Folksam och Telia lanserar övervakningstjänst

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
De flesta funktionerna lät ju ganska användbara och vettiga. Om man sen inte vill ha UBI mot sitt försäkringsbolag så tar man väl inte den tjänsten bara.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
En sak som FB skulle kunna kolla redan nu är ju om mobiltelefonen har används vid olyckstillfället. Görs regelmässigt i UK men de har ju inte Noll Vision än...:D

För många av oss på motorcykel är telefoner tillsammans med trafik ingen bra kombination.:mad:

20 % lägre premie om jag lovar att aldrig använda telefonen under färd skulle jag köpa direkt.:tummenupp

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Men vill någon är det väll bara att övervaka mobilerna. Det är ju GPS axelerometer gyros osv osv så troligen går det redan att se om någon person som kör bil/mc är lagligt i trafiken.

Jag kan ha/tro fel men visst är det så?

Jo, men det får man inte göra utan brottsmisstanke om jag inte minns fel.
Dvs aktivt övervaka en specifik person.

Våra mobiler loggas hela tiden.
Varför tror du dom flesta köpcentrum har fritt internet?
För att kunna platsbestämma var kunderna rör sig så att man kan designa butiken på ett effektivt sätt.

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Nu känner jag mig en smula påhoppad här, V8, auto, diffbroms och RWD är vad jag har som daily driver.

Det jag befarar är att hastigheten är ett svepskäl till att övervaka alla fel som jag som fordonsförare råkar göra. Ha en sådan där låda med sig är som att ha motpartens juridiska ombuds åka med sig hela tiden. För visst är det så att man ska anpassa hastigheten till rådande omständigheter, bara för man körde efter vad som stod på skylten behöver inte betyda att man vid en juridisk tvist anses hållit rätt hastighet. Vad är det rätten önskar mest av allt, inte är det fred på jorden utan teknisk bevisning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, men det får man inte göra utan brottsmisstanke om jag inte minns fel.
Dvs aktivt övervaka en specifik person.

Våra mobiler loggas hela tiden.
Varför tror du dom flesta köpcentrum har fritt internet?
För att kunna platsbestämma var kunderna rör sig så att man kan designa butiken på ett effektivt sätt.

Har man wifit aktiverat behöver man inte ens ansluta till nätet för att de ska kunna spåra mobilen har jag för mig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser du accesspunkterna så ser dom dig, helt korrekt :tummenupp

Ja, sedan behöver man bara koppla en mobil till en transaktion för att koppla ihop person med rörelser, på ett sätt som skulle få de flesta underrättelseorganisationer att rodna av upphetsning. Har aldrig jobbat inom området, men är hyfsat säker på att det görs.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, sedan behöver man bara koppla en mobil till en transaktion för att koppla ihop person med rörelser, på ett sätt som skulle få de flesta underrättelseorganisationer att rodna av upphetsning. Har aldrig jobbat inom området, men är hyfsat säker på att det görs.
Det görs redan idag, och har gjorts i många år, via mobilnätet, både för att hålla reda på mobilen och för att mobilen ska ha koll på vars den är...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst finns det en del intressanta tänkbara användningsområden för en sådan här tjänst.
Men aldrig att jag skulle ta en försäkring där man baserar premien på min hastighet.
Helt enkelt för att man tittar på helt fel saker.

Med den där försäkringen från folksam så skulle jag ju få lägre premie om jag sätter mig i bilen med näsan full av kokain och 2 promille alkohol i blodet och skickar SMS samtidigt som jag kör men håller en låg hastighet.

Gör man istället som jag alltid gör. Dvs sätter mig i bilen nykter och proper och kör utan att ägna något annat än bilkörningen en tanke men följer med i trafikrytmen vilket oftast innebär 10-20 km/h över gränserna så skulle jag få en högre premie.

Vem skulle man själv vilja åka med. En full narkoman som SMS:ar eller en nykter förare som kör något över hastighetsgränsen liksom.

Att kunna få hjälp med diagnos av bilen eller liknande om man fått stopp vid vägkanten kan vara en jättebra idé. Och det finns en massa saker som man skulle kunna göra som skulle vara fantastiskt bra.
Men att justera premierna bara utifrån hastigheten är fel väg att gå. Dessutom litar jag inte på att något försäkringsbolag faktiskt skyddar datan tillräckligt bra för att förhindra åtkomst från obehöriga.

Dessutom ska man inte glömma att med den övervakning vi redan har idag från FRA så finns en viss sannolikhet till att dom då skulle få ännu mer att övervaka på dig. Visserligen säger lagen att det måste passera gränsen för att dom ska få lyssna men eftersom det inte finns någon insyn och dom beter sig på det sätt dom gör utåt så utgår jag ifrån att dom lyssnar på betydligt mer än dom egentligen får.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Finns det verkligen någon som skulle acceptera något så huvudlöst som detta påfund!?

"Du körde mot heldraget på storgatan sex gånger förra veckan så nu höjer vi din premie. Lämpliga myndigheter är dessutom automatiskt underrättade om ditt illdåd"....... osv......

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Finns det verkligen någon som skulle acceptera något så huvudlöst som detta påfund!?

"Du körde mot heldraget på storgatan sex gånger förra veckan så nu höjer vi din premie. Lämpliga myndigheter är dessutom automatiskt underrättade om ditt illdåd"....... osv......

Tyvärr har väldigt många av våra medtrafikanter så dålig självinsikt och tror att de kör "lagligt"... :huvet

Först är det bara hastighet men sedan kommer avståndshållning, där majoriteten av våra medtrafikanter håller allt annat än "säkerhetsavstånd", och när även de styrande förstått hur farligt det är med telefoner i trafiken tas det också och då kommer de att gnälla! :gråta

Men då är det försent... :(

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Känns som jag pröjsar för frihet hellre.
Den mäter säkert inte hur duktig man e på knäskrap och hur snygga Wheelies man gör o ger en bonus rabatt för det!
O de e ju ingen särskild glädje med!

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man kör mycket bana, får man högre premie då, trots att man kört lagligt och fortbildat sig?

Fotbojor till folket !!! :banana:banana

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu har Moderna försäkringar lanserat en produkt som bygger på övervakning: http://smart.modernaforsakringar.se

En app kollar hur man kör, hastighet, acceleration, inbromsningar, hur man svänger osv, och kör man bra i deras ögon får man upp till 15% rabatt. Idag vill säga, steget är inte långt till att ge högre premie om man kör "dåligt" :va

Jag gissar att så gott som ingen kommer vara tillräckligt "bra" bakom ratten i försäkringsbolagets ögon.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från Telias allmänna villkor
12 Kunduppgifter 12.5 Kunden samtycker till att Telia a) behandlar Kunduppgifter och Trafikuppgifter för att marknadsföra Telias eller andra företags varor och tjänster och, b) lämnar ut Kundens, namn, adress och telefonnummer till annan för Nummerupplysning
https://www.telia.se/dms/teliasoner... allmänna villkor fr.o.m. 1 januari 2016.pdf

tex har Telia lämnar ut telefonnummer till äldre med företag (tex Agda 85 år med 10 hektar skog) som sedan blivit uppringd och pålurad ett 24 månaders "företagsabonnemang" på sin privattelefon.
http://blogg.svt.se/pejl/saljgransk...e-kan-tvinga-kommunen-ta-over-aldres-ekonomi/

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant att Folksam anser att köra lugnt är viktigare (20% premiesänkning) än att ha ABS-bromsar (vad jag vet 15% premiesänkning för några år sedan).
Det här stämmer med vad en säljare sa när jag köpte en hoj:
Vad hjälper ABS-bromsar när du håller 250km/h och det kör ut en lastbil 100 meter framför dig ?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!