Svenskt körkort räcker för att komma tillbaka till Sverige
Men resa till tredje land? Direktflyg till Spanien och direktflyg hem. Hur blir det ett tredje land? Jag tar dock med mig passet ändå! Det är inte jag som kör ner hojen, bör man ändå ha kopia på ägarbevis? Det är arrangören som kommer ha hand om all transport tur/retur.
*edit* Jag var nog otydlig. Mitt pass kommer gälla till 2017 så det är fortfarande godkänt.
Med den varianten så slipper du allt strul
Jag tänker ju alltid i banor att man köra själv
Idag duger körkort, inte säkert det duger imorgon... Ett pass brukar funka bättre än ett KK om det hettar till.
Tredje land är om du tex åker till Tyskland för att hämta öl och passerar Danmark på vägen, men det gäller inte pass. Bara transport av varor...
*edit*
Ägarbevis är bra för utifall man blir stoppad i en tullkontroll och har en tex. oregistrerad maskin, då är det svårt att bevis att man fört ut den ur landet, då blir man ju skyldig att tulla o skatta in den igen.
Enklaste sättet att lösa det som privatperson om man tex drar till Slovakien Ring med en oreggad race hoj är att vid utfarten få en blankett av tullen som man fyller i / deklarerar varorna man för ut och ska ha med hem igen.
Men är det en gatureggad hoj kan man ha regbvis.
Samma regler gäller ju om man åker till Norge utanför EU.
Testat detta några ggr till Norge med racebilar... stått i Morokulien alldeles för länge och tjafsat för att få komma hem med racebil i racetrailer.
Men vid lyxresor slipper man tänka på allt detta