Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har du lampglas eller är det plast?
Tänk på att 90% av reglementet härstammar från det vi i dag skulle kalla classic racing.
Mina färgade plastkåpor spricker precis lika lätt som en genomskinlig plastbit och dom får jag ju åka med. Å andra sidan vill man ju undvika en sådan diskussion vid besiktningen så:
http://www.vinylahem.se/sv/dekorpla...orplast_storlek-63_cm_x_50_cm_ark/20-farg-rod
Jag körde med den plasten i fjol i A2-cup och den sitter bra och färgen verkade vara lagom röd. Enligt folk som har fungerande färgseende.

Det är plast :tummenupp Det ska ju förvisso väldigt mycket till innan den här plasten skulle spricka eftersom den är skyddad av andra kåpor och styret med mera.


Borde det inte funka bra att beställa vinylfolie i RAL 3020 hos den lokal folieraren eller reklamfirma ?
Finns ju lite olika kvalisorter och en del är ju tjocka och tåliga så dom borde lätt hålla ihop ett glas om man kraschar, iaf hyffsat.
Som du skriver skulle nog hojen se mycket trevligare ut..

Du ligger väll inte och läser regelboken på nätterna ;) ;)

jag beställde en röd vinylfolie nu så det här kommer bli hur bra som helst :)
Haha, nääe ingen risk att jag skulle göra det. Jag sitter och läser :fyllisar
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
*3.1.23 Lamp- och reflexglas
Eventuella lampglas och reflexglas ska avlägsnas eller skyddstejpas. Strålkastarglas får dock endast demonteras om kåpinklädnad monteras framför strålkastarhuset.

Skyddstejpas, hmm! jag skulle ju kunna köra med min strålkastare och få en mycket snyggare och mer aerodynamisk hoj :banana

Hur får jag fram RAL3020-tejp som skulle kunna fungera? Måste det vara skyddstejp eller kan det gå bra att använda en annan slags tejp som håller ihop glaset vid en eventuell krasch?

Dem vill bara undvika reflektioner som jag förstått, så inget krav på kraschtålighet. Du såg ju som vi hade på ER-6orna, ganska snyggt att ha sitt nr på glaset så din Duke blir nog ganska mycket mindre ful också :tummenupp
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Dem vill bara undvika reflektioner som jag förstått, så inget krav på kraschtålighet. Du såg ju som vi hade på ER-6orna, ganska snyggt att ha sitt nr på glaset så din Duke blir nog ganska mycket mindre ful också :tummenupp

Ganska mycket mindre ful va :rofl Tur för dig att du inte ställer upp i R1000 för då hade jag varvat dig!!!!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Min högt ärade och älskade hoj har hittat hem igen, efter mycket om och men! SÅ efterlängtad! Det var verkligen i sista sekund dock. Nu måste allting göras klart då den skall skickas iväg på lördag.
Som tur är så kommer jag inte behöver göra den tävlingsklar så det räcker i princip att ta bort regskylt och blinkers så kör jag som den är. Däremot behöver jag köra in mig själv i den så på fredag kompar jag ut halva dagen och spenderar resten av den ljusa tiden på dygnet med att köra runt på barkarby flygfält och i trafiken för att vänja mig vid raceväxlat och acceleration/broms. ja, så gott det går då med tanke på underlaget. Som tur är så har jag regndäck på så lite grepp bör finnas.

Med videon nedanför ville jag visa hur dumt sadeln är monterad. Det kändes dock som att det skulle bli lite stelt om jag inte sa någonting under tiden jag filmade mig själv och nu i efterhand inser jag att jag precis har gjort min första vlog! :rofl


Racesits och kolfiberkåpor baktill blev äntligen monterade ikväll och det var inte lätt! Passformen på sitsen från racefoxx är helt värdelös. Det krävdes både borr, knakande och mycket god vilja för att få det att fungera. Jag testade till och med att använda mig av spännband för att trycka ner sätet tillräckligt men inte ens det hjälpte. Det slutade med att jag fick ta bort de bakre gummifötterna på undersidan av sätet samt de främre gummifötterna på bakkutsen för att få det att lira, med nöd och näppe! Dessa 5mm-fötter är till för att ta bort det glapp som uppstår annars. Med racefoxx sits så är det i praktiken omöjligt att montera med fötterna på.
Uppenbarligen går allting för jag fick till slut till det, men det känns som att det är bra mycket spänningen i glasfibern och det återstår att se huruvida det kommer hålla eller om kvalitén är lika kass som passformen.

IMG_8765.JPG

IMG_8767.jpg

Jag har en ny hastighetsmätare där RPM-nålen inte fastnar för att till slut ha gått ett helt varv på mätaren. Det har troligtvis varit boven i vissa märkliga beteenden eftersom den ger olika andra signaler till datorn än vad motorns faktiska RPM är.

Den nya bakdämparen är på plats och det är en otroligt stor skillnad mot original. Nu när jag sätter mig så känns det som en racehoj. Ganska hård och stum. Original var väldigt svampig och trött med riktig touringkänsla. Det här bådar gott! Jag måste dock ställa in hänget innan helgen!

IMG_8798.jpg

Och sist ut ikväll får bli min nya styrdämpare. Justerbar! Från fabrik så var den inställd på 11 klick ifrån fullt öppen och känner jag WP rätt så har de troligtvis bara ställt in den på måfå utan någon direkt tanke bakom det. Jag har justerad den till 16/32, dvs mitt i, för att ha det som utgångsläge.

IMG_8762.JPG

Inatt kommer jag sova bra. Extremt bra :kär
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
IMG_8806.JPG

Första repan för i år är avklarad! Den var viktig! Jag behöver vänja mig vid raceväxlad och så länge jag kör normalt så fungerar det klockrent, men det sitter inte i ryggmärgen ännu. Endast vid väldigt aktiv körning så hände det någon enstaka gång att jag växlade fel.

En annan sak som jag är VÄLDIGT glad över är hur hojen beter sig i högre farter.
Jag körde med regndäck och varje gång jag har gjort det så har jag fått styrvobbel och en ålande motorcykel när mätaren passerar 200km/h - 210km/h. Alltid, oavsett hur hårt eller löst jag gasar.
Oavsett om det var lite fuktigt på banan eller om det ösregnade.

Idag när jag tränade starter på Barkarby flygfält så fick jag som mest upp den i 245km/h och den var hur stabil som helst. Förvisso så var det snustorrt ute, om än cirka -1 grad Celsius.
Jag gjorde 10 starter med traction control på och det är nog bara att inse att jag inte kan få till snabba starter med TC i. Antingen måste jag hålla igen väldigt mycket på gasen för att TC inte skall gå igång (den mäter varvtalsskillnader mellan bakhjul och framhjul) eller så stryps motorn hårt om framhjulet går till väders. För övrigt så var det svinkallt att köra så en kopp varm choklad hjälper :kär

fikapaus.jpg

Jag var ute cirka 4h totalt i trafiken och något som slog mig var hur racesadeln upplevdes. Den var ju riktigt skön att sitta på, men jäklar va jag sitter fast i den! Det är som en magnet ju i jämförelse med touringsadeln som jag har haft tidigare. Dock är den smalare och jag sitter bättre. På det stora hela är jag jättenöjd. Det enda dåliga är passformen som är under all kritik när det kommer till monteringen. Det kommer vara en hemsk upplevelse att lyfta upp den vid besiktningen för att tända regnlampan.

Vad mer.

Jo. En nykörd hoj stinker och det luktar sådär i hela lägenheten :rofl Tack och lov så ska den iväg på lördag så lukten hinner väl förhoppningsvis inte sätta sig i väggarna. Så länge det är minusgrader kan jag inte ha den i garaget. Nu återstår det bara för mig att justera växelpetaren till det läge jag vill ha den. och vänja mig vid skinnstället!

Det märks att jag har tränat för nu är stället tight både vid benen och vid överkroppen. På gott och ont är det men jag får försöka skala av lite onödig massa. Jag blev förvånad över att stövlarna känns så tunna och icke-skyddande. Jag har nog vant mig alldeles för mycket vid crosstövlarna tror jag.
Nåja, det ska bli skönt att få komma tillbaka till verkligheten och leva ut drömmen igen. Om 10 dagar kör jag runt på Almeria!

almeriamap.gif
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Efter hela två timmars härlig pratstund om roadracing, varvtider, 1290 och motorcyklar så åkte jag hemåt med ett gäng nya racedäck samt en finfin THF-väst igår kväll!
Hur bra slutade inte den dagen!? Förvisso var jag hemma ungefär halv ett på natten och det har blivit 5h sömn nu, men det är smådetaljer :brynad

Tack MathiasTärnsjö Hastighetsförmedling

12768329_1001977563223765_2969789247491506360_o.jpg12823444_1001977583223763_4186899255024019329_o.jpg


För övrigt så ska jag försöka lösa en sak med hojen i sista sekund nu. Lyckas jag så blir det nog en låång fredag för mig och tidig lördag..

För övrigt så finns jag numera även på facebook under namnet Winblad Racing!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Idag har det varit en otroligt tuff och lång dag! Det började med ett sms kvart i sex på morgonen och sen kunde jag inte somna om. Nu bestämde jag mig när jag låg och vred mig i sängen, fortfarande i zombie-mode, för att skaffa en PC5 och mappa hojen med tillhörande quick shifter till Spanien. Det fanns vissa problem dock.

1. Vilka säljer PC5 och har den på lager?
2. Vem kan mappa och installera?
3. Kan jag ens ta mig till dessa under dagen?
4. Jag jobbar hela dagen och efter det så stänger de företag som eventuellt har PC5/QS på hyllan.

Jag for upp ur sängen, gjorde mig iordning utan frukost och drog iväg för att jobba 2h innan min ordinarie tid. Jag ringer Funbike och Andersson Turbo. De har ingenting på hyllan. Jag ringer Motospeed och det visar sig att de faktiskt har ett skinande exemplar av PC5 samt quick shiftern inne. Jag ber dem hålla hårt och märka delarna med mitt namn med vattenfast penna. Jag SKA ha dem. Under samtalet med Andersson turbo så gick han med på att mappa hojen bara jag skaffade fram delarna och kom över ungefär klockan halv fem.

Det gick nästan! Fick sälja min själ till jobbet och avsluta arbetsdagen efter halvtid, med löfte om att göra klart resten av jobben under helgen utan övertidsbetalning. Helt klart värt det!
Lyckades ta mig till Motospeed efter mycket om och men och införskaffa delarna.

Hem igen för att släpa hojen till Upplands-Väsby. Väl på plats så fick jag reda på att jag inte kan sätta hojen i bänken med ett regndäck. Inte ens slicks eller gatgodkända racedäck går att använda.
Efter mycket huvudkliande så löste Andersson det genom att låna ut ett sopslut 180-däck som han krängde på. Nu var problemet dock att han inte hade en 60mm-hylsa så jag fick vackert åka fram och tillbaka under 45 minuter för att hämta hylsa och momentnyckel!

IMG_8854.jpg

Efter däckskiftet så fick jag snällt åka hem. Det tar sin beskärda del att mappa och klockan hade slagit sju. Jag passade på att handla lite förvaringslådor i plast på K-Rauta inför Spanien och sedan packa.
Jag har förresten insett att jag har på tok för mycket däck inomhus. Och på bilden nedan så är inte ens alla däck med.

IMG_8855.JPG

Ett par timmar sedare så får jag ett sms om att hojen är klar. Allt hade gått bra sånär som på att det dåliga bakdäcket slirade lite. Ett bakdäck som jag fick behålla. Det var så kasst så det inte var intressant nog att behålla det. 22:30 en fredagskväll rullar jag iväg från honom. Sjukt nöjd med den fina servicen!

Jag är även väldigt nöjd med siffrorna. 169hk på ett dåligt bakhjul är inte fy skam. Vad som är ännu häftigare än hästkrafterna är det otroliga vridet! Hela 152Nm vid låga 6572rpm! Det är galet!

IMG_8858.JPG

Dynojet-Quick shiftern då? Jo den kommer bara att vara plug n' play, och såfort jag har bytt ut kullederna till M6-storlek (original M8) så kommer den komma på plats. Den bryter soppan under 65ms i default-läget och enligt andra så fungerar det alldeles ypperligt. Tanken är att jag styr upp detta under veckan och tar med till Spanien för montering på plats.

Det är långa stressiga dagar med väldigt lite sömn. Vet inte om ymnigt rinnande näsblod på morgonen är ett tecken på det men under veckan kommer jag åtminstone att kunna släppa det mesta och bara vila ut på kvällarna. Lagom till Almeria kommer jag vara återställd :)

Nu känns min fina hoj som om den är så mycket bättre än vad jag är. Det ger en trygg känsla av att jag kommer kunna förbättra mig märkbart under säsongen med all träning som är planerad!

IMG_8857.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Lördagen hade äntligen kommit och det var time to wrap it all up!
Jag åker till Enrosabil för att hjälpa honom att lasta in hans hoj och när det är dags att lägga hans hjälm i bilen så inser jag att min fina skinande hjälm ligger kvar i hallen :crash Bra gjort Rickard! Dagen börjar alldeles lysande!
Åker hem igen, förvisso bara knappt 15-20 minuter bort i skyltad hastighet, och hämtar den. Sådär ja, vad kan gå fel nu liksom.

Vi åker mot Västerås och efter ett kort statoilstopp för korv med pucko så anländer vi i hyfsat god tid till Micke på Seva Racing som skall ta hand om våra hojar. Hela 30 minuter till deadline, typ. Vi var dock inte de enda som kom vid den tiden. Jag börjar lasta ur mina lådor och skyddsutrustningen. Hojen rullas ut och sätts upp på depåstödet. Slänger i den sista skvätten racesoppa (eller 98-oktanig macksoppa men det är ju liksom samma sak. Eller om det var 95.. hmm!) och slänger en sista längtade blick på hojen.

IMG_8862.jpg

Det var väl tur det, för det var det absolut värsta jag har sett i mitt liv tror jag. Det var helt tomt och äggvitt vid oljenivå-glaset! Funderar på om bänkningen var så wild and crazy så att den hade druckit upp all olja. En sekund senare inser jag att jag inte heller tror på tomtar så varför skulle hojen helt plötsligt börja dricka olja från ingenstans. Jag startar den lite snabbt och direkt så blinkar "oil pressure low"-varningen. Stänger av, suckar och känner hur oron stiger.
Någonting är fel, och vi har passerat point of no return.. Fuck! Den skall ju lastas till Spanien NU!
Vi kollar lite noggrannare och det är inte alls tomt. Det äggvita är inte bakgrundsfärgen bakom glaset, det är vatten! Och inte nog med det. Det kommer ut motorolja ur kylaren!

IMG_8863.jpg


Klockan är närmare 16:00 på en lördag. Funbike har stängt för två timmar sedan och när jag ringer så får jag inget svar. Skickar bilden som visas ovan med en text om att något inte riktigt står rätt till. Efter en kort stund så ringer han upp och ber mig köra över hojen. Han var fortfarande i Västerås.
Jag och Enrosabil tar den till Funbike. Efter två timmars trollande som skulle få Joe Labero avundsjuk så börjar det hända lite grejer.

IMG_8868.jpg

Motorkåpan som visas i bild här ovanför har en trasig mässingsbussning. Utöver det så hade två packboxar till vattenpumpen sagt upp sig. Allt detta byttes, inkl motorkåpan och efter x antal tarmsköljningar så började det se väldigt ljust ut!


Som jag skrev på instagram om detta:
Bästa @funbikemotorcycles tog sig tid efter stängning på en lördag för att hjälpa mig med vad som kändes som ett omöjligt hinder för resan till Spanien. Efter endast ett par timmar var hojen som ny igen! Ett par packboxar till vattenpumpen, en mässingsbussning och en motorkåpa behövde bytas ut.
Service och bemötande i VÄRLDSKLASS! Det kan inte spela någon roll var i landet du bor om du funderar på att köpa en KTM eller Kawasaki. Det är värt en lång resa för att bli garanterad den bästa servicen utöver det vanliga! Jag är sjukt glad över att jag och min hoj kommer till Spanien om en handfull dagar!


Med en fullt fungerande hoj och med hjälp av 2 uppsättningar begagnade Bridgestone samt ett nytt så tänker jag ta Almeria med storm :kär
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
��
Så underbart att det finns företag och folk som kan tänka sig att ställa upp utanför ordinarie arbetstid.
Änn finns det hopp.
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Lördagen hade äntligen kommit och det var time to wrap it all up!.....
Eller om det var 95.. hmm!) och slänger en sista längtade blick på hojen. Det var väl tur det, för det var det absolut värsta jag har sett i mitt liv tror jag. Det var helt tomt och ....

Här någonstans började jag få lite ont i magen för dig med tanke på det engagemang och pengar du satsar i denna hoj. Väldigt skönt att se att det löste sig så smidigt. Lycka till i Spanien och gärna lite dagsrapporter hur det går.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Vilken målmedveten kille du är! Helt beundransvärt! Önskar dig all lycka till i Spanien och hoppas att du får en underbar säsong.
Varma hälsningar från Norrland
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Här någonstans började jag få lite ont i magen för dig med tanke på det engagemang och pengar du satsar i denna hoj. Väldigt skönt att se att det löste sig så smidigt. Lycka till i Spanien och gärna lite dagsrapporter hur det går.

Tack så mycket! Ska nog lyckas skriva en liten update om hur det går och mina tankar kring det varje dag!

Vilken målmedveten kille du är! Helt beundransvärt! Önskar dig all lycka till i Spanien och hoppas att du får en underbar säsong.
Varma hälsningar från Norrland

Tack snälla! :krama

Vafan Rickard! Du ska inte hälla filmjölk i oljetråget!

Jag skäms. Men jag visste inte bättre! :glömdet
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Igår så fick jag till den sista pusselbiten inför Spanien. Min quick shifter!

IMG_8885.jpg

Nya kulleder, en distansmutter och två lågmuttrar senare så kunde jag knåpa ihop rätt längd så det bara är att byte ut det befintliga staget mot denna skönhet. Förhoppningsvis kommer det bara att vara plug n play då default bryttid ligger på 65ms. Enligt Anderssons Turbo ska det fungera finfint och det kan även THF-Mathias intyga så jag känner mig trygg i det. När jag har fått till exakt rätt placering av växelpinnen så ska jag bara komma ihåg att lägga dit loctite i förebyggande syfte.

Nedräkningen fortsätter! Om tre dagar så står jag där nere, nervös och med hoppfull förväntan! :kär
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Igår så fick jag till den sista pusselbiten inför Spanien. Min quick shifter!

View attachment 428161

Nya kulleder, en distansmutter och två lågmuttrar senare så kunde jag knåpa ihop rätt längd så det bara är att byte ut det befintliga staget mot denna skönhet. Förhoppningsvis kommer det bara att vara plug n play då default bryttid ligger på 65ms. Enligt Anderssons Turbo ska det fungera finfint och det kan även THF-Mathias intyga så jag känner mig trygg i det. När jag har fått till exakt rätt placering av växelpinnen så ska jag bara komma ihåg att lägga dit loctite i förebyggande syfte.

Nedräkningen fortsätter! Om tre dagar så står jag där nere, nervös och med hoppfull förväntan! :kär

Kan man växla både uppåt och nedåt med quick shiftern?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kan man växla både uppåt och nedåt med quick shiftern?

Som Daniel redan har svarat så fungerar den enbart vid uppväxlingar. Då går det att fullgasväxla utan koppling. Vid nedväxlingar så är det som vanligt. Dock har vissa nyare sporthojar en QS som fungerar åt båda hållen :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top