Bra för dom som kör lagligt och följer trafikreglerna
Dåligt för dom som bOoombaR sAtAn
Eftersom aftonblaskan har källkritik som en 5 åring och egentligen bara handlar om att tjäna pengar och bilda opinion så är det bättre med folksam egna hemsida.
http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/grontljus/1.78578
Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till förslaget eftersom man lite naivt kan tro att det kommer bli billigare om man kör enligt lagen. Förmodligen kommer jag få betala samma som jag gör fast med kravet att ha en gps som loggar mig.
Det finns lite frågor och svar på folksam´s hemsida som kan vara intressanta att läsa.
Får alla vara med?
Nej, detta är ett unikt erbjudande till en avgränsad grupp av MHF och MHF Supports medlemmar som har sin bilförsäkring (hel-
eller halvförsäkring) hos SalusAnsvar.
Det är fortfarande ett projekt alltså
Vad är egentligen syftet med projektet?
Att se om en ekonomisk belöning kan motivera till att sänka hastigheten.
Jaha så ett vinstdrivande företag är ute efter att jag som kund ska spara pengar.
Eftersom jag fick ett fantastiskt pris på 91 000 från Folksam på min gixxer k2 (Hel/hel), utan att ha varit ibland i en krock, så verkar ju det här helt fenomenalt för mig, eller?
Jag tror att syftet är att kunna motivera en väldigt hög premie för dom som kör snabbare.
Kommer de som kör för fort att få högre premie?
Nej, däremot riskerar man att inte få någon återbäring om man kör över gällande hastighet.
Priset kommer inte inledningsvis höjas för de som kör snabbt, när sedan folket har accepterat hela grejen så kommer den stora vinsten för företagen. Med en folklig förankring går det att driva igenom andra regler och sätta åt de som kör för fort ordentligt.
Det passar extra bra i Sverige eftersom där ska ingen tro att dom är något, kör en porsche i 160km/h så tycker hen
i polon att hen i porschen förtjänar böter.
Vad händer om man lånar ut bilen?
Grönt ljus är kopplat till den försäkrade bilen, inte till försäkringstagaren. Så länge mätutrustningen sitter i bilen kommer den att rapportera all körd sträcka i Sverige, oavsett vem som kör. Däremot kan du gå in på ”Mina sidor” och se hur den som lånat bilen har kört under den senaste veckan.
Då spelar det alltså inte längre så stor roll om vem fordonet står på? Utan det registerade körsättet avgör vad det kostar.
Vad tjänar samhället på om modellen blir verklighet?
Färre dödsfall och olyckor i trafiken. Och en bättre miljö – det finns bara vinnare.
Ni (Folksam) tjänar mer pengar.
Ytterligare funderingar:
Hur skall försäkringsbolaget förhindra montering av störsändare?
Hur löser de bankörning med gathojar?
I vilken avgift kommer jag som konsument få betala för utrustningen?
Kan man få ett stöldskydd genom gps:en?