Folksam+SMC=fiasko?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Fick hem SMC's tidning MC Folket igår och läste nåt om samarbete mellan SMC och Folksam. 'Skitbra!' tänkte jag i min enfald och ringde Folksam idag. Kraven för att få teckna försäkringen var att man, i mitt fall, var tvungen att ha gått två utbildningar för att få den bra premien.

Vi fyllde i att jag hade fullgjort alla utbildningar, bara för att se vad premien skulle hamna på, och voila. Jag fick en premie på 1500:-/år MER än vad jag har på Trygg Hansa idag, och det helt utan några som helst krav på kurser och utbildningar. Har man lyckats? :va
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Plåtniklas skrev:
Fick hem SMC's tidning MC Folket igår och läste nåt om samarbete mellan SMC och Folksam. 'Skitbra!' tänkte jag i min enfald och ringde Folksam idag. Kraven för att få teckna försäkringen var att man, i mitt fall, var tvungen att ha gått två utbildningar för att få den bra premien.

Vi fyllde i att jag hade fullgjort alla utbildningar, bara för att se vad premien skulle hamna på, och voila. Jag fick en premie på 1500:-/år MER än vad jag har på Trygg Hansa idag, och det helt utan några som helst krav på kurser och utbildningar. Har man lyckats? :va
Svar: Hajpärspårrt
 

sandstream

Guest
Plåtniklas skrev:
Vi fyllde i att jag hade fullgjort alla utbildningar, bara för att se vad premien skulle hamna på, och voila. Jag fick en premie på 1500:-/år MER än vad jag har på Trygg Hansa idag, och det helt utan några som helst krav på kurser och utbildningar. Har man lyckats? :va
Jag fick drygt 15.000:- mindre för HEL/HEL hos Folksam om jag gått kurserna än vad jag fått från TH för HEL/HEL.
Mao verkar den vara bra för en del och mindre bra för andra.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
sandstream skrev:
Jag fick drygt 15.000:- mindre för HEL/HEL hos Folksam om jag gått kurserna än vad jag fått från TH för HEL/HEL.
Mao verkar den vara bra för en del och mindre bra för andra.

Ja, det är ju en satans massa pengar. :tummenupp Får väl hoppas på att 30-årsdagen och 5 år hojkort gör lite för att sänka min premie senare i år.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det har redan svarats på detta i tidigare trådar och det är inte tänkt att den skall vara billigare för alla. Dom har gjort ett försök och förhoppningsvis så kan det funka för en del iallafall, vi borde vara tacksamma för att dom ens försöker.

Sen har ju folksam andra fördelar så en dyrare premie kanske kan vara motiverat.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hoztic skrev:
För mig blev det ca 1500kr/år billigare för halv/helår, och ca 3500kr billigare för hel/helår. Fast det är klart, kostar kursen några tusen så kvittar det ju :(

Ja, köra bana med instruktörer vill man ju inte utsätta sig för i onödan eller :confused:
 

ztrid

royale with cheese
Gick med
14 Apr 2005
Ort
falköping
Hoj
RättA
Jag fick mkt lägre premie med SMC försäkringen. Mkt billigare än både trygghansa och if på alla hojar jag kollade. Dessutom kan de ju vara kul att gå kurserna och höra om de har ngt vettigt att säga!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Josef skrev:
Ja, köra bana med instruktörer vill man ju inte utsätta sig för i onödan eller :confused:

Nej, herregud! Jag flyr skrikande så fort nån ger mig ett råd om nånting! :rolleyes:

Det jag menade var att det kanske lockar färre om det inte ger någon tydlig ekonomisk vinst. Jag åker gärna bana, gärna med instruktör, men i slutändan är det trots allt pengarna som styr. Är det en allt för dyr kurs som krävs så tar jag hellre en vanlig försäkring och lägger pengarna på vanliga bandagar istället.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
jag ska ringa och kolla i morgon, måste erkänna att jag har haft stor förhoppning på att detta kommer slå ut bra, framförallt för min del då jag har så höga premier på min hoj. Har väntat i 2 månader på att jag ska kunna få priserna och jag måste säga att jag kommer bli väldigt besviken ifall det inte blir bra. Känner att jag är mitt i målgruppen för denna försäkringen. Sen har jag redan uppfyllt kraven för att teckna den, om den nu blir bra förstås.
28 år, zx 10 -04, karlstad, kk över 8 år.
återkommer hur det går.......
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
sandstream skrev:
Jag fick min premie beräknad i slutet av januari så du har väntat i onödan :(
jag har ringt 3 ggr i februari och ingen har vetat nya priserna.....
så jag har väntat.
hur blev det för dig??
 

sandstream

Guest
SMoto skrev:
jag har ringt 3 ggr i februari och ingen har vetat nya priserna.....
så jag har väntat.
hur blev det för dig??
Som vanligt med Folksam, man ska ha tur och få tag på rätt person.
Jag mailade deras support och fick ungerfär samma svar som du fick men gav mig inte och mailade igen och vips så kunde de ge en offert på den nya SMC-försäkringen.
HEL/HEL på min hoj, 34 år och Stockholm blev 11.115:- om jag inte minns fel och TH ville ha närmare 30.000:- för samma sak.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
sandstream skrev:
Som vanligt med Folksam, man ska ha tur och få tag på rätt person.
Jag mailade deras support och fick ungerfär samma svar som du fick men gav mig inte och mailade igen och vips så kunde de ge en offert på den nya SMC-försäkringen.
HEL/HEL på min hoj, 34 år och Stockholm blev 11.115:- om jag inte minns fel och TH ville ha närmare 30.000:- för samma sak.

När försäkringen lanserades, på mc-mässan i Gbg i slutet av januari, informerade man också från Folksam om att de priser man då kunde ge besked om var preliminära men att definitiva besked först kunde ges i mitten-slutet av mars (dvs. nu). Så de priser som åt minstånde räknades ut på mässan var endast preliminära!

Kanske dax att dubbelkolla så din premie inte har ändrats några 100-lappar åt ena eller andra hållet!?

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top