Folksam får börja mäta hur fort folk kör

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Även om man är en mycket noggrann och laglydig förare så får ju självbevarelsedriften en att inse att man absolut inte ska köra omkring med en sån där spion i fordonet.

George Orwell sitter/ligger garanterat någonstans o skrockar:

- Vad va det jag sa ?!

*ryser*
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Finns en sådan där sladderskylt uppsatt på ett motorvägsavsnitt på min hemort som talar om för allt och alla hur fort man håller förbi denna skylt som lyser grönt vid laglig fart men blinkar ilsket rött vid fartöverträdelse och det ska jag säga att den har haft många höga km/h på sin skylt.

Anledningen som jag förstått det är att folk istället blir förbannade på denna övervakning och ger igen med en fartökning istället.För något år sedan var det dessutom någon som kopplat ett spännband mellan sin lastbil och ett fartkamerskåp och riktade om denna kamera med sin lastbil.Gissar på att korten var i liggande ställning efter detta ... :crash

Nä du farbror staten.Ska du fotografera oss på vägen så anställ en riktig polis istället vetja, era lismare. :crash
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Skulle Folksam försöka pracka på mig en sån där grunka-grej, skulle jag sannolikt byta f-bolag rätt så omgående..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Även Moderna försäkringar har motsvarande tjänst för sin bilförsäkring.

Detta är vad vi kan förvänta oss i framtiden om vi skall kunna teckna bil- och mc-försäkring till rimliga priser. Det blir lag på e-call i bilar från 2018, vilket innebär att alla bilar då redan från början kommer ha en inbyggd GPS-mottagare. Att tekniskt kunna spåra hur vi kör blir väldigt enkelt då ingen extra utrustning behövs utan det bara handlar om att aktivera en tjänst. Om detta sedan används till att beräkna försäkringspremie, få fram information som går att hålla emot oss vid en olycka och som kan leda till utebliven ersättning eller något annat är bara en fråga om hur man utnyttjar tjänsterna. Det enda som kan hindra denna utveckling är antingen att tillräckligt många kunder väljer att inte köpa dessa tjänster eller att man via lagstiftning begränsar användningen och/eller gör klart att det alltid är fordonets ägare som äger informationen och inte har en skyldighet att lämna ut den till någon.

En stor del av försäkringsbolagens kunder kommer gladeligen tacka ja till detta erbjudande, vilket kommer göra att försäkringsbolagens kostnad för att erbjuda denna rabatt då måste slås ut över allt färre kunder som inte använder systemet.

Vi behöver dock inte vara oroliga för att dessa system kommer börja användas för automatisk hastighetsövervakning av myndigheterna. Försäkringsbolagen kommer att ha satt oss i tvångströja långt innan dess.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi behöver dock inte vara oroliga för att dessa system kommer börja användas för automatisk hastighetsövervakning av myndigheterna. Försäkringsbolagen kommer att ha satt oss i tvångströja långt innan dess.

Gillaknappen känns inte helt rätt i detta läget. Jag gör så här istället :tummenupp för ditt resonemang.
Inte företeelsen som sådan.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.



Från hemsidan:




Håkan & Anna


Håkan och Anna kör alltid lugnt. Vissa månader står bilen still nästan jämnt. Med Paydrive betalar de förmodligen marknadens lägsta bilförsäkringspremie.



Helena


Helena använder bilen som genomsnittet och kör 100 mil per månad, hon kör till jobbet nästan varje dag och släpper av barnen i skolan på vägen. Hon kör lugnt och behåller enkelt vår låga startpremie även efter första månaden. Kör hon mer eller mindre justeras premien automatiskt varje månad.


Så, om PAYD-bolagen plockar russinen ur kakan och tar de allra försiktigaste kunderna, vad händer då med premierna för oss andra?
När slutar försäkringskollektivet att vara ett kollektiv?


En annan intressant sak: hur stor del har körsträckan i logaritmen som beräknar försäkringspremien?
Är det en ren kilometertaxa? Vrider inte det perspektivet lite?

Är "Helena" linjärt farligare i trafiken med sina fler mil, än vad Håkan & Anna är - som delar på en och samma bil, och dessutom låter den stå långa perioder?
Borde inte Håkan & Anna betala en "Avrostningspremie" varje gång dom kommer på att dom har en bil ute på parkeringen...?


Exempel, jag vet - men jag tror inte att UBI har blivit någon jättesuccé på de marknader det introducerats tidigare. Sverige har dock chans att bli framgångslandet nummer ett; här har vi en stÅlt tradition av att frivilligt stoppa huvudet i snaran och avstå på personliga integritet vad det än vara månde...

Mer att läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage-based_insurance
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Använder folk Folksam? Jag trodde alla visste vilket skitbolag det är efter att de blåste en massa pensionärer för några år sen.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Många har sina försäkringar omedvetet / halvmedvetet hos dem via medlemsskap i olika fackföreningar.
Folksam har fjäskat in sig där rejält. :huvet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Folksam ska sluta försäkra motorcyklar. De kommer naturligtvis att erbjuda en MC-försäkring, men dyrare än konkurrenter så att ingen utan överskott på pengar kommer att försäkra.

Det vet jag sedan premien omotiverat gått upp för hushållets motorcyklar. Först var det en yngre dam i kundtjänst som försökte få mig att gå på att våra motorcyklar hamnat på en lista med "farliga" motorcyklar och Folksam var då "tvungna" att höja premien. Skitsnack naturligtvis och den lögnen erkände nästa person i kundtjänst.

Nåväl bolagsbyte naturligtvis och ner till de premier Folksam hade innan min motorcykel blev en farlig Supersprot. Folksams stavning, inte min. Och bilen blev billigare också, så det var en bonus som vi får tacka Folksam för.

De har dock en avdelning som vill veta varför kunder lämnar bolaget. Han köpte alla mina argument och höll med. Och såsom helkund sedan över 10 år kunde han se att min sambo och jag, med hushållets alla fordon, inte har en skadehistoria som kräver höjda premier. Snarare tvärt om. Han kunde få ner premien på bil men inte på motorcyklar för Folksam kommer inte att vilja ha dessa försäkrade i framtiden. Finare ord naturligtvis, jag har bara skrivit om till lättare svenska.

Nu har vi flera bolag som redan plockar russinen ur kakan, Bilsport utan Mc med flera, och försäkrar inte sportigare motorcyklar. Det kan låta bra för er som inte kör en "farlig" motorcykel men när det till slut bara är en motorcykel som är totalt ofarlig, utan hästkrafter men fullproppad med dyr teknik som hindrar allt som kan tänkas bli farligt.

Då kommer ingen att köra motorcykel längre utan färdas med i samma farlighet och spänning som Nyckelpigan på Gröna Lund...:(

Enade vi stå, söndrade vi falla. Men eftersom vi lever i en egoistisk tid, varför ska jag som kör lugnt och säkert betalar för de som vurpar?

Ja´e´skeptisk...
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
En annan intressant sak: hur stor del har körsträckan i logaritmen som beräknar försäkringspremien?
Är det en ren kilometertaxa? Vrider inte det perspektivet lite?

Är "Helena" linjärt farligare i trafiken med sina fler mil, än vad Håkan & Anna är - som delar på en och samma bil, och dessutom låter den stå långa perioder?
Borde inte Håkan & Anna betala en "Avrostningspremie" varje gång dom kommer på att dom har en bil ute på parkeringen...?
Följande finns i deras FAQ
Hur mycket påverkar antal mil jag kör?

Vi utgår från en vanlig normal bilförsäkringspremie baserad på en körsträcka mellan 100-125 mil/mån. För varje 25 mil du kör mer eller mindre påverkar det premien 5% upp eller ner.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top