Detta är ju dock ett scenario som garanterat aldrig kommer hända under vår livstid.
Det är nog ingen som på allvar tror att det Folksam sysslar med är ett första steg i att övervaka ditt sovrum.
Dagens ungdomar gör detta på ett alldeles utmärkt sätt själva med alla bilder på sej själva som skickas och postas på nätet.
Nej. Det är i dagens läge inte så sannolikt med det scenariot. Det var ett hypotetiskt scenario som svar på din kommentar.
Min poäng med det var att du aldrig kan vara säker på att information som samlas in bara används på det för tillfället avsedda sättet. Det kan hända att någon använder informationen för ett annat syfte och det kan också hända att villkoren ändras så att syftet blir ändrat.
Vad gäller jämförelsen med ungdomar som lägger ut bilder och inlägg på Facebook och filmer på YouTube mm så är den inte direkt relevant anser jag. Det är frågan om att man aktivt gör ett val att den här bilden eller filmen visas upp för omvärlden. Inte att man gått med på att någon samlar in information om dig på det sätt som en övervakning gör.
Skillnaden jämfört med om någon tar data som samlats in om dig och publicerar det i strid mot din vilja är himmelsvid.
Där finns en enkel lösning. GPS:en liveloggar inte till någon databas utan töms med jämna mellanrum i efterhand.
Visst det är klart att det går hitta mönster i folks beteende om man alltid kan kolla i efterhand vart dom kört.
Men det är trots allt inte särskilt svårt att göra redan nu om man väljer ut någon.
Dessutom kan det säkerligen ställas in så gps:en enbart loggar om du överskrider hastigheten eller vissa G-krafter.
Dvs. kör du 90 på en rak 90-väg så sparas bara några sekunder bakåt.
Gör du en plötsligt sväng eller överskrider hastigheten så sparas den perioden i loggen och när du åter kör normalt så loggas lite i taget igen med enbart överträdelsen sparad.
Visst det går säkert att sätta upp loggningen så att det blir lite bättre ur integritetshänseende men frågan är hur långt dom går med det då det ofrånkomligen leder till dyrare programmering.
Så frågan är ju hur dom i praktiken skulle lösa en sådan sak.
Men oavsett hur dom gör så måste dom ju först och främst hålla reda på hastighetsgränserna på alla vägar för att möjliggöra det. Antingen ska dom då ha hela Sveriges vägnät korrekt uppdaterat i GPS:en eller så måste dom ställa frågor mot en databas. Gissningsvis väljer man då att ställa frågan mot en databas för att slippa en massa minne i alla GPS:er och därigenom spara pengar. Sen kommer ju frågan om vad som händer om databasen inte är korrekt. För det finns massor av vägsträckor i Sverige där skylten säger en sak och trafikverkets register säger en annan. Om dom då har en felaktig uppgift om 50 på en sträcka men skylten säger 70 så får jag högre premie.
Om GPS:en får dålig mottagning i ett område så blir ju positioneringen sämre och då finns risken att det ser ut som att jag kört väldigt ryckigt. Kanske omväxlande 50 och 90 på en 70 väg. Hur säkerställer man att detta inte påverkar min premie helt felaktigt?
Och en GPS måste ju hela tiden ligga och kolla av din position och hastighet och gällande hastighetsbegränsning på den position du befinner dig. Annars faller hela syftet med GPS-loggern.
Och man måste någonstans göra en avvägning. Uppkoppling live betyder väldigt många skrivaccesser i dom centrala databaserna. Sparade loggar som skickas i efterhand kräver minne i GPS:erna. Mer minne ju längre intervaller.
Så dom kommer troligtvis att skicka det lite i efterhand men dom kommer säkerligen inte att skicka mer sällan än med maximalt någon timmes fördröjning.
Och det finns fortfarande några frågor som är väldigt svåra att komma ifrån.
Du har ingen kontroll över vilken information som faktiskt samlas in och hur den faktiskt används.
Man kan visserligen argumentera för att dom i nuläget sannolikt kommer att samla in bara den information dom säger sig samla in och bara använda den för det avsedda syftet. Men det är långt ifrån säkert att det faktiskt är så och ännu mindre säkert att det kommer att förbli så.
Du har ingen kontroll över vilka som kommer åt informationen och det är långt ifrån säkert att det bara är personer som skall ha tillgång till den.
Hur säkerställer man att inte syftet ändras och man skickar ut den informationen i form av lite text skrivet i times 8 punkter i villkoren på baksidan av nästa försäkringsbrev där väldigt få personer faktiskt läser.