Folksam ska sluta försäkra motorcyklar. De kommer naturligtvis att erbjuda en MC-försäkring, men dyrare än konkurrenter så att ingen utan överskott på pengar kommer att försäkra.
Det vet jag sedan premien omotiverat gått upp för hushållets motorcyklar. Först var det en yngre dam i kundtjänst som försökte få mig att gå på att våra motorcyklar hamnat på en lista med "farliga" motorcyklar och Folksam var då "tvungna" att höja premien. Skitsnack naturligtvis och den lögnen erkände nästa person i kundtjänst.
Nåväl bolagsbyte naturligtvis och ner till de premier Folksam hade innan min motorcykel blev en farlig Supersprot. Folksams stavning, inte min. Och bilen blev billigare också, så det var en bonus som vi får tacka Folksam för.
De har dock en avdelning som vill veta varför kunder lämnar bolaget. Han köpte alla mina argument och höll med. Och såsom helkund sedan över 10 år kunde han se att min sambo och jag, med hushållets alla fordon, inte har en skadehistoria som kräver höjda premier. Snarare tvärt om. Han kunde få ner premien på bil men
inte på motorcyklar för Folksam kommer inte att vilja ha dessa försäkrade i framtiden. Finare ord naturligtvis, jag har bara skrivit om till lättare svenska.
Nu har vi flera bolag som redan plockar russinen ur kakan, Bilsport utan Mc med flera, och försäkrar inte sportigare motorcyklar. Det kan låta bra för er som inte kör en "farlig" motorcykel men när det till slut bara är en motorcykel som är totalt ofarlig, utan hästkrafter men fullproppad med dyr teknik som hindrar
allt som kan tänkas bli farligt.
Då kommer ingen att köra motorcykel längre utan färdas med i samma farlighet och spänning som Nyckelpigan på Gröna Lund...
Enade vi stå, söndrade vi falla. Men eftersom vi lever i en egoistisk tid, varför ska
jag som kör lugnt och säkert betalar för de som vurpar?
Ja´e´skeptisk...