Flygrädd - vad göra?

swanx

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Honda VFR 800 -02
IronMike skrev:
Boka en biljett å var min värdinna :tummenupp .. 10000 metersklubben kanske kan va nåt? Jag bjuckar på "gt" i plastglas while ;)


Självklart, vad gör man inte för er karlar.. :tungan Bara du inser att jag kommer hänga efter dig som en svans i USA, annars kommer jag aldrig hitta hem.. Dessutom lär du väl behöva sällskap på tillbakaresan.. :rolleyes: :hihi
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Det bästa du kan göra: Köp mitt pulvriserade algextrakt som botar flygrädsla.

Det näst bästa: Gå till biblioteket och låna alla böcker om flygrädsla som de har. Har också ansträngningsastma. Gång 1 jag flög till USA så "fick jag svårt att andas, ont i bröstet". Tjejen tröstade mig, hålla handen osv.
Tabbe, iom att hon lyssnar på mina "problem" så förstärktes min noja. Givetvis hade jag ingen astma, man sitter tämligen still på flyget, men det är nog bra att dricka vatten då och då för att inte bli torr i halsen.
Nästa gång jag flög till US så vart jag skitskraj, slutade med att jag bokade en biljett som mellanlandade på Island -för det känns tryggt. Insåg att det hade blivit en höna av en fjäder och lånade böckerna som fixade det. Men du behöver lite tid för att ställa om tänkandet så börja nu.

Du bygger upp en otroligt negativ bild i ditt huvud om dessa "dödsmaskiner". Du mår redan nu dåligt för att du tror att du kommer att må dåligt. Oroa dig inte för att inte ha full kontroll, piloterna flyger bättre än vad du gör. Sannolikt är du rädd för att göra bort dig inne på planet också.

Jmfr: Tänk om taket skulle ramla ned? Den tanken slår du bort direkt. Men med flygrädslan så fastnar du där och föreställer dig hur illa det går. Först en spricka som sprider sig, färgen börjar flagna. Delar ramlar ned och människor krossas. Du gottar dig i eländet och funderar på tusen sätt som taket kan vara felbyggt på. Inte bra.

Tänk dig istället, flygning= Yes, vägen semester! Nya spännande människor, kanske 1 hot babe på stolen brevid dig. Avkoppling. Hinna läsa färdigt den där boken. Lyssna på musik. Kolla på filmen ombord. Osv.

Det finns även avslappningsövningar som fungerar i praktiken i de böcker jag läste. Tanken är att om du spänner dig fysiskt så blir du nervös i huvet o vice versa.
Jag mår väldigt bra av att drick lite på flyget, men det är jag. Flygplans-bloody mary brukar vara grymt bra. När jag flög första gången efter nojan så hade jag pet-flaska med rom&cola som nödproviant men behövde den inte.
Ang maten så säg till innan bara.

Lycka till!
 

IronMike

Guest
General E skrev:
Det bästa du kan göra: Köp mitt pulvriserade algextrakt som botar flygrädsla.

Det näst bästa: Gå till biblioteket och låna alla böcker om flygrädsla som de har. Har också ansträngningsastma. Gång 1 jag flög till USA så "fick jag svårt att andas, ont i bröstet". Tjejen tröstade mig, hålla handen osv.
Tabbe, iom att hon lyssnar på mina "problem" så förstärktes min noja. Givetvis hade jag ingen astma, man sitter tämligen still på flyget, men det är nog bra att dricka vatten då och då för att inte bli torr i halsen.
Nästa gång jag flög till US så vart jag skitskraj, slutade med att jag bokade en biljett som mellanlandade på Island -för det känns tryggt. Insåg att det hade blivit en höna av en fjäder och lånade böckerna som fixade det. Men du behöver lite tid för att ställa om tänkandet så börja nu.

Du bygger upp en otroligt negativ bild i ditt huvud om dessa "dödsmaskiner". Du mår redan nu dåligt för att du tror att du kommer att må dåligt. Oroa dig inte för att inte ha full kontroll, piloterna flyger bättre än vad du gör. Sannolikt är du rädd för att göra bort dig inne på planet också.

Jmfr: Tänk om taket skulle ramla ned? Den tanken slår du bort direkt. Men med flygrädslan så fastnar du där och föreställer dig hur illa det går. Först en spricka som sprider sig, färgen börjar flagna. Delar ramlar ned och människor krossas. Du gottar dig i eländet och funderar på tusen sätt som taket kan vara felbyggt på. Inte bra.

Tänk dig istället, flygning= Yes, vägen semester! Nya spännande människor, kanske 1 hot babe på stolen brevid dig. Avkoppling. Hinna läsa färdigt den där boken. Lyssna på musik. Kolla på filmen ombord. Osv.

Det finns även avslappningsövningar som fungerar i praktiken i de böcker jag läste. Tanken är att om du spänner dig fysiskt så blir du nervös i huvet o vice versa.
Jag mår väldigt bra av att drick lite på flyget, men det är jag. Flygplans-bloody mary brukar vara grymt bra. När jag flög första gången efter nojan så hade jag pet-flaska med rom&cola som nödproviant men behövde den inte.
Ang maten så säg till innan bara.

Lycka till!
Tack, helt klart bra saker att tänka över.. Jag ska ha rom/cola som nödproviant jag också tror jag =)

Mvh
 

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
SKARA
Hoj
Aprilia rs250 sp
Ett trix är att du stressar upp dig o går in för att må så dåligt att det går runt.
Vad jag menar är att om du mår så dåligt att du vill ta livet av dig så kan du ju sitta o hoppas på att planet störtar " för det är lika bra ändå". Om du lyckas med detta fullt ut så välkomnar du ett värsta cenario, och då finns det ju inget att vara rädd för!! Har själv använt mig av denna metod med framgång! (dock ej vad gäller flyg, men det borde funka!) Lycka till!!! :tummenupp
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Tycker att du borde ta och titta på "Final Destination 1" för att bota din flygräddsla, i alla fall de första 20minutrarna eller så :näsblod
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Tjena Järnis!

Har du några mer seriösa, eller för den delen oseriösa frågor om flygandet så kan du PMa mig...jag är en sån där handelsresande i aluminiumprofiler... :öl

Kommer förmodligen bara att skrämma upp dig ännu mer... :D

och jo, alla stewards e gay...



Blackadder skrev:
Fast det är roligt att flyga turbopropp, jäklar vilket acc det är i de kärrorna och de stiger ta mig f-n lodrätt.

Om det är ngt som inte stiger lodrätt så är det turboprop-flygplan, dom stiger med jordens krökning...
 
Last edited:

Gabor

Guest
IronMike skrev:
Tack, helt klart bra saker att tänka över.. Jag ska ha rom/cola som nödproviant jag också tror jag =)

Mvh

Jag kanske kan bota din flygrädsla, pma mig så kanke du kan få en studiebesöks dag på Arlanda. Ok, det är en av ställena jag finns på.
 

IronMike

Guest
tassen skrev:
Jag kanske kan bota din flygrädsla, pma mig så kanke du kan få en studiebesöks dag på Arlanda. Ok, det är en av ställena jag finns på.
Fan lite sent nu :( Tack ändå... Flyger imorrn bitti.

Nu sitter man å ölar...för att sedan sova ngn timma, sen upp, ¨pimpla min färdigblandade proviant, iform av schweppes lemon petflaskor med 50/50 läsk å vodka.

Flyger först till amsterdam, sen byte för att flyga till Mineapolis, sen byte igen till Billings. Dum som man är, så sitter man å läser om flygplans-typerna, först boeing 737 :S sen DC10 sen DC9..

Nojjig som faaan nu.

Några sista minuten tips?? :3freak

Starten e värst, sen brukar jag lugna ned mig. Som det ser ut nu, så tänkte jag supa mig dyng till starten ... men jag vet inte,. blir meck att få ihop det till de andra starterna.

Köpte öronproppar å tugummi å tidningar tidigare ikväll som jag får försöka vara upptagen med i startögonblicket, samt hög promille. Sen om det blir riktigt risigt, så har jag med mig adrenalinsprutor, lugnande å lite annat.

:huvet
 

Solid snake

Guest
Vafalls! Starten är ju skitball, det accar ju somsatan så man bara trycks in i stolen, aaaah härlig känsla.
 

IronMike

Guest
Solid snake skrev:
Vafalls! Starten är ju skitball, det accar ju somsatan så man bara trycks in i stolen, aaaah härlig känsla.
Okej, efter det då.. precis när man lättar, sekunderna senare så känns det som att man faller neråt. *Usch*

:3freak -då har jag som mest rädsla, men nu jävlar, jag har mätt å räknat matematiskt precis på vad som behövs...kommer va d-rak när vi lyfter :hihi

kommer bli sån- "jag va nykter imorse men nu börjar det ordna upp sig"
 

Solid snake

Guest
Jag hatar iaf att landa, kvittar om man har 10kg tuggummi i truten och tuggar allt vad man kan och håller på, ändå gör det så satans ont i öronen att det känns i tänderna och i halsen, fifan!

Sen släpper det inte på 2 timmar.
 

IronMike

Guest
Solid snake skrev:
Jag hatar iaf att landa, kvittar om man har 10kg tuggummi i truten och tuggar allt vad man kan och håller på, ändå gör det så satans ont i öronen att det känns i tänderna och i halsen, fifan!

Sen släpper det inte på 2 timmar.
:huvet
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
IronMike skrev:
Ju mer jag flyger, desto mer skraj blir jag............


Jag o RoLLER tänkte lägga en riktig bombrepa på bulten typ SUB 2min med mitt flygplan... häng på! Efter detta kommer du tycka att det är lugnt o harmoniskt att flyga trafikflyg :)

:fyllisar
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
1 på miljoner

Såg nåt program om flygplans olyckor på Discovery.

Chansen finns där visst men det var nåt typ 1 på miljoner.

Skulle det hända nåt så är nog minuterna innan kraschen dina längsta och värsta i livet men väl vid en krasch tror jag inte du hinner uppfatta värst mycket smärta om du dör fort.
En tröst kanske :rolleyes:
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Solid snake skrev:
Jag hatar iaf att landa, kvittar om man har 10kg tuggummi i truten och tuggar allt vad man kan och håller på, ändå gör det så satans ont i öronen att det känns i tänderna och i halsen, fifan!

Sen släpper det inte på 2 timmar.


Fråga din läkare om lite Rinexin, det är avsvällande för hörselgångarna, funkar kanon...

"Jag o RoLLER tänkte lägga en riktig bombrepa på bulten typ SUB 2min med mitt flygplan... häng på! Efter detta kommer du tycka att det är lugnt o harmoniskt att flyga trafikflyg"

Man kanske skulle ta bulten på väg in till arlanda...i typ 600, grymt imponerade alla skutta ut i vägen människorna skulle bli.... :öl


hey webspy, vart har du kärran parkad?

/T.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top