Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Yes! Nu är det även klart att jag kan köra den 10:e på Sviestad med Team Life Racing som arrangör!
Jag har egentligen ett 2-dagars möte med jobbet men jag fick ta ledigt för det här. Jag missar dock en hel del aktivitet, såsom en tur med en ribbåt. Nu är det en hel del körning inbokat!

4:e Gelleråsen
5:e Anderstorp
6:e ledig
7:e Gelleråsen
8:e Gelleråsen
9:e ledig
10:e Sviestad

såatteh.. Eerhm.. De som vill skänka bort sina fina slicks kan gärna få höra av sig till mig :krama Men åh va rolig veckan kommer bli!!

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag jobbar dessvärre hela fredagen så jag och Kajsa dyker upp först sent på kvällen :/

To bad...

Jag åker nog hem i rätt vettig tid, försöker spendera tid med dottern nu, när man ändå är lite "väck" :)
Men ska försöka komma till Sviestad och heja på.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
När katten är borta så dansar råttorna på bordet :brynad

Winblad Racing: Det är nog ingen som märker om jag plockar på mig tre bakdäck och konkurrentens avgassystem lagom till racehelgen. Men det här är vi tysta om, säg inget till Mathias och THF!

Mathias hoj.jpg

Men det blev en setback! Det visade sig att dämparens nitar hade lossnat så jag fick nita om den. Jag är övertygad om att det var ett bakhåll för att få sin största konkurrent (kan vi låtsas, man ska smickra sig själv ibland) att reparera saker och ting till honom :brynad

dämpare.jpg

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
...Nu är det en hel del körning inbokat!

4:e Gelleråsen
5:e Anderstorp
6:e ledig
7:e Gelleråsen
8:e Gelleråsen
9:e ledig
10:e Sviestad

Det där är grymt satsat, bra träningsmängd det där! Själv nöjer jag mig med Gelleråsen 7-8, vi syns där. :tummenupp

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hur har dagarna sett ut för mig nu då?
Jo, såhär är det! I skrivande stund så ligger jag i bilen bakom boxarna på Gelleråsen. Det har inte blivit mycket körning idag alls. Två pass på totalt 9 varv om vi räknar in -och utvarven.

I fredags efter jobbet så drog jag och Kajsa iväg till Gelleråsen för träning innan söndagens roliga Endurancecup! Vi dök upp strax efter elva på kvällen och kom i säng runt halv ett.
Jag körde en Kawasaki zx6r för första gången och jäklar va roligt det var med en liten sporthoj! Den styr dit man vill. Den är lätt att hantera och jag blir inte alls lika trött på den som med min 1290!
Jag fick vara med på både A-gruppens och B-gruppens startträning då det kändes som en bra säkerhetsdetalj att få öva starter på en 600-hoj som jag aldrig ens testat innan. De gick sådär också. Det var svårt men efter cirka 6 starter totalt innan A-finalen så hade jag ett hum om hur jag skulle göra.

Jag startade i första led, som trea. Jag var ganska chanslös mot literhojarna i starten men ändå var jag tvåa ner i Trösen ;) jag pangade på sakta men säkert och lyckades till slut sätta två stycken 1.14,4-tider och en fin tredjeplats lyckades jag köra till mig efter mycket om och men! Helnöjd!

Efter fredagens 4,5h i bil var det dags för ytterligare 3,5h ner till Anderstorp inkl ett stopp. Vi var framme ungefär klockan elva på kvällen och kunde börja packa upp. Än en gång släcktes lampan 00:30 för att få cirka 6h sömn.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Har jag missat något? Hänt något med din duke? Varifrån kom en ZX6R in i bilden? Berätta mer!:)

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Grattis till dina framgångar Fordon, kul att läsa dina inlägg.
I söndas satt jag på läktar'n och kolla efter en 1290 som aldrig passera, Kawa där med ?

Något jag däremot fick se var grymma ytterrökare med hög fartskillnad i karusell, ojojoj.
Med kikare skulle man kunna läsa ev text på undersidan på båten hos några förare.

Fortsätt nu din kamp framgångsrikt, de e du värd.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag började kvalet som första förare och i allra sista sekund märkte vi att Lasses transponder inte fungerade! Den verkade inte vara aktiverad men lyckligtvis så hade jag med min transponder med halvladdat batteri som fick agera backup.

Efter cirka 10 minuter kval så svängde jag in för att låta de andra sätta de snabba varvtiderna. Der var riktigt kul med sporthoj och jag skrattade högt i hjälmen längs med gamla start och mål för att den var så lätthanterlig.Det visade sig dock att tiderna inte ens hade blivit registrerade utan transpondern började fungera precis när nästa förare körde ut.

Tanken var att jag sedan skulle köra som tredje man, och eftersom vi körde 45min-stinter så hade jag närmare 3h på mig ungefär. Under den tiden så behövde jag byta däck samt göra ett oljebyte och byta bromsbelägg.
Det var dock lite optimistiskt och jag fick skjuta på oljebytet. Allting tog så mycket längre tid när jag dels aldrig har skruvat med en Kawasaki tidigare, och dels inte ens hade verktyg till det.
Tack och lov så hade våra boxgrannar alla verktyg som behövdes då de själva körde ett par snabba ninjor.

Jag hann göra klart mitt tills det var min tur att köra. Efter 30 minuter så skickas den svarta flaggan ut. Jag noterar ingen siffra så jag väljer att köra ett varv till för att se om det visas något mer än bara en svart flagga när jag kör förbi.
Jag kommer ut på start/målrakan och flaggan hänger lite nonchalant ut från det lilla tornet. Jag var osäker på om de bara stod och hängde med flaggan ute eller om det var mig de flaggade för. Inga nummer syntes till och irriterat körde jag varvet ut och frågade teamet vad i helvete jag har blivit svartflaggad för.

Ingen hade hört något och än mer upprörd så körde jag ut igen för den sista kvarten. När Krister och Kajsa frågade posteringen så berättade dem att de klart och tydligt hade pekat på berörd förare och haft ett nummer ute, men att jag kanske missförstod då den berörda föraren var i en klunga. Intressant nog så hade jag just då bara en person bakom mig så jag köper inte deras historia alls.

Ett fåtal varv efteråt så började hojen bete sig bökigt konstigt. Det gick inte att gasa på raksträckorna och jag fick hålla mig under 12000rpm för att den ens skulle fungera normalt. Jag valde att avbryta stinten i förtid och givetvis var inte teamet beredda på det. Hela mitt första körpass blev katastrof pga all extra tid som gick åt. Riktigt tråkigt!

Vid nästa stint så hände precis samma sak efter bara 15-17 minuter. Sen var jag tvungen att svänga in. Den här gången signalerade jag till folket vid depån men eftersom de var osäkra på om jag var jag så var de ej beredda på att göra ett byte, trots att de såg mig. Ibland blir det lätt fel och det är lätt att vara efterklok.

Och sen fick det räcka. Det var ingen idé att ta ut hojen för en tredje osäker stint om det verkligen inte behövdes. Min bästa varvtid som visades var 1,48.x och det får jag väl vara nöjd med eftersom jag inte kör en sån här hoj egentligen. Det kan ha funnits bättre tider då inte varje varv kollades tror jag men det är inte så viktigt. Det viktiga var hur vi placerades oss och när målflaggan föll efter 6h så hade vi hamnat på en 9:e plats i racet (8:e i klassen!) av 31 startande team. Jag är imponerad över vårt resultat och glad över mina teamkollegors duktiga körningar. De drog det absolut största lasset och satte de snabbaste varvtiderna. Den här gången var det jag som var bromsklossen med en strålande hoj samt en 600cc på Anderstorp.

Helt slut i kroppen så börjades det att packa ihop. Vi hade en grymt härlig middag i kvällssolen med hela THF-gänget och efter en efterlängtad dusch så rundande vi av med MotoGP i depåboxen. Vilket race!!! Jag hejar ju på Marquez men åh va Rossi var värd segern. Vilken sjukt bra körning!! Fortsätter han som han gör så hoppas jag nog att han vinner sitt 10:e mästerskap :)

Vi sov över till måndagen eftersom det kändes som en väldigt bra idé att prioritera en resa hem när man är utvilad istället för att stressa ihop allting under söndagen och komma hem mitt i natten.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
På måndagsmorgonen så gick vi upp halv åtta för att lasta in allt i bilen. Vi fick låna boxen över natten som förvaringsutrymme. Hyfsat mör i kropp och själ så kom vi iväg klockan 09:30 och satte fart mot Kungsängen. Jag skulle hämta upp en extratank med soppapump för att byta och se om felet försvann.

När den var hämtad så var det bara att åka till Täby för att släppa av Kajsa. Hon skulle iväg och köra knixkurs och jag hade tvättstuga innan jag återigen skulle fara till Karlskoga för 2 dagar med Seva Racing! Efter mycket om och men samt en sväng till Norrtälje så kunde jag börja bege mig till Gelleråsen. I höjd med Arboga dök en otroligt otrevlig tanke upp som slog ned otroligt otrevligt utan dämpning. Jag hade glömt min luftmadrass i garaget! Jag ringde upp Christian som skulle fråga runt i depån. Jag hörde av mig till ett par andra i närheten av Karlskoga men utan resultat. Ångesten steg..

Men det löste sig i allra sista stund för Christian hade hittat en som hade inte bara en, utan två madrasser över!
Klockan 23:05 eller något sånt så var jag framme. Det börjar bli en otrevlig ovana att komma fram så sent till bandagarna. Det börjar även kännas tungt med så många mil i kroppen. Räknade jag rätt så åker jag 170 mil i bil samt 60-70 mil på bana nu under dessa sju dagar dom jag ligger ute på turné.

Hur som helst så började jag att byta tank och soppapump. Sen märkte jag att den nya tanken hade original tanklock med lås monterat, så nyckeln passade inte! Det var bara att plocka av tanken, skifta själva soppapumpen och montera tillbaka den gamla igen. Suck. Alltid är det något.

Vid klockan ett så släcktes lampan. Då hade Kalle från THF var så snäll att bjuda på två goda kalla pilsner. Välbehövligt och jag somnade gott sen!
Jag överväger för övrigt att strunta i luftmadrass hädanefter och endast köra på en eller två vanliga madrasser. Vilken lyx!!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vad gäller madrass så kan jag rekommendera en 10cm riktig madrass som hängs i taket med stroppar, tar ingen plats eftersom man sällan lastar ända upp i taket och den är bra mycket bekvämare än luftmadrasserna.

Annars, Rikard, fan vad imponerad jag är av ditt driv och din vilja! Tänk om du ändå haft detta med uppbackning när du var pojkspoling, då hade även du varit en av våra få stjärnor ute på de stora banorna! :)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Kul att du har kul på en 600-sportis! Jag vill minnas att det var ett råd du fick av flera rävar för ett tag sedan. ;)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Dagens datum! Hur blev det nu med det jag skrev tidigare om att det inte hade blivit så mycket körning?

Jo, först gjorde jag det där oljebytet som jag inte hann med nere på Anderstorp. 3,8 liter finfin motorex-olja. Jag fick hjälp av Henrik med att dra rätt moment. Eller momentet är till en R6 med filtret är densamma så det bör vara samma moment där. Allting känns finfint och jag hinner precis med den operationen, äta frukost, drick en Rossi-energidryck, duscha håret och klä på mig när det är 5 minuter kvar tills jag ska ut. Jag tar rygg på Robert i THF och tempot är behagligt! Skönt förstapass utan stress men tyvärr hinner vi bara 4 varv plus utvarvet innan en förare kraschar i Trösen efter en alltför hård inbromsning. Man är alltid bra ringrostig på morgonen och första passet.

Vid andra passet så hinner jag med tre varv innan hojen går väldigt trögt. Jag gasar men den protesterar. Kollar så jag har rätt växel i och det har jag, men jag ser att siffrorna för vattentemperaturen är utbytta mot två bokstäver. HI stod det och jag tvivlar starkt på att hojen bara ville hälsa mig välkommen till det andra körpasset. Jag växlade upp och lunkade mig halva banan till infarten och när jag drog in kopplingen så dog motorn direkt. Ännu en obehaglig känsla dök upp. Har jag dålig karma?

Kylarvattnet såg jag inte ens röken av. Efter att hojen hade svalnat så öppnade jag kylaren, fyllde upp med löjligt mycket vatten (en liter) och det visade sig att kylaren läckte! Felsökningen visade på fyra små hål, orsakade av kylarfläkten på grund av tidigare kraschad kylare.

Tack vare den hjälpsamme Theo Borglund som tog sig tid att öppna upp och täta kylaren med epoxy så blev det nästan bra! Ett av de fyra små hålen började läcka vid cirka 70 grader. Det var troligtvis mitt fel som inte väntade tillräckligt länge för att epoxylimmet skulle hinna härda klart. Efter ytterligare ett försök där jag själv smetade på extra lim ovanpå hålet, som givetvis misslyckades, så gav jag upp för dagen. Det var bara två körpass kvar och det kändes som om det var dags att njuta av solen istället för att känna sig stressad över missade körningar.

Jag tror att jag glömde nämna det tidigare i min uppdatering här, men det är den otroligt snälla och hjälpsamma Fredrik Boström som har lånat ut sin racehoj till mig. Har jag redan nämnt det så tåls det att upprepas flera gånger!
Han styrde upp så hans regnhoj kom till Gelleråsen. Där kunde jag plocka kylaren med tillbehör till hojen. När den senare startades upp så konstaterades att den var helt tät. Däremot så gick den bara på tre cylindrar! Tändstift och tändspole skiftades på första cylindern och nu så gick den rent och fint igen!
Tack snälla Fredrik Tell för lån av verktyg.

Imorgon onsdag, eller snarare idag då klockan slår 01:00 när jag skriver detta, så kommer Det bli en riktigt rolig dag! Nu är det slut på dåliga händelser helt enkelt! Det är dags att saker och ting går vägen nu :)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad gäller madrass så kan jag rekommendera en 10cm riktig madrass som hängs i taket med stroppar, tar ingen plats eftersom man sällan lastar ända upp i taket och den är bra mycket bekvämare än luftmadrasserna.

Annars, Rikard, fan vad imponerad jag är av ditt driv och din vilja! Tänk om du ändå haft detta med uppbackning när du var pojkspoling, då hade även du varit en av våra få stjärnor ute på de stora banorna! :)

Va roligt att höra! Det hade varit guld värt om jag hade haft den uppväxten men jag får leva min barndomsdröm nu istället :)

Kul att du har kul på en 600-sportis! Jag vill minnas att det var ett råd du fick av flera rävar för ett tag sedan. ;)

Jag får väl krypa till korset och erkänna att det är helt okej ;)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Funkade inte reservkylarn? Fan vad surt! Det går troll i din säsong iår. Själv slängde jag in handduken efter lunch igår då jag kände mig riktigt risig! Helt slut efter 4a varv så det var lika bra att ge sig innan något gick fel. Kör du sm på Sviestad? Jag tänkte nog komma och kika och samtidigt lämna ena gaffelbenet åt Jocke då det läcker...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!