Nej. Och det är väldigt lätt att tänka som du gör.
Jag spöar inte heller min flickvän så ur det perspektivet bryr jag mig inte heller om dom skulle montera kameror hemma hos mig.
Men är jag sugen på att någon otillbörlig kommer åt filmmaterialet och lägger ut en snutt på mig och flickvännen i sänghalmen på youtube? Knappast!
Detta är ju dock ett scenario som garanterat aldrig kommer hända under vår livstid.
Det är nog ingen som på allvar tror att det Folksam sysslar med är ett första steg i att övervaka ditt sovrum.
Dagens ungdomar gör detta på ett alldeles utmärkt sätt själva med alla bilder på sej själva som skickas och postas på nätet.
Den andra delen är att det innebär att försäkringsbolaget kommer att ha en databas med information om vart du befinner dig hela tiden. (Då du oftast är på samma ställe som din bil)
Vad händer då om någon utomstående tar sig in i databasen. För den måste ju vara öppen mot omvärlden, dessutom med skrivrättigheter, om tusentals GPS-lådor i fordon ska kunna skriva till den över mobilnätet.
Rent teoretiskt så behöver då någon som är intresserad av att göra lite snabba inbrott hos bortresta personer inte längre kolla in om någon är hemma. Det är bara att tillförskansa sig lite datakunskaper, hacka sig in i databasen och ställa en fråga om vilka som bor i exempelvis Solna vars bilar är minst 20 mil bort och vips har man en lista över vilka som det är bra att bryta sig in hos.
Och det finns dom som tagit sig in i princip överallt. Inte ens stora myndigheter med väldigt höga säkerhetskrav och rutiner går säkra. Tro inte för ett ögonblick att Folksam är ett dugg bättre än någon annan i det avseendet.
Där finns en enkel lösning. GPS:en liveloggar inte till någon databas utan töms med jämna mellanrum i efterhand.
Visst det är klart att det går hitta mönster i folks beteende om man alltid kan kolla i efterhand vart dom kört.
Men det är trots allt inte särskilt svårt att göra redan nu om man väljer ut någon.
Dessutom kan det säkerligen ställas in så gps:en enbart loggar om du överskrider hastigheten eller vissa G-krafter.
Dvs. kör du 90 på en rak 90-väg så sparas bara några sekunder bakåt.
Gör du en plötsligt sväng eller överskrider hastigheten så sparas den perioden i loggen och när du åter kör normalt så loggas lite i taget igen med enbart överträdelsen sparad.