Idag har det varit en otroligt tuff och lång dag! Det började med ett sms kvart i sex på morgonen och sen kunde jag inte somna om. Nu bestämde jag mig när jag låg och vred mig i sängen, fortfarande i zombie-mode, för att skaffa en PC5 och mappa hojen med tillhörande quick shifter till Spanien. Det fanns vissa problem dock.
1. Vilka säljer PC5 och har den på lager?
2. Vem kan mappa och installera?
3. Kan jag ens ta mig till dessa under dagen?
4. Jag jobbar hela dagen och efter det så stänger de företag som eventuellt har PC5/QS på hyllan.
Jag for upp ur sängen, gjorde mig iordning utan frukost och drog iväg för att jobba 2h innan min ordinarie tid. Jag ringer Funbike och Andersson Turbo. De har ingenting på hyllan. Jag ringer Motospeed och det visar sig att de faktiskt har ett skinande exemplar av PC5 samt quick shiftern inne. Jag ber dem hålla hårt och märka delarna med mitt namn med vattenfast penna. Jag SKA ha dem. Under samtalet med Andersson turbo så gick han med på att mappa hojen bara jag skaffade fram delarna och kom över ungefär klockan halv fem.
Det gick nästan! Fick sälja min själ till jobbet och avsluta arbetsdagen efter halvtid, med löfte om att göra klart resten av jobben under helgen utan övertidsbetalning. Helt klart värt det!
Lyckades ta mig till Motospeed efter mycket om och men och införskaffa delarna.
Hem igen för att släpa hojen till Upplands-Väsby. Väl på plats så fick jag reda på att jag inte kan sätta hojen i bänken med ett regndäck. Inte ens slicks eller gatgodkända racedäck går att använda.
Efter mycket huvudkliande så löste Andersson det genom att låna ut ett sopslut 180-däck som han krängde på. Nu var problemet dock att han inte hade en 60mm-hylsa så jag fick vackert åka fram och tillbaka under 45 minuter för att hämta hylsa och momentnyckel!
Efter däckskiftet så fick jag snällt åka hem. Det tar sin beskärda del att mappa och klockan hade slagit sju. Jag passade på att handla lite förvaringslådor i plast på K-Rauta inför Spanien och sedan packa.
Jag har förresten insett att jag har på tok för mycket däck inomhus. Och på bilden nedan så är inte ens alla däck med.
Ett par timmar sedare så får jag ett sms om att hojen är klar. Allt hade gått bra sånär som på att det dåliga bakdäcket slirade lite. Ett bakdäck som jag fick behålla. Det var så kasst så det inte var intressant nog att behålla det. 22:30 en
fredagskväll rullar jag iväg från honom. Sjukt nöjd med den fina servicen!
Jag är även väldigt nöjd med siffrorna. 169hk på ett dåligt bakhjul är inte fy skam. Vad som är ännu häftigare än hästkrafterna är det otroliga vridet! Hela 152Nm vid låga 6572rpm! Det är galet!
Dynojet-Quick shiftern då? Jo den kommer bara att vara plug n' play, och såfort jag har bytt ut kullederna till M6-storlek (original M8) så kommer den komma på plats. Den bryter soppan under 65ms i default-läget och enligt andra så fungerar det alldeles ypperligt. Tanken är att jag styr upp detta under veckan och tar med till Spanien för montering på plats.
Det är långa stressiga dagar med väldigt lite sömn. Vet inte om ymnigt rinnande näsblod på morgonen är ett tecken på det men under veckan kommer jag åtminstone att kunna släppa det mesta och bara vila ut på kvällarna. Lagom till Almeria kommer jag vara återställd
Nu känns min fina hoj som om den är så mycket bättre än vad jag är. Det ger en trygg känsla av att jag kommer kunna förbättra mig märkbart under säsongen med all träning som är planerad!