Flygbensin 150 oktan

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hur höga oktanvärden finns det i bensinen för motorflyg ??

Har hört talas om 150 oktan hmm..

Kanske något för turbotrimmare,dragracing.

Jösse skrev:

100LL (100 oktan low lead) (blå) brukar vara det som finns. Blandas av många racenissar med 95 och annat. 150, var har du hört det? Låter som myt eller extremt ovanligt.

Pratade med några flygkillar o dom påstod att det skulle finnas i dom värsta konstflygningsmaskinerna , finns något ryskt specialplan med kompressor o 600hkr som krävde superbensin för att klara påfrestningarna och ändå vara tillförlitligt.

Kommer du med 100LL (low lead) till racebanan i Sverige blir du hemskickad med en fot i bakre regionen. Bränsle med blyföreningar är förbjudna för fordonstrafik i Sverige. Skillnaden mellan 100LL och vanlig mack-soppa är att 100LL innehåller mer flyktiga komponenter för fungera bättre i tunnare och kallare luft. Energiinnehållet är lägre för 100LL jämfört med vanlig bensin.

Det finns ingen "bensin" med oktantal 150. Det närmaste du kan komma är med någon av aromaterna som t.ex. toulen och xylen som ligger runt 120 - 130. Den höga specifika vikten på över 0.8 för dessa gör att man torskar i en bränslekontroll där man oftast ska ligga på runt max 0.74. Det beror iofs på racereglerna.

Dragräjsare kör t.ex. på SV05, AGP 108NOS eller vanlig 98 oktan. Många racingorganisationer kör "egna" soppakvaliteter som man då måste använda under racet.

Ja det var jag oxå hade för mig, d.v.s att flygsoppan hade lägre energiinnehåll.
Oktantal har f.ö INGET att göra med hur mycket energi soppan innehåller. Så högt oktantal säger inget om vilken effekt motorn kommer kunna ge.
DÄREMOT tillåts ett högre förbränningstryck utan detonationer = högre effekt, men det är en annan femma det.

ALL handelsbensin i sverige (pumpbensin) görs på BF95 som bas, sedan tillsätts mer eller mindre av oktanhöjande tillsatser.

Blandar man sedan i ex.vis metanol så får resulterande bränslet ett ännu LÄGRE energiinnehåll!
*häpp*
Men... Hur... Varför... Det brukar ju ge MER effekt?
Jo.
Men...(alltid detta men) Metanol är rätt energifattigt i sig, däremot har metanol en ensam syremolekyl sittandes i ytterska elektronskalet på en av atomerna (svag elektronparbindning till molekylen) som frigörs och bidrar i förbränningen så att en fullständigare förbrännngsprocess av bensinen blir möjlig, och det är DET i sig som ger effektökningen, inte metanolen.

Rena metanolmotorer då? Jo, knackningsbeständigheten SAMT den kylande effekten metanol har gör att man kan öka förbränningstrycket ytterligare = högre effekt trots allt! :hihi Men då metanolen är energifattigare får man dynga på med rätt mycket mer per tidsenhet. Dessutom är metanol mer trögflutet än bensin.
Vill minnas att ma kan ha uppemot 10% inblandning av Metanol i bensinen innan man måste börja fibbla med större munstycken.

Jösse skrev:

enda jag vet är att dom tankade en flakmoppe på jobbet med flygbränsle,
den gick som helvete ett litet tag.
sen skulle dom stänga av den men då stod den bara och tokvarvade på nått rpm som är bortom alla gränser.. sen pajade den :)

Dr.Bike skrev:
....Men... Hur... Varför... Det brukar ju ge MER effekt?
Jo.
Men...(alltid detta men) Metanol är rätt energifattigt i sig, däremot har metanol en ensam syremolekyl sittandes i ytterska elektronskalet på en av atomerna (svag elektronparbindning till molekylen) som frigörs och bidrar i förbränningen så att en fullständigare förbrännngsprocess av bensinen blir möjlig, och det är DET i sig som ger effektökningen, inte metanolen.

Rena metanolmotorer då? Jo, knackningsbeständigheten SAMT den kylande effekten metanol har gör att man kan öka förbränningstrycket ytterligare = högre effekt trots allt! :hihi Men då metanolen är energifattigare får man dynga på med rätt mycket mer per tidsenhet. Dessutom är metanol mer trögflutet än bensin.
Vill minnas att ma kan ha uppemot 10% inblandning av Metanol i bensinen innan man måste börja fibbla med större munstycken.

Impad! :yoparty :lol

stony skrev:
sen skulle dom stänga av den men då stod den bara och tokvarvade på nått rpm som är bortom alla gränser.. sen pajade den :)

Låter nästan som flygfotogen eller nåt...
Om dom inte körde i nåt startbränsle till lansen eller nåt sånt... fast det vetefan om man skulle våga göra :rolleyes:

Mitt flygplan går på 100LL för att motorn inte klarar av nya miljösoppan som heter 91/96 UL (unleaded - fungerar dåligt på turbomotorer)

Flygfotogen (Jet A1) = Diesel (fast med mindre smörjeffekt)

150 oktan ?? i lumpen fanns det ett självantändande bränsle som hette MC25 (har jag för mig) hällde det i en flakmoppe som gick på max tills den nöp... fanns inget som kunde stoppa den !

Edit: Det ÄR 100 oktan i flygbränsle för kolvmotorer. Nu finns det även 91/96 oktan blyfri.

Ingen flyger på något annat - för det får man inte - It´s that simple!

Jag konstflyger i en JAK 55, finns inga andra alternativ än 100LL inte ens ryssarna i deras värstingmaskiner använder något annat på dom tävlingar jag varit på !

//A

Bifogat

• jak 55 - tullinge 2003.jpg
    jak 55 - tullinge 2003.jpg
    11 KB · Visningar: 364
Last edited:
stony skrev:

Haha :tummenupp

stony skrev:

Det första som ska sägas, de substanserna är mångdubbelt mer cancerogent än bensen. Förmodligen är det propylen oxid CH3CHCH2O/C3H6O som du avser.

http://members.aol.com/FHSoil/FHSfaq.html#Nitro

Last edited:
Jaha då skippar vi flygsoppa.

Aspen har dom flera olika sorters bensin (oktanvärde) ? (ej färdigblandat för tvåtakt dvs)

Dom kanske kan leverera olika sorter till dragracing,roadracing ?

Mesta oktan/krona får du av OKQ8's Alkylatbensin som finns på pump på vissa stationer. Den kostar ungefär en krona mer per liter än vad vanlig Grön 95 kostar men har hela 93 MON.

Har någon som jämfört OKQ8's Alkylatbensin med något annat fabrikat som tillverkar "äkta racebensin" (Aspen, AG, VP) bänkat så att man kan se skillanden i siffror svart på vitt? Det skulle vara intressant att se så att man kan avgöra om den eventuella prestandaskillnaden uppväger prisskillnaden. Någon Dragracingåkare som lever på bromsbänken måste ha provat detta.

Webspy skrev:
Mitt flygplan går på 100LL för att motorn inte klarar av nya miljösoppan som heter 91/96 UL (unleaded - fungerar dåligt på turbomotorer)

Flygfotogen (Jet A1) = Diesel (fast med mindre smörjeffekt)

150 oktan ?? i lumpen fanns det ett självantändande bränsle som hette MC25 (har jag för mig) hällde det i en flakmoppe som gick på max tills den nöp... fanns inget som kunde stoppa den !

Edit: Det ÄR 100 oktan i flygbränsle för kolvmotorer. Nu finns det även 91/96 oktan blyfri.

Ingen flyger på något annat - för det får man inte - It´s that simple!

Jag konstflyger i en JAK 55, finns inga andra alternativ än 100LL inte ens ryssarna i deras värstingmaskiner använder något annat på dom tävlingar jag varit på !

//A

Fan va najs det ser ut med stunt flyg btw! Grymma saker vissa klarar
av att göra i sina flygplan! (så du är en av dem?)

Webspy skrev:
Jag konstflyger i en JAK 55...

//A

DET min vän är manligt... respekt...

Själv har man bara fuskat lite med avancerat segelflyg...

Edit: Då du tävlar borde du känna till denna maskin på andra bilden?
Sorry för massa OT...

Bifogat

• IMAGE064.JPG
    IMAGE064.JPG
    30.7 KB · Visningar: 259
  • ROOS_2.JPG
    ROOS_2.JPG
    116.9 KB · Visningar: 338
Last edited:
rainman skrev:
Låter nästan som flygfotogen eller nåt...
Om dom inte körde i nåt startbränsle till lansen eller nåt sånt... fast det vetefan om man skulle våga göra :rolleyes:

tror det var samma soppa dom kör jas på.
vad det är eller heter har jag inte en blekaste aning om.. men skoj va det iaf :hihi

Teddy skrev:
Mesta oktan/krona får du av OKQ8's Alkylatbensin som finns på pump på vissa stationer. Den kostar ungefär en krona mer per liter än vad vanlig Grön 95 kostar men har hela 93 MON.

Har någon som jämfört OKQ8's Alkylatbensin med något annat fabrikat som tillverkar "äkta racebensin" (Aspen, AG, VP) bänkat så att man kan se skillanden i siffror svart på vitt? Det skulle vara intressant att se så att man kan avgöra om den eventuella prestandaskillnaden uppväger prisskillnaden. Någon Dragracingåkare som lever på bromsbänken måste ha provat detta.

Där är folk som har testat blyfri 98 mot Aspen och aspen gav inte mätbart (inom repeternogranhetens felmarginal) mer effekt av sig själv utan det är endast det ökade oktantalet som med mer tändning och komp som gör att det kan ge mer effekt.

Detta var dock i en 125 cc crossmotor men myten (som är stor i crossvärden) om att du får massor med effekt av att köra på racesoppa är åtminstone avlivad....

Man skall ju aldrig glömma att om man endast tittar på brinnhastigheter och energiinehåll och dyl så finns där inte utrymme för att skapa någon soppa som ger mycket mer effekt utan motormodefikation om man skall hålla sig inom reglementets ramar......

Det enda som jag anser talar mot Ok/Q8 vs Aspen är att det är att kavliten inte är lika jämn om man köper den på pump, inget problem om man inte ligger på gränsen för detonationer etc men det är ju gärna där vi vill ligga.... :död

Borsiin JR skrev:
...myten (som är stor i crossvärden) om att du får massor med effekt av att köra på racesoppa är åtminstone avlivad....
Jasså? Inte i de kretsar jag rör mig. De flesta skakar på huvudet år OKQ8's alkylatbensin, ger den tummen ner eller tycker att den (läs Teddy) som använder det måste vara tappad bokom en vagn.

Borsiin JR skrev:
Där är folk som har testat blyfri 98 mot Aspen och aspen gav inte mätbart (inom repeternogranhetens felmarginal) mer effekt av sig själv utan det är endast det ökade oktantalet som med mer tändning och komp som gör att det kan ge mer effekt...
Intressant. OKQ8 skriver själva att energiinnehållet i deras alkylatbensin är något lägre än för deras vanliga Grön 95/96/98. Om förlusten var mätbar borde den väl ha visat sig när man bänkade?

Teddy skrev:
Jasså? Inte i de kretsar jag rör mig. De flesta skakar på huvudet år OKQ8's alkylatbensin, ger den tummen ner eller tycker att den (läs Teddy) som använder det måste vara tappad bokom en vagn.

Intressant. OKQ8 skriver själva att energiinnehållet i deras alkylatbensin är något lägre än för deras vanliga Grön 95/96/98. Om förlusten var mätbar borde den väl ha visat sig när man bänkade?

Då rör vi oss uppenbarligen i olika crosskretsar...

Det var och är populärt att pytsa i Vp och liknande i helt orginal crosscyklar och sen prata om hur mycket bättre den går......

Att energiinehållet är lägre kan ju kompenseras av både högre brinnhastighet och annan densitet etc...

Att där är lägre energiinehåll mätt i laboratorie behöver ju heller inte visa sig på en dynobänk där avikelsen är några %

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick