"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ha det oförskämt skoj, och se till att hålla dig på banan. :D
Om PeterR1 är där så varva honom på innern från mig. :hihi

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Håll dig på hjulen nu och kör klokt, det är fler race i år. Kommer till Falkenberg 15-16 Augusti och hejar på er.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad kör du med för däck som vill ha så mycket luft?
Vi snackar bak va?

Kör hårt och lycka till! :)

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Man fryser som f-n på en luftmadrass. Tips; lägg ett isolerande liggunderlag överst:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Man fryser som f-n på en luftmadrass. Tips; lägg ett isolerande liggunderlag överst:tummenupp

Jag brukar ha med mig ett täcke att lägga som isolering ovanpå luftmadrassen, sedan en sovsäck på det. Brukar bli rätt varmt och mysigt då. :hihi

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Kvalet gick sådär va!

Ett urvav plus 2 varv med trafik resulterade i en 17:e plats (av 36). På det tredje varvet så fick jag bryta då växelpetaren lossnade :huvet:huvet:huvet

IMG_6551.JPG

Live timing finns att tillgå här! Speedster Cup startar 17:35.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kvalet gick sådär va!

Ett urvav plus 2 varv med trafik resulterade i en 17:e plats (av 36). På det tredje varvet så fick jag bryta då växelpetaren lossnade :huvet:huvet:huvet

View attachment 419114

Live timing finns att tillgå här! Speedster Cup startar 17:35.

Som du startar är det väl bara ett nöje att få bomba förbi halva fältet. :hihi
Var glad att det där hände på kvalet och inte rejset. :fakta

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag kör med Pirelli Supercorsa SC2. Är 2 bar varmtryck fortfarande för högt tryck? Fram har jag 2,1 bar.

1,6-1,8 brukar användas, högre ju kallare det är.

Fram 2,2-2,5 ungefär, en del går ännu högre, jag 2.35-2,4. :)

SC1 fram när det är kallt, 2 när det är varmt, tvärtom bak.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Som du startar är det väl bara ett nöje att få bomba förbi halva fältet. :hihi
Var glad att det där hände på kvalet och inte rejset. :fakta

Femte led längst till vänster när det är en kort kort raksträcka och högersväng. Det är väl det här som kallas utmaning? :D Du har helt rätt. Hellre kvalet är racet. Speciellt när jag fick till en tid trots allt. Jag hoppas bara att det kommer hålla helgen ut så jag kan räta ut det här problemet i lugn och ro sen :)

Borde man inte sänka ju kallare det är i backen? Är det kallt i backen och man har stenhårt pumpade däck, så kommer däcket vara kallt och ytan bli överhettad. Och det är ju kallrivning. Visst? Sänker jag trycket så kommer det bli mer rörelse i hela däcket, vilket leder till att hela däcket blir varmt, men i värsta fall varmriver däcket. Eller har jag fått det om bakfoten?

Är du säker på att 1,6-1,8 gäller för SC2:eek:rna? Jag och Juha kollade på Pirellis Diablo Superbike SC2-slicks och de skulle ligga på 2 bar bak och 2,1 bar fram vid temperaturer mellan 0-20 grader i asfalten. Det är det vi har gått på för något annat fanns inte riktigt att tillgå vid stunden.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

SC1 fram när det är kallt, 2 när det är varmt, tvärtom bak.
Körde Sc2 bak på träningen igår med rejäl kallruggning. Sc1 idag med samma väder ser betydligt bättre ut...

2,2 fram och 1,75 bak varmt. Kommer nog få se en KTM fara förbi i starten, men jag har innerspår... ;)

Last edited:

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Femte led längst till vänster när det är en kort kort raksträcka och högersväng. Det är väl det här som kallas utmaning? :D Du har helt rätt. Hellre kvalet är racet. Speciellt när jag fick till en tid trots allt. Jag hoppas bara att det kommer hålla helgen ut så jag kan räta ut det här problemet i lugn och ro sen :)

Borde man inte sänka ju kallare det är i backen? Är det kallt i backen och man har stenhårt pumpade däck, så kommer däcket vara kallt och ytan bli överhettad. Och det är ju kallrivning. Visst? Sänker jag trycket så kommer det bli mer rörelse i hela däcket, vilket leder till att hela däcket blir varmt, men i värsta fall varmriver däcket. Eller har jag fått det om bakfoten?

Är du säker på att 1,6-1,8 gäller för SC2:eek:rna? Jag och Juha kollade på Pirellis Diablo Superbike SC2-slicks och de skulle ligga på 2 bar bak och 2,1 bar fram vid temperaturer mellan 0-20 grader i asfalten. Det är det vi har gått på för något annat fanns inte riktigt att tillgå vid stunden.

Möjligt slicksen ligger lite högre men då kör du inte supercorsa, då är det superbike. ;)

Mindre avtryck mot asfalten som kyler vid högre tryck, brukar inte gå över 1,7 med de mönstrade som jag fått förklarat.

Kanske är nya siffror för i år men gå och kolla med grevens, han har väl färsk data.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Körde Sc2 bak på träningen igår med rejäl kallruggning. Sc1 idag med samma väder ser betydligt bättre ut...

2,2 fram och 1,75 bak varmt. Kommer nog få se en KTM fara förbi i starten, men jag har innerspår... ;)

Vilket nummer och startplats har du? :D

Hur kommer det sig att SC1 kan se bra ut men inte SC2? Det är lite kyligare idag, och ju kallare det är, desto bättre gör sig SC2 om man kollar till tabellen.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Nr 50 plats 15. Har inte kollat tabellen så jag resonerar ju som jag vill. Mjukt däck pga kylan plus att vi inte direkt håller Sbk-fart... Funkade inte med Sc2 oavsett tryck igår för mig iaf.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Det var oroväckande häftigt att tävla! Tråkigt att ditt första varv gick på 1,57 Jåke. Annars hade vi säkert haft riktigt bra fighter om samma placering under hela loppet! :)

Resultatlista 1-18 för lördagen:

View attachment 419153
Tappade starten helt och därmed rakan också, därav tiden. Ägnade hela racet åt att jaga ikapp er andra men hann bara precis fram. Hade ganska kul under tiden dock!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati