Folksam får börja mäta hur fort folk kör

Zappa1

Not so Fast but Bad
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Skara
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 PS
Förstår inte att nån väljer Folksam överhuvudtaget, på min hoj ville dom ha 16000kr helår, bilsport/mc 3400 kr
Samma med all försäkringar, kalla dom för Folskam...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kopplar man även ihop detta med information från telefonen så ser du.

Var du är under tiden.
Vilka du träffar och befinner dig i närheten av.
Vem du pratar med.

Nu är snart hela ditt liv kartlagt.

Min förra foliehatt satt jag sönder så jag måste bygga en ny snarast.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
det där kommer man aldrig att få tillstånd till att samköra:glömdet
Man ska aldrig säga aldrig. Hittills har man ju bara behövt skrika barnporr eller nått om att skydda barnen mot något annat ofattbart hemskt så sväljer alltför många den beska övervakningsmedicinen utan att tänka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1984 hade vi George Orwell. 2012 har vi Mark Zuckerberg. FB är antagligen det största steget som mänskligheten har tagit mot det Orwellska sammhället någonsin. Fejjan har gjort att hela samhället har accepterat övervakning och datasamkörning på en helt annan nivå än tidigare. Det är betydligt större chans att få en sån här grej förbi lagstiftarna numera än var det var för t.ex. 10 år sedan.

Ställer mig starkt tveksam. Facebook har ca 900 miljoner användare= Facebookkonton som är en helt annan sak. Man uppskattar att 450 miljoner konton tillhör folk som lessnat på Facebook. "Döda konton"
Återstår ca 450 miljoner konton.
Används dagligen ca 90 miljoner konton.
Utslaget på Europa och USA är det ca 10% av befolkningen som använder Facebook.

Jag tror iOS (iPhone) och Android är värre hot för det dräller av mobiler.

Det här är Googles användarvillkor på en HTC Desire Z: "Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation"

Godkänner du användarvillkoren får Google avlyssna telefonsamtal och ladda hem dina foton och filmer på mobilen. Kontaktlistor, samtalshistorik. Försök fundera ut nått Google inte har rätt att göra om du godkänt det här avtalet.
Och Google har dessutom rätt att göra vad som helst med informationen, tex sälja informationen om tid och plats. Och vem du är.
Läs kapitel 2.9 Avtal och lagar i
krav_for_sakra_molntjanster[pdf] uppsats från Lunds universitet.
Och det är inte bara Google som spionerar.
http://www.dn.se/ekonomi/teknik/banker-kan-dammsuga-telefoner-pa-data--granskas
 

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Varberg
Hoj
600rr-07
Någon som sett Demolition Man?

Och varför man väljer folksam? För att de är billigast!
Kanske inte bäst att ha att göra med. Med när det skilljer 10lök per år så tar man det ändå.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Någon som sett Demolition Man?

Och varför man väljer folksam? För att de är billigast!
Kanske inte bäst att ha att göra med. Med när det skilljer 10lök per år så tar man det ändå.

Nja billigast vete tusan. Beror nog mer på ålder på försäkringstagaren, vars man bor och vad tusan det är man ska försäkra. Min hoj blev billigare på annat bolag iaf. :)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Förstår inte att nån väljer Folksam överhuvudtaget, på min hoj ville dom ha 16000kr helår, bilsport/mc 3400 kr
Samma med all försäkringar, kalla dom för Folskam...

vi som då har sporthoj och inte är välkomna hos Bilsport o Mc har faktiskt fått Folksams försäkring till ok pris jämt emot många andra bolag !!
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Jag ifrågasätter användadet av ordet integritetskränkande gällande detta, vad som eventuellt händer i framtiden är väl en helt annan sak.

Som Nikel redan pekat på så lagras och används massvis med information via telefoner och surfvanor om var folk befinner sig både i verkliga livet och virtuellt, men jag antar att det inte är integritetskränkande för alla har ju själva valt att använda sin smartphone på det sättet?

Det är viktigt att diskutera integritetsfrågor även när det som diskuteras är högst frivilligt.

För det första kan en åtgärd för en viss individ verka OK medan det stora perspektivet, dvs att många individer släppt på samma information, inte är OK.

För det andra finns ett ekonomiskt incitament. Dvs om ett företag köper "en bit personlig integritet", exempelvis genom att sänka priset för viss åtgärd, är frågan om individen gjort ett alldeles fritt val.

För det tredje kan åtgärden få konsekvenser i framtiden. Det är bättre att väcka diskussionen när den är i sin linda än att väcka den en vecka före ett lagförslag osv.

För det fjärde kan individen vara ett ett stort informationsunderläge och kunskapsunderläge gentemot mottagaren av informationen. I dessa fall kan det vara värt att skydda individen.

Det är ju i allra högsta grad politiska och filosofiska frågor. Det finns inget absolut rätt eller fel. Min egen åsikt är att vi ska ha ett starkt integritetsskydd även för individer som släpper sin integritet frivilligt. Dvs vi ska begränsa mottagarens möjligheter. Det gör vi redan idag genom Datainspektionens mandat. Det kan dock stärkas på vissa håll.

Min personliga uppfattning är att man inte kan kränka någons integritet om samtycke finns. Där håller jag alltså med dig. Men jag har full förståelse för om man i debatten talar om integritetskränkande trots samtycke. Detta är särskilt aktuellt om det finns ett ekonomiskt incitament (du sparar X kr om vi får följa dig) och om mottagaren har ett stort kunskapsövertag (exempelvis stort bolag gentemot en individ). Jag tror inte att man ska hänga upp sig på ordet "kränkande". Se istället på vad som oroar den som skriver. Ett bolag köper tillgång till information på ett sätt som oroar många. Information som har ett nära samband med en persons integritet. Helt klart värt att diskutera oavsett var man står i frågan...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
En svart låda skulle jag nog acceptera. Då kan försäkringsbolaget kontrollera vad jag gjort annat än när det faktiskt är befogat att undersöka. Och om jag får lägre ersättning för att jag kört för fort, fine.
Dock skulle jag inte gilla det om lådan skulle få avläsas av polisen.

Vad jag har förstått sker detta mer eller mindre regelmässigt redan idag vid utredning av trafikolyckor där moderna bilar är inblandade. Nya bilar lagrar en stor mängd information om hur bilen har körts, värden på sensorer, i vissa fall även GPS-position (om bilen är utrustad med det) m.m. Vissa biltillverkare (bl.a. Volvo) har särskilda haverikommisioner som kopplas in när det skett en allvarlig olycka. I Volvos fall larmas de exempelvis ut av SOS när det skett en trafikolycka inom 10 mils radie från Göteborg där en Volvo varit inblandad. Informationen, tillsammans med annan information och analyser av olyckan, används för att förbättra säkerheten i bilarna. I de fall bilen är utrustad med uppkoppling (Volvo On Call m.m.) skulle jag tro att informationen kan laddas upp direkt till biltillverkaren.

Om jag minns rätt kan även polisen använda denna informationen i de fall de gör en utredning i samband med en trafikolycka och därmed blir ju informationen även tillgänglig för inblandade försäkringsbolag. Om försäkringsbolagen kan få ut informationen utan inblandning av polisen låter jag vara osagt. Bör vara reglerat i försäkringsvillkoren i såna fall.
 
Last edited by a moderator:

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
tänker även på att dom "lagliga" kommer säkert få höjt dom också
ex man kommer i kapp en långtradare på E4 och man ser att det kommer att gå från två till en fil inom 400 meter, man gasar lite extra för att komma förbi och vips är man en olaglig fartdåre

risken är ju även att trafiksäkerheten kommer få på tafsen, en snabb och smidig omkörning är säkrare än att åka som ett sendrag förbi bara för att inte riskera höjd premie
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Och det är inte bara bankerna. Den första App jag beslöt mig för att ladda hem och installera var Göteborgspostens, GP, App. Jag trodde den skulle göra det enklare kolla på GP på mobilen. Men när jag läste behörigheterna var det snarare GP som fick lätt att kolla vad jag hade på min mobil. HELT SJUKT !
Så jag avstod. Precis som jag avstod när jag läste Googles användarvillkor för Youtube appen (= Googles användarvillkor för Android) : "Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation".
Nuförtiden har jag varken Android eller iPhone.
Känns bäst så.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant artikel som får ses som ett inlägg i debatten, men som på ett bra sätt tar upp riskerna för ändamålsglidning med de olika övervakningssystem som successivt införs i trafiken. Artikeln är några år gammal, men har bland annat ett helt avsnitt som tar upp den typen av system Folksam tänkt införa och som då fanns i bl.a. USA.

http://www.dnv.se/mou/storebroribaksatet.pdf

Ju mer jag tänker på hur allt mer elektronisk övervakning smygs in i samhället, desto mer förbannad blir jag! Det är en mänsklig rättighet att kunna röra sig fritt i samhället och utföra sina vardagssysslor utan att bli övervakad!
 
Last edited by a moderator:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
http://www.dnv.se/mou/storebroribaksatet.pdf

Ju mer jag tänker på hur allt mer elektronisk övervakning smygs in i samhället, desto mer förbannad blir jag! Det är en mänsklig rättighet att kunna röra sig fritt i samhället och utföra sina vardagssysslor utan att bli övervakad!

Nej nej, det är bara om du inte följer lagen/avtalet som det blir problem för dig så det är bara att acceptera att staten eller vem det nu är som övervakar dig gör det i all välmening och "för Ditt bästa" !

Hur skulle vi annars ha det?
Ska man vara tvungen att ta egna beslut och ansvar?

Det kan ju inte bli något effektivt och tryggt samhälle.....

Om lagen/avtalet skulle "råka" ändras utan att du tagit notis om det så kommer en liten sanktionsavg. se till att du är "up to date" och lite vaknare till nästa ändring, det är ju trots allt din skyldighet att följa lagen/avtalet så det är bara att gilla läget..............
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nej nej, det är bara om du inte följer lagen/avtalet som det blir problem för dig så det är bara att acceptera att staten eller vem det nu är som övervakar dig gör det i all välmening och "för Ditt bästa" !

Hur skulle vi annars ha det?
Ska man vara tvungen att ta egna beslut och ansvar?

Det kan ju inte bli något effektivt och tryggt samhälle.....

Om lagen/avtalet skulle "råka" ändras utan att du tagit notis om det så kommer en liten sanktionsavg. se till att du är "up to date" och lite vaknare till nästa ändring, det är ju trots allt din skyldighet att följa lagen/avtalet så det är bara att gilla läget..............

Ja, det är väl det som är problemet i Sverige. Vi är så vana vid att staten tar ansvar för oss och ser till att vi mår bra och inte riskerar att skadas så vi har glömt bort det här med eget omdöme och ansvar. Därmed sväljer vi alla förslag om förbud och övervakning med hull och hår. Vi litar på staten, de säger ju att det har ett gott syfte (miljö, säkerhet, förre dödsfall, lyckligare pingviner eller whatever). Då måste det ju vara bra för oss... Vi är ju tydligen ändå inte kapabla att fatta egna beslut om vad som är rätt eller fel.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ok. Jag har ändrat åsikt! Bort med precis all övervakning! Att vi samtidigt får sluta med att hänga på Facebook, Sporthoj (jo även på forum loggas man) och faktiskt lägga ner internet helt och hållet gör ingenting. Och att vi får sluta upp med att betala med kontokort, använda mobiltelefon, videoövervaka platser med hög brottslighet och annat är också självklart. Inga gps-trackers på båtar och fordon som kan hjälpa till att fånga bovar. Det inkräktar nämligen på den personliga integriteten och DET ska vi ju ALDRIG acceptera för det går aldrig att lita på företag och staten. Så. Bra. Då var det bestämt! Så träffas vi IRL på Motorcykelmässan istället och givetvis betalar vi entrébiljetten kontant för att ingen ska kunna veta att vi varit där. ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top