Jag har vurpat rätt hårt 2 gånger, en gång på gata och en gång på bana. När jag gick omkull på väg gick det rätt fort på den berömda bulten, och dåvarande flickvän körde bakom och såg allt. Jag hade tydligen ingen puls och andning när dom hittade mig och jag var medvetslös i 6h. Då sa alla att jag skulle sluta köra för att det var så farligt. Jag ansåg att det inte var farligare bara för att jag hade kört omkull en gång, dom slutade ju inte gå ut vintertid för att dom hade halkat på blankis liksom. Någon vecka efter vurpan körde jag igen på min andra hoj.
Sen drog jag av Gotland ring också, och då gick det sönder kotor, lite i kraniet, en kollapsad lunga osv, men aldrig medvetslös
Samma flickvän som tidigare var med då också, vilket ju var bra, hon kunde packa ihop depån medan jag flög helikopter till fastlandet. Då fick jag inte köra hoj på 12v, 12v och några timmar efter vurpan satt jag på hojen igen.
Året efter började jag tävla i roadracing, delvis för att det var planen även året jag kraschade och för att ha som morot att komma tillbaka, det blev rätt många timmar rehab efter andra vurpan, och min smärttröskel är rätt robust numer.
Har jag tänkt tillbaka och ångrat att jag tog den där turen när jag gick av på bulten, eller missade uppväxlingen som gjorde att jag gick av Gotland ring? Nej, faktiskt inte. Visst, jag har ont i ryggen och lite sånt, men det är viktiga livserfarenheter som har gjort mig mer ödmjuk inför dom stora sakerna i livet, vi är ganska klena saker och man ska uppskatta både sin kropp och sina nära och kära, sånt som man så enkelt tar för givet.
Men man ska leva också, jag tror att jag skulle vara en betydligt olyckligare människa om jag satt hemma och var rädd hela livet, och insåg hur mycket jag hade gått miste om när det börjar bli dags att skriva bokslut och ta ner skylten. Men rädsla är en stark kraft inom oss, och den frodas gott om den får vara i fred. Det är därför jag så fort det bara har gått har hoppat på en hoj igen, för att rädslan inte ska få bita sig fast. Jag är inte en tävlingsmänniska, men jag avskyr när fasta ting eller känslor får vinna över mig.
Jag förstår att din tjej inte vill att du, eller hon, ska dö, eller bli grönsak, det är inget konstigt i det. Men alla människor dör, fast det är inte alla som har levt. Prata med henne, åk till en körskola, prata med dom, boka en dubbellektion och bara puttra runt. Jag blev rädd för ljudet av en högt varvande motor efter min vurpa på ringen, kroppen mindes väl ljudet och smärtan och la ihop 1 + 1, så det kan vara olika saker man behöver jobba med, och allt är långt ifrån logiskt.
Och du, fuska inte med rehaben, det gör ont, det är jobbigt som fan, men det är faktiskt värt det. Men du måste vara mentalt stark, och du måste ha ett mål att jobba mot. Då kanske en hojtur är bättre mål än att bli mästare i fickpingis?