Flickvän vill inte att jag ska åka mer

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag började köra hoj när jag var 17, tre år senare så hade jag två inlösta hojar och en reparerad pga två vurpor och en krock.
Krocken kunde gått så sjukt mycket värre än vad den gjorde och den ändrade min inställning bakom styret så extremt mycket.
En rejäl smäll kan få även den dummaste idioten att börja tänka efter innan man vrider på rullen.
Nu säger jag inte att TS är den dummaste idioten, men en sån upplevelse kan verkligen få en att ändra sitt sätt att tänka när man kör.

Jag körde en hel del efter min krock men det var bra mycket lugnare körning och alltid med den krocken i bakhuvudet.
Visst, jag gick av vägen två gånger efter den (grus/sand i kurva...) men jag körde aldrig som ett fucko efter den.
Jag tror inte TS kommer köra vårdslöst eller korkat om han sätter sig på en hoj igen heller, han kommer mest troligt att tänka efter innan han vrider om rullen fullt.
Att det kommer gasas på över skyltad hastighet mellan varven är säkert givet, men det kommer förmodligen ske på ställen där det är väldigt god sikt och där omgivningen tillåter det.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Testa att nästan köra ihjäl både dig själv och henne och se om hon fortfarande är tyst när du vill köpa en ny hoj efter ni blivit utskrivna från sjukan.
Eller testa att läsa tråden istället för att förutsätta att alla vill höra din åsikt om något du inte har en aning om.

Enligt din mening är således ovan förutsättningen och därmed tröskeln för att få skriva i tråden? På ett forum? Ja, ok. Kör på det du. Vad tycker du är ingången i tråden, givet de första inläggen?

Som någon skrivit: i stället för att agera tangentbordssheriff, allmän upplysningsmarodör eller Rossi på Bulten önskar jag föreslå jag bankörning. Tämligen simpelt. Slutligen: jag har aldrig tillåtit min sambo åka med. Vilket eget ansvar, om något enligt dig, har man?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Enligt din mening är således ovan förutsättningen och därmed tröskeln för att få skriva i tråden? På ett forum? Ja, ok. Kör på det du. Vad tycker du är ingången i tråden, givet de första inläggen?

Som någon skrivit: i stället för att agera tangentbordssheriff, allmän upplysningsmarodör eller Rossi på Bulten önskar jag föreslå jag bankörning. Tämligen simpelt. Slutligen: jag har aldrig tillåtit min sambo åka med. Vilket eget ansvar, om något enligt dig, har man?
Allt är inte svart-vitt. Det kan tyckas rimligt att man sätter sig in lite i tråden och omständigheterna innan man säger åt någon att "kasta" bort ett förhållande. Du verkar heller inte gjort något försök att sätta sig in i partnerns perspektiv. Det är inte så hon tycker han spenderar för mycket tid med hojen och vill ha mer tid själv. Hon mår förmodligen psykiskt dåligt av sin upplevelse och det förstärks när han är ute och åker. Man har låg respekt för sin partner om man direkt väljer att avsluta sitt förhållande utan att förstå situationen.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Enligt din mening är således ovan förutsättningen och därmed tröskeln för att få skriva i tråden? På ett forum? Ja, ok. Kör på det du. Vad tycker du är ingången i tråden, givet de första inläggen?

Som någon skrivit: i stället för att agera tangentbordssheriff, allmän upplysningsmarodör eller Rossi på Bulten önskar jag föreslå jag bankörning. Tämligen simpelt. Slutligen: jag har aldrig tillåtit min sambo åka med. Vilket eget ansvar, om något enligt dig, har man?

Det gäller alla forum att man tar till sig allt som är skrivet i en tråd innan man svarar.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
Jag ville vara ärlig med att jag absolut framförde min Fireblade som en dåre vid tillfällen, det är omöjligt att förändras utan självinsikt. När jag ser mig själv på en hoj idag så är det inte de sakerna som lockar.

Väldigt lätt att frestas ta ut svängarna när man sitter på virettastrettan eller va dom nu kallas. Min är perfekt inställd och lättkörd trots liten effekt trivs bäst när man kör själv utan tjafs. Moderat hastighet på rakorna och stå på i böjar!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
TS skriver: "Föraren av bilen såg inte oss alls."
Kan skriva här bara för att andra har sett mig och lyckats undvika att köra på mig när jag inte sett dom. Tur.
Så jag anstränger mig att välja synliga kläder.
Och helst också synlig hoj.
Inte det lättaste bland begagnat när Ninja svart är ett sånt populärt MC-mode.

Varför ens sätta sig i en situation där andra vägtrafikanter måste se dig för att en krock inte ska ske?

Om man förutsätter att INGEN ser dig i trafiken så kan man undvika det mesta.
Vänstersväng av bil på landsväg osv är knepigt dock.

De två gånger jag har kraschat på landsväg så har det varit underlaget (utsläpp och "feltillverkad" asfalt).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm, efter att ha läst Dina inlägg och skummat tråden i övrigt - det är svårt att inte lida lite med Dig. Andra har påpekat det men det finns några påståenden i Din första post Du kanske skulle meditera över:

1 - du kanske är en av möjligen 10-20 talanger i Sverige per årskull som ”växer ut” en 600 redan första året? I all ödmjukhet vill jag påstå att de flesta som uttalar detta aldrig sett eller åkt med någon som verkligen kan köra en 600.
2 - Du skriver att cheyen djupt där inne tycker att Du tog ifrån henne MC-intresset när Ni kraschade? Har Du sagt det åt henne - att det gnager i Dig?
3 - Med tanke på Din ålder hänger det kanske mer på Dig vilka lärdomar Du dragit av händelsen om Du ska kunna övertyga tjejen att det kommer att gå vettigare till fortsättningsvis. Och att Du lever som Du lär.

Jag vet att följande låter som plattityder, men kanske behöver det ändå sägas: Vill Du på riktigt lära Dig gränserna hos hojen såväl som Dig personligen vad gäller fortåka - sök Dig till en avlyst asfaltslinga. Nackdelen med kunskap och kompetens när vi lär oss köra riktigt fort är att farterna, om kunskapen nyttjas fullt ut, blir rentav löjliga på landsväg. Att köra på 100% av förmågan ger kort sagt ingen som helst marginal för att hantera oförutsedda händelser i trafiken.

Vill Du stunta - åk till ett inhägnat område. Skit i att leka på slangen på landsvägen, ska Du hålla reda på omgivningen (t ex alla mötande och svängande bilar) kommer Du aldrig att få rätt flyt.

Saken handlar kanske till syvende och sist om att köra med insidan av huvudet och ta vettigt kalkylerade risker, inte bara kalkylerade risker. Är det så Du tänker, känner och vill tror jag Du kan prata med cheyen och förklara tankesättet. Var bara beredd på att minsta dissonans i Din stämma kommer att nagelfaras.

Vet inte om detta hjälper eller är vad Du vill höra men i vart fall vill jag avsluta med att önska Dig lycka till liksom att tillönska Er båda en fin Midsommar :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Kör lite gokart försiktigt med henne på nån bana framöver. Åk ut med bilen till fina platser med fika och natursköna upplevelser. Bad med en bom tvugna gå en bit. Börja prata med folk socialt på bilturerna. Etc etc Tror att du fattar vad jag vill komma till. Gäller att göra det snyggt och trevligt "så sina små fröer" utan att nämna sitt försåt för ett framtida beslut angående tvåhjuligt.
 
Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Top