Det bästa du kan göra: Köp mitt pulvriserade algextrakt som botar flygrädsla.
Det näst bästa: Gå till biblioteket och låna alla böcker om flygrädsla som de har. Har också ansträngningsastma. Gång 1 jag flög till USA så "fick jag svårt att andas, ont i bröstet". Tjejen tröstade mig, hålla handen osv.
Tabbe, iom att hon lyssnar på mina "problem" så förstärktes min noja. Givetvis hade jag ingen astma, man sitter tämligen still på flyget, men det är nog bra att dricka vatten då och då för att inte bli torr i halsen.
Nästa gång jag flög till US så vart jag skitskraj, slutade med att jag bokade en biljett som mellanlandade på Island -för det känns tryggt. Insåg att det hade blivit en höna av en fjäder och lånade böckerna som fixade det. Men du behöver lite tid för att ställa om tänkandet så börja nu.
Du bygger upp en otroligt negativ bild i ditt huvud om dessa "dödsmaskiner". Du mår redan nu dåligt för att du tror att du kommer att må dåligt. Oroa dig inte för att inte ha full kontroll, piloterna flyger bättre än vad du gör. Sannolikt är du rädd för att göra bort dig inne på planet också.
Jmfr: Tänk om taket skulle ramla ned? Den tanken slår du bort direkt. Men med flygrädslan så fastnar du där och föreställer dig hur illa det går. Först en spricka som sprider sig, färgen börjar flagna. Delar ramlar ned och människor krossas. Du gottar dig i eländet och funderar på tusen sätt som taket kan vara felbyggt på. Inte bra.
Tänk dig istället, flygning= Yes, vägen semester! Nya spännande människor, kanske 1 hot babe på stolen brevid dig. Avkoppling. Hinna läsa färdigt den där boken. Lyssna på musik. Kolla på filmen ombord. Osv.
Det finns även avslappningsövningar som fungerar i praktiken i de böcker jag läste. Tanken är att om du spänner dig fysiskt så blir du nervös i huvet o vice versa.
Jag mår väldigt bra av att drick lite på flyget, men det är jag. Flygplans-bloody mary brukar vara grymt bra. När jag flög första gången efter nojan så hade jag pet-flaska med rom&cola som nödproviant men behövde den inte.
Ang maten så säg till innan bara.
Lycka till!