Folksam+SMC=fiasko?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Mr Helmut skrev:
18 år, Karlstad, YZF -r6, körkort 2 år.

Halv 12000kr /år
Hel 19000kr/år

Efter kurs som jag bokat halv 9000kr/år (här går det inte att ställa av)

Tycker det var skit bra pris... måste vara tråkigt att bo i stockholm:arsele

jag fick svaret att vagnskada inte gällde vid banåkning hur är det? finns andra budskap(menar hos folksam alltså)?



Jo men du åker ju en moppe och bor på landet. Klart du får bättre premie :arsele :hihi
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Jaha, då har jag pratat med Folkisarna och det är ju inget snack för min del.

Schnubbe 29 år
K.K. 11 år (Va FAaaan, det låter ju mycket juh)
Aprilia Mille -99
Stockholm
Gamla premien 10200 Halv/helår
Nya Premien 6177 Halv/Helår

Tack för kaffet nu blir det skåpbil :banana
 
Last edited:

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
Fireblade
JohanFÖK skrev:
Det verkar som om du inte fick rätt info.
Om du blir SMC medlem får du 10% rabatt direkt.
Om du går en fortbildning (och blir medlem) får du teckna SMC-Försäkringen om du vill.


/ Johan

Misstänker det också, blir så trött på att dom inte läser mailen ordentligt innan dom svarar, får väl skicka 10 stycken till dom sen så får man försöka räkna ut nått medel från alla svaren eftersom dom lär alla vara olika.

Edit: fast dom skrev i samma mail att man kunde inte ta utbildningen före första april och rabatten skulle gälla redan när man anmälde sig till rätt kurs.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
TwinSucker skrev:
Jaha, då har jag pratat med Folkisarna och det är ju inget snack för min del.

Schnubbe 29 år
K.K. 11 år
Aprilia Mille -99
Stockholm
Gamla premien 10200 Halv/helår
Nya Premien 6177 Halv/Helår

Tack för kaffet nu blir det skåpbil :banana


Gött för dig!! :tungan
 
Last edited:

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
TwinSucker skrev:
Jaha, då har jag pratat med Folkisarna och det är ju inget snack för min del.

Schnubbe 29 år
K.K. 11 år
Aprilia Mille -99
Stockholm
Gamla premien 10200 Halv/helår
Nya Premien 6177 Halv/Helår

Tack för kaffet nu blir det skåpbil :banana

Åk bara inte ner på någon mer kurs till Kinnekulle, där stjäl de ju bara din hoj... :tungan

//D
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
SMoto skrev:
Därför grabben köper skåpbil. Dyrt lås...hehe!

Då blir han ju utan skåpbil också, de tog ju kärran som hojen stod på också ifjol vad jag minns...

Tänk om man lagligt fick skjuta tjyvar, då skulle jag nog damma av gamla Älgstudsaren hemma, lägga ut åtel och knäppa mig ett par....
:rolleyes:
 
Last edited:

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Taz skrev:
Åk bara inte ner på någon mer kurs till Kinnekulle, där stjäl de ju bara din hoj... :tungan

//D
Det är just därför jag sak ha skåpbil juh...jag baxar in hojen i bilen och sover i bilen med älsklingen bredvid... Plättlätt :)

Så vill dom nu sno den så får dom med sig mig på kuppen... det skulle kunna bli VÄLDIGT intressant :smasha

SMoto skrev:
Därför grabben köper skåpbil. Dyrt lås...hehe!
Äsch då, det kostar att ligga på topp :) 3X CSS är inte gratis det heller :tungan
 
Last edited:

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Hmmmm, nu blev jag fundersam :va

Pratade precis med Folksam och fick dessa ingångsvärden:
Basförsäkring: 1979:- / månad när hojen är påställd
Året-runt-försäkring: 1316:- / månad
SMC-försäkring: 969:- / månad efter BKK

På IF där jag har hojen idag kommer jag betala 941:- / månad med självriskerna 5000:- för stöld och 6000:- för vagnskada. Nackdelen är ju att IF och bankörning aldrig bör nämnas i samma mening utan att den stora pulsådern i huvudet går i småbitar......... :huvet


SUMMERING: priset är jämförbart mellan Folksam och IF. Folksam är bättre om man vill köra på bana. IF är det fasta självrisker på, hos Folksam är det flytande.......

Hmmmmm, får nog köpa en vrakhoj att smiska bana med och låta S3:an exklusivt rulla på gatan....
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
TwinSucker skrev:
Det är just därför jag sak ha skåpbil juh...jag baxar in hojen i bilen och sover i bilen med älsklingen bredvid... Plättlätt :)

Så vill dom nu sno den så får dom med sig mig på kuppen... det skulle kunna bli VÄLDIGT intressant :smasha


Äsch då, det kostar att ligga på topp :) 3X CSS är inte gratis det heller :tungan

Ja, det var förra årets diskussion, " det fusvunna släpet med 2 hojjar på"
i år kanske det blir " försvunna bussen med TwinSucker i"
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Jag fick hem offerterna från Folksam idag och blev lite konfunderad.

På en vanlig året runt-försäkring så är alla självrisker "normala" men om jag sedan går smc-kursen så får jag 25-35% i självrisk av skadekostnaden.
Varför ska jag drabbas av högre självrisk för att jag utbildat mig när det är exakt samma försäkring i övrigt? Är det bara ett sätt att täcka kostnaden för den lägre premien?

Skulle motorcykeln bli stulen får jag alltså betala ca 18-20.000kr i självrisk medans jag bara skulle behöva betala 3000kr om jag valde normal försäkring.
Väljer jag en vanlig försäkring med hel i sex månader och halv i sex månader (om det nu är tillåtet att göra så) blir premien ca 14.000kr/år.
Gör jag samma sak med smc-försäkringen blir det ca 9500kr/år.
Mellanskillnaden är ett par tusen samtidigt som det är småpengar jämfört med om man skulle krascha motorcykeln totalt med smc-försäkring.
Kan någon ta fram spåkulan och tala om vad som kommer hända med mig och min hoj i sommar?

Jag fortsätter att spåna lite. Det bästa alternativet borde alltså vara att köra smc-kursen utan att meddela f-bolaget detta, fortsätta ha året runt-försäkringen (utan smc-rabatten) till hösten då jag meddelar bolaget att jag gått kursen och from då får det billigare alternativet samtidigt som jag går ner på halvförsäkring över vintern.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kan tänka mig att självriskerna är ett grepp för att försöka minska totallösen av hojar. De som tar försäkringen nu kanske blir en mer gynnsam grupp ur FB:s synvinkel, de vill fortbilda sig utan att ta alltför stora risker med sitt nya kunnande. Det är ju vansinnigt att det kostar 3000 att lösa in en hoj som hade gått att laga. Nu får man fundera lite om man ska fixa det själv i stället. Jag har länge efterlyst högre självrisker om vi kan få ner premierna.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Solan skrev:
Jag fortsätter att spåna lite. Det bästa alternativet borde alltså vara att köra smc-kursen utan att meddela f-bolaget detta, fortsätta ha året runt-försäkringen (utan smc-rabatten) till hösten då jag meddelar bolaget att jag gått kursen och from då får det billigare alternativet samtidigt som jag går ner på halvförsäkring över vintern.

Du är ju inte tvingad att ta smc försäkringen bara för du gått kurserna. Om du nu väljer att köra samma "vanliga" försäkring så kan du iaf säga att du är smc medlem så får du 10% rabatt på den premien bara du är medlem.

Jag har med resonerat som dig, känns lite som om premiesänkningen är genom förd tack vare högre självrisk. SMC kurserna kommer nästan lite vid sidan..
Men detta är ju förhoppningsvis bara börja på en ny trend som jag vill se ska gynna alla med tiden.

Hoppas alla är uppmärksamma och inte missar den höga självrisken och tänker igenom vilka kostnader det blir om nåt händer, detta är ju naturligtvis väldigt individuellt.
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Neutral skrev:
Kan tänka mig att självriskerna är ett grepp för att försöka minska totallösen av hojar. De som tar försäkringen nu kanske blir en mer gynnsam grupp ur FB:s synvinkel, de vill fortbilda sig utan att ta alltför stora risker med sitt nya kunnande. Det är ju vansinnigt att det kostar 3000 att lösa in en hoj som hade gått att laga. Nu får man fundera lite om man ska fixa det själv i stället. Jag har länge efterlyst högre självrisker om vi kan få ner premierna.

Jag är med på att det är bra att man kan välja själv om man vill ha en lägre premie och en högre självrisk men hur motiverar man att man får en självrisk på stöld på 25% av hojens värde om man gått en fortbildningskurs istället för 3000kr som den var innan?
Är hojen mer värd för mig för att jag gått kurs?


Vad jag kan se i villkoren står det ingenting om att man kan välja att gå ner till halvförsäkring när som helst, det skulle vara intressant att veta var det står eller är det en sån självklarhet?
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Neutral skrev:
Kan tänka mig att självriskerna är ett grepp för att försöka minska totallösen av hojar. De som tar försäkringen nu kanske blir en mer gynnsam grupp ur FB:s synvinkel, de vill fortbilda sig utan att ta alltför stora risker med sitt nya kunnande. Det är ju vansinnigt att det kostar 3000 att lösa in en hoj som hade gått att laga. Nu får man fundera lite om man ska fixa det själv i stället. Jag har länge efterlyst högre självrisker om vi kan få ner premierna.

Vad fick du själv då, ser du har samma hoj som mig.
Jag är helt klart på högre självrisker, men jag vill inte betala min förmånliga smc försäkring för 18000:- :huvet och dessutom ha 25% i självrisk om nåt händer.
olycksfri, kk mc 8 år, mindre stad, smc instruktör i detta projekt...nä inte nöjd.

Solan skrev:
Vad jag kan se i villkoren står det ingenting om att man kan välja att gå ner till halvförsäkring när som helst, det skulle vara intressant att veta var det står eller är det en sån självklarhet?

Du kan få namn på den som lovade mig det på folksam och sen se till att få en skriftlig offert med detta förtydligat på pappret.

Håller med helt på det su säger om stöld. Helt :huvet
Det borde absolut förblivit 3000:-, fattar inte hur det är resonerat där?
Det är just det som gör att jag får köra ordinarie och betala 1500:-/år mer.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Solan skrev:
...hur motiverar man att man får en självrisk på stöld på 25% av hojens värde...
Det är förstås inte kopplat till några ökade körkunskaper men med tanke på hur mycket mc-stölder det är (har själv fått två hojar stulna) så är en hög självrisk även där motivation att investera i stöldskydd. Jag har själv ordentligt stärkt mitt skydd och so far so good...

Det är ju lite fel att säga att man får högre självrisk för att man går kursen. Kursen är ett krav för försäkringen men försäkringen är frivillig. Du kan ju gå kursen för att den är kul och bra men ändå ha en annan försäkring om självriskerna passar dig bättre där. Flera har dessutom fått bättre premie på andra ställen.

SMoto skrev:
Vad fick du själv då, ser du har samma hoj som mig.
Jag har inte frågat, 10:an är ju till salu så det blir ju för sent för min del. Jag har 13' per år nu hos LF. Det är en årsförsäkring som jag sätter till halv under vintern så totalpremien blir ungefär 8' och då får jag köra bana med dubbel självrisk. Det tycker jag är ok.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Neutral skrev:
Jag har inte frågat, 10:an är ju till salu så det blir ju för sent för min del. Jag har 13' per år nu hos LF. Det är en årsförsäkring som jag sätter till halv under vintern så totalpremien blir ungefär 8' och då får jag köra bana med dubbel självrisk. Det tycker jag är ok.

13 för hel? lät bra det! kvalar du in i nån typ av +35 eller dyl?
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
SMoto skrev:
Du kan få namn på den som lovade mig det på folksam och sen se till att få en skriftlig offert med detta förtydligat på pappret.

Jag har två skriftliga offerter i min hand och jag har läst igenom villkoren utan att hitta det du säger. Vad någon skulle säga till mig i telefon ger jag inte många ören för, för när det väl gäller så hänvisas man till de skriftliga villkoren.
Tala gärna om var man kan hitta informationen i skrift.
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top