Fordons debut i Rookie-serierna

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Hoj
TV4 Fact. -17
Men dåså :D Då kan väl du också dyka upp på Barkarby flygfält under vårkanten och träna starter med mig :banana I värsta fall får man ta med sig ett fikabord och gofika så kan man sätta sig och ljuga ihop saker från sina race istället:fakta

Inte för att tränga mig på men då kanske man kan glida ner o få lite start tips så man blir ännu vassare ifrån rödljusen?

Rätt bra på att fika också:)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Haha, javisst.. Får jag bara tag på pengar till en racehoj så kan jag nog göra det. :D

Du har sagt att du ska rejsa under 2016 så I hold you to it!

Inte för att tränga mig på men då kanske man kan glida ner o få lite start tips så man blir ännu vassare ifrån rödljusen?

Rätt bra på att fika också:)

Du är så varmt välkommen :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har sagt att du ska rejsa under 2016 så I hold you to it!

Du är så varmt välkommen :tummenupp

Det är min plan med, men alla andra som blivit indragna i RR-träsket har ju dammsugit blocket på de billiga rishögarna. :D Och ett avlopp sög i sig mina sparpengar, tillsammas med lite bänknötning ett halvår. :hihi
Men nu jävlar ska jag satsa på att få loss pengar från lite försäkringar, ta julbonusen och försöka få ihop till en hoj iaf.
Resten har jag ju kvar sen förra vändan. :hihi

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är min plan med, men alla andra som blivit indragna i RR-träsket har ju dammsugit blocket på de billiga rishögarna. :D Och ett avlopp sög i sig mina sparpengar, tillsammas med lite bänknötning ett halvår. :hihi
Men nu jävlar ska jag satsa på att få loss pengar från lite försäkringar, ta julbonusen och försöka få ihop till en hoj iaf.
Resten har jag ju kvar sen förra vändan. :hihi

SKIT I AVLOPPET :p

Jag har ett vite ligger i papperskorgen... eller iaf hot om vite... men det går nog ett år till:va

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag skulle också kunna optimera mina starter en del men det har visat sig att det inte spelar så stor roll hur många meter efter näst sista man jag är när kön når första böj: Det är lika många att köra om oavsett och jag måste ändå bromsa tidigt för att inte plöja in i klungan.:gnissla

Jag kan stå för fikat, vatten och vitkål någon?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
SKIT I AVLOPPET :p

Jag har ett vite ligger i papperskorgen... eller iaf hot om vite... men det går nog ett år till:va

Avloppet är redan byggt. Vi hade dragit fötterna efter oss i ett par år redan. Eller ja, rättare sagt var det kommunen som dragit fötterna efter sig i ett par år, så de pengarna är redan borta. Men vi skiter i avloppet ja. :hihi

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag skulle också kunna optimera mina starter en del men det har visat sig att det inte spelar så stor roll hur många meter efter näst sista man jag är när kön når första böj: Det är lika många att köra om oavsett och jag måste ändå bromsa tidigt för att inte plöja in i klungan.:gnissla

Det låter ju alldeles strålande med vatten och vitkål! Du vet minsann hur man får alla andra att uppskatta allt det andra i livet :tummenupp

Då är du inskriven i vår också på flygfältet!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Jo, det där märkte jag med av... In i första böj så trots att jag låg typ 100 meter efter näst sist så körde jag ändå om 3-4 andra in i böjen. :crash

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
12605302_10153216234117105_3908292665097302576_o.jpg

Säsongen närmar sig! Almeria-resan är slutbetald och jag kollade faktiskt upp mitt pass! Och nu i skrivande stund så kom jag även på att det inte behövs pass inom schengenländerna.

Men det behöver verkligen inte bli sommar nu, det räcker med att en bana står öppen! Det är nästan sommarvärme ute med regn och +5 grader. Det kommer funka skitbra med regndäcken!!!

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
12605302_10153216234117105_3908292665097302576_o.jpg

Säsongen närmar sig! Almeria-resan är slutbetald och jag kollade faktiskt upp mitt pass! Och nu i skrivande stund så kom jag även på att det inte behövs pass inom schengenländerna.

Men det behöver verkligen inte bli sommar nu, det räcker med att en bana står öppen! Det är nästan sommarvärme ute med regn och +5 grader. Det kommer funka skitbra med regndäcken!!!

Du har väll för 17 inte missat att det är ID kontroll för att komma in i Svedala, samt Schengen säger väll att om du ska färdas till tredje land ska man egentligen ha pass... Så var det för några år sedan iaf då jag bodde i lastbil.

Jag hade nog tagit det säkra före det osäkra i dessa tider.

Ägarbevis eller kopia på alla fordon kan rekommenderas oxå...

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Tänkte fel på nog på en annan sak angående passage till tredjeland, det behövs ju inte men när det är som det är I EU skulle jag nog iaf ha pass med.
Snabbt fixat idag ju..

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Du har väll för 17 inte missat att det är ID kontroll för att komma in i Svedala, samt Schengen säger väll att om du ska färdas till tredje land ska man egentligen ha pass... Så var det för några år sedan iaf då jag bodde i lastbil.

Jag hade nog tagit det säkra före det osäkra i dessa tider.

Ägarbevis eller kopia på alla fordon kan rekommenderas oxå...

Svenskt körkort räcker för att komma tillbaka till Sverige :) Men resa till tredje land? Direktflyg till Spanien och direktflyg hem. Hur blir det ett tredje land? Jag tar dock med mig passet ändå! Det är inte jag som kör ner hojen, bör man ändå ha kopia på ägarbevis? Det är arrangören som kommer ha hand om all transport tur/retur.

*edit* Jag var nog otydlig. Mitt pass kommer gälla till 2017 så det är fortfarande godkänt.

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Ursäkta rookiefråga, men hur funkar det på Barkarby, är det vissa tider man kan köra eller är det "öppet" jämt?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Ursäkta rookiefråga, men hur funkar det på Barkarby, är det vissa tider man kan köra eller är det "öppet" jämt?

När jag åker dit så krypkör jag och vinkar åt de som rider med häst där utanför stallet (om jag kör med hojen) för att samla pluspoäng. Grinden är stängd och låst ibland men det går att köra mellan några stora stenar och i på området.

När jag kraschade där och ambulansen fick hämta mig så var även polis på plats. De fick vänta en knappt halvtimme på att grinden skulle låsas upp av någon med nyckel för att de skulle kunna ta sig in, men de brydde sig inte alls om att fråga hur jag kom dit eller något. Så i mina ögon är det öppet jämnt. Men mitt på dagen eller innan hästarna ska sova för kvällen borde väl vara en rimlig tid att köra på. Så har jag gjort. Man får dela plats med en modellflygklubb också (samt motard stockholm och stuntpojkarna ibland). Men bara man visar hänsyn så är det ingen som har blivit irriterad alls :)

Med andra ord så är det lite av en gråzon :fyllisar

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Svenskt körkort räcker för att komma tillbaka till Sverige :) Men resa till tredje land? Direktflyg till Spanien och direktflyg hem. Hur blir det ett tredje land? Jag tar dock med mig passet ändå! Det är inte jag som kör ner hojen, bör man ändå ha kopia på ägarbevis? Det är arrangören som kommer ha hand om all transport tur/retur.

*edit* Jag var nog otydlig. Mitt pass kommer gälla till 2017 så det är fortfarande godkänt.

Med den varianten så slipper du allt strul :p

Jag tänker ju alltid i banor att man köra själv ;)

Idag duger körkort, inte säkert det duger imorgon... Ett pass brukar funka bättre än ett KK om det hettar till.
Tredje land är om du tex åker till Tyskland för att hämta öl och passerar Danmark på vägen, men det gäller inte pass. Bara transport av varor...

*edit*
Ägarbevis är bra för utifall man blir stoppad i en tullkontroll och har en tex. oregistrerad maskin, då är det svårt att bevis att man fört ut den ur landet, då blir man ju skyldig att tulla o skatta in den igen.
Enklaste sättet att lösa det som privatperson om man tex drar till Slovakien Ring med en oreggad race hoj är att vid utfarten få en blankett av tullen som man fyller i / deklarerar varorna man för ut och ska ha med hem igen.
Men är det en gatureggad hoj kan man ha regbvis.
Samma regler gäller ju om man åker till Norge utanför EU.
Testat detta några ggr till Norge med racebilar... stått i Morokulien alldeles för länge och tjafsat för att få komma hem med racebil i racetrailer.
Men vid lyxresor slipper man tänka på allt detta :D

Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Det regnar och snöar, dom som inte är i Spanien hänger på gymmet allernativt Sporhojs Forum :va

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det är februari... Vad händer?:7peta;);)

Ja vad har hänt? Länge sedan en uppdatering nu.

Det händer inte mycket tydligen :D
Förra veckan så var det MC-mässan. På lördagen åkte jag till Göteborg. Söndagen så jobbade jag där i krokarna för att sedan åka hem mot Stockholm. på måndagen jobbade jag i Sundsvall och Umeå. Skelleteå på tisdagen följt av lite jobb i Arvidsjaur och Arjeplog. På torsdagen körde jag hem till Stockholm igen. 337 mil på 7 dagar gav inte mycket tid för annat än att arbeta ;)

Igår spenderade jag dock hela halva dagen ute i skogen med crossen, och avslutade med körning på väldigt mjuk is på Väsjön. Att ligga på låååånga ställ med fullt styrutslag var sjukt roligt, även om jag drog på mig en highsider och fick styrändan rakt i revbenet :crash

Det har varit lite lågt på cardiofronten den senaste tiden men än så länge har jag tillräckligt bra kondition för att körningen inte ska bli lidande. Det känns bra! Att känna hur hjärtat slår både hårt och tokfort utan att tycka att det känns speciellt jobbigt känns lovande.

image1 (4).JPG

Under veckan har jag dessutom fått info från Je68 angåede bakdämparen och hur grundinställningen skall vara. Det visade sig att den inte riktigt har varit ätt inställd från fabrik. Så fort jag får tillbaka hojen från Funbike så skall den ställas in ordentligt med förarhäng och allt. Jag väntar fortfarande på svar om vilken vikt som bör vara de optimala för den fjädern som sitter på.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag tror att jag kommer behöva lära om mig på nytt när de kommer till starter, och troligtvis så kommer jag inte kunna bjuda publiken på lika bra och snabba starter som tidigare. Jag ska nog köra med traction control påslagen i år vilket betyder att den kommer strypa motorn väldigt hårt och grovt vid starterna så fort framhjulet lättar.
Men jag hoppas att jag med detta kan pusha hårdare i kurvorna och utnyttja TC för att få snabbare varvtider.

Övar jag tillräckligt mycket på starterna så behöver jag nog inte vata långsam iväg åtminstone.

Det känns som jag spammar när jag lägger ut det här klippet både här, i racingdelen samt på Facebook :hihi Men sen tänkte jag att det är väl bara att ignorera klippet om man inte vill se :) Kanske kan jag inspirera någon till att fokusera mer på startträningen inför årets säsong! Om inte annat så har jag ännu ett klipp till mig själv att kolla på ju närmare säsongen startar :)

Startträning lönar sig!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...