Markus skrev:
Men jag kan vända på frågeställningen: Tror du att det var lika mycket gruppvåldtäkter, misshandelsfall och personrån i de mindre bemedlade områden för säg 30, 40 eller 50 år sedan? Därefter kan du fundera på vad som är den största skillnaden sedan dess.
Ja, den enda skillnaden nu mot för ett halvt sekel sedan är att vi har massor med invandrare här i landet. Inget annat har ju hänt. Det har du ju rätt i.
Jag förstår din poäng men samtidigt kan/ska man inte se på alla invandrare på detta sättet. Medelsvensson är inte guds barn, vilket många här i landet verkar tro. Man måste också komma ihåg att det är skillnad på invandrare och invandrare. Likheter på medelhavsfolk och araber från t.e.x Irak är ju enorm, minst sagt. Om inte annat är det ju en helt annan värld för medelaraben från Irak som, jämnfört med Sverige, fördas genom tiden från en medeltid med stenkastning och "annorlunda" syn på kvinnor till ett jämnlikhetens Sverige. Skillnaden mellan Sverige och medelhavet/balkan är väl något mindre (Albanien och Kosovo borträknat) om man nu jämnför Sverige/Irak.
Sen när det gäller media kan jag hålla med om att det är rejält skeva bilder de förmedlar, och då tänker jag främst på Expressen, Aftobladet, Kvällsposten osv. Sicken jävla skit det är! Frågan är väl när tryckfriheten har nått sin gräns och gör mer nytta än skada..
Jag tycker själv att det får räcka med flyktingar och massinvandring eftersom det svenska systemet/samhället inte kan integrera och skaffa jobb till majoriteten som kommer hit. Tyvärr. I en utopi kanske det funkar men vi är hyfsat långt från det idag.