Folksam får börja mäta hur fort folk kör

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Att vi har ett utbrett säkerhetstänk i svergie är bra. Men alla dessa små-lagar och teknik som kommer är inte alltid så bra. Tror denna typ av försäkring/övervakning inte kommer leda till något bra alls. Tycker att staten med försäkringsbolagen nu gör allt för att man INTE ska kunna köra MC. Med körkortskonsnaden, försäkring och regeler snart värre än tvångströjan försöker man döda dom få dagar per år man ger sig ut på hojjen. En dag så kommer man sitta med miniräknaren och stirra sig blind - ska det vara värt att köra hoj när det kostar 3000 spänn per gång? Jag vill då inte leva och bo i ett land där tamefan allt är övervakat.
 

Brickhead

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet
Om vi säger såhär då, ett experiment!:

(Till de som äger en iphone(vet ej om finns till andra OS ))
Ni som har rent mjöl i påsen och inte känner sig kränkta av detta förslag kan ju ladda ner appen "Find friends" och dela erat användarnamn på forumet, då kan ju vi andra se exakt med ca 10-50m var ni är, hela tiden!
Strålande! eller hur? Ni har ju inget att dölja och pysslar inte med olagligheter! :)


Innan någon grinar över att detta är orealistisk så tänk på att ALLT som sparas över internet kan gå att få tag på, spelar ingen roll hur mycket skydd du har det finns ALLTID en risk att någon får informationen.

Jag inväntar 'försökskaninernas' användarnamn då .. :tummenupp
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Tycker att staten med försäkringsbolagen nu gör allt för att man INTE ska kunna köra MC.

Nej, de försöker hitta en lösning på att motorcyklister kostar dem pengar. Det är ingen som tvingar försäkringsbolag att försäkra motorcyklar.

Exakt samma tankebana(vurpa) följs när de pratar om andra typer av övervakning, det handlar inte om att "kontrollera befolkningen/försäkringstagarna/kunderna", det handlar om att de vill kostnadseffektivisera. Men i den här kostnadseffektiviseringen kränker de våran integritet, och det är detta som måste förhindras.

Släpp på tyglarna lite när det gäller påtvingande lagar, ge befolkningen mer frihet, men också mer ansvar. Upprätthåll att ansvar måste tas genom att lagföra de som inte följer gällande relger. Klart.
 

Zappa1

Not so Fast but Bad
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Skara
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 PS
vi som då har sporthoj och inte är välkomna hos Bilsport o Mc har faktiskt fått Folksams försäkring till ok pris jämt emot många andra bolag !!
Så då är inte min en sporthoj då?
Kör ju i åttor innan du får fart på skrället.
0-200 under 7 sek...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tillbaka till trådens ämne pojkar....

Diskutera vem som kör mest outlaw eller har sportigast cykel får ni göra på något annat ställe.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Idag tror man. Dvs man tror att de som kör långsamt inte smäller.
Men jag såg en bilist som nästan kröp förbi en krock i en gatukorsning i Malmö. Han kollade för fullt på de krockade bilarna, kollade inte framåt och körde på en annan bil i krypfart.
Vad gör Folksam om bilisterna som kör långsamt krockar mera?
Så de "mindre" skadorna inte kompenserar?
Dessutom är jag kroniskt misstänksam mot försäkringsbolag. Det är en hårt konkurrensutsatt bransch.
Enda sättet tjäna pengar är ökad omsättning. För vinsten blir några få % av omsättningen.
Alla snyftartiklar i tidningarna om tex ökade vattenskador är enbart till på att förbereda kunderna om att nu måste vi höja premierna. Vilket ger ökad omsättning vilket ger ökad vinst. Alternativt högre löner och pensioner till företagsledningen. Vid svaga ägare till försäkringsbolaget.
En fullständig katastrof för försäkringsbolagens stöldförsäkring skulle vara att införa böter på 20 gånger stulet belopp och inlåsning tills böterna är betalda. Behöver inte bli dyrt för samhället. Om man gör som i många länder. Anhöriga, vänner ansvarar för mat och dryck till fången, betalar "hyran" för cellen o.s.v.
Annars blir det ingen mat, dryck och vistas utomhus på fängelsegården.
Under den återstående tiden.
Eller arbeta åt mer välbeställda fångar.
El Choco är en intressant bok om annorlunda kriminalvård. Jämfört med Sverige.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Då jag i princip alltid sätter farthållaren på 10 över skyltat när jag kör bil skulle detta inte medföra någon större ändring för mig.

Men de som förvånar mig är alla nötter som tror på fullaste allvar att försäkringsbolagen skulle sänka deras premie.
Alla ni som tror ni kör som gudar och gråter över att ni får betala för alla andra, Ni som kommer hoppa av glädje för att få en gps tracker från folksam ni kommer ha samma premie som ni alltid haft de som inte går med på att bli loggade kommer få en premieökning och FB kommer tjäna mycket mer pengar. Dels på premieökningarna och på de påstådda hastighets/olycksfalls sänkningen men även på möjligheten att lättare kunne neka ersättning.

Samma sak med ung/vs gammal de som är 20 idag kommer aldrig få lika låg premie som de som är 50 idag. FB pushar ju smärtgränsen med varje generation påhejade av de gamla som skyller sina höga premier på de unga.

I år ökade min trafik försäkring med 1000kr då har jag blivit 1 år äldre och flyttat ut från stan till ett hus med eget garage men de hade jag inget för.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Samma sak med ung/vs gammal de som är 20 idag kommer aldrig få lika låg premie som de som är 50 idag.
Helt rätt. Med normal inflation under 30 år så kostar en ny hoj ca 600000 kr om 30 år. Om den kostar ca 200000kr idag. Och den blir givetvis dyrare att reparera.
http://www.myntkabinettet.se/web/rakna_ut_penningvardet.aspx
Positivt är att du i varje fall före skatt kommer tjäna mycket mera.
FB pushar ju smärtgränsen med varje generation påhejade av de gamla som skyller sina höga premier på de unga.
Orsaken att 20 åring i rullstol ska supportas från trafikförsäkringen i ca 60 år
50-åringen i rullstol ska supportas från trafikförsäkringen i ca 30 år.
Sen är det en sak till med de gamle.
De gamle över 50, har haft en massa tur som gjort att de överlevt sina dumheter som unga.
Och de erfarenheter de fått gör att de inte tänker göra om dumheterna.
Vilket minskar olycksrisken.
Men säkert gör de en massa nya dumheter...:D
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Detta är ju dock ett scenario som garanterat aldrig kommer hända under vår livstid.
Det är nog ingen som på allvar tror att det Folksam sysslar med är ett första steg i att övervaka ditt sovrum.

Dagens ungdomar gör detta på ett alldeles utmärkt sätt själva med alla bilder på sej själva som skickas och postas på nätet.

Nej. Det är i dagens läge inte så sannolikt med det scenariot. Det var ett hypotetiskt scenario som svar på din kommentar.
Min poäng med det var att du aldrig kan vara säker på att information som samlas in bara används på det för tillfället avsedda sättet. Det kan hända att någon använder informationen för ett annat syfte och det kan också hända att villkoren ändras så att syftet blir ändrat.

Vad gäller jämförelsen med ungdomar som lägger ut bilder och inlägg på Facebook och filmer på YouTube mm så är den inte direkt relevant anser jag. Det är frågan om att man aktivt gör ett val att den här bilden eller filmen visas upp för omvärlden. Inte att man gått med på att någon samlar in information om dig på det sätt som en övervakning gör.

Skillnaden jämfört med om någon tar data som samlats in om dig och publicerar det i strid mot din vilja är himmelsvid.


Där finns en enkel lösning. GPS:en liveloggar inte till någon databas utan töms med jämna mellanrum i efterhand.
Visst det är klart att det går hitta mönster i folks beteende om man alltid kan kolla i efterhand vart dom kört.
Men det är trots allt inte särskilt svårt att göra redan nu om man väljer ut någon.
Dessutom kan det säkerligen ställas in så gps:en enbart loggar om du överskrider hastigheten eller vissa G-krafter.
Dvs. kör du 90 på en rak 90-väg så sparas bara några sekunder bakåt.

Gör du en plötsligt sväng eller överskrider hastigheten så sparas den perioden i loggen och när du åter kör normalt så loggas lite i taget igen med enbart överträdelsen sparad.

Visst det går säkert att sätta upp loggningen så att det blir lite bättre ur integritetshänseende men frågan är hur långt dom går med det då det ofrånkomligen leder till dyrare programmering.

Så frågan är ju hur dom i praktiken skulle lösa en sådan sak.
Men oavsett hur dom gör så måste dom ju först och främst hålla reda på hastighetsgränserna på alla vägar för att möjliggöra det. Antingen ska dom då ha hela Sveriges vägnät korrekt uppdaterat i GPS:en eller så måste dom ställa frågor mot en databas. Gissningsvis väljer man då att ställa frågan mot en databas för att slippa en massa minne i alla GPS:er och därigenom spara pengar. Sen kommer ju frågan om vad som händer om databasen inte är korrekt. För det finns massor av vägsträckor i Sverige där skylten säger en sak och trafikverkets register säger en annan. Om dom då har en felaktig uppgift om 50 på en sträcka men skylten säger 70 så får jag högre premie.
Om GPS:en får dålig mottagning i ett område så blir ju positioneringen sämre och då finns risken att det ser ut som att jag kört väldigt ryckigt. Kanske omväxlande 50 och 90 på en 70 väg. Hur säkerställer man att detta inte påverkar min premie helt felaktigt?

Och en GPS måste ju hela tiden ligga och kolla av din position och hastighet och gällande hastighetsbegränsning på den position du befinner dig. Annars faller hela syftet med GPS-loggern.
Och man måste någonstans göra en avvägning. Uppkoppling live betyder väldigt många skrivaccesser i dom centrala databaserna. Sparade loggar som skickas i efterhand kräver minne i GPS:erna. Mer minne ju längre intervaller.
Så dom kommer troligtvis att skicka det lite i efterhand men dom kommer säkerligen inte att skicka mer sällan än med maximalt någon timmes fördröjning.

Och det finns fortfarande några frågor som är väldigt svåra att komma ifrån.
Du har ingen kontroll över vilken information som faktiskt samlas in och hur den faktiskt används.
Man kan visserligen argumentera för att dom i nuläget sannolikt kommer att samla in bara den information dom säger sig samla in och bara använda den för det avsedda syftet. Men det är långt ifrån säkert att det faktiskt är så och ännu mindre säkert att det kommer att förbli så.
Du har ingen kontroll över vilka som kommer åt informationen och det är långt ifrån säkert att det bara är personer som skall ha tillgång till den.
Hur säkerställer man att inte syftet ändras och man skickar ut den informationen i form av lite text skrivet i times 8 punkter i villkoren på baksidan av nästa försäkringsbrev där väldigt få personer faktiskt läser.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Helt rätt. Med normal inflation under 30 år så kostar en ny hoj ca 600000 kr om 30 år. Om den kostar ca 200000kr idag. Och den blir givetvis dyrare att reparera.
http://www.myntkabinettet.se/web/rakna_ut_penningvardet.aspx
Positivt är att du i varje fall före skatt kommer tjäna mycket mera.

Nu är vi lite offtopic speciellt eftersom jag bara prata om trafikförsäkringen så har ju inte mc:s värde något med saken att göra.
Men en mc kostar i dagens läge lika mycket i inköp för en ung som en gamal.

Men säkert gör de en massa nya dumheter...:D

Troligtvis som att ha kepps på sig när de kör bil aldrig kolla döda vinkeln innan filbyte osv.

Jag tror iaf inte folksam kommer sänka min försäkring nämnvärt om de ser att jag kör som ett helgon.
De kommer låta som idag nej vi måste tyvärr höja för att täcka alla kostnader pga av dem där "andra"!!
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Då var det godkännt att börja införa, så nulängre är det inte ett projekt.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121015/forsakringsbolagen-far-overvaka-korningen

Det datainspektionen slår fast är att informationen inte får spridas utanför folksam, gäller det även polisen?
Är det när fängelse finns i straffskalan som man får kontakta polisen?

Är den här utrustningen knuten mot personen som står registrerad på bilen, bilen i sig eller den som kör bilen?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Vad händer vid ägarbyte av bilen? sitter skiten kvar eller är utrusningen personlig och lätt att montera bort?

Jag kommer aldrig köpa ett fordom med detta om det sitter permanent och jävligt att montera loss!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top