Flicka påkörd av smitande MC-förare.

Tommy.exe

Guest
Av de hårda gardet av väganarkister här på forumet så får tjejen kanske skylla sig själv? Eller det gäller kanske bara om det är polistjejer eller tanter, flickor är kanske undantagna?
suck

Nu försvarar jag ABSOLUT inte killen på fyrhjulingen. Men det är ju en väldig skillnad på att skada en människa som medvetet valt ett yrke där konfrontation med kriminella SKA uppstå. Det är ju hennes jobb att konfrontera buset, hon är utbildad för det (nåja).

I mina ögon är det sju resor värre att köra på ett barn. Och att sen smita därifrån utan att göra vad man kan för flickebarnet. Jag finner inte ord för det.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Skulle inte tro det om han ändå har en sån regskylt tyvärr. Men hur fan lyckades han dra av skinnställ så snabbt?

Hur ofta används DNA som spårning egentligen? Har hört att det bara är vid väldigt grova mordutredningar. Nån som vet?

Tjena
Jag vet inte hur ofta dom går på DNA men jag tror det beror på vilka möjligheterna är från fall till fall.
Jag kom att tänka på ett fall jag läste i lokaltidningen här. Jag läste för ca 1-3 månader sen att nån snubbe i Gbg åkte fast för nåt brott(jag minns inte vilket) och i samma veva så gjorde dom ett DNA test och det visade sig att dom fick en träff i "registret". Snubben hade varit med om ett villainbrott här i blekinge för många år sen och då hade han skurit sig på nånting, antagligen en glasruta. Ingen åkte fast för inbrottet då men polisen sparade DNA-provet för framtida bruk och nu många år senare verkar det som att snubben åkte dit. :)
Bytet vid inbrottet ska enligt tidningen varit 18.000:- minns jag. Jag minns detta just för att jag fick tjata på polisen för att få dom att kolla där min hayabusa hade blivit stulen och den var värd många ggr mer. R-vhål... Dom la först ner fallet utan att ens kommit och tittat.

Last edited:

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Finns ju en DNA databas som alla som är födda på 70-talet och senare registreras i när de föds, och polisen har ju ett antal gånger (trots att det är emot sveriges grundlag) använt sig av det, så är förövaren hyffsat ung och född i sverige hittar de han lätt om de vill

Antar att det är PKU-registret du menar. Det är inte ett DNA-register, utan ett blodprovsregister. Det är ganska stor skillnad. Det går att för många miljoner kronor göra det till ett DNA-register, men det är knappast aktuellt. Alla som är födda efter -75 finns med om man inte begärt att bli borttagen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
DNA fungerar bara på CSI.

För det första är det väldigt sällan man hittar användbart DNA som 100% säkert kan härledas till förövaren, och gör man det ska man sedan testa 9 miljoner svenskar för att få en match?

Okej, vi grovsållar bort kvinnor och män över 50 / under 14, begränsar oss även till att det borde vara någon boende inom regionen osv....

Det blir ändå för många människor att DNA testa.

När Haga mannen huserade som värst här i Umeå så togs ett aldrig tidigare skådat antal DNA prover på helt oskyldiga människor som givetvis fick sin integritet kränkt (jag var dock inte en av dom), jag har pratat med några av dom som fick lämna prov och alla var givetvis oskyldiga, men tyckte ändå att det var oerhört obehagligt.

Varje nyfödd i Sverige lämnar DNA ( frivilligt ) vilken ger kanske runt samma procent som degar sektbluffradiotjänst.

Hur länge vi gjort det vet jag inte, men i en generation nära dig har de koll på oss alla....

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Förmodligen så är det ju inte en laglydig och ärlig människa som körde hojen. Den här människan har inget samvete och bryr sig inte om andra personer. Förmodligen kommer människan aldrig att få sota för sitt brott, sorgligt nog.

Är nyfiken på vad det var för hoj, ser bara att den är svart. Man vet ju på ett ungefär vilket folk som kör dom ärliga hojarna med dom riktiga hojkorten och vem som kör med dom mindre ärliga hojarna och låtsaskort eller inget kort alls. :näsblod

En liten funderare, är det värre att en hojåkare kör på flickan än en vanligt bilförare? Det är ju inget ovanligt att folk blir påkörda. :confused:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Råder lite lynchmob stämning nu a la 1800tal tycker jag. Tror nog vem som helst här hade kunnat reagera på samma sätt. Låt säga att dottern var arab och hela tjocka släkten inte bor så långt bort. Hade ni väntat på farsan och bröderna?

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Hoj
Stunt
Varje nyfödd i Sverige lämnar DNA ( frivilligt ) vilken ger kanske runt samma procent som degar sektbluffradiotjänst.

Hur länge vi gjort det vet jag inte, men i en generation nära dig har de koll på oss alla....

Alla födda 1975 å framåt har fått ett stick i foten:tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
DNA fungerar bara på CSI.

För det första är det väldigt sällan man hittar användbart DNA som 100% säkert kan härledas till förövaren, och gör man det ska man sedan testa 9 miljoner svenskar för att få en match?

Okej, vi grovsållar bort kvinnor och män över 50 / under 14, begränsar oss även till att det borde vara någon boende inom regionen osv....

Det blir ändå för många människor att DNA testa.

När Haga mannen huserade som värst här i Umeå så togs ett aldrig tidigare skådat antal DNA prover på helt oskyldiga människor som givetvis fick sin integritet kränkt (jag var dock inte en av dom), jag har pratat med några av dom som fick lämna prov och alla var givetvis oskyldiga, men tyckte ändå att det var oerhört obehagligt.

Sånt skitsnack.
Har själv pratat med polis som tog fingeravtryck och DNA när det hade varit inbrott på förra jobbet.
Det handlar inte om att hitta personen ansvarig för det brottet just då utan att testa mot kända personer och även att testa framtida kända personer för att hitta koppling till brottet.
Med hjälp av de tester av både DNA och fingeravtryck hos oss så kunde de se att samma individ varit på 9 olika företag. När de väl får tag på honom kan de då döma honom för inbrott och stöld på samtliga företag.

När det gäller hagamannen som härjade i Umeå så blev det för stort och för farligt för allmänheten att man valde att testa alla män i byn som passade in på gärningsmannaprofilen, det är väldigt väldigt ovanligt att man tar till det kortet.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Av de hårda gardet av väganarkister här på forumet så får tjejen kanske skylla sig själv? Eller det gäller kanske bara om det är polistjejer eller tanter, flickor är kanske undantagna?
suck

Jag läste den andra tråden och....ja låt oss säga att man undrar hur en del tänker. Den här grejen är ju bara illa illa och det är ju synd att det händer, men att sedan smita och inte bry sej om tjejen suger pung :mad: det är så lågt gjort av killen. Jag är inte alltid laglydig men alla här kan ju se att sånt här bara bidrar till att vi får dåligt ryckte och lägre acceptans för vår hobby, även om om det nu var en stulen hoj.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Råder lite lynchmob stämning nu a la 1800tal tycker jag. Tror nog vem som helst här hade kunnat reagera på samma sätt. Låt säga att dottern var arab och hela tjocka släkten inte bor så långt bort. Hade ni väntat på farsan och bröderna?

ja han såg d va en blatteunge därför han sprang så fort han kunde.....:hihi

sorry, inget roligt med den här händelsen men d va sån dum kommentar.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Är nyfiken på vad det var för hoj, ser bara att den är svart.
Ser ut som en mattsvart Honda VTR F.
En liten funderare, är det värre att en hojåkare kör på flickan än en vanligt bilförare? Det är ju inget ovanligt att folk blir påkörda. :confused:
Nej, att han körde vårdslöst på just hoj spelar ingen roll. Hade varit lika illa om han kört över flickan m.h.a en snöskoter och sen smitit.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Jag stör mig rätt mycket på:

"– Han stod vid rödljusen vid Nobeltorget och accelererade som en dåre och körde på bakhjulen förbi mig, berättar han och fortsätter:"

Hur många bakhjul har en MC?

Journalistiken är inte vad den borde!

Annars kan jag inte mer än att bli ledsen över det inträffade, synd om lilltjejen som blev påkörd - och synd att förövaren inte skickas hem till steningen som annars skulle väntat.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag stör mig rätt mycket på:

"– Han stod vid rödljusen vid Nobeltorget och accelererade som en dåre och körde på bakhjulen förbi mig, berättar han och fortsätter:"

Hur många bakhjul har en MC?

Journalistiken är inte vad den borde!
Jo, journalister är verkligen de som gör en upprörd i sådana här lägen!
Det är bara att läsa trådarna här så ser jag hur extremt mycket bättre vi "invigda" skriver och uttrycker oss... :rolleyes:

Nu försvarar jag ABSOLUT inte killen på fyrhjulingen. Men det är ju en väldig skillnad på att skada en människa som medvetet valt ett yrke där konfrontation med kriminella SKA uppstå. Det är ju hennes jobb att konfrontera buset, hon är utbildad för det (nåja).

I mina ögon är det sju resor värre att köra på ett barn. Och att sen smita därifrån utan att göra vad man kan för flickebarnet. Jag finner inte ord för det.
Utan tvekan värre, men redan att mangla en kvinnlig polis som bara försöker göra sitt jobb är redan det för mig så många resor värre än det jag själv skulle kunna göra att skillnaden ändå känns rätt liten faktiskt.

Visst har en polis som jobb att konfrontera buset, men är troligen även det en människa.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
ja han såg d va en blatteunge därför han sprang så fort han kunde.....:hihi

sorry, inget roligt med den här händelsen men d va sån dum kommentar.

Om jag verkligen verkligen rannsakar mig själv, så måste jag erkänna att om jag klippte en unge eller vad som helst i exempelvis Tensta, Rinkeby, Hjulsta mm så skulle jag faktiskt inte stanna kvar utan åka vidare och anmäla mig hos första bästa polisstation i ett bättre område.

Inget otänkbart scenario i fallet, men snarare var det väl någon nojig pundare..

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag hade gärna tipsat farsan och bröderna om hemadressen...

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Om jag verkligen verkligen rannsakar mig själv, så måste jag erkänna att om jag klippte en unge eller vad som helst i exempelvis Tensta, Rinkeby, Hjulsta mm så skulle jag faktiskt inte stanna kvar utan åka vidare och anmäla mig hos första bästa polisstation i ett bättre område.

Inget otänkbart scenario i fallet, men snarare var det väl någon nojig pundare..

jag förstår helt och hållet. men nu hände inte detta i rosengård utan i centrala malmö. amiralsgatan/nobel e inget gangsterområde.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Tala för dig själv. Ingen normalt funtad människa reagerar på det sättet.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Sånt skitsnack.
Har själv pratat med polis som tog fingeravtryck och DNA när det hade varit inbrott på förra jobbet.
Det handlar inte om att hitta personen ansvarig för det brottet just då utan att testa mot kända personer och även att testa framtida kända personer för att hitta koppling till brottet.
Med hjälp av de tester av både DNA och fingeravtryck hos oss så kunde de se att samma individ varit på 9 olika företag. När de väl får tag på honom kan de då döma honom för inbrott och stöld på samtliga företag.

Vilket dock kan kännas som en klen tröst med tanke på det svenska straffrabattsystemet vilket (om jag förstått det rätt) baserar strafftiden ENDAST på det grövsta brottet, ...rätta mig om jag har fel.

Å andra sidan är det &så skillnad om en gärning begås med uppsåt eller inte, ...att medvetet skada en polis är i mina ögon absolut inte en förmildrande omständighet bara för att poliser förväntas hamna i sådana situationer. Tvärtom så är det, & ska vara, en försvårande omständighet om offret är en polis.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Absolut, men vid ett av dessa 9 kanske det var hot eller dylikt och då vill man ju ha fast individen för det och inte för ett ynka snatteri längre fram.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka