Precis anlänt till hotellrummet efter två dagars körning på Gelleråsen med KTM och KTM Club Scandinavia. Vilka dagar! Jag kom dit med förhoppningen om att sätta nytt personbästa. En månad tidigare hade jag pressat ner tiden till 1.18.051. Dock var detta med sportsmart 2-däck. Nu hade jag nytt Supercorsa SC2 bak samt ett hyfsat fräscht SC2 fram.
Första passet kändes helt åt skogen. Svajigt, vingligt, nervöst och sjukt långsamt fast jag försökte köra duktigt. När jag gick in för att kolla på mylaps.com för transpondertiderna så tänkte jag att om jag är under 1.20 så får jag väl vara nöjd.
Bästa tiden visade 1.15.5
Andra passet kändes lite bättre men fortfarande tyckte jag att jag var ringrostig. Jag plockade ut den fjärde varvet från GoPro-kameran som var det snabbaste under det passet.
Jag hade tydligen kört på 1.14.225!
Överlycklig så kände jag för att ta det lite lugnt nu. Det vore ju kul att testa RC8:an som KTM lånar ut faktiskt. Lyckan varade ju dock ej för evigt. Efter 10-15 minuter så försvinner framhjulet i en inbromsning till Ejes och jag skickar både hoj och mig själv ner till asfalten. Knät hamnade mittemellan och får en jävulsk kyss från hojen som resulterar att jag haltar lite illa framåt kvällen. Med lätt huvudvärk så konstaterade jag att jag märkligt nog inte alls har slagit i huvudet. Det var dock det första som jag tänkte på, innan jag ens hade stannat att "jaha, där var kolfiberhjälmen för 6 papp borta". Hojen fick mestadels kosmetiska skador och jag är evigt tacksam till Anna Quist och resten av KTM-gänget för att de är så jäkla grymma.
Med värkande knä så satte jag mig på min egna hoj för att köra ett eget pass men vid första inbromsningen så höll det på att gå åt skogen. Smärtan när jag knep åt runt tanken gjorde det omöjligt att knipa så jag fick förlita mig på att hålla emot enbart med armarna. Det höll i 7-8 minuter sen fick jag kasta in handduken för dagen. Två bra varv fick jag till på 1.15.7 samt 1.15.8
Under dagarna har jag fått väldigt mycket hjälp och alla frågor som jag har haft har jag fått svar på. Jag fick hjälp med fjädringen av BC vilket gjorde den betydligt stadigare vid inbromsningen. Dock har jag fortfarande stora problem med att däcket äts upp otroligt fort. Efter 7 körpass totalt så är däcket nästan slut. Däcktrycket jag körde på var 1,70-1,75 bar. Jag gick ner till 1,60 bar inför sista passet och då tyckte jag att de fula ruggningarna på däcket inte är lika djupa längre. Totalt 15 mil har däcket rullat.
Det är tyvärr bara mittenbilden som visar hur illa det ser ut egentligen (Detta är efter båda dagarna)
Andra dagens körning, dvs idag, blev det åtminstone 4 hela körpass. Jag började dagen med att slänga i mig Treo, Alvedon (Tack David) , Ibuprofen (Tack Mattias) och lägga på Voltaren Gel. Därefter körde jag till Apoteket för att köpa en stödlinda. Nu var jag fick for fight! Och detta hjälpte! Smärtan störde inte alls mycket, förutom den gången jag fastnade lite i curbsen i esset..
Det blev en hel del 1.15-varv men i sista passet med riktigt hala däck som släppte i de flesta kurvorna så var jag nere på
1.13.922!!!
Det är lite ojämna tider men med trafik så är det svårt att köra jämnt när man samtidigt ska visa hänsyn till varandra.
Nu börjar dock det mesta ta i. Båten plockade jag bort redan första dagen och tur var väl det. Avgasröret och motorkåpan har jag börjat fila på så jag behöver ändra körställning och/eller körteknik för att köra fortare och bättre i de gropiga kurvorna.
Men jag har kommit långt under dessa två körningar. Ett nytt personbästa på 4,1 sekunder snabbare tid än förra månaden! Det är inte fy skam tycker jag. Jag känner även en större tilltro till att jag kan hantera bakhjulssläpp. Det gör mig mer avslappnad. Jag lyckades även styra undan ett jobbigt framhjulssläpp för första gången. Det fanns aldrig några spöken efter kraschen alls heller, som för övrigt var premiärkrasch på storbana (Senare under middagen vann jag ett pris, en kalender, som enda deltagare att krascha en lånehoj
)
Oförglömliga dagar. Det här var helt underbart! Och jag känner mig lugnare inför Speedster Cup-racet i juli på Gelleråsen. Då jävlar ska det bli årets bästa placering!