Folksam får börja mäta hur fort folk kör

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Kan man skruva bilmätaren så kan man nog manipulera den apparaten också ;) ser att det börjar öppna sig en marknad för mig att sätt mig in i ser jag.

lyckades ju manipulera alkoholmätaren i en bil så ska jag väl lista ut även detta med tiden :)
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Hur fort man kör är helt ointressant. Men om man orsakar en olycka så skall premien
höjas kraftigt + dryga böter.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
http://www.expressen.se/motor/folksam-vill-overvaka-bilisterna-elektroniskt/

I grund och botten är detta ju ett sätt för försäkringsbolagen att tjäna mer pengar. Dvs. kunna sålla ut dem som man inte tjänar något på för att bara kunna ta in dem som man kan mjölka på pengar.

Vore intressant att veta lite mera exakt hur de tänkt mäta körstil/hastighet osv.
GPS? De kan ju tappa täckningen ibland, t.ex. när man slår på gps-störaren :rolleyes:
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Antagligen kommer Folksam fram till att hastighet inte gör så stor skillnad i olycksstatistiken. Med andra ord kan de chockhöja premien för både de som har mätare och de utan.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Svårt det här. Men det kanske inte är helt nödvändigt att svartmåla detta helt och hållet. Det KAN ju faktiskt komma något gott ur det. Och som YipYip skrev, det finns nog värre saker att ropa "Varg" för......

Paralleller kan dras med hur inställningen hos flertalet föredetta/ för närvarande underkuvade befolkningar var innan det gick åt helvete.

Att justifiera övervakning och frihetsberövande aktioner med att "jag har ju i alla fall rent mjöl i påsen" är ju exakt det samtliga skönlitterära samt övriga skrifter på ämnet tar upp som den främsta anledningen till att samhället blev som det blev. Vilket gör det närmast komiskt, fast också skrämmande, att samtliga reagerar på EXAKT det sätt som tas upp i böckerna.

Vi kan inte acceptera att våran integritet, eller frihet för den delen, kränks. Fortsätter liknande övervakningssystem sprida sig i Europa/Sverige flyttar i alla fall jag från landet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Alltså, den här typen av trådar (om försäkringspremiernas nivåer) dyker upp några ggr varje år mellan okt - feb.

Jag förbluffas varje år över hur många som inte förstår den tämligen enkla funktionen av konkurrens. Visst att försäkringsmarknaden har vissa oligopolliknande drag (få aktörer, lika andelar, makt att påverka marknaden osv). Men det är en fungerande konkurrens där de slåss som faan om att vara billigast i kampen om kunderna. Att hojar är dyra är för att de inte vill ha oss, för att vi är för dyra och för riskfyllda.

Varför tror ni att bolag som är specialiserade på hojar vägrar ta i sporthojar?`

Poängen är nu att de som drar upp kostnaden för oss som kollektiv i första hand är de som kör ihjäl sig eller blir invalidiserade. Detta är en liten klick, och utan att ha något riktigt underlag verkar det råda konsensus i att denna klick till (väldigt) stor andel är rätt förutsägbara då det är samma individer som kör som svin i alla lägen.

För er som "tycker det är kul att gasa", men gör det med viss måtta, så torde det vara rätt tacksamt om FB kunde skilja er från de värsta idioterna så att ni därigenom kunde få ner er premie.

Att tro att "sen höjer de för alla" är bland det dummaste jag hört. Vad händer då? Jo då går vi till konkurrenterna och de tappar alla kunder istället. Risken finns att det bildas karteller, absolut. Men kontrollen över FB är rätt hård och hyfsat lätt att ha ordning på då det finns hårda siffror att räkna på och jämföra, så några galna överpriser genom kartellbildning skulle snabbt genomskådas av FI ändå. Dessutom är försäkringmarknaden utsatt från konkurrens från utlandet vilket gör det omöjligt att "hålla ihop" en kartell vilket gör att alla skulle fuska även om de skulle försöka, och konkurrensen skulle pressa ner priserna igen.

----------------------------------

Fortfarande ideologiskt fel med den typen av övervakning. Men argumenten i tråden är i många fall på en 5-årings nivå.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vad jag vet så kan du inte försäkra ett svenskregistrerat fordon som svensk medborgare i utlandet.:confused:

Edit: Det är klart att det går men den blir inte giltig här i svedala menar jag.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag spöar inte min hypotetiska fru och förgriper mej inte på mina teoretiska barn så en kamera i mitt hem skulle inte göra någon skillnad sålänge informationen från den behandlas på ett konfidentiellt sätt.

Alla negativa inlägg i debatten verkar inte insett att en sånhär apparat likaväl kan användas på ett positivt sätt.

Du har en på din hoj, stollen som körde ut rakt framför dej har en i sin bil...klick klick klick..stollen dömd och du får stålar från ditt FB på kontot imorgon.

Om du nu inte låg 150 på 70 vägen men då ska du inte ha nåt för det heller.

Men personligen tror jag det ligger långt i framtiden att på ett överskådligt sätt kunna övervaka alla fordon i sverige på detta sättet.

Dels pga den mängden fordon det finns och dels pga ändrade hastighetsbegränsningar, tillfälliga dito och såklart folkets åsikt.

Man kan tycka vad man vill om att vara övervakad men personligen ser jag inget större problem.

Men så har jag inget att dölja heller.

Nej. Och det är väldigt lätt att tänka som du gör.
Jag spöar inte heller min flickvän så ur det perspektivet bryr jag mig inte heller om dom skulle montera kameror hemma hos mig.
Men är jag sugen på att någon otillbörlig kommer åt filmmaterialet och lägger ut en snutt på mig och flickvännen i sänghalmen på youtube? Knappast!
Alternativt att någon som faktiskt ska ha tillgång till materialet sprider det i strid mot sekretessreglerna.

Det vore i så fall inte första gången som någon använde material på ett annat sätt än det var avsett.

Det är egentligen samma sak med exemplet att dom ska få hålla reda på vart jag är, hur fort jag kör och i vilken riktning. Med en skillnad.
Det är något som skjuter på fel mål. Om jag 80 km/h jätteberusad samtidigt som jag sms:ar på en 90 väg så får jag lägre premie medan om jag fokuserar på körningen men driver iväg till 100 på samma 90 väg så får jag högre premie. Men vilket är i själva verket farligast.

Likaså så kommer dom ju förr eller senare att göra som i det engelska försöket att det kostar mer om du kör vissa tider. Vilket kommer att få fler bilister att köra samma tider och sålunda ge betydligt ojämnare belastning på vägnätet med total trafikstockning vissa tider och helt öde andra.
Eftersom jag dessutom är en av dom som ofta ligger lite över begränsningen (typ 100 på 90-väg) så skulle jag få högre premie trots att jag idag har max premierabatt då jag är skadefri sedan väldigt många år trots att jag kört ganska mycket bil.

Den andra delen är att det innebär att försäkringsbolaget kommer att ha en databas med information om vart du befinner dig hela tiden. (Då du oftast är på samma ställe som din bil)
Vad händer då om någon utomstående tar sig in i databasen. För den måste ju vara öppen mot omvärlden, dessutom med skrivrättigheter, om tusentals GPS-lådor i fordon ska kunna skriva till den över mobilnätet.

Rent teoretiskt så behöver då någon som är intresserad av att göra lite snabba inbrott hos bortresta personer inte längre kolla in om någon är hemma. Det är bara att tillförskansa sig lite datakunskaper, hacka sig in i databasen och ställa en fråga om vilka som bor i exempelvis Solna vars bilar är minst 20 mil bort och vips har man en lista över vilka som det är bra att bryta sig in hos.

Och det finns dom som tagit sig in i princip överallt. Inte ens stora myndigheter med väldigt höga säkerhetskrav och rutiner går säkra. Tro inte för ett ögonblick att Folksam är ett dugg bättre än någon annan i det avseendet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kommentarer som "jag har inget att dölja" och "tänk på alla fördelar" gör mig fan Rädd!

Allt för individens bästa......vare sig du vill eller inte............
Jodå, så hette det i DDR med men alla är väl hisorielösa och ointresserad då de har fullt upp med att "förverkliga" sig själva på facebook eller diverse bloggar.......

Räta led för fan!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad jag vet så kan du inte försäkra ett svenskregistrerat fordon som svensk medborgare i utlandet.:confused:

Nope, men det finns utländska bolag som etablerar sig i Sverige. Gjensidige t.ex :tummenupp

Skulle de stora svenska bolagen ingå i nån form av kartell så skulle det helt plötsligt ges plats för utländska bolag som utan att ta enorma risker fortfarande kunnat bli billigast och därigenom få marknadsandelar.

Det är trots allt relativt låga etableringshinder på försäkringsmarknaden, de säljer pengar och köper risker. Hade det handlat om t.ex mobiloperatörer hade det varit annorlunda, då hade en ny operatör behövt investera en bunt pengar i att bygga ett nytt nät, betydligt knepigare.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hur många här inne har skaffat nya biometriska pass?
Hur många här inne har skaffat en ny bil med GPS i?
Hur många här inne har skaffat en ny telefon med GPS i?
Hur många uppdaterar sin status via facebook och liknande tjänster med information om varr de befinner sig och vad de gör?
Hur många lägger upp bilder på sig själva på internet?

Personligen så känner jag ett starkt obehag över tanken på att någon AKTIVT ska övervaka mig. Ovanstående stämmer antagligen in på de flesta av oss. Men sanningen är att vi sedan länge självmant gett både stat och företag möjligheten att övervaka oss. Men att AKTIVT medverka till ökad övervakning, det är inte något jag är intresserad av.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur många här inne har skaffat nya biometriska pass?
Hur många här inne har skaffat en ny bil med GPS i?
Hur många här inne har skaffat en ny telefon med GPS i?
Hur många uppdaterar sin status via facebook och liknande tjänster med information om varr de befinner sig och vad de gör?
Hur många lägger upp bilder på sig själva på internet?

Personligen så känner jag ett starkt obehag över tanken på att någon AKTIVT ska övervaka mig. Ovanstående stämmer antagligen in på de flesta av oss. Men sanningen är att vi sedan länge självmant gett både stat och företag möjligheten att övervaka oss. Men att AKTIVT medverka till ökad övervakning, det är inte något jag är intresserad av.

Nej på allt utom bilder, och mobil. Och vad gäller mobil spelar GPS i princip ingen roll eftersom att det går utmärkt att positionera med masterna.
Problemet är väl snarare att trejde person bidrar med informationsflödet om andra personer genom att blogga, fejsböka m.m. så till den grad att individen inte har någon kontroll på informationen om den egna personen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om vi vänder på steken, vilken övervakning är ni beredda att gå med på för att få lägre premie?

Loggning av motordata/GPS för kontroll vid en eventuell krasch? Tänk svarta lådan i ett flygplan.

Antalet sporthojar som kraschas pga att föraren kör som ett svin över sin förmåga är ju inte direkt få. Om man vet att ersättningen minskar om man kraschar pga dubbla tillåtna hastigheten kanske man skulle spara både pengar och liv....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Några har allt för höga tankar om försäkringsbolag och staten i den här tråden. Man får väga nyttan mot nackdelarna. Vi går ju allt mer mot ett övervakningssamhälle eftersom tekniken ger samhället den möjligheten. Även om uppgifter inte missbrukas inledningsvis kan man inte säga vad som sker i framtiden. Anna Linds mördare greps för att man fick ut blodprover från en biobank över nästan alla födda i Sverige efter 1975. Det var ju bra att han kunde gripas, men var det rätt att man använde blodprov från biobanken som en gång i tiden upprättats i forskningssyfte? De föräldrar som en gång i tiden godkände att deras barns blod skulle kunna användas för något gott skulle i själva verket en dag kunna användas mot barnet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En lastbilsdjvl börjar köra ut från höger, du vrider på för att komma förbi på vänstern.
En liten grusplätt med lowsider och dikessyning.
Lådan säger att krashen föregicks att plötslig hastighetsökning.
Voilá! Självrisk på 50 laxar. :(
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Ähh, det här med övervakningssamhälle är snart borta. När Kina, Usa, Ryssland med flera börjar bråka om dom sista dropparna olja som finns kvar så lär det gå hett till. Antagligen är människan tillbaka på stenåldern efter det bråket (dom få som överlevde). :krama
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om vi vänder på steken, vilken övervakning är ni beredda att gå med på för att få lägre premie?

Loggning av motordata/GPS för kontroll vid en eventuell krasch? Tänk svarta lådan i ett flygplan.

Med en svart låda som registrerar fler parametrar än du föreslog där det även registreras vad faktiskt sker i ett fordon (precis som i cockpit) innan kraschen hade man nog kunna få fram rätt häpnadsväckande information om olyckor. Folk erkänner nog inte gärna om de slumrat till bakom ratten i samband med en olycka eller att trötthet bidraget till att de inte varit uppmärksam nog i trafiken. Det mörkertalet är nog stort. Samma sak med hastigheten. Folk skriver knappast att de kört över hastighetsbegränsningen även om de legat några km/h över. Vi pratar inte om någon vansinneskörning nu utan vanliga Svensson som kör 85 km/h mätarfart på en 70 väg på väg hem från jobbet. Tror knappast heller folk är öppna om de haft en hetsig diskussion i bilen eller i mobiltelefonen som bidragit till att de missat något väsentligt i trafiken.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En lastbilsdjvl börjar köra ut från höger, du vrider på för att komma förbi på vänstern.
En liten grusplätt med lowsider och dikessyning.
Lådan säger att krashen föregicks att plötslig hastighetsökning.
Voilá! Självrisk på 50 laxar. :(

På bana kraschar pelle och skrotar sin nya XYZ1000RR, i skaderapporten står där kurvig väg rullgrus 65km/h. En av mina kamrater jobbade med fordonsförsäkringar på IF och märkligt nog så verkade nästan alla sporthojar kraschas under skyltad hastighet på kurviga vägar. Jag tror aldrig jag har kört under skyltad hastighet på mina favoritvägar, skall ha varit nattetid i regn möjligen....


Alla system har sina nackdelar men dagens premieselektion fungerar uselt.Då är frågan hur man skall selektera fram vilka kunder som sköter sig och vilka som kör som idioter...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På bana kraschar pelle och skrotar sin nya XYZ1000RR, i skaderapporten står där kurvig väg rullgrus 65km/h. En av mina kamrater jobbade med fordonsförsäkringar på IF och märkligt nog så verkade nästan alla sporthojar kraschas under skyltad hastighet på kurviga vägar. Jag tror aldrig jag har kört under skyltad hastighet på mina favoritvägar, skall ha varit nattetid i regn möjligen....

Touché! :)
Har för mig att alla hundar/hästar som körs på av tåg är "Grand International Champions". :va
Är nog bra om tekniken funkar åt båda håll.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top