"Fordons" väg till Speedster cup 2015

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Raderad medlem 61114

Guest
Vafan han e ju i sverige och har väl mobilnät :fakta

Han kan ju inte bara gå tjata hål i huvet på oss och sedan skita i oss när det roliga har börjat :D

Vi vill se film!! :smasha
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Han var före mig in i Tröset trots att jag startade första led och han 4-5?

Start övningarna har gett resultat iallafall ;)
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Grymt kört "Fordon" start snabbast i både A-finalerna inte illa. Kollat lite på våra fighter i både rejsen. Ja snudd på målfoto i dagens lopp. Så jädra kul hoppas vi får göra om det. Ses och hörs Med vänlig hälsning Frysarn.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
...helvete, tyckte du var bekant idag. Snabb resursgrupp. Får heja på riktigt nästa gång då. /Svart gixxer 750 k9...sverigepuckar. Såg bra ut på SD:n :tummenupp

Sverigepuckarna minns jag från gruppsamlingen efter att vi blev indelade i grupper! :tummenupp

Men Vafan uppdatera nån gång då! Har klickat in hit flera ggr nu utan att fått veta hur du har det :huvet

NUUUUUUUUUUUUU har jag precis kommit hem. Det får bli en update imorgon med film och bilder. Jag har levt med hjärtat i halsgropen under 3 dagar :fakta

Grattis, du har vunnit utbilda-Christian-i-najning-priset, till det hör 4 clips för dina bromsok!

Det löser vi! Jag har även din 3-faskontakt som du säkert vill ha :)

Vafan han e ju i sverige och har väl mobilnät :fakta

Han kan ju inte bara gå tjata hål i huvet på oss och sedan skita i oss när det roliga har börjat :D

Vi vill se film!! :smasha

Jag har inte hunnit kolla igenom filmerna ännu, men du ska se mina starter :D

Han var före mig in i Tröset trots att jag startade första led och han 4-5?

Start övningarna har gett resultat iallafall ;)

Eller är det twin power som talar och radfyra förarna är lite för rädda om kopplingen i starten?


Yes! Jag kommer iväg riktigt bra trots, eller tack vare, racestressen :) jag startade som trea i 3:e led i första A-finalen, och i sista A-finalen startade jag i sista ledet, som tredje sist (21 av 24 startande). men jag var likväl först in och ut ur trösen :D


Grymt kört "Fordon" start snabbast i både A-finalerna inte illa. Kollat lite på våra fighter i både rejsen. Ja snudd på målfoto i dagens lopp. Så jädra kul hoppas vi får göra om det. Ses och hörs Med vänlig hälsning Frysarn.

Tack! Fy fan va kul vi hade! Och kampen ända in till målsnöret måste upplevas igen! Vilket adrenalinpåslag och jävlaranamma det var :tummenupp Fantastiskt!


Bild från andra A-finalen!
Andra A-finalen.jpg
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det är imorgon nu :smasha

Grattis till en lyckad licenshelg :tummenupp

- - - Updated - - -

Fan vilken känsla det måste vart att blåsa om hela fältet i vid start :lol
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
:fyllisar
Det är imorgon nu :smasha

Grattis till en lyckad licenshelg :tummenupp

- - - Updated - - -

Fan vilken känsla det måste vart att blåsa om hela fältet i vid start :lol

Haha ja jag trodde knappt att det var sant!
Rättelse från igår dock; jag var först in, trea ut ur första kurvan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, den ser skapligt rå ut. :D Det är så man önskar att KTM skulle försöka dra igång en cup för hojen. Se en svärm ärkedukes komma på bredsladd in i kurvorna på värsta marquezmanér i krökarna, och rita lakrits hela vägen ut låter ju inte alls dumt!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Herregud vilken helg! Jag vet inte var jag ska börja!
Vilken helg!

Jag kom fram på torsdagen 22:03, orolig och nojjig över ifall de hade stängt grinden eller ej. Till min lycka så fann jag den öppen och jag kunde parkera vid depåboxarna. Underbart!
Ur med hoj och bensindunkar. Blåsa upp luftmadrassen och lägga sig inne i skåpbilen.

So far so good trodde jag. Min sovsäck som skall klara minusgrader har gett upp för många år sedan. Den har väl närmare 15 år på nacken och det här var den kallaste natten i mannaminne. Jag vaknade två gånger (och fick sätta mig bakom ratten en halvtimme åt gången för att värma mig) av att jag frös så jag skakade :död Och då låg jag ändå med underställ, ullstrumpor, vanliga tunna strumpor, t-shirt, tjocktröja och mössa. samt en jacka ovanpå sovsäcken.
Det var en väldigt oskön upplevelse som under dagen gav ångest vid blotta tanken att behöva uppleva de två kommande nätterna.

De första två passen kände jag mig väldigt ringrostig vilket jag hade förväntat mig. Men ändå var känslan bekant. Jag blev snabbt kompis med både hoj och bana och kunde kapa varvtider ganska så omgående. Fjolårsbästa låg på 1,21,78 enligt mobilens lap timer. Denna har dock visat sig ligga cirka sekund före transpondertiderna, så troligtvis har jag kört på höga 1,22 som bäst tidigare.

Första passet tog jag det lugnt och snabbaste varvet var 1,25. Andra passet 1,27. Två uppvärmningspass och nu trivdes jag på hojen. Tredje passet innan lunch så kände jag för att gå på ordentligt. 1,20,803! På första bandagen för året! Oj va nöjd jag var!

Jag körde i en funktionärsgrupp där vi delades upp i i grupper om 3. En skulle vara deltagare, en instruktör och den tredje fick vara observatör. Efter två körpass så sattes jag och två till ihop till en snabbgrupp som fick köra lite fortare och friare för bättre flyt och utveckling. Det märkes ju också på tiderna.

2DD_4677.jpg

De följande passen var minst lika bra medans sista körpasset stack ut lite. Här körde jag relativt jämnt och väldigt snabbt för att vara jag!

  • Lap Lap time
  • 1 0:01:36.636
  • 2 0:01:28.221
  • 3 0:01:20.410
  • 4 0:01:20.217
  • 5 0:01:19.804
  • 6 0:01:20.834
  • 7 0:01:20.821
  • 8 0:01:19.343
  • 9 0:01:19.824
  • 10 0:01:18.883
  • 11 0:01:19.202

Det här gjorde mig trygg inför morgondagens licenskurs. Att prestera bra ett varv är betydligt lättare än att köra jämna siffror. Åtminstone för mig. Jag var otroligt nöjd!
Eftersom jag hade haft hojen i funktionärsboxen så behövde jag flytta den inför morgondagen. Jag träffade på #114, Micke, som delade box 8 med EnRosaBil här på forumet samt två andra killar. Här fick jag rum! Det kunde ju inte bli bättre.
När jag berättade över nattens mardrömslika förhållanden så blev jag snabbt inbjuden till att sova i en stuga istället då det fanns sovplats över. Fy fan va underbart! Och välbehövligt! Speciellt efter kvällens långa licensteori som höll på mellan 17:30-22:30.

Lördagen då.
Nu är det allvar. Nu är det på riktigt. Jag håller på att ta Roadracinglicens. Vad sjukt!
Nästan utvilad så åker vi, frusna och kalla, mot Gelleråsen igen. Förarmöte, besiktning, påklädnad osv. Fast i helt omvänd ordning mot vad jag precis skrev :huvet

3DD_7525.jpg

3DD_8247.jpg

Det blev riktigt bra bilder som Gary från picman.co.uk tog. Riktigt bra.
Tiderna förbättrades också den här dagen. faktum är att jag körde helgens snabbaste varv under lördagen, med tiden 1,18,051. Detta under lördagens A-final. Med den tiden kvalade jag på 11:e plats. Tredje ledet, tredje platsen. Jag var lite nojig för att fastna i flaskhalsen vid trösen men jag fick till en kanonstart vilket tog mig först in och först ut ur kurvan :)


Jag hamnade till slut på sjätteplats och jag var helt otroligt nöjd! Hur kunde jag hamna så högt upp!? 51 deltagare. 27 i B-finalen, 24 i A-finalen. Minus ett fåtal bortfall. Lyckan var total :kär Dock tog #114 femteplatsen vilket han påminde mig om vid ett tiotal tillfällen per timme under resten av dagen.

Efter teorikursen så tog vi oss till stugan där jag bjöds på grillat, bastu och ett par iskalla folköl. Helt underbart! Vilken dag! vi kom även i sängs tillräckligt tidigt för att vi skulle vakna av oss själva strax innan klockan 7.

Söndagen!
Nu var det till och med fint väder! Igår hade det stundtals duggat och legat vattenpölar på banan. Nu blir det åka av!

Trodde jag. Mitt däck hade sett bättre dagar och jag var väldigt orolig för att det inte skulle hålla hela dagen ut, inkl tävlingen på eftermiddagen.
Såhär såg det ut efter lördagen.
Bakdäck lördagen.jpg

Väldigt otydlig bild. Slitaget är fint och så, men höger sida av däcket har en väldigt vass profil jämfört med vänster sida. "Mycket" gummi saknas. Jag valde att köra 4-5 varv per pass samt hoppa över de två sista passen. Jag frågade både J-O och Juha om hjälp med däck och både var fantastiska och väldigt hjälpsamma som kunde svara på alla frågor som nybörjaren Fordon hade. Typ som "Varför kan man inte ha slicks bak och gatdäck fram?". Typ den nivån :rolleyes: Stort varmt tack till er båda!
När mina körpass var klara så förklarade Juha väldigt pedagoiskt att jag inte behöver oroa mig alls för däcket och att det kommer att hålla jättebra. Jag behöver bara vara mjuk med gasen ut ur kurvor, that's it. Notera nu att däcket var ännu mer slitet än på bilden. men med dessa ord så kunde jag släppa mina hjärnspöken och fokusera på tävlingen! Med dagens bästa tid på 1,18,646 så hamnade jag på 21:a plats av 24 startande. idag ställde betydligt vassare förare upp! Jag intalade mig själv att det här är det allra bästa. Hellre långt bak i A-finalen där jag får uppleva start-kön, än att komma långt fram i en B-final.

Uppenbarligen är jag bra på att starta för jag var först in och trea ut ur trösen trots sista startled! Framdäcket skrek av panik och plågor de sista 50 metrarna in till kurvan och jag önskade att jag hade haft bättre däck.. Men det ordnade sig rätt bra! Här kommer hela filmen från start till mål. Det var en otroligt jämn kamp i slutet mellan mig och #15 (Frysarn) och frågan är ju vem som vann :Bugar


Jag vill passa på att TACKA alla som har kommit fram och hälsat, pratat och fått mig att känna mig så välkommen under helgen! Trots att jag kom hem själv och kände mig rätt så vilsen så ändrades det snabbt till att känna mig som hemma. Tack vare er!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja du använder verkligen hela banbredden vid start, Får mig att tänka på afterwork och bowling.

Man kan bli måttligt populär om man tar med sig några ner i fallet på en simpel träningsdag.

Jag tycker att jag hade rätt gott om utrymme att förflytta mig över banan. Sedan var det ju ingen framför mig och hade jag gått omkull så hade enbart jag åkt av :)


Här är Buddahs video som visar hur det såg ut från e annan vinkel.

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att jag hade rätt gott om utrymme att förflytta mig över banan. Sedan var det ju ingen framför mig och hade jag gått omkull så hade enbart jag åkt av :)


Här är Buddahs video som visar hur det såg ut från e annan vinkel.


Du skär över alla bakomvarandes linjer, så du hade kunnat ha någon med en snabbare linje genom kurvan på din ytter när du kom farande, tror jag är det han tänker på. Men, jädrar vad du drar på rakan. :3freak
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top