Folksam får börja mäta hur fort folk kör

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nej. Och det är väldigt lätt att tänka som du gör.
Jag spöar inte heller min flickvän så ur det perspektivet bryr jag mig inte heller om dom skulle montera kameror hemma hos mig.
Men är jag sugen på att någon otillbörlig kommer åt filmmaterialet och lägger ut en snutt på mig och flickvännen i sänghalmen på youtube? Knappast!

Detta är ju dock ett scenario som garanterat aldrig kommer hända under vår livstid.
Det är nog ingen som på allvar tror att det Folksam sysslar med är ett första steg i att övervaka ditt sovrum.

Dagens ungdomar gör detta på ett alldeles utmärkt sätt själva med alla bilder på sej själva som skickas och postas på nätet.


Den andra delen är att det innebär att försäkringsbolaget kommer att ha en databas med information om vart du befinner dig hela tiden. (Då du oftast är på samma ställe som din bil)
Vad händer då om någon utomstående tar sig in i databasen. För den måste ju vara öppen mot omvärlden, dessutom med skrivrättigheter, om tusentals GPS-lådor i fordon ska kunna skriva till den över mobilnätet.

Rent teoretiskt så behöver då någon som är intresserad av att göra lite snabba inbrott hos bortresta personer inte längre kolla in om någon är hemma. Det är bara att tillförskansa sig lite datakunskaper, hacka sig in i databasen och ställa en fråga om vilka som bor i exempelvis Solna vars bilar är minst 20 mil bort och vips har man en lista över vilka som det är bra att bryta sig in hos.

Och det finns dom som tagit sig in i princip överallt. Inte ens stora myndigheter med väldigt höga säkerhetskrav och rutiner går säkra. Tro inte för ett ögonblick att Folksam är ett dugg bättre än någon annan i det avseendet.

Där finns en enkel lösning. GPS:en liveloggar inte till någon databas utan töms med jämna mellanrum i efterhand.
Visst det är klart att det går hitta mönster i folks beteende om man alltid kan kolla i efterhand vart dom kört.
Men det är trots allt inte särskilt svårt att göra redan nu om man väljer ut någon.
Dessutom kan det säkerligen ställas in så gps:en enbart loggar om du överskrider hastigheten eller vissa G-krafter.
Dvs. kör du 90 på en rak 90-väg så sparas bara några sekunder bakåt.

Gör du en plötsligt sväng eller överskrider hastigheten så sparas den perioden i loggen och när du åter kör normalt så loggas lite i taget igen med enbart överträdelsen sparad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om vi vänder på steken, vilken övervakning är ni beredda att gå med på för att få lägre premie?

Loggning av motordata/GPS för kontroll vid en eventuell krasch? Tänk svarta lådan i ett flygplan.

Antalet sporthojar som kraschas pga att föraren kör som ett svin över sin förmåga är ju inte direkt få. Om man vet att ersättningen minskar om man kraschar pga dubbla tillåtna hastigheten kanske man skulle spara både pengar och liv....

En svart låda skulle jag nog acceptera. Då kan försäkringsbolaget kontrollera vad jag gjort annat än när det faktiskt är befogat att undersöka. Och om jag får lägre ersättning för att jag kört för fort, fine.
Dock skulle jag inte gilla det om lådan skulle få avläsas av polisen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
På bana kraschar pelle och skrotar sin nya XYZ1000RR, i skaderapporten står där kurvig väg rullgrus 65km/h. En av mina kamrater jobbade med fordonsförsäkringar på IF och märkligt nog så verkade nästan alla sporthojar kraschas under skyltad hastighet på kurviga vägar. Jag tror aldrig jag har kört under skyltad hastighet på mina favoritvägar, skall ha varit nattetid i regn möjligen....


Alla system har sina nackdelar men dagens premieselektion fungerar uselt.Då är frågan hur man skall selektera fram vilka kunder som sköter sig och vilka som kör som idioter...

Enkelt: kör halvförsäkrat. Inga diskussioner.
Förutom "stulna" hojar förstås.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om vi vänder på steken, vilken övervakning är ni beredda att gå med på för att få lägre premie?

Loggning av motordata/GPS för kontroll vid en eventuell krasch? Tänk svarta lådan i ett flygplan.

Antalet sporthojar som kraschas pga att föraren kör som ett svin över sin förmåga är ju inte direkt få. Om man vet att ersättningen minskar om man kraschar pga dubbla tillåtna hastigheten kanske man skulle spara både pengar och liv....


En "svart låda" köper jag.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Början till slutet är här, snart har vi ett chip bakom örat också.:confused:

Sätter nog den på dotterns moppe i sånt fall.....
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Ni som skriker att alla är konspirationsteoretiker; Vad ni inte förstår är att det inte ens handlar om att "tekniken i framtiden kan användas på fel sätt". Jag skiter i vad tekniken kommer användas till, bra eller dåligt, det är fortfarande lika integritetskränkande här och nu.

Det allt handlar om i slutändan är att ingen vill lägga ut pengar och vi har olika sätt att lösa det helt enkelt. Dock kan ju det här lösas med att ta bort vissa begränsande lagar, då kan till exempel jag åka runt utan försäkring och sen får jag betala om det skiter sig. Ni som vill ha "säkerhet" kan då gå till ett privat försäkringsbolag och få eran "säkerhet".
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Pandornas ask skall aldrig öppnas.

har vi väl låtit Fb och myndigheterna få tillgång till att logga sånt här så är vi kokta i bajs.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Exakt på vilket sätt är det integritetskränkande. Vilken typ av integritet menar du?

Vad är inte integritetskränkande?


Att kunna se exakt när du slog på tandningen.
Att kunna se vilka vägar du kör.
Att kunna se var du stannar och hur länge.
Att kunna se exakt hur mycket du kör.
mm.mm.mm.

detta ser man med dom enklaste systemen, går man upp ett snäpp blir det riktigt obehagligt för en privatbilist.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Är den frågan seriös eller är du helt lobotomerad?

Jösses... Fast man kanske inte ska begära mer av ett folk som staten redan tagit ifrån allt självbestämmande och mesta möjliga integritet.
Lobotomerad kan du vara själv.

Vad är inte integritetskränkande?


Att kunna se exakt när du slog på tandningen.
Att kunna se vilka vägar du kör.
Att kunna se var du stannar och hur länge.
Att kunna se exakt hur mycket du kör.
mm.mm.mm.

detta ser man med dom enklaste systemen, går man upp ett snäpp blir det riktigt obehagligt för en privatbilist.
Om man själv väljer att acceptera tekniken, är det då integritetskränkande?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad är inte integritetskränkande?


Att kunna se exakt när du slog på tandningen.
Att kunna se vilka vägar du kör.
Att kunna se var du stannar och hur länge.
Att kunna se exakt hur mycket du kör.
mm.mm.mm.

detta ser man med dom enklaste systemen, går man upp ett snäpp blir det riktigt obehagligt för en privatbilist.

Kopplar man även ihop detta med information från telefonen så ser du.

Var du är under tiden.
Vilka du träffar och befinner dig i närheten av.
Vem du pratar med.

Nu är snart hela ditt liv kartlagt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lobotomerad kan du vara själv.


Om man själv väljer att acceptera tekniken, är det då integritetskränkande?

jag vet inte vad jag tycker är mest galet.

Att du bara köper läget eller att du tror att det i framtiden kommer att vara valbart....
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kopplar man även ihop detta med information från telefonen så ser du.

Var du är under tiden.
Vilka du träffar och befinner dig i närheten av.
Vem du pratar med.

Nu är snart hela ditt liv kartlagt.

det där kommer man aldrig att få tillstånd till att samköra:glömdet
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
jag vet inte vad som är dummast?

Att du bara köper läget eller att du tror att det i framtiden kommer att vara valbart....
Jag ifrågasätter användadet av ordet integritetskränkande gällande detta, vad som eventuellt händer i framtiden är väl en helt annan sak.

Som Nikel redan pekat på så lagras och används massvis med information via telefoner och surfvanor om var folk befinner sig både i verkliga livet och virtuellt, men jag antar att det inte är integritetskränkande för alla har ju själva valt att använda sin smartphone på det sättet?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top