"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Ja, om du inte får tag på en beggad.
Vet inte vad dom nya kostar men dom säljs väl bara som prenumerationstransponder nu va?
Så dom gamla bör ju vara enklare. Bara en engångskostnad och sen ladda och köra.

Du kan köpa både med och utan abonnemang. Utan betyder egentligen då livstidsabonnemang, kostar ca 4 tkr.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag tror att frågan var uppe nånstans för ett tag sedan, men fungerar transpondern hela tiden?
Dvs kan jag ta med den på en random bandag och få upp varje varv på mylaps.com?

*Edit* Jag hittade nog svaret.

Is it possible to see all my results when I race with different organizations?
When an organization uses MYLAPS timing equipment and uploads the results to mylaps.com, you will always find your results in your personal account.

Det sköts väl inte automatiskt så jag kan inte tänka mig att tiderna laddas upp på vanliga bandagar, men jag kanske har fel. Det låter iaf som om jag skulle ha användning för en lap timer.

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag tror att frågan var uppe nånstans för ett tag sedan, men fungerar transpondern hela tiden?

Det sköts väl inte automatiskt så jag kan inte tänka mig att tiderna laddas upp på vanliga bandagar, men jag kanske har fel. Det låter iaf som om jag skulle ha användning för en lap timer.

Tiderna kommer upp på mylaps om arrangören erbjuder den tjänsten. Tex actionpics kör väl fortfarande med transponderservice i alla grupper för att få så jämna grupper som möjligt.

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1

På Gelleråsen är transpondersystemet på hela tiden så där är det bara att köra! Andra banor har jag inte koll på...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
På Gelleråsen är transpondersystemet på hela tiden så där är det bara att köra! Andra banor har jag inte koll på...

Underbart! Då är det bara Mantorp som jag skulle ha nytta av en lap timer.
Kan jag anta att tiderna uppdateras i realtid så att dessa går att se mellan körpassen?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Även idag har jag gjort lite nytta för min satsning inför speedster cup.
Jag har införskaffat både bra att ha-grejer och mer eller mindre nödvändiga saker.

Om vi börjar med det viktigaste;
IMG_6385.JPG

Jag köpte RIDE till playstation 4. Ungefär såhär tänker jag Speedster cup. Jag först, resten sist. Nu gäller det såklart bara att nöta in det här tillräckligt många gånger för att det ska överföras till verkligheten också.

Och nedan så är det även Waterwetter och plastic padding som jag köpte på mekonomen. Sånt som är rätt bra att ha dvs.
IMG_6382.JPG

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Underbart! Då är det bara Mantorp som jag skulle ha nytta av en lap timer.
Kan jag anta att tiderna uppdateras i realtid så att dessa går att se mellan körpassen?

Absolut, men en GPS lap timer ger ju betydligt mer info än varvtider så den har jag alltid på också.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Min GPS-puck är fortfarande till salu. Har inte fått tummen ur och lagt upp en annons än. ;)

Ochsm Manne990 skriver såger en GPS-analys mycket mer än bara en tid.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Absolut, men en GPS lap timer ger ju betydligt mer info än varvtider så den har jag alltid på också.

Ja, givetvis. Det står nog både en och två rader i denna tråd om varför jag vill ha en 10Hz Gps-puck ;) Men av någon anledning så börjar jag se botten i guldkistan och får prioritera bort ett tag om den inte är nödvändig.

Min GPS-puck är fortfarande till salu. Har inte fått tummen ur och lagt upp en annons än. ;)

Ochsm Manne990 skriver såger en GPS-analys mycket mer än bara en tid.

Vad är det för modell?

Och vad hade herrn tänkt sig för den?

Du är sjukt snabb :rofl :tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gps, lyxiga däck och värmare, allt gott att hälla i gaffeln och snygga prylar, hur bra och mycket hjälp man än får av de så är den enskilt viktigaste detaljen ban-tid. Har man inte råd med allt är tid det som är viktigast! Jag började med min helt orörda originalhoj och en pall beggade däck 2010, köpte inte värmare förrän på hösten, många ban-dagar blev det dock så de 2 uppvärmningsvarven spelade inte så stor roll. :)

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Och vad hade herrn tänkt sig för den?

Ja, givetvis. Det står nog både en och två rader i denna tråd om varför jag vill ha en 10Hz Gps-puck ;) Men av någon anledning så börjar jag se botten i guldkistan och får prioritera bort ett tag om den inte är nödvändig.

Vad är det för modell?

Du är sjukt snabb :rofl :tummenupp

Det är en Qstarz BT-Q818XT (http://www.qstarz.com/Products/GPS Products/BT-Q818XT-F.htm). Jag köpte denför strax under 1000-lappen och tänkte använda den tillsammans med RaceChrono-appen på en billig Android. Jag hann få hem den, ladda den, para den med RaceChrono och testa dem i ett snabbt rondellrally. Det funkar klockrent, mycket bättre än RaceChrono med mobilens 1Hz-uppdatering somjag körde innan. Men så fick jag möjlighet att köpa en Aim Solo till ett bra pris och kunde inte låta bli.

Jag körde med den äldre modellen av den här mobilen som gick på 499 kr då. Fullt tillräcklig för att kunna sitta i depån och analysera körningen. Nu får man den här för 399 kr. Snorbillig mobil: http://www.icahemma.se/mobiltelefon-galaxy-young-2-samsung-p-32547-c-1838.aspx

Originalförpackningen finns kvar och ser ny ut, skyddsplasten är nog kvar på pucken. Jag tänkte lägga ut den för 800 kr, men om någon Speedster-kollega vill köpa den så släpper jag den för 700 kr och bjuder på frakten.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Gps, lyxiga däck och värmare, allt gott att hälla i gaffeln och snygga prylar, hur bra och mycket hjälp man än får av de så är den enskilt viktigaste detaljen ban-tid. Har man inte råd med allt är tid det som är viktigast! Jag började med min helt orörda originalhoj och en pall beggade däck 2010, köpte inte värmare förrän på hösten, många ban-dagar blev det dock så de 2 uppvärmningsvarven spelade inte så stor roll. :)

Så sant som det är sagt. Det går inte att få nog med bantid så det lilla man kan skrapa ihop bör man vara rädd om :)

Det är en Qstarz BT-Q818XT (http://www.qstarz.com/Products/GPS Products/BT-Q818XT-F.htm). Jag köpte denför strax under 1000-lappen och tänkte använda den tillsammans med RaceChrono-appen på en billig Android. Jag hann få hem den, ladda den, para den med RaceChrono och testa dem i ett snabbt rondellrally. Det funkar klockrent, mycket bättre än RaceChrono med mobilens 1Hz-uppdatering somjag körde innan. Men så fick jag möjlighet att köpa en Aim Solo till ett bra pris och kunde inte låta bli.

Jag körde med den äldre modellen av den här mobilen som gick på 499 kr då. Fullt tillräcklig för att kunna sitta i depån och analysera körningen. Nu får man den här för 399 kr. Snorbillig mobil: http://www.icahemma.se/mobiltelefon-galaxy-young-2-samsung-p-32547-c-1838.aspx

Originalförpackningen finns kvar och ser ny ut, skyddsplasten är nog kvar på pucken. Jag tänkte lägga ut den för 800 kr, men om någon Speedster-kollega vill köpa den så släpper jag den för 700 kr och bjuder på frakten.

Jag köper den gärna :) Om du kommer till Anderstorp så kan jag swisha över pengar då, för visst har du väl swish? Det ska ju tydligen vara en självklarhet nuförtiden och jag antar att jag var bland de sista som började med det :rolleyes:

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Så sant som det är sagt. Det går inte att få nog med bantid så det lilla man kan skrapa ihop bör man vara rädd om :)

Jag köper den gärna :) Om du kommer till Anderstorp så kan jag swisha över pengar då, för visst har du väl swish? Det ska ju tydligen vara en självklarhet nuförtiden och jag antar att jag var bland de sista som började med det :rolleyes:

Damnit Fordon! Nu är du pucktvåa! Typ...

Det small till i inkorgen på kvällen i förrgår och en intressent högg som en kobra. Jaghoppas du är snabbare på banan. ;)

Om han ångrar sig är den din, då bjuder jag på et vingummi också som plåster på kåpan.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Damnit Fordon! Nu är du pucktvåa! Typ...

Det small till i inkorgen på kvällen i förrgår och en intressent högg som en kobra. Jaghoppas du är snabbare på banan. ;)

Om han ångrar sig är den din, då bjuder jag på et vingummi också som plåster på kåpan.

Åh typiskt, men då får jag ett par hundralappar att lägga på annat viktigt :tummenupp Ett vingummi hade dock inte varit helt fel :fakta

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Nu har jag haft kontakt med Funbike och allt är nästan klart!

Sidostödet är borta
ABS-dongel är monterad (äntligen!)
Regnlampan är monterad med en switch
Nytt sportsmart 2-framdäck
Nya fasta fotpinnar är beställda
Ny bromsvätska

Och sist men inte minst så är de i full gång med justering av ljudnivån för helsystemet. Lösningen fick bli en insats i insatsen (samt efter ett missförstånd även byte av ljuddämparull) :fyllisar Den skall köras i bänk för att kontrollera att den inte går som en kratta. Ljudnivån skall även kontrolleras hos bilprovningen.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu har jag haft kontakt med Funbike och allt är nästan klart!

Sidostödet är borta
ABS-dongel är monterad (äntligen!)
Regnlampan är monterad med en switch
Nytt sportsmart 2-framdäck
Nya fasta fotpinnar är beställda
Ny bromsvätska

Och sist men inte minst så är de i full gång med justering av ljudnivån för helsystemet. Lösningen fick bli en insats i insatsen (samt efter ett missförstånd även byte av ljuddämparull) :fyllisar Den skall köras i bänk för att kontrollera att den inte går som en kratta. Ljudnivån skall även kontrolleras hos bilprovningen.

Vad är en ABS-dongel?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad är en ABS-dongel?

Den ser till att ABS-läget inte återställs till ON såfort man stänger av tändningen. Det kan tyckas vara en småsak men det har hänt flera gånger att man inte tänker på att h e l a tiden stänga av ABSen vid varje körpass. Och väljer jag att köra med street-mappen istället för sport då, så kommer bromsverkan att vara riktigt dålig med en överdrivet försiktig abs.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring