Folksam+SMC=fiasko?

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
JohanFÖK skrev:
Anderzzon:
Som sagt. Ta det lugnt. Vänta någon månad och ring igen. Som du säkert har läst i tråden är det flera som har trott det har fått en premie på SMC-Försäkringen men fått en vanlig försäkring med SMC rabatt. Min Folksam premie med SMC-Rabatt låg på 25.000 kronor...

Tyvär inte, känner en snubbe på Folksam och jag bad specifikt om att han skulle räkna på denna "utbildningsförsäkring"

Alltså om jag går dessa utbildningar hamnar premien på 24k
En försäkring med Smc rabatt kostade över 30k
En vanlig ännu dyrare...

Så det blir nog inte folksam för mig, eftersom det är en årsförsäkring så måste den ner en bra bit under 20k för att den ska vara billigare än andra bolag...

Hade annars vart högst intressant att förena nytta med nöje som ger mindre hål i plånboken!
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Anderzzon skrev:
Tyvär inte, känner en snubbe på Folksam och jag bad specifikt om att han skulle räkna på denna "utbildningsförsäkring"

Alltså om jag går dessa utbildningar hamnar premien på 24k
En försäkring med Smc rabatt kostade över 30k
En vanlig ännu dyrare...

Så det blir nog inte folksam för mig, eftersom det är en årsförsäkring så måste den ner en bra bit under 20k för att den ska vara billigare än andra bolag...

Hade annars vart högst intressant att förena nytta med nöje som ger mindre hål i plånboken!

Kan bekräfta att priserna finns ute, får offert hemskickad på premierna.
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Om ni går in nu på SMC:s hemsida är den uppdaterad med vilka kurser som är godkända för klass 1-6 med * och för klass 7 och uppåt med **.

Det enda jag funderar på är varför inte CSS klassas som en premiesänkande kurs..... :confused:
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Tycker det verkar lite konstigt att broms å kurv på gelleråsen är "giltig" medans broms å kurv på Linköping MS inte är det :va något som blivit fel på deras hemsida eller skiljer kurserna sig på olika orter?
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Naurin skrev:
Tycker det verkar lite konstigt att broms å kurv på gelleråsen är "giltig" medans broms å kurv på Linköping MS inte är det :va något som blivit fel på deras hemsida eller skiljer kurserna sig på olika orter?
Troligtvis finns det väl ingen instruktör till den kursen som är "godkänd" enligt deras nya system att se på saker och ting .... :va

Detta är bara min personliga teori, dra iväg ett mail med en fråga får du säkert ett bättre svar än mitt.....
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Da Fris skrev:
Om ni går in nu på SMC:s hemsida är den uppdaterad med vilka kurser som är godkända för klass 1-6 med * och för klass 7 och uppåt med **.

Det enda jag funderar på är varför inte CSS klassas som en premiesänkande kurs..... :confused:

CSS är en SuperBike kurs (bankurs) medan SMCs är mer en "trafikkurs" på bana som inte innebär samma farter och har helt annan inriktning dvs SMC väver in trafikmedvetenhet under kursen. Det handlar om att bli medveten om faror, hojjens uppträdande m.m.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Da Fris skrev:
Troligtvis finns det väl ingen instruktör till den kursen som är "godkänd" enligt deras nya system att se på saker och ting .... :va

Detta är bara min personliga teori, dra iväg ett mail med en fråga får du säkert ett bättre svar än mitt.....

Ringde just en dam som var lite ansvarig på SMC i linköping, enligt henne skulle BKK på linköping motorstadion vara giltig för SMC-försäkringen, hoppas å antar hon vet vad hon talar om :)
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Da Fris skrev:
Troligtvis finns det väl ingen instruktör till den kursen som är "godkänd" enligt deras nya system att se på saker och ting .... :va

Detta är bara min personliga teori, dra iväg ett mail med en fråga får du säkert ett bättre svar än mitt.....


Instuktörer finns redan, och de skulle kunna sluta upp från hela landet om det saknas folk med behörighet....
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Plåtniklas skrev:
Ja, det är ju en satans massa pengar. :tummenupp Får väl hoppas på att 30-årsdagen och 5 år hojkort gör lite för att sänka min premie senare i år.


-eller köpa tillbaka din BMW.... :D
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kollade idag, får en väldigt rimlig premie. I nivå med märkesförsäkringen - som i sig är väldigt låg. Högre självrisk iofs. men Folksam ska vara bra att ha att göra med. Dessutom är det lovvärt att någon vågar försöka göra något nytt och då förhoppningsvis bättre. Ska premien ned, så måste utgifterna det först - och utbildning borde vara den bästa vägen att gå.
 

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Undrar om Tennant också har ett samarbete med SMC?
 

Bifogat

  • offert.jpg
    offert.jpg
    118.5 KB · Visningar: 138

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Kollade på min GSX 1400 -05
Helförsäkring helår.
SMC + Folksam = 6100kr med krav på grundkurs
BilsportMC = 5016kr utan kurskrav...
 

andersy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Hayabusa 2001
Kollade på min GSX 1300 -00
Helförsäkring helår.
SMC + Folksam = 17000kr med krav på grundkurs
Folksam= 19000 Utan krav
BilsportMC = vill ej försäkra den
If= 23616:-
Tryghansa= 10413
Länsförsäkringar= 11094

kollade detta förra veckan, så valet att INTE ta FOLKSKAM, va inte så svårt
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ah, så SMC har lagt upp vilka kurser som är kvalificerade för försäkringen nu. Lysande.
Då kan man byta från IF efter den här försäkringsperioden. Bättre vilkor och 50% lägre kostnad. :tummenupp
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men...

Det är intressant att smc och Folksam satsar på detta efter att jag i somras läst VVs rapport om att de som gått extra utbildningar löper större risk att köra omkull än andra motorcyklister!
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
ksann skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men...

Det är intressant att smc och Folksam satsar på detta efter att jag i somras läst VVs rapport om att de som gått extra utbildningar löper större risk att köra omkull än andra motorcyklister!

Svar dig även i denna tråd... ;-)

Helt Rätt. De flesta undersökningar som har gjorts visar på att förare som blir teknisk duktigare på att framföra sina fordon utgör en större risk i trafiken, dvs de ökar sin genomsnittshastighet efter en utbildning mer än vad de borde. Det är därför som SMCs sporthojsutbildning kommer att jobba mycket med attityd och beteende eftersom det är de två faktorerna som påverkar trafiksäkerheten. Det finns ett projekt som heter ADVANCED som bara kretsar kring denna problematik och projektet försöker ta reda på hur du skall bedriva en fortbildning så att de som går fortbildningen blir en säkrare trafikant i trafiken. Projektet ADVANCED är något som SMC har tagit till sig och tänker på när man utformat sina kurser.

Precis som du själv säkert inser är det mycket lättare att lära en person att bli teknisk duktigare men det är mycket svårare att ändra attityd på en person. Detta är SMCs stora utmaning som jag hoppas att vi kommer att lösa!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Verkar konstigt

Är det så att de som går kurser och blir tekniskt bättre också de som får övermod och utsätter sig för fler risker - eller är det de som utsätter sig för extra risker också är de som vågar ta steget och gå kurs? Dvs. kraschar verkligen fler efter att de gått kurs, eller är det så att det är bland kraschbenägna som potentiella kursdeltagare finns? Viktig skillnad tycker jag, för kursen kan ha hjälpt många utan att det finns belägg för det i statistik i så fall.

Har inte gått B&KK så många år, men om jag förstår det hela rätt så har antal deltagare ökat de senaste fem åren. Har det också inneburit fler krascher?
Tycker att man ska vara försiktig med viss sorts statistik, vad är det man försöker bevisa? I de flesta flygolyckor har troligen piloterna varit utbildade - innebär det att man ska strunta i utbildning :tungan ?

Jag hoppas att fler blir uppmuntrade att gå kurser iaf., övertygad att det är nyttigt att gå kurs - även om man "bara" skulle bli tekniskt bättre på att köra hoj. Fler deltagare medför troligen att fler ifrån gruppen "aningen för feg för att kurser" kommer med.

F.ö. har jag alltid gått åtminstone avrostningskurser, utom -95. Det är också det enda året jag kört av vägen (en sk-tsak, grussträng och jag blev rädd och slutade köra. Hade bara tekniken suttit hade det inte hänt). Så klart inte ett säkerställt samband på något sätt, men varför chansa när jag tycker utbildningar är så kul? Jag vill iaf. gärna tro att jag blir en säkrare förare av B&KK.

Bland flera hojåkare som jag känner så avstår många både avrostning och utbildning p.g.a. rädslan att lägga hojen under övning. Visst är de oftast försiktiga, man de har kanske inte övat in rätt teknik heller som kan behövas när situationen blir pressad.
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Lite sprisskillnad blir det ju....Betalar idag 5286 för halv/hel, med smcförsäkringen skulle det sjunka till ~3600(minns ej exakt), detta för en R6, i stockhom och 40+ i ålder....
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Firesalle:
Med statistik är det väldigt lätt att vinkla saker till sin fördel och precis som du säger så kan man ställa väldigt många frågor hur undersökningar har gått till. Det gemensamma slutsatsen är dock att om man bara riktar sig till den tekniska färdighetsträningen ger inte det ett lika bra resultat som om man även bearbetar attityd o beteende. Än så länge har det inte gjorts några undersökningar om just SMCs fortbildning trots att SMC länge själva velat och försökt få till en sådan undersökning.

Iom SMC-Försäkringen kan man kanske göra vissa slutsatser eftersom alla som tecknar den försäkringen har gått en fortbildning. Vi får dock se om vi kan göra några undersökningar just på SMCs verksamhet.

Jag tror dock på fortbildning för att få ner antalet olyckor i trafiken.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top