Flickvän vill inte att jag ska åka mer

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har jag fattat rätt nu; Du är alltså 35 år gammal och frågar internet om hjälp att fråga din 24 åriga flickvän (gubbsjuk?:va) om lov att åka ut med moppen? :va

Japp, det är nog klokast att ta bussen.

Nej, du har missuppfattat totalt. Flickan var 24 förra året. Hon är alltså 25 år nu.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Har jag fattat rätt nu; Du är alltså 35 år gammal och frågar internet om hjälp att fråga din 24 åriga flickvän (gubbsjuk?:va) om lov att åka ut med moppen? :va

Usch vad elak och fördomsfull du var nu, jag är riktigt besviken på dig nu.
Fy :mad:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Usch vad elak och fördomsfull du var nu, jag är riktigt besviken på dig nu.
Fy :mad:

Ja det där var en onödig kommentar. Min fru är 13 år yngre än jag - vad spelar det för roll. Och nej, jag har inte hämtat henne i Thailand, hon fanns på närmare avstånd i Norge. :)

Vi på SH hjälper varandra - visst ibland postar rena blockmongon som förtjänar att hånas, men TS är verkligen inte en av dem.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Ja det där var en onödig kommentar. Min fru är 13 år yngre än jag - vad spelar det för roll. Och nej, jag har inte hämtat henne i Thailand, hon fanns på närmare avstånd i Norge. :)

Vi på SH hjälper varandra - visst ibland postar rena blockmongon som förtjänar att hånas, men TS är verkligen inte en av dem.

Jag gillar norska tjejer, jag har haft tre stycken, två var helt underbara och en var dum i huvet på riktigt.

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
I all välmening och ödmjukhet, har du verkligen valt rätt väg här i livet? Du tog körkort förra sommaren. I okotober krockar du med din cbr1000. Mellan sommaren och oktober har du hunnit växa ur en 600cc sporthoj. Mellan sommaren och oktober har du hunnit med att powerwheela, filtrerar i 100 blås och brassa 300 km/h. Allt detta när du haft ditt körkort mindre än ett halvår.

Jag skriver det igen har du verkligen valt rätt? Det verkar som du fick en kyss av någon som talade om nåt för dig. Mc är kul men så som du skriver ligger du i en riskgrupp att inte köra mc i allt för många år. Jag hoppas verkligen jag har fel, önskar dig inget illa och all lycka. Men det du skriver väcker ju mängder med varningsklockor.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Sjp. Man är inte gubbsjuk bara för att en flickvän är dryga 10 år yngre.. ingen kan hjälpa att man som jag på närmare 55 har en aura som kvinnor dras som myggor till blod.

Bägge mina barns mammor var ca 10 år yngre o min nuvarande sambo är 7 år yngre..

sjp du är kanske lite gammal kyrkligt uppväxt med sådant som sex efter giftermål o föräldrars tillåtelse att dejta din fru/sambo.. o skulle det vara så är det absolut inget fel i detta, men det förklarar ju en o annan sak.

Ts. Ingen av mina flickvänner/sambos har någonsin haft med att göra när eller om jag kör hoj inte heller vart jag kör eller när jag kommer hem. Alla har varit vuxna nog att se till att sysselsätta sig med andra karlar nar jag varit ute o fart runt. Inte den sista dock men hon e oxå rena motsatsen till dom andra.

Man måste inte tycka samma eller att ha samma nöjen inte heller umgås dygnets alla timmar med sin sambo/ flickvän/ fru .

Gör det du trivs med men ta det lungt det tar åtskilliga 1000 tals mil att lära sig bemästra ryggmärgs reaktioner som att bromsa istallet för att styra osv osv

Mvh

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Den raka vägen :yoparty

Med vänlig hälsning
10 år yngre sambo :rofl:fyllisar:7peta:glömdet

PS. eller det kanske bara gäller om den kvinnliga delen av paret är yngre?! DS.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
föreslå en liten hoj, kan kännas mindre scary? Jag själv har ingen självbehärskning och efter 3e kraschen köpte jag en 125:a vilket är en bra avvägning för mig.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag menar detta alldeles genuint: jag har ej läst tråden, rubriken räcker. Kasta.

För sakens skull, när jag började dejta min nuvarande sambo för åtta år sedan, varvid vi märkte att detta kommer att fungera, var jag synnerligen tydlig från start: tvinga mig aldrig att välja mellan dig eller cykeln.

Sedan den dagen för drygt åtta år sedan har hon aldrig fällt en enda kommentar. Tilläggas bör att hon tog sitt MC-kort för ett år sedan.

Testa att nästan köra ihjäl både dig själv och henne och se om hon fortfarande är tyst när du vill köpa en ny hoj efter ni blivit utskrivna från sjukan.
Eller testa att läsa tråden istället för att förutsätta att alla vill höra din åsikt om något du inte har en aning om.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om hojåkningen verkligen är viktigt för dig så tror jag tyvärr att risken är stor att kommer bli en kil emellan er om du väljer bort det för hennes skull. Att göra uppoffringar för den man älskar är en sak, att fullständigt ändra på den man är för att behaga någon annan än något helt annat. Så det handlar väl egentligen om dig TS. Är du beredd att släppa tanken på att få åka mer hoj? Kommer du vara nöjd och glad med tillvaron i övrigt bara du har henne vid din sida? Om hojandet sitter djupare än så så kan det mycket väl bli så att du efter en tid ser henne inte bara som din stora kärlek utan också som "Den där som tog hojandet ifrån mig". Och vill du verkligen leva ditt liv med någon som ställer ultimatum för att få sin vilja fram? Man kanske kan förstå att det finns underliggande skäl för hennes agerande i just detta fallet, men det finns väl egentligen inget som säger att det är en engångsgrej... Vad händer nästa gång hon känner att något är viktigt för henne? Ska du få välja en gång till mellan att vika ner dig eller aldrig se henne igen?

Det som möjligtvis skulle kunna hjälpa er att både hålla ihop och köra hoj skulle väl vara om hon kan bearbeta sitt trauma på något sätt. Har hon gått i terapi för det där?

OM det blir så att ni kan ta er igenom detta så skulle jag nog råda dig att ta det lite lugnt framöver. Jag håller med om det som Kramer skriver, och det gör också att jag kan förstå varför din flickvän känner som hon gör. Men som jag sa innan, det handlar väl egentligen om hur Viktigt du känner att det är att få köra hoj.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som nån i ungefär samma ålder fast med betydligt fler år på MC så känner jag igen beteendet med att testa gränser, bara att jag gjorde det som 22 åring istället för 34 åring. Kan tyckas vara en obetydlig skillnad men ärligt talat så är 34 år inte riktigt rätt ålder för att börja testa gränser på en MC.

Min rekommendation är att försöka få lite perspektiv på det hela och kanske prova nån annan hojtyp för att se om du kan få ut samma känsla av nöje, frihet, osv. utan att riskera livet. Efter att jag ägt diverse hojar och skrotat en totalt i en olycka som kunde gått illa så köpte jag en KTM RC8R. Trevlig maskin som jag kan längta efter att köra idag, men jag kom fram till att jag skulle ha mer kul på en hoj jag kunde slappna av med istället för att ligga och köra på hörntänderna. Kanske har jag annan mentalitet men kan det inte vara så också att en hoj som uppmuntrar till mer avslappnad körning (nån cruiser / café / whatever) kan ge lika mycket eller kanske till och med mer nöje?

Sen förstår jag tjejens invändningar och tror hon säger det av välvilja. Hon fick uppenbarligen en tankeställare efter olyckan. Kanske blev hon lockad in i MC världen av dig och hade en något naiv syn på det hela, att det inte är så farligt. Det fungerade bra tills olyckan men då märkte hon hur jäkla illa det kan gå även i en relativt "lindrig olycka". Jag vågar lova att skaffa barn och bygga familj med dig ligger betydligt högre på rankingen av viktiga saker. Det borde det kanske göra för dig också.

Visst går det att förena det ena med det andra, men då tror jag det behövs lite självrannsakan på din part och en förändring i din relation till MC och hur du framför dom.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Köp en hoj! en riktig drömhoj, du lever bara en gång och du kan inte avsluta det med att ha levt någon annans liv!

Olyckan kan ha satt sina spår, men det får man prata igenom, hon behöver inte åka med och du är ju beredd på att skruva ihop dig minst en gång till, tror du kom på varför körläraren sa att tänk på att du är osynlig för bilister, du måste tänka åt dom också.

Gör man inga misstag, hur ska man då lära sig något själv?

Jag gillar jakt och hojar och den som försökt ändra på mina intressen har faktiskt fått veta att det är inte okey, nästa gång så öppnar jag dörren och den tredje åker hon ut.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Jag förstår din tjej, jag förstår dig.

Lösningen: börja köra bana

Inga bilar, lastbilar, träd, olja, grus, vilt och ingen polis att tänka på. Alla kör åt samma håll och missar du en kurva åker du bara ut på gräs, sand eller asfalterad yta.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du körde inte hoj de första 33 åren, sedan körde du som en idiot till det small.
Kör du likadant i bil? Misstänker en BMW-ägare här.
Du ska nog tänka över hur du är som person och hur andra inkl din flickvän ser på dig, särskilt i trafiken. Jag inte säker på att jag skulle vilja köra på samma bana som du heller med ditt riskbeteende.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Läskigt ämne, men hon säger väl så för att hennes framtida barn ska ha sin pappa i livet och sin man kvar i livet?
Från hennes perspektiv så klarar hon väl inte av tanken av att du är ute och kör och hon kommer att oroa sig så mycket att hon inte orkar med sig själv.
Men att prata, köpa en upprätt naken hoj, lämna "brassa helvet" - stadiet och försöka få henne att förstå att hoj är ditt liv.

Min mamma har varit orolig i 20 år, 37 år nu och jag ska fortfarande ringa när jag kommit hem efter att ha hälsat på henne på hoj.

Ta hand om er där ute.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Läskigt ämne, men hon säger väl så för att hennes framtida barn ska ha sin pappa i livet och sin man kvar i livet?
Från hennes perspektiv så klarar hon väl inte av tanken av att du är ute och kör och hon kommer att oroa sig så mycket att hon inte orkar med sig själv.
Men att prata, köpa en upprätt naken hoj, lämna "brassa helvet" - stadiet och försöka få henne att förstå att hoj är ditt liv.

Min mamma har varit orolig i 20 år, 37 år nu och jag ska fortfarande ringa när jag kommit hem efter att ha hälsat på henne på hoj.

Ta hand om er där ute.
Håller med, allt man kan göra är att kommunisera och göra det bra, har det varit en olycka i trakterna kan man ju "råka" slänga iväg ett SMS om ingenting särskilt till familjen :tummenupp

Vet såklart att mitt intresse för hojkörning oroar föräldrarna men de ser att det statistiskt gått bra hittills fast de vet också att konsekvenserna om något händer är jäkligt obra...

Farsan krashade visst duktigt i sin ungdom och la av med hojkörning bums.
Var väl inte hans önskedröm att jag skulle börja köra sporthoj av allt man kan åka på :crash

Föräldrarna säger dock inget, konstigt nog är det brorsan som kan ojja sej ibland, å då är jag ändå +55 :)

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Hoj
2013 BMW S1000RR
I all välmening och ödmjukhet, har du verkligen valt rätt väg här i livet? Du tog körkort förra sommaren. I okotober krockar du med din cbr1000. Mellan sommaren och oktober har du hunnit växa ur en 600cc sporthoj. Mellan sommaren och oktober har du hunnit med att powerwheela, filtrerar i 100 blås och brassa 300 km/h. Allt detta när du haft ditt körkort mindre än ett halvår.

Jag skriver det igen har du verkligen valt rätt? Det verkar som du fick en kyss av någon som talade om nåt för dig. Mc är kul men så som du skriver ligger du i en riskgrupp att inte köra mc i allt för många år. Jag hoppas verkligen jag har fel, önskar dig inget illa och all lycka. Men det du skriver väcker ju mängder med varningsklockor.

Jag kan bli illamående när jag tänker på hur jag har kört, även om jag fortfarande anser att jag valde hyfsat rätt tillfällen att tänja på gränserna och åtminstone aldrig riskerade att skada någon annan. Och det var inte alls varje gång jag körde som jag betedde mig som en idiot. Vore synd att låta nyvunnen erfarenhet och visdom efter olyckan gå till spillo och aldrig köra igen.

Om hojåkningen verkligen är viktigt för dig så tror jag tyvärr att risken är stor att kommer bli en kil emellan er om du väljer bort det för hennes skull. Att göra uppoffringar för den man älskar är en sak, att fullständigt ändra på den man är för att behaga någon annan än något helt annat. Så det handlar väl egentligen om dig TS. Är du beredd att släppa tanken på att få åka mer hoj? Kommer du vara nöjd och glad med tillvaron i övrigt bara du har henne vid din sida? Om hojandet sitter djupare än så så kan det mycket väl bli så att du efter en tid ser henne inte bara som din stora kärlek utan också som "Den där som tog hojandet ifrån mig". Och vill du verkligen leva ditt liv med någon som ställer ultimatum för att få sin vilja fram? Man kanske kan förstå att det finns underliggande skäl för hennes agerande i just detta fallet, men det finns väl egentligen inget som säger att det är en engångsgrej... Vad händer nästa gång hon känner att något är viktigt för henne? Ska du få välja en gång till mellan att vika ner dig eller aldrig se henne igen?

Det som möjligtvis skulle kunna hjälpa er att både hålla ihop och köra hoj skulle väl vara om hon kan bearbeta sitt trauma på något sätt. Har hon gått i terapi för det där?

OM det blir så att ni kan ta er igenom detta så skulle jag nog råda dig att ta det lite lugnt framöver. Jag håller med om det som Kramer skriver, och det gör också att jag kan förstå varför din flickvän känner som hon gör. Men som jag sa innan, det handlar väl egentligen om hur Viktigt du känner att det är att få köra hoj.

Jag måste köra igen, det vet jag. Hon går i terapi för att bearbeta traumat och förhoppningsvis "bota" rädslan. Jag tror som sagt vi får låta sommaren gå förlorad, men målet är att vara uppe i sadeln igen nästa år. Och jag kommer lova henne att alltid köra defensivt och aldrig tappa fokus, och jag kommer hålla det.

Du körde inte hoj de första 33 åren, sedan körde du som en idiot till det small.
Kör du likadant i bil? Misstänker en BMW-ägare här.
Du ska nog tänka över hur du är som person och hur andra inkl din flickvän ser på dig, särskilt i trafiken. Jag inte säker på att jag skulle vilja köra på samma bana som du heller med ditt riskbeteende.

Jag kör en gammal vit Golf kombi, snittar 90 på motorvägen. Jag ville vara ärlig med att jag absolut framförde min Fireblade som en dåre vid tillfällen, det är omöjligt att förändras utan självinsikt. När jag ser mig själv på en hoj idag så är det inte de sakerna som lockar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag måste köra igen, det vet jag. Hon går i terapi för att bearbeta traumat och förhoppningsvis "bota" rädslan. Jag tror som sagt vi får låta sommaren gå förlorad, men målet är att vara uppe i sadeln igen nästa år. Och jag kommer lova henne att alltid köra defensivt och aldrig tappa fokus, och jag kommer hålla det.

Då vet du också att det inte är ett alternativ att säga upp hojandet för hennes skull, det kommer bara leda till konflikter senare. Bättre isåfall att vara ärlig mot henne och medge att hojandet är såpass viktigt att om det står mellan henne och bågen så väljer du bågen. Om du vet redan nu att du MÅSTE köra igen och hon aldrig lyckas bearbeta sitt trauma utan står fast vid sitt ultimatum, då är ju saken redan avgjord och ni får gå skilda vägar.

Kan hon komma över traumat så kanske ni kan lyckas, det vet man inte. Håller tummarna för att det går bra. Du kanske kan föreslå en kompromiss där du åtminstone till en början kör på en lite mer sansad hoj? Poängtera att det inte är vansinneshastighet och adrenalin som lockar utan att du kan nöja dig med något lugnare i hojväg om det gör att hon mår bättre. Och att hon såklart inte behöver åka med eller köra själv något mer om hon inte vill.

Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!