Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Ska bara förklara för Ragnar att han behöver bli återförsäljare till Aprilia också :rofl

Funkade inte reservkylarn? Fan vad surt! Det går troll i din säsong iår. Själv slängde jag in handduken efter lunch igår då jag kände mig riktigt risig! Helt slut efter 4a varv så det var lika bra att ge sig innan något gick fel. Kör du sm på Sviestad? Jag tänkte nog komma och kika och samtidigt lämna ena gaffelbenet åt Jocke då det läcker...

Det är mycket som inte vill gå min väg i år. Det blir inget Sviestad för min del tråkigt nog. Jag siktar på att köra alla endurance-tävlingar dock men även där blir det väldigt svårt. Abstinensen är redan i full gång!

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
zx6rr.jpg
Foto: Björn Nordgren vid Anderstorp under endurancecupen

Hur gick det med sista dagen på Gelleråsen nu då?
Full av förväntan så vaknade jag till ett ruskigt höstväder, som ganska snart gick över till regn. Det hade varit guld och gröna skogar om det inte var så att jag dels satt på en lånad hoj, dels inte hade några regndäck. Första passet rann iväg. Det var knappt någon ute på banan men det hade slutat regna iaf. Andra passet körde jag endast ett par varv för sen blev maskinen lite varm. Vid 104 grader så valde jag att gå in i depån. Kunde inte se något fel och tanken slog mig att den faktiskt blev såhär varm under Anderstorp också. Cirka 104-105 grader. Märkligt, men det kanske ska va så. Tempmätaren kanske är felaktigt och visar på för högt värde?

Vid nästa pass gick jag ut igen. Körde ett par varv men vid utgången i depåkurvan gick mätaren över till Hi och den började pissa ut kylarvatten. Så det var bara att dra in kopplingen och rulla mot escapen. När passet var slut, eller snarare avslutades i förtid pga mig, så tog jag mig till esset? Genade genom gräset till hårnålen och ställde mig på asfalten där vid genvägen från hårnålen till rakan. Sen gick jag skjuts till depån.

Därefter spenderade jag resten av tiden med att felsöka. Frågade efter råd och till slut så kom vi fram till att termostaten troligtvis bör vara den som man får plocka bort först, för att se om det är den som vägrar öppna sig. Varken kylarvattnet som trycktes ut, eller kylaren, luktar avgaser så toppen har nog klarat sig :)

Efter lunch så fick jag snällt nog erbjudandet att köra Kalles 1000-Gixxer från 2006. Det var lika roligt det även om jag hade noll känsla för bromsen. Under dessa två korta dagarna körde jag bara 14-tider som bäst men med lånade hojar som jag aldrig har kört förut så kändes det bäst att ha så mycket marginal som möjligt.
Tiden rann iväg och jag fick laga ett läckage från Kajsas kylarslang istället för att pyssla med min hoj. Robban från THF hade en extra soppaslang över och Kalle hämtade slangklämmor. Otroligt snällt!

För att lossa termometern behövde man ta bort tank och spjällhus. Jag kände inte att jag hade tiden att göra jobbet i lugn och ro med endast en timme kvar på bandagen. Jag monterade ihop allting, luftade systemet och körde sedan 3 varv tills mätaren visade strax under 100 grader. Gick in, ställde upp hojen och tänkte börja packa ihop när Kalle kom in med sin gula gixxer och pekade på att jag skulle fortsätta köra!
Jag körde ett par varv men såg att soppalampan hade börjat lysa. Vågade inte riskera att bli stillastående så jag körde av innan passet var slut.
Men jag var glad över den lilla körningen som blev av! Utan vänners hjälp och lån av hoj hade det blivit exakt noll varv totalt. Nu fick jag åtminstone ett 10-tal varv under de här två dagarna och det är roligt det också. Framförallt så är depålivet väldigt trevligt!

Men sporthoj är kul. Riktigt kul! Och bekvämt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror det skulle lossna ganska rejält om herr Fordon skulle ta steget från naken-hertig till hoj avsedd för ändamålet... Men det måste han nog själv inse först :)

Det finns en viss charm i att vara halvsnabb på en udda hoj. Den infinner sig inte när man är strax under toppen på en dussinhoj.
Jag har mer eller mindre en doktorsavhandling i ämnet efter att ha plågat konstiga hojar på bana i över 15 år.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Det finns en viss charm i att vara halvsnabb på en udda hoj. Den infinner sig inte när man är strax under toppen på en dussinhoj.
Jag har mer eller mindre en doktorsavhandling i ämnet efter att ha plågat konstiga hojar på bana i över 15 år.

Men målsättningen för Rikard är inte längre att vara halvsnabb, det har den aldrig varit. Att då envisas att köra udda hojar "bara för att" känns för mig som ett slöseri med material, tid och sin egen hälsa om man ska gå omkull när man försöker jaga tider och hojen inte funkar.

Detta är min högst personliga åsikt, man ska göra som man vill såklart! Lycka till oavsett :)

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Att demontera fågelpinnestyret och ersätta det med clip-ons vore ett billigare alternativ till något bättre varvtider.
Om tiderna sen sjunker tillräckligt för att sätta de andra förarna på plats, de ger sig.

Att där är goddag i motorn det vet vi.

Men bästa lösningen heter ändå Aprilia.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
När kommer du dyka upp i "jag har köpt en ny hoj" trådet :hihi :hihi :hihi

Haha! Det återstår är att se! :brynad

Jag tror det skulle lossna ganska rejält om herr Fordon skulle ta steget från naken-hertig till hoj avsedd för ändamålet... Men det måste han nog själv inse först :)

Men målsättningen för Rikard är inte längre att vara halvsnabb, det har den aldrig varit. Att då envisas att köra udda hojar "bara för att" känns för mig som ett slöseri med material, tid och sin egen hälsa om man ska gå omkull när man försöker jaga tider och hojen inte funkar.

Detta är min högst personliga åsikt, man ska göra som man vill såklart! Lycka till oavsett :)

Så sant som det är sagt, och sakta men säkert tvingas jag inse att det bästa alternativet är en riktig sporthoj, även om jag inte kan utnyttja nuvarande hojens fulla potential. Målet i slutändan är ju att gå upp i Superbike inom ett par år och även om det är lång väg kvar så är det en sporthoj sol gäller där, oavsett hur charmigt jag tycker det är med en 1290.

Att demontera fågelpinnestyret och ersätta det med clip-ons vore ett billigare alternativ till något bättre varvtider.
Om tiderna sen sjunker tillräckligt för att sätta de andra förarna på plats, de ger sig.

Att där är goddag i motorn det vet vi.

Men bästa lösningen heter ändå Aprilia.

Det går tyvärr inte att montera clip-on på hojen på något smidigt sätt utan att bygga om den. Det är många som verkar ha fastnat för Aprilia märker jag :hihi

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Haha! Det återstår är att se! :brynad

Så sant som det är sagt, och sakta men säkert tvingas jag inse att det bästa alternativet är en riktig sporthoj, även om jag inte kan utnyttja nuvarande hojens fulla potential. Målet i slutändan är ju att gå upp i Superbike inom ett par år och även om det är lång väg kvar så är det en sporthoj sol gäller där, oavsett hur charmigt jag tycker det är med en 1290.

Det går tyvärr inte att montera clip-on på hojen på något smidigt sätt utan att bygga om den. Det är många som verkar ha fastnat för Aprilia märker jag :hihi

RSV4 2.jpg
Utseende=Supersexigt
Ljud=Fantastiskt
Prestanda = Åtminstone mer än vad jag behöver :rock

Du ska se att Ragnar snart kommer att inse att det saknas en RSV4 i stallet :D

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Om det är någon som har koll på en racekittad Kawasaki ZX6R (599cc) från 2009 och framåt säljs, hojta gärna till då!

Länge leve KTM osv :crash

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Ska du ner på 600 till och med?! Nu går skam på torra land! Det var ju ZX10R som gällde!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
let me introduce to you - Min nya KTM ZX6RRRR -09

Eller ja. Close enough. Vissa går från 600cc till 1000cc. Jag går från 1300 till 600. Den blir troligtvis klar till endurancecupen i Knutstorp! Det är en del som behöver fixas på den dock.

Sedan får jag fundera på hur jag får ihop rubriken på den här tråden med en 600-lillsportis :rofl

13418625_1074835532604634_2572875180832011449_o.jpg

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAmen, i snitt mellan kåtten och ninjan blir det ju nästan en 1000cc. :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari