Flytta till Ronna, Södertälje

Status
Ej öppen för fler svar.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
korvgubbe skrev:
Brukar folk, oavsett ursprung, lämna platsen och utan minsta ordväxling låta polisen gripa folk de känner?

Ja.

Polisen genomför rätt många gripanden per år. Jag är inte alls insatt, men jag vill påstå att normalfallet är att folk låter polisen utföra det arbete rättstaten ålägger dem.

Skulle det finnas snorungar som hänger omkring i vårt område och misshandlar våra döttrar verbalt och fysiskt skulle vi stå och applådera polisen, och alla far- och mormödrar skulle komma ut med nybakta bullar till poliserna.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
sweborn skrev:
Ja.

Polisen genomför rätt många gripanden per år. Jag är inte alls insatt, men jag vill påstå att normalfallet är att folk låter polisen utföra det arbete rättstaten ålägger dem.

Skulle det finnas snorungar som hänger omkring i vårt område och misshandlar våra döttrar verbalt och fysiskt skulle vi stå och applådera polisen, och alla far- och mormödrar skulle komma ut med nybakta bullar till poliserna.
Är det inte en haltande jämförelse att ta en extremt negativ incident och generalisera ifrån och jämföra med en mer normal positiv? Du missar ju t.ex. att ta hänsyn till inläggen om ex. fotbollshuliganer. Jag har inte sett några nybakade bullar där precis.
Förresten kollade jag detta med min bästa kompis som är polis: han har aldrig fått några bullar men tycker att förslaget låter bra! :tummenupp
En lite annorlunda tanke jag fick: Jag har sett mogna, vettiga svenskar med god utbildning och hög status mordhota parkeringsvakter för böter på att par hundralappar. Också lite konstigt beteende...

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
bonny skrev:
Är det inte en haltande jämförelse att ta en extremt negativ incident och generalisera ifrån och jämföra med en mer normal positiv? Du missar ju t.ex. att ta hänsyn till inläggen om ex. fotbollshuliganer. Jag har inte sett några nybakade bullar där precis.
Förresten kollade jag detta med min bästa kompis som är polis: han har aldrig fått några bullar men tycker att förslaget låter bra! :tummenupp
En lite annorlunda tanke jag fick: Jag har sett mogna, vettiga svenskar med god utbildning och hög status mordhota parkeringsvakter för böter på att par hundralappar. Också lite konstigt beteende...

Tyvärr tror jag inte själv på det där med bullar...!

Vad gäller fotbollshuliganer ser jag inte riktigt varför de hör hemma i den här debatten. Det här handlar om att svensson på plats bildat mobb mot polisen, fotbollshuliganer får knappast stöd av svensson på läktaren?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
korvgubbe skrev:
Här blandas äpplen med päron med apelsiner till en smaskig fruktsallad...

Du börjar med att stämpla dem. "Unga förortsgrabbar som precis som vanligt saknar respekt?" Var du där? Saknade de respekt för att de hävdade att de ville stå kvar där de faktiskt bodde? Brukar folk, oavsett ursprung, lämna platsen och utan minsta ordväxling låta polisen gripa folk de känner?

Hävdar du på allvar att beskutningen var något som halva Ronna stödjer?!
:va Jag ser det snarare som ett dåd av idioter som var idioter oavsett övriga händelse..

Ja, för våra infödda fotbollshulliganer hotar aldrig polisen. De kastar aldrig sten eller käftar emot när deras polare grips?! :rolleyes:

Jag vet inte om det är meningsfullt att diskutera detta ämne med dig Korvgubbe, har sannolikt inte den tiden. Tror dock att det finns risk att du främjar dig från att se potentiella konstruktiva lösningar genom att reagera som du gör.

Kan konstatera att jag inte hört om några fotbollshuliganer som i efterhand hämtat ett automatvapen och öppnat eld mot polisen.

/O

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
urf skrev:
Visst ar det obehagligt. Men detta 'fenomen' som du bara noterat en gang tidigare ar val inte helt unikt och det ar val inte bara 'andra generationens invandrarungdom' som ar representerade heller?

Fotbollshuliganer som bildar mobbar som slar sonder och samman allt som kommer i deras vag. Utlosande faktor: Deras lag torskade

Flinken hamtar ett automatvapen och mejar ner en massa folk pa byn. Utlosande faktor: En tjej gav honom nobben.

Kravaller i GBG. utlosande faktor: Last 'No logo' och alster av Chomsky nagra ganger for mkt

Reclaimare som bildar en mobb och trashar skyltfonster och bilar. Utlosande faktor: Elaka foretagsledare

Karl XII demonstrationer i Lund: Utlosande faktor: Megalomani parat med skolk fran skolans biologilektioner

yada, yada, yada...

For att sammanfatta: Mycket skit hander och forovarna ar ocksa ofta svennar som triggas av bagatellartade anledningar

Vet inte med mig att någon av de grupper du nämnder har öppnat eld med automatvapen mot polisen efter en konflikt.

Visst skulle detkunna vara gjort av en enskild jubleidiot man att då sedan gå ut och på bred front krisitera polisens agerande (som assyriska gjort) istället för fasa över att dödligt våld i form automateld riktats mot poliser tycker jag är minst sagt märkligt.

/O

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Olzki skrev:
Vet inte med mig att någon av de grupper du nämnder har öppnat eld med automatvapen mot polisen efter en konflikt.

Visst skulle detkunna vara gjort av en enskild jubleidiot man att då sedan gå ut och på bred front krisitera polisens agerande (som assyriska gjort) istället för fasa över att dödligt våld i form automateld riktats mot poliser tycker jag är minst sagt märkligt.

/O

De flesta jag har hört har ju fördömt beskjutningen även om de kritiserat polisens agerande

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
korvgubbe skrev:
De flesta jag har hört har ju fördömt beskjutningen även om de kritiserat polisens agerande

De flesta ja, men inte alla. Jag såg också någon politisk representant för området vars namn jag inte minns men som hade en likartad syn på det inträffade som jag. Bl a frågade han sig var föräldrarna till dessa ungdomar gjorde.

Poängen är dock att kritisera polisens agerande är en sak (och helt korrekt om man anser sig felaktigt behandlad) men att göra det när konflikten lett till att poliser de facto har beskjutits med automateld, vilket ju för fan är mordförsök!! blir minst sagt konstigt i mitt tycke. Beskjutningen överskuggar på alla sätt en sådan sak som att poliserna eventuellt skulle ha uppträtt illa.

/Olzki

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Olzki skrev:
De flesta ja, men inte alla. Jag såg också någon politisk representant för området vars namn jag inte minns men som hade en likartad syn på det inträffade som jag. Bl a frågade han sig var föräldrarna till dessa ungdomar gjorde.

Poängen är dock att kritisera polisens agerande är en sak (och helt korrekt om man anser sig felaktigt behandlad) men att göra det när konflikten lett till att poliser de facto har beskjutits med automateld, vilket ju för fan är mordförsök!! blir minst sagt konstigt i mitt tycke. Beskjutningen överskuggar på alla sätt en sådan sak som att poliserna eventuellt skulle ha uppträtt illa.

/Olzki

Den enda som representerat något som jag sett intervjuas var Syrrianska föreningens ordförande. han fördömde beskjutningen trots att han var kritisk mot polisen.

Dessutom ser jag det osm två helt olika saker som man får särskillja i diskussionen.

Brukar svenne-huliganer gå ut efteråt och "be om ursäkt" och fördömma polarnas handlingar mot polis och andra fans?

Brukar helsvenska 30:e november demonstranter från båda lägren kritisera sig själva och säga:
- uj vad dumma vi var som angrep de andra med järnrör och gatsten?

Brukar reclaimattachveganer fördömma actioner mot polis eller när de sabbat en halv stadsdel?

Brukar helsvenska veganer gå ut och fördömma mordbränder mot gatukök och farmar?

Jag tycker beskjutningen var åt helvete och de som gjort det ska sitta bakom galler, länge och får gärna utvisas om de visar sig vara här på tvivelaktiga skäl om domstolen så anser vara fallet men att hålla på och hävda att "det här minsan är typiskt de där respektlösa blattarna" är ju bara löjligt...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Olzki skrev:
Vet inte med mig att någon av de grupper du nämnder har öppnat eld med automatvapen mot polisen efter en konflikt./O
Du får ursäkta men det är ett ganska grovt felsteg att döma NÅGON grupp för vad en enskild individ gör. Alla är nog eniga i att det är fel att skjuta på en polisstation, eller något annat för den delen, men att anväada det för att fördömma en enskild grupp är både kortsiktigt och dumt. I så fall har ju ROKS damerna rätt om de påstår att alla män är våldsamma eftersom det, troligen, var män som sköt. Är du enig i den tolkningen också?
Alla individer ingår i flera olika grupper, vilken man väljer att hänga upp sig på beror mer på vad som tjänar ens egna syften.
Jag kommer ihåg för några år sedan då jag alltid fick skit för alla mc-gäng. Inget kul!
Intressant att du väljer att rationalisera bort fotbollshuliganer för att de inte representerar "normal-Svensson", tydligen menar du att skjuta på polisen skulle vara normalt beteende bland andra grupper. Tur det inte sker oftare i så fall!

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
korvgubbe skrev:
.....men att hålla på och hävda att "det här minsan är typiskt de där respektlösa blattarna" är ju bara löjligt...

Det var precis den slutsatsen jag befarade från din sida och som medförde att eventuell tid i diskussion med dig i detta ämne skulle vara bortkastad. Jag har inte dragit den slutsatsen och jag finner den inte korrekt. Jag konsterade de rådande omständigheterna och fördömde det jag visste, att poliser blivit beskjutna i tjänsten.

Du får finna någon annan att extrapolera din slutsatser på.

/Olzki

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
bonny skrev:
Du får ursäkta men det är ett ganska grovt felsteg att döma NÅGON grupp för vad en enskild individ gör. Alla är nog eniga i att det är fel att skjuta på en polisstation, eller något annat för den delen, men att anväada det för att fördömma en enskild grupp är både kortsiktigt och dumt. I så fall har ju ROKS damerna rätt om de påstår att alla män är våldsamma eftersom det, troligen, var män som sköt. Är du enig i den tolkningen också?
Alla individer ingår i flera olika grupper, vilken man väljer att hänga upp sig på beror mer på vad som tjänar ens egna syften.
Jag kommer ihåg för några år sedan då jag alltid fick skit för alla mc-gäng. Inget kul!
Intressant att du väljer att rationalisera bort fotbollshuliganer för att de inte representerar "normal-Svensson", tydligen menar du att skjuta på polisen skulle vara normalt beteende bland andra grupper. Tur det inte sker oftare i så fall!

Suck, Läs om läs rätt.

Det var inte jag som grupperade utan jag svarade på en annans inläggsförfattares gruppering.

/O

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det låter nästan på en del här inne som att de på allvar menar att invandringen bara fört med sig pizza, kebab, festliga kläder och frän musik.
:lol

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Olzki skrev:
Suck, Läs om läs rätt.
/O
Alltid en fin kommentar att anvädna...
inte för att detta är mycket att tjafsa om men fortfarande är det så att du använder grupp som begrepp i ditt svar, vilket det ju fakstiskt står väldigt tydligt. Vill du vara tydlig med din tanke kunde det i så fall stått "individer ur någon av dessa grupper." Så länge som du uttrycker dig generellt får du nog tåla feltolknngar utan att skriva "Läs rätt" för det är ju precis det jag har gjort! Dessutom står det i ditt första inlägg om en tidigare incident med "gruppen andra generationens invandrare".
Som sagt ingen stor sak för mig, kanske mest en fråga om semantik :pannkyss

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Olzki skrev:
..... Jag har inte dragit den slutsatsen och jag finner den inte korrekt. .....

/Olzki

Det trodde jag verkligen att du gjorde, så vi är fler som varit otydliga.. I mina ögon har du lagt ner jobb på att säga emot dom som inte går med på att ursprungsland har med saken att göra.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
SSB skrev:
Vilken av ovanstående två grupper hör du till?

Jag tillhörde den promille ursvenska befolkning som försvinner när man avrundar siffrorna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Det låter nästan på en del här inne som att de på allvar menar att invandringen bara fört med sig pizza, kebab, festliga kläder och frän musik.

Självklart, på samma sätt som jag tror att:
* Motorcyklar bara medfört glada skäggiga gubbar som mekar hoj under sång och harmoni.
* Vegankulturen bara uppdaterade och piffade till den vegetariska maten
* Fotbollen enbart skapar förbrödring, motion, tävling med fokus på att ha kul
* Det solidariska budskapet enbart får blockflöjtarna att sjunga i stämmor på gatorna för att få kapitalismen att tänka på skuldavskrivningar för U-länderna...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Självklart, på samma sätt som jag tror att:
* Motorcyklar bara medfört glada skäggiga gubbar som mekar hoj under sång och harmoni.
* Vegankulturen bara uppdaterade och piffade till den vegetariska maten
* Det solidariska budskapet enbart får blockflöjtarna att sjunga i stämmor på gatorna för att få kapitalismen att tänka på skuldavskrivningar för U-länderna...

Förstår inte logiken här faktiskt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Förstår inte logiken här faktiskt.

Det klär dig inte att spela dum men jag kan förtydliga för din skull:

Saker som jag på fullaste allvar tror på att:

* Motorcyklar och bikerrörelsen har bara medfört glada skäggiga gubbar som mekar hoj under sång och harmoni.
* Vegankulturen hara bara fört med sig ett uppdaterade och tillpiffade av den vegetariska maten
* Det solidariska läran och budskapet enbart får blockflöjtarna att sjunga i stämmor på gatorna för att få kapitalismen att tänka på skuldavskrivningar för U-länderna...
* invandringen har bara fört med sig pizza, kebab, festliga kläder och frän musik...

.

.

.

. :rolleyes:

.
.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:

Okej, du fortsätter skriva vad du inte tycker alltså. :tummenupp Och sen har en del - visserligen extrema - påstått att jag inte redovisar mina åsikter. :hihi

Nåväl, jag har förut inte sett dig erkänna att invandringen medför flera negativa konsekvenser för samhället så man får väl se det som att dina framsteg fortsätter som förväntat. :D

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM