Folksam+SMC=fiasko?

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Dino Velvet skrev:
Samma här, MEN glöm inte att TH inte gäller alls på bana. Det gör Folksam. Jag kör mycket med Ducceklubben och andra arrangörer. Mitt val blir därför Folksam, med eller utan kurser.

Folksam´s försäkring gäller INTE på bana generellt utan prövas från fall till fall och det är inte alls säkert att du får ut nått på försäkringen eftersom varje fall kommer att utredas vad gäller tävling eller ej avstånd till framförvarande hastighet o.s.v däremot gäller den om SMC arrangerar

If gäller om SMC arrangerar likaså TH

Th gäller inte alls på bana eller körning på inhängnat område om inte SMC arrangerar :huvet

Det är dessa 3 jag har hunnit bombardera med frågor idag ska kolla vidare imorgen men det verkar inte som det finns något bolag som tillåter bankörning.

Folksam "kanske" men det känns inte säkert tycker jag jag menar skit i plasten metallen eller hela hojen för den delen men om man kör på någon så lär man ju få betala resten av livet för detta om svåra personskador skulle uppstå.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
7300 Hel/hel, Malmö Zon 1, 38 år :yoparty Har fått offert på den så jag kan teckna 30/3.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
11 218kr hel/hel det blev 600kr dyrare än vad jag har idag :(

+ att man ska betala en kurs avgift oxo, jo jag tackar jag.
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
glömde säga att jag skulle få betala 8207:-hel/hel hos folksam om jag gick en avancerad kurs som kostar typ 2-3000:- (jag gissar här) totallt 10-11000:- hos TH vill dom ha 6507:- hel/hel
 

sandstream

Guest
SMoto skrev:
-Sandstream, du hade fått en rejäl sänkning. Men det är för du kvalat in i +35år( :D ) och fått SMCs medlems rabatt som ger 10%. INTE den nya varianten.
Nej, det var den nya försäkringen (som säkert tar hänsyn till min ålder).

Citat från mail: Som sagt så kan försäkringen inte tecknas förrän den 1 april 2006. Den ungefärliga premien för en helförsäkring är 11155 kr/år Halvförsäkring 5767kr/år
Zilversurfer skrev:
7300 Hel/hel, Malmö Zon 1, 38 år :yoparty Har fått offert på den så jag kan teckna 30/3.
Så du kan teckna försäkringen trots att du inte gått någon kurs?
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
sandstream skrev:
Nej, det var den nya försäkringen (som säkert tar hänsyn till min ålder).

Citat från mail: Som sagt så kan försäkringen inte tecknas förrän den 1 april 2006. Den ungefärliga premien för en helförsäkring är 11155 kr/år Halvförsäkring 5767kr/år
Så du kan teckna försäkringen trots att du inte gått någon kurs?

Jag är Instruktör i SMC Skåne :tummenupp
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Jag håller med Sandstream, börjar ana oråd nu ......

Visserligen har jag helgarderat mig med en BKK-kurs samt en CSS-kurs i sommar så det ska vara f-n om inte det ska räcka.......
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
sandstream skrev:
Misstänkte något sånt :tummenupp

Någon från SMC som kan berätta vilka av era kurser som kvalificerar en till att få teckna den nya försäkringen?
Den här infon blir man ju inte klok på :va
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/fortbildning.asp

Jag vet faktiskt inte, men logiskt så är det BKK dagar som du skall gå om du har sporthoj (7-11), och grundkurs för övriga hojjar. Hur många kurser som du måste deltaga i vet jag ej, för att få den bättre premien.

Jag skall höra mig för på söndag, träffar lite personer som har bättre inblick i detta.

Detta gav ingen info alls märkte jag :va Jag återkommer.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Jag drar ett PM till vår moderator här, Johan FöK. Han borde kunna klara ut era funderingar då han är ansvarig för försäkringsbiten samt han är med och arbetar i Sporthojsprojektet för SMC......
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Hej Alla!

Många frågor och funderingar!

För att försöka bringa lite klarhet i detta!

SMC-Försäkring kommer aldrig vara billigast för alla. Vissa får lägre premie och vissa för högre premie. Så är det när man jobbar med försäkringar och inget bevis på succé eller misslyckande. Om SMC-Försäkringen blir en succé kommer vi märka det om några år när det finns några tusen mc försäkrade och vi har lite statistik att gå på och ser hur premierna förändras. Idag baseras premien på ett antagande om sänkta skader pga av den fortbildning man är tvungen att gå. I framtiden kommer premien bestämmas utifrån de skador som orsakas av de som har en SMC-Försäkring. Om vi som har försäkringen sköter oss så kommer premien minska ytterligare!

Krav för att teckna utbildningen:
Om du har en motorcykel i premieklass 1-6 måste du gå antingen en SMC Fortbildning för premieklass 1-6 eller en för premieklass 7-11. Både kurserna ger alltså behörighet till premieklass 1-6 försäkringen.
Om du har en motorcykel i premieklass 7-11 måste du gå SMC fortbildningen för premieklass 7-11.

SMC kommer att ange vilka kurser som ger vilka behörigheter. Så fort SMC har spikat kriterierna för hur dessa två kurser kommer se ut så kan SMC bestämma vilka kurser som uppfyller kraven.
Kursen för premieklass 1-6 kommer att påminna om en avrostning och kursen för premieklass 7-11 kommer påminna om en Broms och Kurvtagningskurs.

Inga kurser från 2005 eller äldre gäller! Det är bara kurser från 2006 och framåt som ger behörighet.

En uppskattad kostnad för en premieklass 1-6 är någon hundralapp och för premieklass 7-11 kanske 1000-2000 kronor beroende på en massa faktorer.

Har du gått en fortbildning som ger behörighet till SMC-försäkring gäller den fortbildningen i två år innan du måste gå en ny fortbildning.

De inom SMC som är instruktörer och skall utbilda alla dessa hojåkare har givetvis redan blivit godkända för försäkringen och dessa kan teckna försäkringen redan från 1 april.
Övriga hojåkare i Sverige får vänta tills man gått en fortbildning innan man kan teckna försäkringen. Premien skall man dock kunna få redan nu.

Jag vill dock å det bestämdaste råda alla att ta det lite lugnt med premieförfrågningar, villkorsdiskuterande och rent spekulerande. Det är en helt ny produkt för alla inlusive Folksams kundtjänst så låt Folksam själv få hinna utbilda sin kundtjänst innan ni sågar dem och denna produkt.

Jag har dessutom redan startat en tråd om SMC försäkringen hos Folksam och eftersom den del av era frågor redan är besvarade i den tråden vore jag tacksam om ni läste den tråden innan ni börjar skicka iväg en massa frågor i nya trådar!

Med förhoppning om att SMC-Försäkringen kommer bli en succé! Kanske inte redan idag men om några år!

/ Johan Hellström,
SMC, Försäkringskommitté
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag tycker det verkar kanon. Bra iniativ!
Gillar B&KK redan, nu kan eventuellt själva kursen motvireras rent ekonomiskt också (även om frugans motargumentet redan är givet. Det är billigare och säkrare att inte åka hoj alls...).
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Deras SMC försäkring var absolut dyraste alternativet för mig 24k utan möjlighet till avställning :huvet

Men så länge det blir billigare för vissa så är det ju ok, antar jag :)
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Anderzzon:
Som sagt. Ta det lugnt. Vänta någon månad och ring igen. Som du säkert har läst i tråden är det flera som har trott det har fått en premie på SMC-Försäkringen men fått en vanlig försäkring med SMC rabatt. Min Folksam premie med SMC-Rabatt låg på 25.000 kronor...

Till Alla:
Om ni nu ringer till Folksam och vill ha en premie på er motorcykel fråga då efter detta:
Premie på deras vanliga bas-försäkring.
Premie på deras Året-runt försäkring med eller utan 10% SMC rabatt
Premie på deras SMC Försäkring.

När ni har fått tre olika premie vet ni att ni har fått premien för SMC-Försäkringen och inget annat. Enkelt eller hur?
SMC-Försäkring ÄR alltid billigare än Folksams Året-runt försäkring och det är den intressanta jämförelsen!

Mvh Johan
 

sandstream

Guest
JohanFÖK skrev:
SMC kommer att ange vilka kurser som ger vilka behörigheter. Så fort SMC har spikat kriterierna för hur dessa två kurser kommer se ut så kan SMC bestämma vilka kurser som uppfyller kraven.
Vilka kurser man ska gå för att få teckna försäkringen är alltså inte beslutat ännu?
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Jag tycker oxå att det här är en strålande idé!
Det ska bli kul att följa den här utvecklingen i det här försäkringsprojektet och se hur det ser ut om några år och framför allt så ska det bil kul att delta och få utbilda en del av alla som kommer att gå utbildningarna.

Det är precis som i affärsvärlden man försöker eftersträva en "Win-Win" affär och som jag ser det här så är det i det närmaste en Winwin-affär. Man satsar en liten summa på att utbilda sig och får tillbaka en premiesänkning (gäller tyvärr inte alla) med andra ord mer pengar till körning etc.

Jag har i dagsläget en relativt dyr halvförsäkring men ser halt klart fram emot att ringa och ta reda på vad jag får för premie på den nya försäkringen maybe I win or lose det blir ju trots allt inte dyrare än va det är idag :banana

//TS
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Eskilsson skrev:
Enligt lag ska väl en försäkring basseras på risk och kostnader. Dvs bolagen får inte hitta på vilka priser eller rabatter dom vill.

SMC - Folksamförsäkringen borde därför vara ett tecken på att man hittat en samband mellan kunskaper från instruktörsledd bankörning, och minskade olyckor. Eller tänker jag fel :va

Du tänker kanske inte fel, men missade kanske den kraftiga höjningen av självrisken? Enbart självriskhöjningen till 25% gör ju att det ekonomiskt sett är motiverat att sänka premierna. En så pass hög självrisk torde också innebära att föraren har ett än större incitament att inte klota med hojen och att vidta än större åtgärder för att inte få den stulen.

Så den större självrisken tror jag är en betydligt större del i premiesänkningen än SMC-kurserna. Men som du säger så skulle inte Folksam kräva SMC-kurser om de inte trodde att det var ekonomiskt motiverat = det finns en förhoppning om att de faktiskt reducerar antalet försäkringsanspråk.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Kan de verkligen införa lagar som reglerar försäkringen? Okej att det kan finnas regler för trafikförsäkringen som är lagstadgad, men delkasko å helförsäkring? Försäkringsbolagen fungerar ju som vilka vinstdrivande bolag som helst på en marknad med fri konkurrens, sätter de fantasipriser så kommer ju ett annat företag att få alla kunder (självklart givet att de inte bildar kartell, men det är ju olagligt). Har inga fakta alls bakom mig, tycker bara det låter lite konstigt? :va
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Nya försäkringen lades in i måndags i Folksams datorer, så de finns ute om man kommer till rätt folk.
Det ska bli intressant och se hur det blir för er med era premier.
Så här blev det för mig:
ZX 10 R -04, karlstad, 28 år

SMC med avancerad bankurs (klass 11)
Hel/helår 17.890:-
Halv/helår 8.008:-
25% i självrisk=ca 22.000:- vid stöld eller totalkrach.

SMC rabatt, krav=medlem.
Halv/helår 9655:-
med en självrisk på stöld, 3000:-

Utan SMC skulle det sett ut så här:

Hel/helår 27.000:-
Halv/helår 10.684:-
6000:-(?) självrisk.

Så det får nog även fortsättningsvis bli halv, tror nog inte ens jag kommer använda SMC försäkring pga den höga självrisken.
Helförsäkringen är fortfarande alldeles för hög för det ska vara intressant.

Det ni kan veta är att ni när som helst och hursom kan ändra omfattningen på försäkringen mellan hel/hel & halv/hel....kan spara några kronor och justera på hög/lågsäsong (semsetern/kall vår) :rolleyes:

Men men, hoppas vi som är godkända för premien kommer vara så duktiga så priserna sjunker och vi frampå kommer bli en intressant målgrupp för försäkringsbolagen....
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top