Jag började kvalet som första förare och i allra sista sekund märkte vi att Lasses transponder inte fungerade! Den verkade inte vara aktiverad men lyckligtvis så hade jag med min transponder med halvladdat batteri som fick agera backup.
Efter cirka 10 minuter kval så svängde jag in för att låta de andra sätta de snabba varvtiderna. Der var riktigt kul med sporthoj och jag skrattade högt i hjälmen längs med gamla start och mål för att den var så lätthanterlig.Det visade sig dock att tiderna inte ens hade blivit registrerade utan transpondern började fungera precis när nästa förare körde ut.
Tanken var att jag sedan skulle köra som tredje man, och eftersom vi körde 45min-stinter så hade jag närmare 3h på mig ungefär. Under den tiden så behövde jag byta däck samt göra ett oljebyte och byta bromsbelägg.
Det var dock lite optimistiskt och jag fick skjuta på oljebytet. Allting tog så mycket längre tid när jag dels aldrig har skruvat med en Kawasaki tidigare, och dels inte ens hade verktyg till det.
Tack och lov så hade våra boxgrannar alla verktyg som behövdes då de själva körde ett par snabba ninjor.
Jag hann göra klart mitt tills det var min tur att köra. Efter 30 minuter så skickas den svarta flaggan ut. Jag noterar ingen siffra så jag väljer att köra ett varv till för att se om det visas något mer än bara en svart flagga när jag kör förbi.
Jag kommer ut på start/målrakan och flaggan hänger lite nonchalant ut från det lilla tornet. Jag var osäker på om de bara stod och hängde med flaggan ute eller om det var mig de flaggade för. Inga nummer syntes till och irriterat körde jag varvet ut och frågade teamet vad i helvete jag har blivit svartflaggad för.
Ingen hade hört något och än mer upprörd så körde jag ut igen för den sista kvarten. När Krister och Kajsa frågade posteringen så berättade dem att de klart och tydligt hade pekat på berörd förare och haft ett nummer ute, men att jag kanske missförstod då den berörda föraren var i en klunga. Intressant nog så hade jag just då bara en person bakom mig så jag köper inte deras historia alls.
Ett fåtal varv efteråt så började hojen bete sig bökigt konstigt. Det gick inte att gasa på raksträckorna och jag fick hålla mig under 12000rpm för att den ens skulle fungera normalt. Jag valde att avbryta stinten i förtid och givetvis var inte teamet beredda på det. Hela mitt första körpass blev katastrof pga all extra tid som gick åt. Riktigt tråkigt!
Vid nästa stint så hände precis samma sak efter bara 15-17 minuter. Sen var jag tvungen att svänga in. Den här gången signalerade jag till folket vid depån men eftersom de var osäkra på om jag var jag så var de ej beredda på att göra ett byte, trots att de såg mig. Ibland blir det lätt fel och det är lätt att vara efterklok.
Och sen fick det räcka. Det var ingen idé att ta ut hojen för en tredje osäker stint om det verkligen inte behövdes. Min bästa varvtid som visades var 1,48.x och det får jag väl vara nöjd med eftersom jag inte kör en sån här hoj egentligen. Det kan ha funnits bättre tider då inte varje varv kollades tror jag men det är inte så viktigt. Det viktiga var hur vi placerades oss och när målflaggan föll efter 6h så hade vi hamnat på en 9:e plats i racet (8:e i klassen!) av 31 startande team. Jag är imponerad över vårt resultat och glad över mina teamkollegors duktiga körningar. De drog det absolut största lasset och satte de snabbaste varvtiderna. Den här gången var det jag som var bromsklossen med en strålande hoj samt en 600cc på Anderstorp.
Helt slut i kroppen så börjades det att packa ihop. Vi hade en grymt härlig middag i kvällssolen med hela THF-gänget och efter en efterlängtad dusch så rundande vi av med MotoGP i depåboxen. Vilket race!!! Jag hejar ju på Marquez men åh va Rossi var värd segern. Vilken sjukt bra körning!! Fortsätter han som han gör så hoppas jag nog att han vinner sitt 10:e mästerskap
Vi sov över till måndagen eftersom det kändes som en väldigt bra idé att prioritera en resa hem när man är utvilad istället för att stressa ihop allting under söndagen och komma hem mitt i natten.