Kriss
Ny medlem
Nytt sportsmart 2-framdäck.
Kör du med sportsmart första tävlingen?
Nytt sportsmart 2-framdäck.
Kör du med sportsmart första tävlingen?
Den ser till att ABS-läget inte återställs till ON såfort man stänger av tändningen. Det kan tyckas vara en småsak men det har hänt flera gånger att man inte tänker på att h e l a tiden stänga av ABSen vid varje körpass. Och väljer jag att köra med street-mappen istället för sport då, så kommer bromsverkan att vara riktigt dålig med en överdrivet försiktig abs.
Han skriver att han får kass bromsverkan med Street-mappningen på hojen. ABS annars är tillåtet men är känsligheten för hög kommer man i extremfallet knappt kunna bromsa alls utan att systemet tror att det låser och släpper på trycket. Vilket verkar vara lite fallet på KTM då...OK
Är det inte tillåtet med ABS eller anses den vara för kass för att bromsa bra? På bilar anses det vara en ganska stor fördel med ABS. Framför allt vid trail breaking och i vissa kurvor.
Den ser till att ABS-läget inte återställs till ON såfort man stänger av tändningen. Det kan tyckas vara en småsak men det har hänt flera gånger att man inte tänker på att h e l a tiden stänga av ABSen vid varje körpass. Och väljer jag att köra med street-mappen istället för sport då, så kommer bromsverkan att vara riktigt dålig med en överdrivet försiktig abs.
Han skriver att han får kass bromsverkan med Street-mappningen på hojen. ABS annars är tillåtet men är känsligheten för hög kommer man i extremfallet knappt kunna bromsa alls utan att systemet tror att det låser och släpper på trycket. Vilket verkar vara lite fallet på KTM då...
Då får man i bästa fall åka på escapen och i sämsta fall åka på skamvagnen.
OK
Är det inte tillåtet med ABS eller anses den vara för kass för att bromsa bra? På bilar anses det vara en ganska stor fördel med ABS. Framför allt vid trail breaking och i vissa kurvor.
Det finns fasta fotpinnarna Det visade sig att de fasta fotpinnarna var preliminärt restade fram till den 17:e april hos KTM Österrike. Och alla vet väl vad preliminärt betyder. Att det kommer bli uppskjutet ännu längre! Det betyder att jag inte skulle få pinnarna vid licenskursen, och det är hög risk att jag inte skulle få dem till Anderstorp. Att köra originalpinnarna betyder även att de skrapar i marken tidigt och vid en nedläggning så kan fler saker komma i kontakt med marken.
Helvete! är ungefär min känsla jag hade under halva gårdagen. Hur fan ska jag göra nu!? Jag ringde LellesMC och DinMC för att kolla ifall de hade några fasta fotpinnar på lagret. De visste dock inte ens att det fanns fasta fotpinnar till 1290 Superduke Än mindre hade de sådana hemma.
Jag ringde Ragnar igen för att kolla om det inte gick att slänga på några andra fotpinnar. Universal eller till ett annat märke. Det skulle möjligtvis gå. Eller ja, ingenting är omöjligt men han ville hellre få dit de riktiga fotpinnarna. Och det ville jag också!
Han lovade att lösa problemet och garanterade att jag absolut inte skulle missa tävlingen pga något sånt här.
Inte för att jag vet hur han nu skulle lösa det när det inte finns fotpinnarna i varken stockholm eller Västerås. Men vi skulle iaf höras av på lördag eftermiddagen.
Senare på dagen fick jag ett mms:
View attachment 418263
På något vänster så har han skakat fram ett par nya fotpinnar! Jag gissar att han gick ut i butiken och kollade ifall en annan hoj hade dessa fotpinnar monterade.
Det finns en jäkligt bra anledning till att jag alltid rekommenderar Funbike till dem som vill lämna in sin KTM eller Kawasaki. Deras service och engagemang träffar man sällan på hos verkstäder. Det finns en anledning till att jag hellre åker 13 mil enkel resa till Funbike än 1,5 mil där DinMC ligger.
Nu återstår bara ljudnivån. Den är det lite värre med. Med ny ljuddämparull och en 690-insats monterad i vanliga insatsen så ligger ljudnivån på 96,8dB vid stillastående mätning. Men hela 105dB vid förbifart och full acceleration. Det är något som inte riktigt stämmer. Vid senaste mätningen på mig på gelleråsen med vanliga insatsen så hamnade jag på 100dB.
Nu är det märkbar skillnad med en extra insats och jag undrar om inte det kommer räcka ändå. Siffrorna som är uppmätta stämmer inte riktigt. Jag bad dem svetsa dit en dieselkrök/svemokrök/rör (kärt barn har många namn) som böjer sig ned mot marken. Som Buddahs fantastiska skapelse, om ni vet vilken 990 Superduke jag syftar på
Testet blir på Licenskursen. Fungerar det inte där så får jag växla upp tidigare på rakan, byta till originalrör under veckan och mappa om den till original innan Anderstorp. Kör jag med akramappen och originalsystem så kommer tydligen katalysatorn att brinna upp. jag har varken tid eller råd att köpa decat-rör förens i i sommar. Som tur är så är den väl okej i originalutförande också. Men väldigt surt att behöva göra mig av med helsystemet. Att sälja det lär bli krångligt. Akra-däm + decat + pengar kanske skulle fungera. Men hur lätt kan det vara att hitta det?
Nåväl. Snart är det licenskurs och det ser rätt bra ut för att bli lyckat!
Decat rör är ingen bra ide om du vill hålla ner ljudnivån, då det mesta av ljuddämpningen sitter i katten på orginalsystemet.
Jag kör själv med AR V3 decat och det låter mer med db-killern monterad än ditt helsystem utan.
Jag har varit lite orolig för det. Vad har du för ljuddämpare? AR är ju kända för att ha helt tokigt högljudda ljuddämpare så ifall du har en sådan så kanske den gör sig lite skyldig också?
Jag har varit lite orolig för det. Vad har du för ljuddämpare? AR är ju kända för att ha helt tokigt högljudda ljuddämpare så ifall du har en sådan så kanske den gör sig lite skyldig också?
Stooor burk är det som gäller om man inte ska dämpa bort en massa effekt tillsammans med ljudet.
Jag tappade hästar med helsystem och killer jämfört med orginalsystemet, tappade även vikt med och det var det som var målet så det är ok ändå, med större burk kan jag kanske köra utan killer och få några extra gentemot original men har förnärvarande andra saker att lägga pengarna på så det projektet ligger på is.
Ett nedstrypt helsystem kanske inte är vägen att gå om det är ljudet du har problem med, kanske lika bra hänga på original, du kan till och med tjäna några hästar på det när ljudet väl är ok på helsystemet....
Jo jag har en AR ljuddämpare och den allt en bov i dramat, jag hade nog kört med ackra grenrören och därefter monterat orginalsystemet på bandagar om du blir svartflaggad med ditt helsystem, visst du får offra din kat men det mäts inga avgasvärden på sbp.
Det kan ju vara så att det finns en annan fördel med orginalburken.
Lägre ljudnivå innebär ju oxå att din hastighet kan upplevas som lägre och du kanske inte behöver stressa upp dig lika mycket när du kör?
Det är mycket nog att tänka på när du kör första racet, så lite lugn och ro från hojen kanske bara gynnar dig?
En tanke bara.
Jag tycker du gör som du skrev och testar när du är på Gåsen. Olika mätmetoder, avstånd och akustik kan slå en del... Om du inte vill känna dig ensam om att bullra så kan jag plocka bort mina killers i mitt Akrasystem...
Sedan undrar jag om det inte är bättre att vrida svemokröken nedåt och lite höger? Mätningen sker ju på vänster sida...
Den där fotpinnen ser ut som den som sitter eller satt på min Tuono v4 som f.ö är till salu hos Funbike
Abs Dongeln , Om du sätter abs i supermoto läget så ska det väl gå bromsa upp bakhjulet tom ..?
Sedan minns den även mtc on eller off och det är nice .
Angående ljudet .. det finns vissa modifierade db-killers som ska sänka ännu mer , man gör dem till ett rivjärn typ som skall slå sönder ljudet .. kan vara värt att kolla upp .
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |