"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kör du med sportsmart första tävlingen?

Är det fint väder då kommer jag köra med mina nya SC2-däck. Men är det kyligt så blir det sportsmart2. Eftersom den även kommer gå som gathoj så behöver jag ett sådant däck oavsett :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Den ser till att ABS-läget inte återställs till ON såfort man stänger av tändningen. Det kan tyckas vara en småsak men det har hänt flera gånger att man inte tänker på att h e l a tiden stänga av ABSen vid varje körpass. Och väljer jag att köra med street-mappen istället för sport då, så kommer bromsverkan att vara riktigt dålig med en överdrivet försiktig abs.

OK

Är det inte tillåtet med ABS eller anses den vara för kass för att bromsa bra? På bilar anses det vara en ganska stor fördel med ABS. Framför allt vid trail breaking och i vissa kurvor.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
OK

Är det inte tillåtet med ABS eller anses den vara för kass för att bromsa bra? På bilar anses det vara en ganska stor fördel med ABS. Framför allt vid trail breaking och i vissa kurvor.
Han skriver att han får kass bromsverkan med Street-mappningen på hojen. ABS annars är tillåtet men är känsligheten för hög kommer man i extremfallet knappt kunna bromsa alls utan att systemet tror att det låser och släpper på trycket. Vilket verkar vara lite fallet på KTM då...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Den ser till att ABS-läget inte återställs till ON såfort man stänger av tändningen. Det kan tyckas vara en småsak men det har hänt flera gånger att man inte tänker på att h e l a tiden stänga av ABSen vid varje körpass. Och väljer jag att köra med street-mappen istället för sport då, så kommer bromsverkan att vara riktigt dålig med en överdrivet försiktig abs.

Han skriver att han får kass bromsverkan med Street-mappningen på hojen. ABS annars är tillåtet men är känsligheten för hög kommer man i extremfallet knappt kunna bromsa alls utan att systemet tror att det låser och släpper på trycket. Vilket verkar vara lite fallet på KTM då...

Då får man i bästa fall åka på escapen och i sämsta fall åka på skamvagnen. :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
OK

Är det inte tillåtet med ABS eller anses den vara för kass för att bromsa bra? På bilar anses det vara en ganska stor fördel med ABS. Framför allt vid trail breaking och i vissa kurvor.

Nu har Jåke redan gett ett bra svar, men här kommer mitt :)
Ibland vill jag köra med street-mappen då den har en snällare traction control och mjukare gasrespons men 100% effekt, jämfört med sportläget. Men ABS-läget är katastrofalt dåligt för bankörning. Utan ABS bromsar jag betydligt bättre på torrt underlag. Min abs skulle jag aldrig lita på för att kunna bromsa hårt med nedlägg. Troligtvis så skulle bara framhjulet låsa sig och jag skulle gå omkull ändå.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Update!

Det finns fasta fotpinnarna Det visade sig att de fasta fotpinnarna var preliminärt restade fram till den 17:e april hos KTM Österrike. Och alla vet väl vad preliminärt betyder. Att det kommer bli uppskjutet ännu längre! Det betyder att jag inte skulle få pinnarna vid licenskursen, och det är hög risk att jag inte skulle få dem till Anderstorp. Att köra originalpinnarna betyder även att de skrapar i marken tidigt och vid en nedläggning så kan fler saker komma i kontakt med marken.

Helvete! är ungefär min känsla jag hade under halva gårdagen. Hur fan ska jag göra nu!? Jag ringde LellesMC och DinMC för att kolla ifall de hade några fasta fotpinnar på lagret. De visste dock inte ens att det fanns fasta fotpinnar till 1290 Superduke :död Än mindre hade de sådana hemma.
Jag ringde Ragnar igen för att kolla om det inte gick att slänga på några andra fotpinnar. Universal eller till ett annat märke. Det skulle möjligtvis gå. Eller ja, ingenting är omöjligt men han ville hellre få dit de riktiga fotpinnarna. Och det ville jag också!
Han lovade att lösa problemet och garanterade att jag absolut inte skulle missa tävlingen pga något sånt här.

Inte för att jag vet hur han nu skulle lösa det när det inte finns fotpinnarna i varken stockholm eller Västerås. Men vi skulle iaf höras av på lördag eftermiddagen.
Senare på dagen fick jag ett mms:

fotpinnar.jpg

På något vänster så har han skakat fram ett par nya fotpinnar! Jag gissar att han gick ut i butiken och kollade ifall en annan hoj hade dessa fotpinnar monterade.
Det finns en jäkligt bra anledning till att jag alltid rekommenderar Funbike till dem som vill lämna in sin KTM eller Kawasaki. Deras service och engagemang träffar man sällan på hos verkstäder. Det finns en anledning till att jag hellre åker 13 mil enkel resa till Funbike än 1,5 mil där DinMC ligger.

Nu återstår bara ljudnivån. Den är det lite värre med. Med ny ljuddämparull och en 690-insats monterad i vanliga insatsen så ligger ljudnivån på 96,8dB vid stillastående mätning. Men hela 105dB vid förbifart och full acceleration. Det är något som inte riktigt stämmer. Vid senaste mätningen på mig på gelleråsen med vanliga insatsen så hamnade jag på 100dB.

Nu är det märkbar skillnad med en extra insats och jag undrar om inte det kommer räcka ändå. Siffrorna som är uppmätta stämmer inte riktigt. Jag bad dem svetsa dit en dieselkrök/svemokrök/rör (kärt barn har många namn) som böjer sig ned mot marken. Som Buddahs fantastiska skapelse, om ni vet vilken 990 Superduke jag syftar på :rofl

Testet blir på Licenskursen. Fungerar det inte där så får jag växla upp tidigare på rakan, byta till originalrör under veckan och mappa om den till original innan Anderstorp. Kör jag med akramappen och originalsystem så kommer tydligen katalysatorn att brinna upp. jag har varken tid eller råd att köpa decat-rör förens i i sommar. Som tur är så är den väl okej i originalutförande också. Men väldigt surt att behöva göra mig av med helsystemet. Att sälja det lär bli krångligt. Akra-däm + decat + pengar kanske skulle fungera. Men hur lätt kan det vara att hitta det?
Nåväl. Snart är det licenskurs och det ser rätt bra ut för att bli lyckat! :)
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Det finns fasta fotpinnarna Det visade sig att de fasta fotpinnarna var preliminärt restade fram till den 17:e april hos KTM Österrike. Och alla vet väl vad preliminärt betyder. Att det kommer bli uppskjutet ännu längre! Det betyder att jag inte skulle få pinnarna vid licenskursen, och det är hög risk att jag inte skulle få dem till Anderstorp. Att köra originalpinnarna betyder även att de skrapar i marken tidigt och vid en nedläggning så kan fler saker komma i kontakt med marken.

Helvete! är ungefär min känsla jag hade under halva gårdagen. Hur fan ska jag göra nu!? Jag ringde LellesMC och DinMC för att kolla ifall de hade några fasta fotpinnar på lagret. De visste dock inte ens att det fanns fasta fotpinnar till 1290 Superduke :död Än mindre hade de sådana hemma.
Jag ringde Ragnar igen för att kolla om det inte gick att slänga på några andra fotpinnar. Universal eller till ett annat märke. Det skulle möjligtvis gå. Eller ja, ingenting är omöjligt men han ville hellre få dit de riktiga fotpinnarna. Och det ville jag också!
Han lovade att lösa problemet och garanterade att jag absolut inte skulle missa tävlingen pga något sånt här.

Inte för att jag vet hur han nu skulle lösa det när det inte finns fotpinnarna i varken stockholm eller Västerås. Men vi skulle iaf höras av på lördag eftermiddagen.
Senare på dagen fick jag ett mms:

View attachment 418263

På något vänster så har han skakat fram ett par nya fotpinnar! Jag gissar att han gick ut i butiken och kollade ifall en annan hoj hade dessa fotpinnar monterade.
Det finns en jäkligt bra anledning till att jag alltid rekommenderar Funbike till dem som vill lämna in sin KTM eller Kawasaki. Deras service och engagemang träffar man sällan på hos verkstäder. Det finns en anledning till att jag hellre åker 13 mil enkel resa till Funbike än 1,5 mil där DinMC ligger.

Nu återstår bara ljudnivån. Den är det lite värre med. Med ny ljuddämparull och en 690-insats monterad i vanliga insatsen så ligger ljudnivån på 96,8dB vid stillastående mätning. Men hela 105dB vid förbifart och full acceleration. Det är något som inte riktigt stämmer. Vid senaste mätningen på mig på gelleråsen med vanliga insatsen så hamnade jag på 100dB.

Nu är det märkbar skillnad med en extra insats och jag undrar om inte det kommer räcka ändå. Siffrorna som är uppmätta stämmer inte riktigt. Jag bad dem svetsa dit en dieselkrök/svemokrök/rör (kärt barn har många namn) som böjer sig ned mot marken. Som Buddahs fantastiska skapelse, om ni vet vilken 990 Superduke jag syftar på :rofl

Testet blir på Licenskursen. Fungerar det inte där så får jag växla upp tidigare på rakan, byta till originalrör under veckan och mappa om den till original innan Anderstorp. Kör jag med akramappen och originalsystem så kommer tydligen katalysatorn att brinna upp. jag har varken tid eller råd att köpa decat-rör förens i i sommar. Som tur är så är den väl okej i originalutförande också. Men väldigt surt att behöva göra mig av med helsystemet. Att sälja det lär bli krångligt. Akra-däm + decat + pengar kanske skulle fungera. Men hur lätt kan det vara att hitta det?
Nåväl. Snart är det licenskurs och det ser rätt bra ut för att bli lyckat! :)

Decat rör är ingen bra ide om du vill hålla ner ljudnivån, då det mesta av ljuddämpningen sitter i katten på orginalsystemet.
Jag kör själv med AR V3 decat och det låter mer med db-killern monterad än ditt helsystem utan.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Decat rör är ingen bra ide om du vill hålla ner ljudnivån, då det mesta av ljuddämpningen sitter i katten på orginalsystemet.
Jag kör själv med AR V3 decat och det låter mer med db-killern monterad än ditt helsystem utan.

Jag har varit lite orolig för det. Vad har du för ljuddämpare? AR är ju kända för att ha helt tokigt högljudda ljuddämpare så ifall du har en sådan så kanske den gör sig lite skyldig också?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Stooor burk är det som gäller om man inte ska dämpa bort en massa effekt tillsammans med ljudet.

Jag tappade hästar med helsystem och killer jämfört med orginalsystemet, tappade även vikt med och det var det som var målet så det är ok ändå, med större burk kan jag kanske köra utan killer och få några extra gentemot original men har förnärvarande andra saker att lägga pengarna på så det projektet ligger på is.

Ett nedstrypt helsystem kanske inte är vägen att gå om det är ljudet du har problem med, kanske lika bra hänga på original, du kan till och med tjäna några hästar på det när ljudet väl är ok på helsystemet....
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Jag har varit lite orolig för det. Vad har du för ljuddämpare? AR är ju kända för att ha helt tokigt högljudda ljuddämpare så ifall du har en sådan så kanske den gör sig lite skyldig också?

Jo jag har en AR ljuddämpare och den allt en bov i dramat, jag hade nog kört med ackra grenrören och därefter monterat orginalsystemet på bandagar om du blir svartflaggad med ditt helsystem, visst du får offra din kat men det mäts inga avgasvärden på sbp.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag har varit lite orolig för det. Vad har du för ljuddämpare? AR är ju kända för att ha helt tokigt högljudda ljuddämpare så ifall du har en sådan så kanske den gör sig lite skyldig också?

Jag tycker du gör som du skrev och testar när du är på Gåsen. Olika mätmetoder, avstånd och akustik kan slå en del... Om du inte vill känna dig ensam om att bullra så kan jag plocka bort mina killers i mitt Akrasystem... ;)

Sedan undrar jag om det inte är bättre att vrida svemokröken nedåt och lite höger? Mätningen sker ju på vänster sida...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Stooor burk är det som gäller om man inte ska dämpa bort en massa effekt tillsammans med ljudet.

Jag tappade hästar med helsystem och killer jämfört med orginalsystemet, tappade även vikt med och det var det som var målet så det är ok ändå, med större burk kan jag kanske köra utan killer och få några extra gentemot original men har förnärvarande andra saker att lägga pengarna på så det projektet ligger på is.

Ett nedstrypt helsystem kanske inte är vägen att gå om det är ljudet du har problem med, kanske lika bra hänga på original, du kan till och med tjäna några hästar på det när ljudet väl är ok på helsystemet....

Ja precis, och helsystemet väger 6kg mindre så det är en del. Det återstår dock att se vad siffrorna säger i bänken. En annan (stor) fördel är att jag bara kan ta ur insatsen när jag vill köra på gatan eller knixkurser.

Jo jag har en AR ljuddämpare och den allt en bov i dramat, jag hade nog kört med ackra grenrören och därefter monterat orginalsystemet på bandagar om du blir svartflaggad med ditt helsystem, visst du får offra din kat men det mäts inga avgasvärden på sbp.

Jag kan dessvärre inte montera originalburken på grenrören från akra. De passar inte ihop alls. Antingen är det hela helsystemet eller hela originalsystemet. Och då krävs det som sagt mappning varje gång :/
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det kan ju vara så att det finns en annan fördel med orginalburken.
Lägre ljudnivå innebär ju oxå att din hastighet kan upplevas som lägre och du kanske inte behöver stressa upp dig lika mycket när du kör?
Det är mycket nog att tänka på när du kör första racet, så lite lugn och ro från hojen kanske bara gynnar dig?

En tanke bara.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det kan ju vara så att det finns en annan fördel med orginalburken.
Lägre ljudnivå innebär ju oxå att din hastighet kan upplevas som lägre och du kanske inte behöver stressa upp dig lika mycket när du kör?
Det är mycket nog att tänka på när du kör första racet, så lite lugn och ro från hojen kanske bara gynnar dig?

En tanke bara.

Intressant tanke som aldrig har slagit mig. Jag får suga på den karamellen under licensträningen. Spontant så känns det som att jag borde vara upptagen med att tänka på annat men du kanske har en poäng. Det återstår att se. Fungerar det moddade helsystemet tillfredställande så kommer dock ljudet att vara lågt ändå :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sen är ju inte bara den handhållna mätaren du ska klara, de fasta sitter ju där dom sitter... ;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tycker du gör som du skrev och testar när du är på Gåsen. Olika mätmetoder, avstånd och akustik kan slå en del... Om du inte vill känna dig ensam om att bullra så kan jag plocka bort mina killers i mitt Akrasystem... ;)

Sedan undrar jag om det inte är bättre att vrida svemokröken nedåt och lite höger? Mätningen sker ju på vänster sida...

Haha ja, gör gärna det ;) Äh, men det ska bli intressant att se hur det går! Jag ska slå Funbike en signal imorgon och då får jag se hur långt de har kommit. Dock kan det kanske bli förrädiskt om jag vinklar den åt höger sida för det underlättar ju egentligen bara för den handhållna mätning och inte de fasta punkterna (Som He rik är inne på). Tas jag åt sidan för att mätas så kommer de med all säkerhet mäta på den sidan som avgasröret är på och då har jag inte vunnit något på det alls.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Den där fotpinnen ser ut som den som sitter eller satt på min Tuono v4 som f.ö är till salu hos Funbike :)

Abs Dongeln , Om du sätter abs i supermoto läget så ska det väl gå bromsa upp bakhjulet tom ..?

Sedan minns den även mtc on eller off och det är nice .

Angående ljudet .. det finns vissa modifierade db-killers som ska sänka ännu mer , man gör dem till ett rivjärn typ som skall slå sönder ljudet .. kan vara värt att kolla upp .
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Den där fotpinnen ser ut som den som sitter eller satt på min Tuono v4 som f.ö är till salu hos Funbike :)

Abs Dongeln , Om du sätter abs i supermoto läget så ska det väl gå bromsa upp bakhjulet tom ..?

Sedan minns den även mtc on eller off och det är nice .

Angående ljudet .. det finns vissa modifierade db-killers som ska sänka ännu mer , man gör dem till ett rivjärn typ som skall slå sönder ljudet .. kan vara värt att kolla upp .

KTM powerpart-pinnarna ser ut såhär. Intressant om de har likadana grejer. Då kanske det inte bara är KTM som tar överpriser för sina (underleverantörers) saker ;)

Är du säker på att den minns det? Jag har för mig att jag letade som en dåre efter lite vettig info om det men jag tror att jag bara kom fram till att vissa säger en sak, och andra säger något annat. Det vore toppen ifall den faktiskt gör det!

Du menar såna här insatser va?

11570468-origpic-119e4b.jpg
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top