Jönsson1
Ny medlem
Hur höga oktanvärden finns det i bensinen för motorflyg ??
Har hört talas om 150 oktan hmm..
Kanske något för turbotrimmare,dragracing.
Har hört talas om 150 oktan hmm..
Kanske något för turbotrimmare,dragracing.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jösse skrev:Hur höga oktanvärden finns det i bensinen för motorflyg ??
Har hört talas om 150 oktan hmm..
Kanske något för turbotrimmare,dragracing.
Jösse skrev:Hur höga oktanvärden finns det i bensinen för motorflyg ??
Har hört talas om 150 oktan hmm..
Kanske något för turbotrimmare,dragracing.
Dr.Bike skrev:....Men... Hur... Varför... Det brukar ju ge MER effekt?
Jo.
Men...(alltid detta men) Metanol är rätt energifattigt i sig, däremot har metanol en ensam syremolekyl sittandes i ytterska elektronskalet på en av atomerna (svag elektronparbindning till molekylen) som frigörs och bidrar i förbränningen så att en fullständigare förbrännngsprocess av bensinen blir möjlig, och det är DET i sig som ger effektökningen, inte metanolen.
Rena metanolmotorer då? Jo, knackningsbeständigheten SAMT den kylande effekten metanol har gör att man kan öka förbränningstrycket ytterligare = högre effekt trots allt!Men då metanolen är energifattigare får man dynga på med rätt mycket mer per tidsenhet. Dessutom är metanol mer trögflutet än bensin.
Vill minnas att ma kan ha uppemot 10% inblandning av Metanol i bensinen innan man måste börja fibbla med större munstycken.
stony skrev:enda jag vet är att dom tankade en flakmoppe på jobbet med flygbränsle,
den gick som helvete ett litet tag.
sen skulle dom stänga av den men då stod den bara och tokvarvade på nått rpm som är bortom alla gränser.. sen pajade den![]()
stony skrev:enda jag vet är att dom tankade en flakmoppe på jobbet med flygbränsle,
den gick som helvete ett litet tag.
sen skulle dom stänga av den men då stod den bara och tokvarvade på nått rpm som är bortom alla gränser.. sen pajade den![]()
stony skrev:enda jag vet är att dom tankade en flakmoppe på jobbet med flygbränsle,
den gick som helvete ett litet tag.
sen skulle dom stänga av den men då stod den bara och tokvarvade på nått rpm som är bortom alla gränser.. sen pajade den![]()
Webspy skrev:Mitt flygplan går på 100LL för att motorn inte klarar av nya miljösoppan som heter 91/96 UL (unleaded - fungerar dåligt på turbomotorer)
Flygfotogen (Jet A1) = Diesel (fast med mindre smörjeffekt)
150 oktan ?? i lumpen fanns det ett självantändande bränsle som hette MC25 (har jag för mig) hällde det i en flakmoppe som gick på max tills den nöp... fanns inget som kunde stoppa den !
Edit: Det ÄR 100 oktan i flygbränsle för kolvmotorer. Nu finns det även 91/96 oktan blyfri.
Ingen flyger på något annat - för det får man inte - It´s that simple!
Jag konstflyger i en JAK 55, finns inga andra alternativ än 100LL inte ens ryssarna i deras värstingmaskiner använder något annat på dom tävlingar jag varit på !
//A
Webspy skrev:Jag konstflyger i en JAK 55...
//A
rainman skrev:Låter nästan som flygfotogen eller nåt...
Om dom inte körde i nåt startbränsle till lansen eller nåt sånt... fast det vetefan om man skulle våga göra![]()
Teddy skrev:Mesta oktan/krona får du av OKQ8's Alkylatbensin som finns på pump på vissa stationer. Den kostar ungefär en krona mer per liter än vad vanlig Grön 95 kostar men har hela 93 MON.
Har någon som jämfört OKQ8's Alkylatbensin med något annat fabrikat som tillverkar "äkta racebensin" (Aspen, AG, VP) bänkat så att man kan se skillanden i siffror svart på vitt? Det skulle vara intressant att se så att man kan avgöra om den eventuella prestandaskillnaden uppväger prisskillnaden. Någon Dragracingåkare som lever på bromsbänken måste ha provat detta.
Jasså? Inte i de kretsar jag rör mig. De flesta skakar på huvudet år OKQ8's alkylatbensin, ger den tummen ner eller tycker att den (läs Teddy) som använder det måste vara tappad bokom en vagn.Borsiin JR skrev:...myten (som är stor i crossvärden) om att du får massor med effekt av att köra på racesoppa är åtminstone avlivad....
Intressant. OKQ8 skriver själva att energiinnehållet i deras alkylatbensin är något lägre än för deras vanliga Grön 95/96/98. Om förlusten var mätbar borde den väl ha visat sig när man bänkade?Borsiin JR skrev:Där är folk som har testat blyfri 98 mot Aspen och aspen gav inte mätbart (inom repeternogranhetens felmarginal) mer effekt av sig själv utan det är endast det ökade oktantalet som med mer tändning och komp som gör att det kan ge mer effekt...
Teddy skrev:Jasså? Inte i de kretsar jag rör mig. De flesta skakar på huvudet år OKQ8's alkylatbensin, ger den tummen ner eller tycker att den (läs Teddy) som använder det måste vara tappad bokom en vagn.
Intressant. OKQ8 skriver själva att energiinnehållet i deras alkylatbensin är något lägre än för deras vanliga Grön 95/96/98. Om förlusten var mätbar borde den väl ha visat sig när man bänkade?
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |