Flytta till Ronna, Södertälje

Status
Ej öppen för fler svar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag tror den gode Jerzy Sarnecki gillar flamebaits och att formulera sig så att folk blir upprörda, lite som Leif Silbersky. Men bägge två herrarna har den sunda inställningen att de manar till vett,sans och eftertanke istället för hysteri och enkla lösningar. Domedagsstämningen som piskas upp efter en sån här händelse målar lätt upp problemet som värre än vad det är.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kom igen nu då, jag kan ju knappt bärga mig:

Replying to Thread Flytta till Ronna, Södertälje @ 11:39

:corn
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Chrille,
nej. Har inte fått nåt PM från Markus. Han har varit jääääteduktig denna gång. :hihi

Chris,
även fast jag inte hört/sett inslaget med Jerzy så håller jag med om att media verkar förstorat det hela. Tom polisen verkar erkänna att de gick åt för hårt fram med sin "insats". Vad jag försöka säga är att det i många svenskars ögon ser så hemskt ut när de ser en större folksamling bestående av icke-svenskar. Då kommer direkt stämplar som 'gäng' och 'folkmobb'. När det i själva verket är folk som bor i samma område, känner varandra väl och blev (helt naturligt) nyfikna när det blev ett jävla ståhej med massa polisbilar i deras kvarter. Kanske svensson brukar stanna hemma och kika ut genom fönstret, men folk från andra kulturer tycker inte det är nåt fel i att gå ut och kolla vad som är på gång. Det kan ju vara ens släkting/vän som råkat illa ut eller så. Här mina vänner kommer delikata kulturskillnader som tyvärr många missar. Nåt som i svenssons ögon ser ut som en 'hotfull situation' behöver inte vara alls så dramatisk.

Jag stödjer inte på nåt sätt våld och inte heller tycker det var något bra gjort av stolpskotten att skjuta mot polisstationen. Men som sagt, man behöver inte överdriva det hela till några jäkla krigsrubriker.

Och slutligen markus,
vad är det i din bakgrund/uppväxt som gjort dig så främlingsfientlig (snälla, börja inte diskutera semantik och märka ord nu - alla vet vid det här laget att även om du försöker finta bort obildade med ditt bullshit så är det vad du är).

Du kan välja att fortsätta leva ditt liv trångsynt, hatiskt och rädd för det som är annorlunda.

Eller så kan du öppna dina ögon, ditt hjärta, visa respekt och kärlek mot medmänniskor så ska du se att du kommer att få respekt och kärlek tillbaka och leva lyckligare.

Och med det tror jag att jag har sagt mitt här.
Peace!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Det finns ju olika sätt att läsa Bibeln på också, men det stämmer ju illa om man vill ha bort Dom.

Hitta en kul krönika på AB

Carlos Rojas Beskow skrev:
...............
På andra håll händer det mycket oftare. Ta alla fotbollsderbyn som urartar i kravaller, upplopp, misshandel, polishot och allt annat som hör till infödingarnas våldskultur.

För det fattar ni väl att det finns en koppling? Det måste det ha. Jag har hört att minst 75 procent av alla huliganer och bråkiga fotbollsfans är infödingar. Och dom skrämmer mig i alla fall varje gång det nalkas derby, en sisådär var tredje vecka. Mitt i stan!.............

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,697946,00.html
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
bonny skrev:
Och det är ju allmänt vedertaget att dem är det för att dem har en del defekta gener. Vi har ju redan fått reda på att andra förklaringar som "utanförskap" o.lik. bara är modeord.
Jag måste säga att jag inte helt giillar biolgiska förklaringar som folk gärna vill antyda till. Visst finns det alltid olika subgrupper som är överrepresenterade i en statiskt men det behöver inte peka på en kasualitet och skall vi komma vidare i debatten så är nog försök att förstå och öppenhet nyttigare än fördömande. Alternativ två är dock enklare och knyter man den till biologiska förklaringar så kan man ju alltid sitta och mysa med tanken att man är en bätre människa. :7peta
Är det det ni vill höra? Att ni tillhör någon form av Darwinistiskt utvald grupp i förhållande till de i Ronna? Att ni i samma situation och med samma förutsättningar hade reagerat väldigt olikt?? :va
har ni förresten tänkt på att en ENKEL metod att slippa "invandrargettona" är att det flyttar dit lite svenskar, gärna med goda ekonomiskla förutsättningar...

Men, vad är det för fel på dig då? :7peta

Vem har sagt något om biologiska defekter och gener o skit?!

Jag snackade om kulturella skillnader, vilket framgår hyfsat tydligt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Spinky Spendrup skrev:
Varför har du inte triggat än?

Debatten var ju inte tillräckligt infekterad så det var bra att du drog ditt strå till stacken. :hihi

Men om du nödvändigtvis vill ha en kommentar - vilket i sig är märkligt men också trevligt - så håller jag sakta men säkert på att integreras enligt senaste direktiv så jag accepterar detta som normal kulturberikning. Gör inte du det?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Zee skrev:
Men, vad är det för fel på dig då? :7peta

Vem har sagt något om biologiska defekter och gener o skit?!

Jag snackade om kulturella skillnader, vilket framgår hyfsat tydligt.
Ledsen om jag missuppfattat men användandet av ordet "folkslag" pekar inte i entydigt i riktning av kultur! Så jag vet inte om det var så väldigt tydligt, speciellt inte som du även pekar på att problemen INTE skulle vara så stora med t.ex. arbetslösa svenskar. Först förstår jag inte hur du kan veta det, plus att jag uppfattar det som att du inte betonar soscioekonomiska orsaker som väsentliga. :pannkyss
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag har bott i Ronna i 3 år. Etta på bottenplan (med bil å hoj).
Ronna består av 90% syrianer och 10% finska eller låtsasfinska pundare.
Hade aldrig problem med syrianerna, förutom att man aldrig ens fick några blickar från de syrianska tjejerna, jävla rasister!
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Wunder skrev:
Jag har bott i Ronna i 3 år. Etta på bottenplan (med bil å hoj).
Ronna består av 90% syrianer och 10% finska eller låtsasfinska pundare.
Hade aldrig problem med syrianerna, förutom att man aldrig ens fick några blickar från de syrianska tjejerna, jävla rasister!
Vilken av ovanstående två grupper hör du till?

:lol
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Markus skrev:
Du verkar ju skön, vem är du? :rofl
Du har inte läst så många av mina inlägg, i så fall hade du sett att jag nog aldrig försökt dölja min så kallade främlingsfientlighet*.
Men ditt dravel om arier och judar är en av anledningarna till att man inte kan ha en debatt om detta, folk som du slänger gärna in alla möjliga falska etiketter så snart man uttrycker något annat än 110% tillfredsställelse med den förda/icke förda invandrings-, flykting och integrationspolitiken.

Din sista fråga får jag nog lov att svara ja på i alla fall. :tungan

*= Jag trodde det hette invandrare eller asylsökande, men du menar att det är främlingar alltså? Intressant.


Jag tror att du missuppfattade hans inlägg precis som Chrille lite längre ner. Men det är ok, gjorde det initialt också, tror jag :tungan
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Chris Ash skrev:
Jag tror den gode Jerzy Sarnecki gillar flamebaits och att formulera sig så att folk blir upprörda, lite som Leif Silbersky. Men bägge två herrarna har den sunda inställningen att de manar till vett,sans och eftertanke istället för hysteri och enkla lösningar. Domedagsstämningen som piskas upp efter en sån här händelse målar lätt upp problemet som värre än vad det är.

Blev lite sugen på att diskutera igen, :) (om än lite mer känsligt och beklämmande ämne).

Beundrar generellt sätt folk som i pressade situationer har förmåga att tänka efter en gång extra innan man agerar. Dock tror jag inte att det var herr Jercy som var den som var pressad denna gång. Det finns dock gränser som måste markeras tydligt för att inte undergräva förtroendet för rättstaten hos den stora skara som accepterar rikets lagar och regler.

Givet den information man har att tillgå, att två tjejer som hotats och misshandlats ringt polisen så kan inte jag se varför polisen inte skulle reagerat? Om sedan polisen trampat på någon öm tå när de tagit tjejerna i försvar, so what? Kontakta befälhavande i efterhand och anmäl händelsen.

Jag kan verkligen förstå att om de poliser som först anlände kallar på förstärkning om de bemöts av ett hätskt gäng unga förortsgrabbar med sedvanlig frånvaro av respekt. Man ska inte behöva känna sig hotade av dessa. Visst ska man som polis undvika att i onödan provocera men det har jag väldigt svårt att tro att de avsiktligen skulle ägna sig åt. Kan dock mycket väl tänka mig att ett handfast agerande från polisers sida är tillräckligt för att uppfattas som provokativt för ovan nämda kategori. Men det är ju svårt att göra något åt.

Att sedan detta "ungdomsgäng" samlar en massa annat folk för att på plats utmana polisen är ju rent utsagt bedrövligt. Plötsligt förefaller det ju inte vara några få som "missköter" sig längre. Och att sedan inte nöja sig med detta utan att hämta ett jäkla automatvapen och öppna eld mot polisstationen.... jag saknar egentligen ord att beskriva vad jag känner. :(

Det är något djupt skrämmande och ett fenomen jag bara noterat vid ett tidigare tillfälle, nämligen i Uppsala för två år sedan. Återigen var det till synes större mängd andra generationens invandrarungdom som var representerad i vad som kom att beskrivas som ett allmänt upplopp och gatuslagsmål. Även denna gång orsakad av en i sammanhanget bagatellartad händelse, dock initierade av att vakterna på en krog som då kände sig hotade.

Jag dömer ingen men kan heller inte blunda för det som sker. Gör man det tror jag också att man begränsar sina möjligheter att i längden hitta bra varaktiga lösningar.

/Olzki
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Olzki skrev:
...unga förortsgrabbar med sedvanlig frånvaro av respekt.... ...........
Att sedan detta "ungdomsgäng" samlar en massa annat folk för att på plats utmana polisen är ju rent utsagt bedrövligt.....Och att sedan inte nöja sig med detta utan att hämta ett jäkla automatvapen... ....
Det är något djupt skrämmande och ett fenomen jag bara noterat vid ett tidigare tillfälle, nämligen i Uppsala för två år sedan....

Här blandas äpplen med päron med apelsiner till en smaskig fruktsallad...

Du börjar med att stämpla dem. "Unga förortsgrabbar som precis som vanligt saknar respekt?" Var du där? Saknade de respekt för att de hävdade att de ville stå kvar där de faktiskt bodde? Brukar folk, oavsett ursprung, lämna platsen och utan minsta ordväxling låta polisen gripa folk de känner?

Hävdar du på allvar att beskutningen var något som halva Ronna stödjer?!
:va Jag ser det snarare som ett dåd av idioter som var idioter oavsett övriga händelse..


Ja, för våra infödda fotbollshulliganer hotar aldrig polisen. De kastar aldrig sten eller käftar emot när deras polare grips?! :rolleyes:
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Olzki skrev:
Blev lite sugen på att diskutera igen, :) (om än lite mer känsligt och beklämmande ämne).

Att sedan detta "ungdomsgäng" samlar en massa annat folk för att på plats utmana polisen är ju rent utsagt bedrövligt. Plötsligt förefaller det ju inte vara några få som "missköter" sig längre. Och att sedan inte nöja sig med detta utan att hämta ett jäkla automatvapen och öppna eld mot polisstationen.... jag saknar egentligen ord att beskriva vad jag känner. :(

Det är något djupt skrämmande och ett fenomen jag bara noterat vid ett tidigare tillfälle, nämligen i Uppsala för två år sedan. Återigen var det till synes större mängd andra generationens invandrarungdom som var representerad i vad som kom att beskrivas som ett allmänt upplopp och gatuslagsmål. Även denna gång orsakad av en i sammanhanget bagatellartad händelse, dock initierade av att vakterna på en krog som då kände sig hotade.

/Olzki

Visst ar det obehagligt. Men detta 'fenomen' som du bara noterat en gang tidigare ar val inte helt unikt och det ar val inte bara 'andra generationens invandrarungdom' som ar representerade heller?

Fotbollshuliganer som bildar mobbar som slar sonder och samman allt som kommer i deras vag. Utlosande faktor: Deras lag torskade

Flinken hamtar ett automatvapen och mejar ner en massa folk pa byn. Utlosande faktor: En tjej gav honom nobben.

Kravaller i GBG. utlosande faktor: Last 'No logo' och alster av Chomsky nagra ganger for mkt

Reclaimare som bildar en mobb och trashar skyltfonster och bilar. Utlosande faktor: Elaka foretagsledare

Karl XII demonstrationer i Lund: Utlosande faktor: Megalomani parat med skolk fran skolans biologilektioner

yada, yada, yada...

For att sammanfatta: Mycket skit hander och forovarna ar ocksa ofta svennar som triggas av bagatellartade anledningar
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top