Folksam+SMC=fiasko?

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Men går man verkligen en dylik utbildning bara för att spara pengar på sänkt försäkringspremie??? Borde inte de sparade kronorna vara sekundärt och vikten att bli en bättre och säkrare förare vara det primära!!!
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
SMoto skrev:
jag har ringt 3 ggr i februari och ingen har vetat nya priserna.....
så jag har väntat.
hur blev det för dig??

Jag ringde igår och frågade, den vänliga damen svarade att de precis denna vecka fått möjligheten att i sina system börja räkna på försäkringarna. Jag fick en direkt löjligt bra premie. Men jag har inte några bra hojinlåsningsmöjligheter så jag kommer nog avstå ändå. Jag har helt enkelt inte råd med en eventuell 25% i självrisk för stöld.

//D
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
SMoto skrev:
jag har ringt 3 ggr i februari och ingen har vetat nya priserna.....
så jag har väntat.
hur blev det för dig??
Jag har för mig att deras personal ska ha lärt sig det nya systemet till den 1 April.
(om jag inte mins fel)
 
Last edited:
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
Som vanligt med Folksam, man ska ha tur och få tag på rätt person.
Jag mailade deras support och fick ungerfär samma svar som du fick men gav mig inte och mailade igen och vips så kunde de ge en offert på den nya SMC-försäkringen.
HEL/HEL på min hoj, 34 år och Stockholm blev 11.115:- om jag inte minns fel och TH ville ha närmare 30.000:- för samma sak.

...ehhh ! :va Fick min igår och det va inte dom pengarna, då ska vi se
Folksam Kundtjänst *letar letar*.... :gnissla
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Taz skrev:
Jag ringde igår och frågade, den vänliga damen svarade att de precis denna vecka fått möjligheten att i sina system börja räkna på försäkringarna. Jag fick en direkt löjligt bra premie. Men jag har inte några bra hojinlåsningsmöjligheter så jag kommer nog avstå ändå. Jag har helt enkelt inte råd med en eventuell 25% i självrisk för stöld.

//D

jag ringde igår igen och då säger killen att "jo men du har redan fått en offert på den försäkringen (offerten han pratar om fick jag i februari av en kille som inte ens visste vad det var för försäkring jag pratade om). så jag blir hyffsat tveksam till om jag verkligen har fått offert på den nya SMC-försäkringen eller bara den gamla med standard-rabatt för SMC-medlemskap :confused:
 

sandstream

Guest
Avarage skrev:
Kanske dax att dubbelkolla så din premie inte har ändrats några 100-lappar åt ena eller andra hållet!?
Jag ska kolla igen till våren men oavsett vilken premie jag får så krävs det ju att jag har gått någon av kurserna och det lär ju inte ske förrän halva säsongen har gått.
Har köpt kraschkåpor istället så det blir nog ingen helförsäkring för min del.
Nogger skrev:
...ehhh ! :va Fick min igår och det va inte dom pengarna, då ska vi se
Folksam Kundtjänst *letar letar*.... :gnissla
Vad fick du då?
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Plåtniklas skrev:
Fick hem SMC's tidning MC Folket igår och läste nåt om samarbete mellan SMC och Folksam. 'Skitbra!' tänkte jag i min enfald och ringde Folksam idag. Kraven för att få teckna försäkringen var att man, i mitt fall, var tvungen att ha gått två utbildningar för att få den bra premien.

Vi fyllde i att jag hade fullgjort alla utbildningar, bara för att se vad premien skulle hamna på, och voila. Jag fick en premie på 1500:-/år MER än vad jag har på Trygg Hansa idag, och det helt utan några som helst krav på kurser och utbildningar. Har man lyckats? :va

Samma här, MEN glöm inte att TH inte gäller alls på bana. Det gör Folksam. Jag kör mycket med Ducceklubben och andra arrangörer. Mitt val blir därför Folksam, med eller utan kurser.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag har halv och betalar idag 3889:-/år. 35+ och haft hojkort i tre år. Premieklass 8 på knarren.

Med SMC-försäkringen skulle premien bli 3269:-/år, alltså en sänkning med ynka ~600:-/år. Till det kommer ju kostnaden för kurs mm. så det känns som om det kvittar.

Det drabbar ingen fattig iaf. :D
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Sören skrev:
Men går man verkligen en dylik utbildning bara för att spara pengar på sänkt försäkringspremie??? Borde inte de sparade kronorna vara sekundärt och vikten att bli en bättre och säkrare förare vara det primära!!!

Håller med dig!
Att gå någon form av utbildning; avrostning, bara bankörning, SMC och andra körtekniksövningar på bana borde vara en INVESTERING för livet. Så känner jag det. Alltid lär man sig något. Om man inte blir säkrare, lär sig förstå gränserna, så kanske man blev lite för våghalsig och klotade under säkrare former och har då lärt sig det.

Nu vet jag inte vad dessa utbildningar som försäkringsbolaget kräver kostar, men det är klart att är de för dyra så kanske inte INVESTERINGEN känns tillräckligt motiverad.

En hederlig avrostning är inte att förakta. Tycker man lär sig en hel del om att hantera sin hoj. Man bör göra en sådan minst en gång per år.
 

Wesslan77

Less is more
Gick med
25 May 2005
Ort
Oxelösund/Nyköping
Hoj
Aprilia RSV R -02
SMC utbildning

Jag gick en kurs i sommras två dagar på svista i SMC regi för sporthojs åkare.

Gäller den är det nån som har kollat??

kostnaden var ca 1200:- då för två dagar.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
mankan skrev:
Jag har halv och betalar idag 3889:-/år. 35+ och haft hojkort i tre år. Premieklass 8 på knarren.

Med SMC-försäkringen skulle premien bli 3269:-/år, alltså en sänkning med ynka ~600:-/år. Till det kommer ju kostnaden för kurs mm. så det känns som om det kvittar.

Det drabbar ingen fattig iaf. :D

Du kan ju gå kurserna och helförsäkra, då får du 30 procentrabatt på vagnskadan om jag förstått det rätt. SMC-rabatten gäller väl bara vagnskadeförsäkringen enligt besked jag fick på mässan.
 

sandstream

Guest
Wesslan77 skrev:
Jag gick en kurs i sommras två dagar på svista i SMC regi för sporthojs åkare.
Gäller den är det nån som har kollat??
kostnaden var ca 1200:- då för två dagar.
Jag har kollat och INGA gamla kurser gäller eftersom SMC har ett nytt kursupplägg.
Mao finns det ingen som kan teckna SMC-Folksam försäkringen förrän de första kurserna är avslutade.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Wesslan77 skrev:
Jag gick en kurs i sommras två dagar på svista i SMC regi för sporthojs åkare.

Gäller den är det nån som har kollat??

kostnaden var ca 1200:- då för två dagar.

det finns en tråd om just denna försäkringen redan med väldigt mycket bra info om du vill veta lite mer :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag kollade upp det och det blev från 1700:- till 800:- i månaden för mig halvförsäkrat. :tummenupp taget.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Se hit!!

Lite förklaringar.

-Priserna på nya SMC försäkringen som innebär förmånlig premie efter godkända kursdagar, har inte släppts eller läckt ut än.
1 April är releasen fortfarande!!! Har du tur kanske du kan få veta nån dag innan. Men idag finns inte uppgifterna.

-Sandstream, du hade fått en rejäl sänkning. Men det är för du kvalat in i +35år( :D ) och fått SMCs medlems rabatt som ger 10%. INTE den nya varianten.

-Alla är nollställda inför denna nyhet så inga tidigare kurser gäller, även om det har varit SMC regi.

Jag hade en lång diskusstion om att endel tydligen redan fått priserna, men så är det ICKE.

Så det är bara och avvakta ett par veckor till.

BTW, så är vi faktiskt redan ett antal som har previlegiet och kunna teckna denna från 1 april. Det är vi som ska anordna och hjälpa er.

(Vill tillägga att jag själv inte är med och håller i trådarna, utan försöker hjälpa reda ut era frågor.)
 
Last edited:

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
SMoto skrev:
Lite förklaringar.

-Priserna på nya SMC försäkringen som innebär förmånlig premie efter godkända kursdagar, har inte släppts eller läckt ut än.
1 April är releasen fortfarande!!! Har du tur kanske du kan få veta nån dag innan. Men idag finns inte uppgifterna.

-Sandstream, du hade fått en rejäl sänkning. Men det är för du kvalat in i +35år( :D ) och fått SMCs medlems rabatt som ger 10%. INTE den nya varianten.

Jag hade en lång diskusstion om att endel tydligen redan fått priserna, men så är det ICKE.

Så det är bara och avvakta ett par veckor till.

BTW, så är vi faktiskt redan ett antal som har previlegiet och kunna teckna denna från 1 april. Det är vi som ska anordna och hjälpa er.


Killen jag pratade med i förrgår försäkrade att det var den NYA SMC försäkringen jag hade fått offert på redan...vilket jag inte trodde på så det du säger tycker jag låter bra. får hålla mig till tåls två veckor. Fattar itne riktigt bara hur vissa kan fått så kraftigt reducerade priser om inte de nya priserna är offentliga än...

men däremot en grej som du kanske kan svara på! På SMC's hemsida står det att mer info om kurserna som krävs för försäkringen ska släppas 15:e mars.....alltså igår. Å det finns ingen info. Vet du om den "avancerade" kursen motsvarar bromsåkurv eller é det ett helt nytt upplägg?
vill du säga något mer matnyttigt om kurserna så uppskattas det med! :)

saxat från SMC's hemsida:
"Just nu pågår en kvalitetssäkring av samtliga fortbildningar. Vilka som är godkända för att ge en försäkringspremiereduktion kommer att publiceras på hemsidan 15 mars. "
 
Last edited:

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag ringde och kollade med folksam vad en yzf 750 -93 skulle kossta på mig i försäkring, det är en klass 7 hoj.

Helförsäkring: 3200kr/mån
Halvförsäkring: 1100kr/mån

Om jag gör broms/kurv kursen med smc så blir det följande priser,

Helfösäkring: 1400kr/mån
Halvförsäkring: 600kr/mån

Jag är snart 18år och de går på utsprungseffekt...

Man kan ringa till Smc (0250-39500) och boka in sig i början på nästa vecka tyckte ja han sa i luren.

over and out
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag kollade och jag sänkte min halv försäkring från 25000 kr till 9000 kr om jag går kursen...så jag har satt upp mej den 17 Juni på falkenberg betalt och klart :tummenupp

visseligen så köra jag nog bara med trafik sen än då och då skulle den kosta 4000 kr om året :) inte illa för en Cbr 600 RR 2005 och bor i centrala göteborg :banana
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Enligt lag ska väl en försäkring basseras på risk och kostnader. Dvs bolagen får inte hitta på vilka priser eller rabatter dom vill.

SMC - Folksamförsäkringen borde därför vara ett tecken på att man hittat en samband mellan kunskaper från instruktörsledd bankörning, och minskade olyckor. Eller tänker jag fel :va

Folksam kanske sett det här länge, och därför inte satt begränsning även för vanlig banörning för allmänheten. Som vissa andra bolag har gjort. Man kan ju i alla fall hoppas.
 

ztrid

royale with cheese
Gick med
14 Apr 2005
Ort
falköping
Hoj
RättA
Tja
är de ngn som igentligen vet villka kurser som gäller i premieklass 7-11?
De finns ju vad jag förstår 3 olika kurser som SMC anordnar, grundutbildningen, (gratis) broms och kurvtagningsteknik (kostar typ 1100) och sen har de CSS kursen (kostar 3500)
Ska man behöva gå CSS kursen för att få rabbatten om man har hoj i 7-11 klasserna? :3freak lite förvirrad
Får man inte 20% rabbat för SMC medlemsskapet utan att gått ngn kurs alls?
såg att de var ngn som skrev tidigare i tråden att det var 10%!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top