Jag spöar inte min hypotetiska fru och förgriper mej inte på mina teoretiska barn så en kamera i mitt hem skulle inte göra någon skillnad sålänge informationen från den behandlas på ett konfidentiellt sätt.
Alla negativa inlägg i debatten verkar inte insett att en sånhär apparat likaväl kan användas på ett positivt sätt.
Du har en på din hoj, stollen som körde ut rakt framför dej har en i sin bil...klick klick klick..stollen dömd och du får stålar från ditt FB på kontot imorgon.
Om du nu inte låg 150 på 70 vägen men då ska du inte ha nåt för det heller.
Men personligen tror jag det ligger långt i framtiden att på ett överskådligt sätt kunna övervaka alla fordon i sverige på detta sättet.
Dels pga den mängden fordon det finns och dels pga ändrade hastighetsbegränsningar, tillfälliga dito och såklart folkets åsikt.
Man kan tycka vad man vill om att vara övervakad men personligen ser jag inget större problem.
Men så har jag inget att dölja heller.
Nej. Och det är väldigt lätt att tänka som du gör.
Jag spöar inte heller min flickvän så ur det perspektivet bryr jag mig inte heller om dom skulle montera kameror hemma hos mig.
Men är jag sugen på att någon otillbörlig kommer åt filmmaterialet och lägger ut en snutt på mig och flickvännen i sänghalmen på youtube? Knappast!
Alternativt att någon som faktiskt ska ha tillgång till materialet sprider det i strid mot sekretessreglerna.
Det vore i så fall inte första gången som någon använde material på ett annat sätt än det var avsett.
Det är egentligen samma sak med exemplet att dom ska få hålla reda på vart jag är, hur fort jag kör och i vilken riktning. Med en skillnad.
Det är något som skjuter på fel mål. Om jag 80 km/h jätteberusad samtidigt som jag sms:ar på en 90 väg så får jag lägre premie medan om jag fokuserar på körningen men driver iväg till 100 på samma 90 väg så får jag högre premie. Men vilket är i själva verket farligast.
Likaså så kommer dom ju förr eller senare att göra som i det engelska försöket att det kostar mer om du kör vissa tider. Vilket kommer att få fler bilister att köra samma tider och sålunda ge betydligt ojämnare belastning på vägnätet med total trafikstockning vissa tider och helt öde andra.
Eftersom jag dessutom är en av dom som ofta ligger lite över begränsningen (typ 100 på 90-väg) så skulle jag få högre premie trots att jag idag har max premierabatt då jag är skadefri sedan väldigt många år trots att jag kört ganska mycket bil.
Den andra delen är att det innebär att försäkringsbolaget kommer att ha en databas med information om vart du befinner dig hela tiden. (Då du oftast är på samma ställe som din bil)
Vad händer då om någon utomstående tar sig in i databasen. För den måste ju vara öppen mot omvärlden, dessutom med skrivrättigheter, om tusentals GPS-lådor i fordon ska kunna skriva till den över mobilnätet.
Rent teoretiskt så behöver då någon som är intresserad av att göra lite snabba inbrott hos bortresta personer inte längre kolla in om någon är hemma. Det är bara att tillförskansa sig lite datakunskaper, hacka sig in i databasen och ställa en fråga om vilka som bor i exempelvis Solna vars bilar är minst 20 mil bort och vips har man en lista över vilka som det är bra att bryta sig in hos.
Och det finns dom som tagit sig in i princip överallt. Inte ens stora myndigheter med väldigt höga säkerhetskrav och rutiner går säkra. Tro inte för ett ögonblick att Folksam är ett dugg bättre än någon annan i det avseendet.