Folksam+SMC=fiasko?

sandstream

Guest
Norqen skrev:
hmm synd att alla 7-11 kurser går i södra Sverige :gråta
Du bor i Luleå, finns det civilisation längre norr ut? :D
Det går kurser på Mittsverigebanan 3 och 4/6 tex.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Solan skrev:
Jag har två skriftliga offerter i min hand och jag har läst igenom villkoren utan att hitta det du säger. Vad någon skulle säga till mig i telefon ger jag inte många ören för, för när det väl gäller så hänvisas man till de skriftliga villkoren.
Tala gärna om var man kan hitta informationen i skrift.

Har bara fått dom muntligt, skit i boken och be föräkrings killen (tjej i detta fall) som lovar detta skriva ner det i klartext på offerten...då har du det svart på vitt
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Norqen skrev:
hmm synd att alla 7-11 kurser går i södra Sverige :gråta

Bygg en bana i norr så kommer vi och kör en kurs åt dig :tummenupp
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Neutral skrev:
Det är förstås inte kopplat till några ökade körkunskaper men med tanke på hur mycket mc-stölder det är (har själv fått två hojar stulna) så är en hög självrisk även där motivation att investera i stöldskydd. Jag har själv ordentligt stärkt mitt skydd och so far so good...

Det är ju lite fel att säga att man får högre självrisk för att man går kursen. Kursen är ett krav för försäkringen men försäkringen är frivillig. Du kan ju gå kursen för att den är kul och bra men ändå ha en annan försäkring om självriskerna passar dig bättre där. Flera har dessutom fått bättre premie på andra ställen.

Citerar vad JohanFÖK sa till mig:

"Det stjäls för många sporthojar idag i Sverige så vi måste göra en massa åtgärder för att få ner antalet stölder. En av dessa åtgärder är högre självrisk så att folk blir försiktigare med att parkera sina motorcyklar och sätter dit stöldförebyggande saker som larm tex.
En av idéerna som både vi och Folksam pratar om är just hur vi skall göra med larmbiten. Skall vi ha tvång eller inte? Skall självrisken var lägre eller inte vid larm? Vilka larm skall vara godkända? Detta är antagligen en punkt som kommer att förändras inom en snart framtid."


Vi får helt enkelt ha tålamod, jag tror och hoppas att i slutänden när de jobbat färdigt, då kommer allt falla på plats och det blir gynnsamnt för flera.
Vad gäller stöld och självrisk där, jag känner att jag kan investera i en mängd stöldförebyggande åtgärder för slippa de 20-30 lappar som en ev självrisk skulle kosta mig.

// D
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Taz skrev:
Vi får helt enkelt ha tålamod, jag tror och hoppas att i slutänden när de jobbat färdigt, då kommer allt falla på plats och det blir gynnsamnt för flera.
Vad gäller stöld och självrisk där, jag känner att jag kan investera i en mängd stöldförebyggande åtgärder för slippa de 20-30 lappar som en ev självrisk skulle kosta mig.

// D

Skulle du vilja teckan den nya förmånliga SMC halv för 8000/år efter man lagt pengar på kurs dessutom med 25% självrisk.
Eller ta den vanliga för 9500:- med 3000:- i självrisk utan några krav?
Håller med dig....käre D.
/
D.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
SMoto skrev:
Skulle du vilja teckan den nya förmånliga SMC halv för 8000/år efter man lagt pengar på kurs dessutom med 25% självrisk.
Eller ta den vanliga för 9500:- med 3000:- i självrisk utan några krav?
Håller med dig....käre D.
/
D.
För en del är ju skillnaden markant...
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
SMoto skrev:
Skulle du vilja teckan den nya förmånliga SMC halv för 8000/år efter man lagt pengar på kurs dessutom med 25% självrisk.
Eller ta den vanliga för 9500:- med 3000:- i självrisk utan några krav?
Håller med dig....käre D.
/
D.

Skillnaden för mig i premie var såpass mycket mer att jag är lite ambivalent i det här fallet. Men tror nog 25% stöld avskräcker lite... fick ju en hoj stulen ifjol, det var en förtvivlad period men jag fick bra ersättning från mitt f-bolag till en vad jag tycker rimlig självrisk. 7 000 kr.

//D
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Solan skrev:
Kan någon ta fram spåkulan och tala om vad som kommer hända med mig och min hoj i sommar?
*AAAoooUUUUMMMM*
Jag ser däck... *Aaaoouum* och banor, massa glada miner *Aaaoouum* Knäskrap och höga farter...
Ja du, det ser helt enkelt ut som om ni ska ut på en lång kärleksresa i sommar :)

Sorry Solan, jag kunde inte låta bli :(



Jag vet att Johan pratade nånting om att anledningen till att dom har satt den typen av självrisk som dom har gjort är för att få medlemmarna att ansvar mer för sina saker ex. vara nogrannare med vart dom parkerar hojen etc.
För som det är nu så är det tydligen ganska vanligt att om någon kraschar och det inte är någon större fara med föraren så vipps så är den stulen i stället och just det beteendet vet jag att dom vill få bort med just högre premier.

//TwinSucker
 

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Fick mitt nya pris hos Folksam idag 4.500:- halv/helår = 20% lägre än förra året hos Folksam och lägre än alla andra bolag :tummenupp


Snön börjar ju tina om några veckor ju! Hoppas jag fick skotta det sista idag :gnissla
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Dessa siffror fick jag osv

Ringde och fråga idag efter försäkring på en R1-04

Helförsäkring halvårspåställd 14216 kr med SMC 12814 kr.

Skulle jag välja deras nya försäkring med kurs krav för bättre premie så blev det 6209 kr halvåret och 12067 kr året för helförsäkring.
Dock nämde han nåt efteråt att det nog bara går att ha den årspåställd med denna försäkring,alltså 12067 kr året.

Grundsjälvrisk på vagnskada 3000 kr och på det kommer 25 % på skadorna som ska åtgärdas......hm om det nu inte blir total skrot :rolleyes:

Det verkar som dom själva är lite osäkra än på allt eftersom det är såpass nytt för dem.

Tror jag behåller det bolag jag har idag med ca 12-14 tusen kr för en säsong helförsäkrat utan kurs krav och procentuella vagnskade avdrag,kör ju ändå inte året runt.Av/påställningsmöjlighet.
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
TwinSucker skrev:
2031103 *AAAoooUUUUMMMM*
Jag ser däck... *Aaaoouum* och banor, massa glada miner *Aaaoouum* Knäskrap och höga farter...
Ja du, det ser helt enkelt ut som om ni ska ut på en lång kärleksresa i sommar :)

Sorry Solan, jag kunde inte låta bli :(

//TwinSucker


Det där låter som en perfekt sommar!
Dock så vågar jag inte lita på att jag inte gör något dumt som att lägga ner den eller nåt sånt så det fick bli Folksams basförsäkring med SMC-rabatten på 10%. Det blir 2200kr per månad med normala självrisker och om jag då använder den i fem månader blir summan 11000kr plus ett par hundringar i månad för garageförsäkring jämfört med 17-18000kr för helår med ruttna självrisker och krav på kurs, garage osv.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Solan skrev:
2130355 Det där låter som en perfekt sommar!
Dock så vågar jag inte lita på att jag inte gör något dumt som att lägga ner den eller nåt sånt så det fick bli Folksams basförsäkring med SMC-rabatten på 10%. Det blir 2200kr per månad med normala självrisker och om jag då använder den i fem månader blir summan 11000kr plus ett par hundringar i månad för garageförsäkring jämfört med 17-18000kr för helår med ruttna självrisker och krav på kurs, garage osv.

Du kan ju ta en helårförsäkring och sedan sälja eller skriva över hojjen under vintern.
Jag fick även hoppa som jag ville mellan 10% smc rabatten på hel & halv och även över till SMC kurs med 25% självrisk hel & halv....
Så för mig är det halv/helår med 10% rabatt nu och när säsongen drarigång + semestern så smäller jag över den på SMC hel/hel med 25%självrisk för att sen gå ner igen mot hösten.
Var inga problem enligt Folksam när jag pratade med dom.
 

lindberg

Yamaha DT125R -03 DEP Pipes och YZ skärm
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Yamaha DT125R -03 TILL SALU!!!!
flytta till norrland så slipper ni mc stölder å dyra försäkringar ;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dino Velvet skrev:
2130830 får man billigare försäkring hos folksam om man är sporthojsinstruktör hos smc?

Ja, du får samma försäkring som om du gått en sporthojskurs.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Dino Velvet skrev:
2130830 får man billigare försäkring hos folksam om man är sporthojsinstruktör hos smc?

Självklart, under förutsättning att du har gått din egen kurs som elev samtidigt som du är instruktör. Men glöm inte att du måste kunna visa upp ditt intyg på att du har gått kursen som elev. Du kan tyvärr inte skriva under din eget kursintyg eftersom detta är en jävssituation. Lycka till :3freak
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
EPO skrev:
2134749 Självklart, under förutsättning att du har gått din egen kurs som elev samtidigt som du är instruktör. Men glöm inte att du måste kunna visa upp ditt intyg på att du har gått kursen som elev. Du kan tyvärr inte skriva under din eget kursintyg eftersom detta är en jävssituation. Lycka till :3freak

Den billigare försäkring, om man har gått kurs - betyder att båda Instruktörer och deltagare har samma pris.
Det är altså inga skillnad.

Kurs intyg - söker vi faktisk att hoppa över, och iställlet ha en vettig IT lösning vart Kursdeltagere registreras elektronisk.
På så sätt ska Folksam ha access direkt i SMC:s medlems register.

Målet är att man anmälar sig SMC:s kurs via webben, och knackar in dom informationer som SMC behövar (även för att bedriva förskning med Folksam på effekten av kurserna). När kursen är över, går kurs-arrangören hem och via webben godkännar deltagare från kursen - via SMC:s centrala medlems register. Folksams datorsystem - kommer ha en update kanske varje natt (om inte det blir online) så att man redan dagen efter en kurs finns som godkänd hos alla Folksams säljkontor.

Vi är inte där än - men, det ska komme - det jobbas även på detta.
Under tiden - kommer det finnas intyg.

Folksam har sen februari haft en lista på alla godkända SMC Sporthojs Instruktörer.

Det är viktigt att veta oxå att SMC hade hoppas att vi kom ditt vart vi är nu - om nått år! Vi är altså 1 år snabbare än vor mest optimistiska drömmar. Vi valte att dra igång på direkten, ävenom alla detailjar kanske inte är 100% på plats i alla hörn hos båda stora organisationer; SMC & Folksam.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Ringde nyss och kollade försäkring på min Aprilia Mille R -00 som jag körde på Sporthojkursen på Kinnekulle i fredags. Följande premier fick jag

Nuvarande helårspremie (avställbar) halvförsäkring med SMC-rabatt
13 624:- (påställd 6 mån 6812:)
Självrisk 6000:-

SMC-försäkring helårspremie (ej avställbar) halvförsäkring
7741:- (året runt-försäkring)
Självrisk 25% = ca 17 000:-

Det finns alltså ingen fördel för mig att byta till denna försäkring. Trodde det var såna som mig man ville åt, snart 24 år och ohälsosamt snabb hoj. :confused:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top