Racerapport lördag!
Fredagsträningen var slut och jag kände att det räckte ju inte riktigt till för att bli bekväm med banan. Alls. Kvalet väntade 12:00 och nervositeten smög på sig rätt bra när hornet gick igång. Det var nu det gällde att få en bra placering. De bra starterna jag gjorde i Karlskoga förra veckan betyder noll och ingenting den här helgen.
Jag rullar ut mitt bland allihopa och kör ett lugnt varv för att värma upp mig själv. Nästkommande varv är det en del trafik på och jag kör på 1.51. Tredje varvet är det lite lucka bland folk men ändå måste jag bromsa in vid flera kurvor pga trafik. Det gick snäppet fortare nu, 1.50.008 och nu har jag mer eller mindre fritt spelrum. På väg in till Hansenkurvan missar jag att växla upp 3-4 gånger och känner att
”heeeelvete nu förstördes ju mitt varv som kunde ha blivit riktigt bra” och jag kände mig rätt värdelös som inte ens klarade av att växla. Det visade sig dock att det fanns en logisk förklaring till dessa missar. Skruven till växelpetaren hade lossnat och hängde endast i staget till lådan! Skruv, bricka och distans hade flytt fältet och jag fick rulla in efter inte ens 8 minuter med endast 2 varv med trafik. Det här kändes inte bra.
Med lite skruv, Loctite, mutter och femtioelva brickor som fick agera substitut för distansen så fick jag det att fungera igen med hjälp av Juha.
Fortfarande kall i kläderna och osäker på banan rullar jag ut på en obekväm 17.e plats. Längst till vänster i femte led. Jag hade tidigare pratat med Andreas som senare skulle vinna båda Rookie1000-racen och han tyckte att jag borde satsa på att köra om, och hålla yttern vid starten.
Sagt och gjort så följde jag den planen och det visade sig vara ett vinnande koncept
Jag fick till en bra start igen och jag körde om bra många!
Jag satte mitt snabbaste varv på varv 8 vilket gav en tid på 1.47.281 (2.8 sekunder snabbare än kvaltiden!) men under de tre sista varven jag körde så höll jag på att avlida av mjölksyra i höger underarm. Flygrakan går alldeles för fort så jag får hålla i mig hårt för att inte flyga av. Jag behöver en vindkåpa! Inbromsningarna tar så mycket kraft då jag endast bromsar med ett finger. När jag håller på att varva Morris för andra gången så får jag en oskön highsider där jag lyfter från sadeln. Det var värre än vad man ser på bild!
Men jag tycker att jag gjorde ett riktigt bra lopp för att vara första gången någonsin! Mitt avlägsna mål som var topp tio (av 34!) nådde jag med råge!
Jag kom i mål som 8! Det är helt jävla otroligt! ÅTTA! JAG lyckades vara snabbare än 26 stycken förare!
Efter loppet var bakdäcket brutalt kallruggat. Jag körde med 2.0 bar varmtryck och de gav riktigt fula märken i däcken som man utan problem kunde nypa tag i. Jag frågade J-O om det och fick tipset att vända på det och sänka till minst 1.8 bar. Sagt och gjort så plockade jag av hjulet och fick hjälp av Grevens att vända på det.