att dom kan köra hoj...

Nä hellre att dom gör B kortet svårare och äldre får ta en uppkörning och visa vad dom kan, är ju var och varann gång man är ute och köra med hojen men träffar på nån Going i sin bil.....

Staten och Vägverket, tycker nog inte att det är upp till var och en att tycka om man kan köra eller inte, dvs Vägverket vill ha snygga siffror, är ju deras "uppdrag" att minska alla sorts trafikolyckor, och en olycka kostar samhället stora pengar, även om man bara tar död på sig själv, och så har man kanske släkt, vänner och bekanta som blir lite ledsna om det händer..

Och tyvärr har det väl i år varit någon olycka neråt i landet (från Tokholm sett) där hojåkare dött när hoj frontat med hoj, och förra året var det en tragisk olycka där en hojåkare klöv en bil, då han, och dom två i bilen dog: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=14657 http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=14553 så det är inte alltid "bara" mc-föraren som blir drabbad.

/B
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Japp, nu har vi skärpt uppkörningskraven, tvingat alla nyblivna/unga motorcyklister att åka "pysmoppe" försäkrat ihjäl sporthojs-segmentet för unga/låginkomsttagare och nu förvånas vi över att äldre människor kör ihjäl sig på sporthojar och att olyckorna med crossmotorcyklar (läs motard) ökar...

Kan det inte vara så att tidigare åtgärder har funkat, yngre förare kör allt mer sällan plastraket, alternativt den genomsnittlige plastraketsföraren har blivit äldre samt att dom yngre stuntar omkull med motarder utanför donken istället för att krasha ihjäl sig på bulten?

Jag hörde ett samtal för ett tag sen mellan två äldre mc åkare som gick ungefär såhär: "Ja jag hade ju tänkt mig en nyare touringhoj, men sedan Triumph försäkringen (som var skitbillig) slutade att gälla för deras sportmodeller har dom blivit skitbilliga begagnat, och försäkringen för mig som är äldre är ändå rätt hyfsad, så jag tror jag köper en begad sån istället, jag hade ju en daytona som ung, den var riktigt vass serru"

Daytonan han hade som ung skulle få det kämpigt mot en modern 25Kw mellanlätt motorcykel idag....

Jag skrattade mig dubbelvikt då min far (som hade roliga motorcyklar som ung) skulle provköra modern 125'a...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag får igen henvisa till forriga studier från SMC & VV om dödsolyckor. LÄNK

smc_fakta.htm


Du bör ku få hela "Studiet" fram i en powerpoint version.
Yepzz, flera är redan förre året vuxna...

Jag tror att utbildning ska göras rolig - exact som SMC har på Rörken, och även på dom större banor. Det är min uppfattning att man får oss på hoj utt och leka trafiksäkerhet.

I BMW MC Klubben, har denne lek betytt att vi senasta året har haft 600 BMW MCs på bana och tränat broms och kurvteknik.
DSCN2004-640.JPG


Tar jag fram dom 600 från BMW MC Klubben och dom som vi vett har kört med SMC på Rörken dom senasta 2 år - kan vi konstara att inga har avlidat i MC olyckor - jag tror att det vi gör är rätt..

Jag ser vår uppgift som en aktiv del av hojsamhället, att se till att det finns banor vårt vi komme och köra, leka, gassa av oss - varje vecka. Det bästa sätt att få detta att bli verklighet är att vi får SMC att jobba för detta - stödja sålunda SMC och bli aktiv där..

På snack om konkreta siffror kolla gärna på www.acembike.org - regga dig och tanka hem "Maids"
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
von reisen skrev:
Angående A-kort på köpet, fråga er själva om ni är under 46 år vem kör värst du eller din farsa... :tomten



Olle vem kör värst du eller din farsa, Jo det ska jag tala om för dig Olle min farsa kör mycket fortare en mig överallt. Jag har lite problem att hänga på en kawa zzr1200 om det inte är på grusväg eller liknande, tack för mig over and out :tomten
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det där är ju ingen MC, det är ju en bil, kanske BMWs nya 1-serie :)

Galne Dansken skrev:
Jag får igen henvisa till forriga studier från SMC & VV om dödsolyckor. LÄNK

smc_fakta.htm


Du bör ku få hela "Studiet" fram i en powerpoint version.
Yepzz, flera är redan förre året vuxna...

Jag tror att utbildning ska göras rolig - exact som SMC har på Rörken, och även på dom större banor. Det är min uppfattning att man får oss på hoj utt och leka trafiksäkerhet.

I BMW MC Klubben, har denne lek betytt att vi senasta året har haft 600 BMW MCs på bana och tränat broms och kurvteknik.
DSCN2004-640.JPG


Tar jag fram dom 600 från BMW MC Klubben och dom som vi vett har kört med SMC på Rörken dom senasta 2 år - kan vi konstara att inga har avlidat i MC olyckor - jag tror att det vi gör är rätt..

Jag ser vår uppgift som en aktiv del av hojsamhället, att se till att det finns banor vårt vi komme och köra, leka, gassa av oss - varje vecka. Det bästa sätt att få detta att bli verklighet är att vi får SMC att jobba för detta - stödja sålunda SMC och bli aktiv där..

På snack om konkreta siffror kolla gärna på www.acembike.org - regga dig och tanka hem "Maids"
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Fan, inga mer lagar...vi är experter på att kontrollera oss själva i Sverige. Lite frihet måste vi väl ha kvar i livet...snart ska de rösta fram lag om hjälmtvång på cykel också...
Vi har en gedigen utbildning för att få framföra fordon, och dessa personer som fick sina behörigheter på köpet kommer med tiden, rent naturligt att minska i antal.

Bättre att såna föreningar som SMC och liknande är aktiva och ordnar tillfällen för oss att få träna på bana och hålla oss informerade om olika risker osv.

Nollvisionen är ett omöjligt mål, så länge vi själva ska ha kontrollen över de fordon vi styr/rattar. Folk somnar, missuppfattar, felbedömmer osv osv...
 

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
I Skogen
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Jag tror VV får lära sig att räkna % snart. Det tror fan att olyckorna ökar när hojbeståndet i detta landet har mer än fördubblats dom senaste åren. I dag finns det 283 000 motorcyklar påställda i Sverige 1997 fanns det 115 000.

Det har ställts på 37 000 hoj det senaste året. Med den ökningen så borde ju döds antalet vara ännu högre. Dom borde istället vara rätt nöjda. Eller inte en döds olyckor är en för mycket men det kommer alltid att hända så länge det finns motorcyklar ute på vägarna.

Iofs håller jag med att gratis A-korten borde det göras något åt. Tex en enklare utbildning som är knuten till försäkringsbolaget. Genomfös inte den så kan dom få en sporthojs premie på sina blysänken.

Jag tycker absolut inte att dom behöver ta om hela körkortet då kommer vi få det väldigt glest mellan MC handlarna i detta landet eftersom det är "gamlingarna" som kör hoj idag som får MC firmorna att gå runt. Skulle det bli för svårt att ta kortet så går dom förmodligen hellre ut på golfbanan istället för att köra hoj.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
SVD (ons 25 aug) där en artikelrubrik är "Äldre mc-förare ofta offer".

Skrivs att 1/3 av de omkomna i år är över 45 år, och att VV ser med oro på det osv, bla, bla, och NU är det +45 som är problemet, bla dom som fått KK på köpet. SMC genom Per Johansson näms, men där är det förra årets problem, dvs Klass-7 som dras upp, att det är klass 7-hojar som är eländet. känns som om Per inte riktigt vetat vad frågan från reporter gällde, inte varit helt uppdaterad, för jag upplever att Per J annars har bra koll på vad som gäller/är aktuellt kring det här med MC-olyckor.

Känner lite att både VV och SMC, samt vi amatör-statistik-tolkare, får avvakta lite innan man drar för många slutsatser, går inte titta på ett enstaka års statistik, som tex förra året då det var 30-40-åringar på klass-7 hojar som var rejäl syndabock, och rusa iväg med kampanj utifrån det, och titta på årets +45 problem, och till i våren dra igång en kampanj utifrån det...

Många olyckor är tillfälligheter, från år till år, kanske väderberoende, att antalet mc-olyckor dom senaste åren inte ökat i samma takt som antalet ökande mc i trafik, är troligen/kanske bara en lycklig tillfällighet, med tanke på den explosiva ökningen av antalet MC i trafik, så "borde" antalet skadadade hojåkare ha ökat, speciellt som det är en "oskyddad" trafikantgrupp.

Att det exploderat i år kan bero på allt från tillfälligheter, att det kanske varit "lagom hojåkarväder", med många hojåkare på vägen, till att nya hojåkare börjat gasa lite, vidare till att äldre med gratis-KK vågat sig ut på vägarna mer efter lite travande benspark runt kvarteret förra året, börjat känna sig självsäkra.

Viktigast är nog att alla hojåkargrupper tar sig en funderare, han/hon med A-gratiskkort, ta lite körlektioner, ung med nytt KK, även medleålders, lite äldre med "riktigt" A-KK och mycket hojåka i ryggen, gå på fortbildningskurser, tagga ner åtminstone ett litet snäpp på landsväg, se till få banor kring storstäderna att "rasa av sig" på, med gällande trafiksförsäkring.

Samt att VV och tex SMC ska ta det lite lugnare med att peka ut enskilda grupper uifrån ett års omständigheter, det sättet kan ev. göra att andra grupper känner sig "säkra", och rentav bli den olycksdrabbade gruppen nästa år. Istället ska man peka på alla hojåkare som en stor grupp... ta fram/visa vilka sitiuationer och omständigheter som orsakat olyckor, publicera det, så att vi andra kan lära oss av det, och gemensamt samverka för att minska antalet olyckor.. :7peta

/B
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top