Flygolyckor, flygrädsla mm

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
All elektronik med en mellanfrekvensocillator kan om dom går sönder utstråla RF (radiofrekvenser), därför är det förbjudet att ha dom i gång.

GSM telefoner fungerar skitdåligt uppe i luften, då signalstyrkan från masterna blir så hög så att telefonen kan välja en mast som är så långt borta att dom digitala paketen krockar i luften.

I småflygplan är det upp till piloten att tillåta vilken utrustning som får användas, amatörradio fungerar utmärkt trots att den är många gånger kraftigare än mobiltelefoner eller trasiga mellanfrekvensocillatorer.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vilken storlek på "inrikesplanen" pratar vi om? Desutom är små plan det roligaste som finns att flyga med.

Mjo, flög till åbo i ett grönt litet gränsbevaknings flyg en gång, för jäkla coolt, 3 sittplatser, plåtburk utan ljuddämpnig, så man fick ha headset på och höra när piloterna snackade med tornet. Mycket udda prylar att pilla på. :)
 

Torrfarfar

Torrfarfar
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malevik (GBG)
Hoj
Svart Kawa
Tycker det är rätt kul att flyga. Funderar faktiskt på att gå pilot skola om nått år. Bara jobbigt att dom jävlarna inte fixar att lämna lite benutrymme, ett plan för 50 pers kan man ge sig fan på att dom klämmer in 150 stolar i.

Börja öva simultanförmågan då om du inte redan gör det, det är den vanligaste orsak till att man inte kmr in. Har själv planer på att söka t ngt flyggymnasie:yoparty
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men är det för att du just är uppe i luften, eller är det för att det inte är du själv som flyger? Alltså att du inte har kontroll över vad som händer.

Luften, kontrollen är ok. Har ju ine kontroll när jag åker buss eller taxi elelr tåg heller och det stör mig inte.

Ett av kraven för att ett flygplan ska få flyga som mest 180 minuter från en flygplats är att antalet motorstopp är färre än 2 st per 100 000 timmar de har varit igång.

Men hur går det ihop, du menar motormodellen väl? Själva motorn kan ju ine behöva flygas i 100.000 timmar innan den får åka på transatlantisk flygning t.ex.? Eller testkör de dem i 100.000 timmar innan de monterar på dem?

Det du sa om att piloterna inte får träna på att nödlanda i vatten vet jag faktiskt ingenting om. Är det konkret information eller?

Nja, det är typ Wikipediakonkret, inte SAS Flight Academy direkt. Hittar det inte nu, men läste det någonstans.

Säga vad man vill om all elektronik, men telefoner ligger på en annan frekvens som all flygelektronik, så det borde inte vara någon fara.

Och mp3:an, varför inte?


Men ärligt, är det inte skönt att slippa har någon idiot bredvid sig som sitter och pratar telefon?

Jojo, och det lär ju inte finnas täckning på 10.000m heller men det är ju ändå märkligt. Om det vore farligt skulle jag önska att de visiterade alla och beslag tog telefoner mm, om det inte är farligt ska de inte bry sig och om de inte vet ska de ta reda på det. Ungefär. :gnissla

.

Om transatlanticflygning skulle få problem så finns det ett antal öar med landningsbanor som kan ta emot stora passargerarkärror, och glidflyga kan dom göra ganska länge:tummenupp



.../Yoshi


Det finns Portugal-Azorerna-New York. Eller om man flyger över Island så finns det vatten-snö-is-vatten-Kanada. Det är fett fucked om de får soppatorsk på väg hem. Läste om en Swissair från NY till Europa som fick strul bara någon minut efter start typ, ca 90-tal, de vände men de tappade höjd och det gick åt pipan. Precis som jag tror det kommer ske varje gång jag flyger. :mad:

Jag går från tre olika sinnesstadier:
1. Det här kommer aldrig gå
2. Det här kan gå
3. Det här lär gå

Tyvärr infinner sig '3' först någon sekund innan landning, eller i bästa fall några minuter.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och mp3:an, varför inte?

För att en trasig mp3'a skulle kunna sända ut RF (på vilken frekvens som helst) med hörlurssladden som antenn och således störa elektronik ombord.

Det är inte troligt, men fullt möjligt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Angaende mp3or; kan det inte vara sa att de vill ha din uppmarksamhet under start och landning som ar de mer riskfyllda momenten?

Det ar val av en liknande anledning som de slacker lyset i kabinen under start och landning- for att vanja ogonen vid morkret utanfor?

Det sista horde jag av en flygvardinna som jag "kande" en gang (inside & out...).
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Att nödlanda på havet behöver inte betyda att det är det sista man gör i livet. http://www.youtube.com/watch?v=vp81QyrmfA8

Men visst är det lite obehagligt att starta och landa när man själv inte kan kontrollera eller styra vad som händer. Själv så vägrar jag åka bakpå en mc, jag litar bara på mig själv när det gäller hojåkande.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag flyger också ofta i jobbet men jag måste säga att själva flygandet för det mesta är kul, fönsterplats om det går, flyg- och motorintresserad som man är. Det som är jobbigt är mer flygpatserna, säkerhetskontrollar, väntan, bagage på villovägar på Kastrup, osv. Det mest träliga med jobbresor är mer ensamma hotellkvällar och den biten, trots att jag bor själv även normalt så är det segt att inte få hålla på med sina intressen. Sedan får jag dåligt samvete över miljön vid flygresor. Det går ju åt nästan samma mängd bränsle per flygstol som att åka ensam i en personbil...

Ska jag inrikes till destinationer som Bbg eller Lund osv så tar jag helst tåget, jag bor ju ändå 10 min promenad från Centralstation.


/J
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag hatar att flyga.. Inte för att jag tycker det är läskigt eller så utan enbart för att det är så otroligt jävla tråkigt och obekvämt.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det är absolut inte naturligt att dels stängas in i ett krackligt stuprör tillsammans med pack man inte valt, dessutom ska man lägga sitt liv i någon toks händer som man inte ens får se hur denne ser ut, ännu mindre prata med för att bilda sig en uppfattning om det verkligen är någon att lita på i ett antal timmar framåt. Dessutom ska människor inte flyga, det är emot all natur att befinna sig på sådana höga höjder.


/perris





Människor ska inte köra hoj, det är emot all natur att vara instängd i ett trångt skinnställ och befinna sig på en "helvetesmaskin" och det är ju farligt ....:rolleyes:


:pannkyss
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
All elektronik med en mellanfrekvensocillator kan om dom går sönder utstråla RF (radiofrekvenser), därför är det förbjudet att ha dom i gång.

Tack för denna info! Hade ingen aning om detta:tummenupp

Men hur går det ihop, du menar motormodellen väl? Själva motorn kan ju ine behöva flygas i 100.000 timmar innan den får åka på transatlantisk flygning t.ex.? Eller testkör de dem i 100.000 timmar innan de monterar på dem?

Jo, modellen är det naturligtvis. Sedan det där med timmarna, tänkte på det nu efter jag skrev. Det måste vara att man bevisar detta på något sätt. Annars måste man prova motorerna konstant i 11,5 år för 180 min ETOPS :rolleyes:

Nja, det är typ Wikipediakonkret, inte SAS Flight Academy direkt. Hittar det inte nu, men läste det någonstans.

Okej, men som pilot vet man i alla fall hur man ska göra när man landar på vatten, även om man inte får prova det på riktigt :näsblod

Jag går från tre olika sinnesstadier:
1. Det här kommer aldrig gå
2. Det här kan gå
3. Det här lär gå

Tyvärr infinner sig '3' först någon sekund innan landning, eller i bästa fall några minuter.

Glada tankar, glada tankar:) Nej men allvarligt, har ingen aning hur man botar rädsla för flygplan. Förutom och pracka på information om att det är säkert :pannkyss
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sedan får jag dåligt samvete över miljön vid flygresor. Det går ju åt nästan samma mängd bränsle per flygstol som att åka ensam i en personbil...

Ja, exakt. Så vad är alternativet, ta rollerblades till München?

Glada tankar, glada tankar:) Nej men allvarligt, har ingen aning hur man botar rädsla för flygplan. Förutom och pracka på information om att det är säkert :pannkyss

Tveksam till att det går. Har en kollega som gick hos psykolog, han tyckte det var värdelöst. Han tar bilen när han ska till Baltikum. :hihi
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Jo, modellen är det naturligtvis. Sedan det där med timmarna, tänkte på det nu efter jag skrev. Det måste vara att man bevisar detta på något sätt. Annars måste man prova motorerna konstant i 11,5 år för 180 min ETOPS :rolleyes:
Innan en passagerarkärra kommer upp i luften med passagerare är både den individen och modellen väldigt noggrant utprovad. Dock är det så att man alltid använder en kombination av ren testning, analys av möjliga felfall och följdfel, statistiska beräkningar etc, eftersom det är omöjligt att rent praktiskt testa alla kombinationer av fel som kan uppkomma.

De övergripande kraven, som sedan bryts ner till krav på olika delsystem och komponenter, definieras i termer av hur ofta felfall som leder till olika allvarliga konsekvenser får inträffa. De övergripande kraven som ställs på de mest kritiska funktionerna (de som folk dör om de upphör att fungera) är otroligt höga, men de kan uppnås på olika sätt. Rent teoretisk skulle man kunna designa ett styrsystem som var så säkert att det självt uppfyller kraven, men i praktiken skulle det bli helt ogörligt att både implementera och testa, och dessutom skulle det bli orimligt dyrt, så därför flerfaldigar man de systemen istället så att sannolikheten för att alla dubletter ska sluta fungera samtidigt blir tillräckligt låg. Man använder sig i vissa fall även av oberoende implementationer, dvs dublettsystemen ska vara utvecklade på olika sätt av olika personer, de ska ha testats av ytterligare andra personer. Allt för att fel eller missförstånd alltid ska fångas upp av någon annan instans.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top