Flytta till Ronna, Södertälje

Status
Ej öppen för fler svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lartes skrev:
Hur kommer det sig egentligen, är det så enkelt att eftersom dom inte tjänar lika bra som andra så är det helt enkelt okey att dom stjäl, slåss & skjuter skarp mot både poliser & civila?

Jag har iofs aldrig vad jag vet träffat någon som tyckt att det är OK att de begår den typen av brott...

Fast du kanske umgås med en massa naiva blockflöjtsspelande velourträdkramare som tycker man kan få göra vad man vill bara för att man haft det tufft? :va

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
korvgubbe skrev:
Jag har iofs aldrig vad jag vet träffat någon som tyckt att det är OK att de begår den typen av brott...

Fast du kanske umgås med en massa naiva blockflöjtsspelande velourträdkramare som tycker man kan få göra vad man vill bara för att man haft det tufft? :va

Hur fick du mitt inlägg till att jag gjorde det?
Jag frågade bara hur det kommer sig att en del alltid ställer sig på de skyldigas sida?

Fast det är klart vad förväntad ejag mig för svar egentligen...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Lartes skrev:
är det så enkelt att eftersom dom inte tjänar lika bra som andra så är det helt enkelt okey att dom stjäl, slåss & skjuter skarp mot både poliser & civila?

Ja faktiskt, precis så tycker jag.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lartes skrev:
Jag frågade bara hur det kommer sig att en del alltid ställer sig på de skyldigas sida?

Jag vet faktiskt inte eftersom jag själv aldrig träffat någon som ställer sig på de skyldigas sida eller försvarar den här typen av handlingar. Det är därför jag undrar vad det är för lallare du känner eftersom de uppenbarligen måste vara en unik skara mäniskor som vill ge brottslingar straffrabatt och inte tycker att de gör fel....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Korvgubbe, det som jag - och säkert Lartes och en del andra forumbesökare - menar är att skillnaden är hårresande beroende på vem som gör vad. När ett gäng socialfall torterar ihjäl en antirasist i Kode 1995 eller när samma typ av White Trash hugger ihjäl en studerande vid namn Gerard i Klippan samma år så var fördömandena unisona och inte förstående (helt rätt). Men när invandrargäng begår grova brott så ska det alltid förklaras med en massa yttre orsaker (diskriminering, rasism - från svenskar så klart, segregation, löneskillnader, språket etc).
Har det förbigått dig att det förhåller sig så eller håller du helt enkelt inte med?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
När ett gäng socialfall torterar ihjäl ...

Markus skrev:
Men när invandrargäng begår grova brott

Skillnaden mellan dig och mig ligger i att du ser det som "socialfall" i det ena fallet men "invandrargäng" i det andra....

I mina ögon är det samma sak, nämnligen "socialfall" - (i brist på bättre benämning) i båda fallen. Urspunget är ovesäntligt....

Däremot har jag adrig någonsin hävdat att en "orsak" är detsamma sak som en orsäkt.

Om din tjej skulle hoppa i bingen med din polare för att du är kass i sängen kan jag förstå henne även om jag inte skulle ursäkta henne utan se henne som samma otrogna idiot även om jag kan förstå handlingen.....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
I mina ögon är det samma sak, nämnligen "socialfall" - (i brist på bättre benämning) i båda fallen. Urspunget är ovesäntligt....

I dina ögon kanske det är det men i medierapporteringen är det ju inte det. Om en svensk hugger en arab så är han nazist. Punkt. Och om han dessutom visar sig vara nazist på riktigt, ja då vet ju inte "etablissemanget" (media, politiker, artister, journalister) några gränser på hur mycket de ska fördöma och ordna fackeltåg och slösa mina skattepengar på att sprida deras ideologi.
Om en arab hugger en svensk däremot så är han på sin höjd missanpassad men förmodligen bara frustrerad och diskriminerad (plus ett antal modeord t.ex. marginaliserad, fast i utanförskapet mm mm)

Om ursprunget vore oväsentligt för media så skulle de rapportera på samma sätt, vilket de absolut inte gör om än de har antagit en något objektivare ställning i just denna södertäljehistoria.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
korvgubbe skrev:
Skillnaden mellan dig och mig ligger i att du ser det som "socialfall" i det ena fallet men "invandrargäng" i det andra....
.....

Det är ju en j-a skillnad när Dom begår brott eller Dom Andra. E de väl? eller??

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Och om han dessutom visar sig vara nazist på riktigt
....
Om en arab hugger en svensk

Kan väl vara så att det man vänder sig mot är hatbrotten, där människor överfalls p.g.a. av sexualitet eller hudfärg, saker som de inte kan påverka...

....om en "arab" hugger en svensk så är det väl snarare så att "araben" är ett socialfall som antingen vill vinna respekt bland sina socialfallspolare genom att "inte banga en fight" eller för att komma över mobiltelefonen/plånboken...
.....brottet är alltså inte hatbrott och därav skillnaden i hur media bevakar händelsen...

Tror du andelen personrån i låt säga Ronna eller Rosengård skulle upphöra om det bara bodde svenska socialfall där?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Kan väl vara så att det man vänder sig mot är hatbrotten, där människor överfalls p.g.a. av sexualitet eller hudfärg, saker som de inte kan påverka...

Skillnaden mellan ditt och mitt synsätt graveras än en gång, jag ser majoriteten av ungdomsrån på samma sätt som du ser "hatbrott". Har du sett siffrorna på etnicitet/förövare/offer för personrån? :7peta

korvgubbe skrev:
.....brottet är alltså inte hatbrott och därav skillnaden i hur media bevakar händelsen...

Än en gång - jag håller absolut inte med dig om definitionen på hatbrott som du använder. För min del kunde den slopas helt.

korvgubbe skrev:
Tror du andelen personrån i låt säga Ronna eller Rosengård skulle upphöra om det bara bodde svenska socialfall där?

Jag kan inte svara ärligt på den frågan och samtidigt inte riskera den här trådens fortlevnad... :gnissla Men jag kan vända på frågeställningen: Tror du att det var lika mycket gruppvåldtäkter, misshandelsfall och personrån i de mindre bemedlade områden för säg 30, 40 eller 50 år sedan? Därefter kan du fundera på vad som är den största skillnaden sedan dess. ;)

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
Jag kan inte svara ärligt på den frågan och samtidigt inte riskera den här trådens fortlevnad... :gnissla Men jag kan vända på frågeställningen: Tror du att det var lika mycket gruppvåldtäkter, misshandelsfall och personrån i de mindre bemedlade områden för säg 30, 40 eller 50 år sedan? Därefter kan du fundera på vad som är den största skillnaden sedan dess. ;)

Oavsett hur en sådan jämförelse skulle falla ut så är den omöjlig att dra några vettiga slutsatser ifrån utan att ha ett kontrollområde helt utan personer med icke-svenskt ursprung (eftersom du uppenbarligen syftare på att det är invandrarna som är den största skillnaden).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Än en gång - jag håller absolut inte med dig om definitionen på hatbrott som du använder. För min del kunde den slopas helt.

Tror du att det var lika mycket gruppvåldtäkter, misshandelsfall och personrån i de mindre bemedlade områden för säg 30, 40 eller 50 år sedan?

Varför inte då passa på att slopa "terrorbrott"?! Jag menar, sprängdåd som sprängdåd?! Borde väl falla inom ramen för skadegörelse och vållande till annans död ev. Mord? Varför ska vi ha något som kallas terrorbrott utöver detta?

Nej, men det har inte med ursprung att göra. Snarare det faktum att det inte var samma utslagning och stora andel socialfall id essa områden då. Miljonprogrammen "blomstrade" ju faktiskt under en tid och gav hopp istället för som idag en känsla av hopplöshet.....

MEN, däremot tror jag att det skulle se likadant ut i våldsbrottstatistiken om vi områdena varit "helsvenska" fast med samma andel socialfall....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hihi, en sån här rolig tråd där man inte kan säga nåt om detta utan att bli påhoppad som rasist. Men om vi skiter i vilken färg de har så är det idioter/ociviliserade/outbildade?/idioter om jag inte nämnde det- som hittar på sådana här hyss. Sätt dom på en Finlandsfärja och ge bort dem till åland. Och då menar jag ALLA dårarna oavsett pigment (det bor en hel del alkoholiserade finnar/svenskar där också)

Coola Ola

Guest
Dee_cati skrev:
Hihi, en sån här rolig tråd där man inte kan säga nåt om detta utan att bli påhoppad som rasist. Men om vi skiter i vilken färg de har så är det idioter/ociviliserade/outbildade?/idioter om jag inte nämnde det- som hittar på sådana här hyss. Sätt dom på en Finlandsfärja och ge bort dem till åland. Och då menar jag ALLA dårarna oavsett pigment (det bor en hel del alkoholiserade finnar/svenskar där också)

Ska du välja ut de som ska skeppas iväg till Åland eller är det bara att gå efter var de bor nånstans?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Coola Ola skrev:
Ska du välja ut de som ska skeppas iväg till Åland eller är det bara att gå efter var de bor nånstans?

Alla som skjuter mot en polisstation, men det kanske inte räcker för dig? Näe, du vill väl ge dem lite pengar och bostad, några flaskor whiskey (om det är finnar)?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
MEN, däremot tror jag att det skulle se likadant ut i våldsbrottstatistiken om vi områdena varit "helsvenska" fast med samma andel socialfall....

Okej, då tror vi olika. Mångfald är minsann underbart. :tummenupp

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Markus skrev:
Men jag kan vända på frågeställningen: Tror du att det var lika mycket gruppvåldtäkter, misshandelsfall och personrån i de mindre bemedlade områden för säg 30, 40 eller 50 år sedan? Därefter kan du fundera på vad som är den största skillnaden sedan dess. ;)

Ja, den enda skillnaden nu mot för ett halvt sekel sedan är att vi har massor med invandrare här i landet. Inget annat har ju hänt. Det har du ju rätt i. :tummenupp

Jag förstår din poäng men samtidigt kan/ska man inte se på alla invandrare på detta sättet. Medelsvensson är inte guds barn, vilket många här i landet verkar tro. Man måste också komma ihåg att det är skillnad på invandrare och invandrare. Likheter på medelhavsfolk och araber från t.e.x Irak är ju enorm, minst sagt. Om inte annat är det ju en helt annan värld för medelaraben från Irak som, jämnfört med Sverige, fördas genom tiden från en medeltid med stenkastning och "annorlunda" syn på kvinnor till ett jämnlikhetens Sverige. Skillnaden mellan Sverige och medelhavet/balkan är väl något mindre (Albanien och Kosovo borträknat) om man nu jämnför Sverige/Irak.

Sen när det gäller media kan jag hålla med om att det är rejält skeva bilder de förmedlar, och då tänker jag främst på Expressen, Aftobladet, Kvällsposten osv. Sicken jävla skit det är! Frågan är väl när tryckfriheten har nått sin gräns och gör mer nytta än skada..

Jag tycker själv att det får räcka med flyktingar och massinvandring eftersom det svenska systemet/samhället inte kan integrera och skaffa jobb till majoriteten som kommer hit. Tyvärr. I en utopi kanske det funkar men vi är hyfsat långt från det idag.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...