Flytta till Ronna, Södertälje

Status
Ej öppen för fler svar.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Chrille skrev:
..... I mina ögon har du lagt ner jobb på att säga emot dom som inte går med på att ursprungsland har med saken att göra.

Jag anstränger mig för att för att se på händelser som denna så objektivt det bara går. Det är inte alltid politiskt korrekt vilket kan medföra att man hamnar i diskussioner med folk som gärna skyndar sig igenom ens inlägg för att snabbt komma till sin redan förutfattade slutsats.

Upplever att flera på detta forum som inte är sena att bemöta diverse påståenden i invandrarrelaterade diskussioner ofta gör det per automatik och med en argumentation som inte sällan signalerar en likartad oförmåga till vidsynthet.

Och nej, jag ser ingen direkt koppling mellan ursprungsland och förövare i ovan fall. Däremot kan jag inte utesluta att det finns vissa kulturellt betingade samband som sträcker sig bortanför den rent sociala förklaringsdimensionen.

/Olzki

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Intressant artikel för er strutsar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=462306&previousRenderType=6

Som vanligt är det skandal att man måste intervjua en invandrare för att få sagt det spom de flesta redan borde kommit fram till:

det har gått för långt. Under toleransens flagga har det svenska samhället låtit vissa invandrade grupper skapa enklaver där könsdiskriminerande och förtryckande, informella regler gäller.

Det som också är intressant är att DN idag kan avslöja att det var ett vanligt rasistdåd som låg bakom händelsen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=462297&previousRenderType=6

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Olzki skrev:
Jag anstränger mig för att för att se på händelser som denna så objektivt det bara går. Det är inte alltid politiskt korrekt vilket kan medföra att man hamnar i diskussioner med folk som gärna skyndar sig igenom ens inlägg för att snabbt komma till sin redan förutfattade slutsats.

Upplever att flera på detta forum som inte är sena att bemöta diverse påståenden i invandrarrelaterade diskussioner ofta gör det per automatik och med en argumentation som inte sällan signalerar en likartad oförmåga till vidsynthet.

Och nej, jag ser ingen direkt koppling mellan ursprungsland och förövare i ovan fall. Däremot kan jag inte utesluta att det finns vissa kulturellt betingade samband som sträcker sig bortanför den rent sociala förklaringsdimensionen.

/Olzki
ganska dryg inställning att de som inte är eniga med allr vad du säger saknar förmåga att vara objektiva eller svarar per automatik eller för att vara politiskt korrekta.
Det är ju, som Chrille påpekat, fler som har haft svårt att förstå vad du syftat till med dina inlägg. Du tycker inte att det är skäl till att fundera över hur du i så fall uttrycker dig? :7peta
Du pratar om "kulturellt betingade samband som sträcker sig bortanför den rent social förklaringsmodellen." Vad exakt betyder det och ge gärna ett exempel!?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Markus skrev:
Intressant artikel för er strutsar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=462306&previousRenderType=6

Som vanligt är det skandal att man måste intervjua en invandrare för att få sagt det spom de flesta redan borde kommit fram till:

det har gått för långt. Under toleransens flagga har det svenska samhället låtit vissa invandrade grupper skapa enklaver där könsdiskriminerande och förtryckande, informella regler gäller.

Det som också är intressant är att DN idag kan avslöja att det var ett vanligt rasistdåd som låg bakom händelsen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=462297&previousRenderType=6

Så...
Invandrare själva tycker att integreringen av vissa grupper går bakåt. Inget nytt under solen direkt.

Vad är dina lösningar på problemen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Spinky Spendrup skrev:
Så...
Invandrare själva tycker att integreringen av vissa grupper går bakåt. Inget nytt under solen direkt.

Nej det är ju inget nytt, det som inte heller är nytt är att det bara är de medfestliga efternamn och mörkt hår som vågar säga det. Mer eller mindre. (Du får i alla fall ingen riksdagsledamot att skriva under på den problembeskrivningen)

Spinky Spendrup skrev:
Vad är dina lösningar på problemen?

Jag har ingen enkel lösning, men jag skulle gärna se att debatten började föras. Debatten kommer komma igång här, den har ju startat runtom i europa, men vi får nog vänta ett tag till.

Själv då, hur vill du lösa problemen? Samma inslagna väg eller något nytt?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Markus skrev:
Jag har ingen enkel lösning, men jag skulle gärna se att debatten började föras. Debatten kommer komma igång här, den har ju startat runtom i europa, men vi får nog vänta ett tag till.

Själv då, hur vill du lösa problemen? Samma inslagna väg eller något nytt?

Komplext problem... Och jag är bara en amatör.

Jag börjar med att rösta bort regeringen, inte för att de andra är bättre. Men bara som en markering. :tungan

Att vissa grupper, kriminella, ronna-bor, hojåkare, huliganer,nassar osv sluter sig och skapar egna regler och normer är nog svårt att göra något åt. Men finns det alternativ och diskussioner om de grupperna så är förhoppningsvis risken mindre att man hamnar där.

Jag har faktiskt ingen aning om hur man som nyanländ invandrare slussas in i samhället. Sitter man på förläggning i två år, får sedan välja på valfritt invandrartätt område att flytta till? I sådana fall är det inte så konstigt att segregeringen fortgår. Ju mer kontakt Vi™ och Dom™ har desto mindre är risken för man sluter sig, tror jag? Å andra sidan kan ju knappt infödda svenskar hålla sams mellan städer och stadsdelar så jag vette fan...

Jobb är nog en rätt så fundamental grej. Ju fler som kommer ut i arbetslivet desto snabbare integereras de. Jobb ger i alla fall lite mening med tillvaron och kontakt med andra.

Vore man lite extrem eller korttänkt så skulle man ju kunna säga: vi stänger gränsen. Men världen fungerar inte riktigt så och kommer inte att göra det. Folk har alltid rört på sig och kommer att forsätta göra det. Inte minst infödda svenskar har ju historiskt sett rört på sig och då i massvis.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Vad trött man blir på denna relativismen.

Har inte tid att diskutera detta men förutspår och konstaterar följande::fakta

1) Vad vi hittills gjort har misslyckats rejält.
2) Mer av fel blir inte rätt.
3) När förståsipåare kommer med en lösning som innebär mer pengar till ditten och datten bör man fundera på följande:

Säg de problem som inte kan lösas med hjälp av pengar!

Inte många eller hur.

4) Det kommer bli mycket mycket värre innan det blir bättre.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
bonny skrev:
ganska dryg inställning att de som inte är eniga med allr vad du säger saknar förmåga att vara objektiva eller svarar per automatik eller för att vara politiskt korrekta.
Det är ju, som Chrille påpekat, fler som har haft svårt att förstå vad du syftat till med dina inlägg. Du tycker inte att det är skäl till att fundera över hur du i så fall uttrycker dig? :7peta
Du pratar om "kulturellt betingade samband som sträcker sig bortanför den rent social förklaringsmodellen." Vad exakt betyder det och ge gärna ett exempel!?

Du får tolka min ambition precis hur du vill. Jag tycker dock inte att jag var särskilt otydlig i vad jag skrev ovan. Skulle gärna utveckla mig ytterligare som flera gånger tidigare men har som läget är nu inte all tid i världen. Däremot kan jag med anledning av att du inte surfat här så länge tipsa om sökfunktionen. Det har varit otaliga diskussioner i ämnet sedan 2003 inklusive flera inlägg från mig som förhoppningsvis ger dig ytterligare förståelse om det nu är detta du söker.

EDIT: En genväg för att slippa sökfunktionen.Ta en flukt i den länk till DN som Marcus har postat ovan.

/O

Last edited:

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Olzki skrev:
Du får tolka min ambition precis hur du vill. Jag tycker dock inte att jag var särskilt otydlig i vad jag skrev ovan. Skulle gärna utvecka mig ytterligare som flera gånger tidigare men har som läget är nu inte all tid i världen. Däremot kan jag med anledning av att du inte surfat här så länge tipsa om sökfunktionen. Det har varit otaliga diskussioner i ämnet sedan 2003 inklusive flera inlägg från mig som förhoppningsvis ger dig ytterligare förståelse om det nu är detta du söker.

/O

Grejen är väl den att somliga vill dissikera precis varenda ord och kommer vrida och vända på varenda uttalande för att kunna hitta någon slarvig formulering som man sedan drar denna slutsats av: Ja men se där, jag visste att du var rasist.

På så vis kan man fortsätta med sina fördomar.

En klassiker!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Markus skrev:
Men numera Syrian eller?
Om det ändå vore så! Då vore jag i nuläget förlovad med en syriansk kvinna och kunde delta i upplopp och beskjuta polisstationer och annat tufft.

Nä, men numera är jag Umeå-bo och tillhör ej längre befolkningen i Ronna.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ah17 skrev:
Grejen är väl den att somliga vill dissikera precis varenda ord och kommer vrida och vända på varenda uttalande för att kunna hitta någon slarvig formulering som man sedan drar denna slutsats av: Ja men se där, jag visste att du var rasist.

På så vis kan man fortsätta med sina fördomar.

En klassiker!

En annan klassiker är "göra sig själv till offer"-argumentationstekniken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:

Där måste jag ge dig 110% rätt.
Är det något som är störande så är det någon som sitter och skyller sina tillkortakommanden på att han eller hon diskriminerats när de i själva verket bara är slöa.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:

Du menar den gamla "det går inte att säga ett negativt ord om invandrare utan att bli kallad rasist"-gnället. En gammal fin klassiker....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Är det något som är störande så är det någon som sitter och skyller sina tillkortakommanden på att han eller hon diskriminerats när de i själva verket bara är slöa.

Är det något som är irriterande så är det folk som utgår från att alla andra har samma förutsättningar och egenskaper som de själva och därför bara hävdar att de är slöa om de misslyckas och förnekar blint existensen av, låt säga, diskriminering.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
korvgubbe skrev:
Är det något som är irriterande så är det folk som utgår från att alla andra har samma förutsättningar och egenskaper som de själva och därför bara hävdar att de är slöa om de misslyckas och förnekar blint existensen av, låt säga, diskriminering.
Sedan får vi inte glömma att framgång ALLTID är ett bevis på talang aldrig på tur! Dessutom är det ett bevis på att man både är värd framgången och att man är bättre än dem slöa! :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
bonny skrev:
Sedan får vi inte glömma att framgång ALLTID är ett bevis på talang aldrig på tur! Dessutom är det ett bevis på att man både är värd framgången och att man är bättre än dem slöa! :tummenupp

Ja, visst är det så. Jag vet att Livets Ord tidigare predikade att fattigdom och sjukdom samt handikapp var en följd av att man var en svag och syndig person. Jag tror de har helt rätt. Endast vi gudsfruktiga starka personer med visdom, välvilja och talang kan bli något. Att mina föräldrar hjälpte till med läxläsning och skjutsade till olika lagsporter har inget med det att göra. Att personer i min och mina föräldrars bekantskapskrets hade kontakter som kunde ge sommarjobb och dyligt har inte ett skit att göra med hur bra mitt liv artat sig. Att mina kompisars föräldrar även de kollade till oss när vi satt på någon av våra egna rum gjorde ju knappast att vi blev skötsammare än vad vi blivit om vi hängt i nån galleria...

Alla andra syndiga slöa djävlar borde skeppas ut på öppet hav och sänkas där. :rolleyes:

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Markus skrev:
Där måste jag ge dig 110% rätt.

Det är väl också så att om man är kritisk till förda politik så beror det högst sannolikt på att man är misslyckad själv, egna tillkortakommanden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Alla andra syndiga slöa djävlar borde skeppas ut på öppet hav och sänkas där.

Framstegen fortlöper som prognosticerat. :tummenupp

ah17 skrev:
Det är väl också så att om man är kritisk till förda politik så beror det högst sannolikt på att man är misslyckad själv, egna tillkortakommanden.

Ja, man är förbittrad och svag.
Och nazist.

:hihi

Off-off-off-topic:
Vad hände ovan? Jag quotade inläggen två gånger, ändå hamnade det i samma. Vad är det här för nymodigheter.

OBS! Ett svar räcker, sedan återgår vi till smutskastningen, ok?

EDIT:

Vad fan händer, vad är det här för anti-spam skitfunktion? :mad: :mad:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024