"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag bänkade hojen idag. Det är en aningens trött med dubbla db-killers i! 157hk på slangen blev resultatet, med helsystem. Till detta skall jämföras med en annan 1290 som bänkades tidigare på dagen, som endast hade decat-rör samt annan dämpare och landade på 164hk. Lite surt men jag spar ju lite vikt iaf... :rolleyes:
Min är ungefär lika stark som original. Jag är lite sugen på att bänka utan dubbla insatser för att se skillnaden.

KTM 1290 Superduke effektkurva.jpg
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag bänkade hojen idag. Det är en aningens trött med dubbla db-killers i! 157hk på slangen blev resultatet, med helsystem. Till detta skall jämföras med en annan 1290 som bänkades tidigare på dagen, som endast hade decat-rör samt annan dämpare och landade på 164hk. Lite surt men jag spar ju lite vikt iaf... :rolleyes:
Min är ungefär lika stark som original. Jag är lite sugen på att bänka utan dubbla insatser för att se skillnaden.

View attachment 419393

Vi har hårdare krav på ljuddämpning än besiktningen av gatfordon... Förstör så mycket skoj... :gråta

Länkar in den här klassikern på en person som vet vad det handlar om.

 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vilken bonna-video :rofl

Det är väldigt konstigt att vi inte har samma krav som på gatan. Lite konsekvent kan man ju vara.
Eller helst 105dB. Det vore väldigt bra :rolleyes:
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vilken bonna-video :rofl

Det är väldigt konstigt att vi inte har samma krav som på gatan. Lite konsekvent kan man ju vara.
Eller helst 105dB. Det vore väldigt bra :rolleyes:

Eller hur , helt sjukt att det ska få sitta nån jäkla miljöpartist i en stuga vid en flygplats och få gnälla att en skönsjungande mc låter mer än insekterna på husknuten ..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag skänker en tanke av tacksamhet till Buddah för instruktionsfilmen MotoVudu - Dark art of performance.
Jag vet inte hur många gånger jag har kollat på den, eller haft den i bakgrunden när jag har gjort annat. Lagom till Sviestad kan jag nog hela filmen utantill!
Jag försöker att kolla på Sviestad-klipp regelbundet för att snappa upp lite vettig information. Den här gången skall jag vara ännu bättre förberedd än Anderstorp :)

DVD_Standard_Inlay_Motovudu.jpg
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Varsegod :tummenupp Tisdagar är det träning på Sviestad, regnat två senaste men nu på tisdag ser det bra ut så jag planerar att åka upp. 17-20 i tre grupper = 60 min körning :hej
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Varsegod :tummenupp Tisdagar är det träning på Sviestad, regnat två senaste men nu på tisdag ser det bra ut så jag planerar att åka upp. 17-20 i tre grupper = 60 min körning :hej

Inget fusk nu :D Det är runt 25 mil för mig till Sviestad så jag lär inte få möjligheten att ta mig dit för att träna. Men jag ser fram emot en bra film från din nya superkamera ;) Iof ska jag jobba i Linköping med en kollega på tisdag men tiden räcker inte till för att ta mig dit :/
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ta ledigt en fredag och kör heldag då, finns körning 22 och 29/5 och 12/6....
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ses på Sviestad den 27:e juni... nu måste jag iväg och startträna... :hej
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ses på Sviestad den 27:e juni... nu måste jag iväg och startträna... :hej

Haha! Ska du vara med på första sviestad-tävlingen också!? :D Jag trodde det bara var den sista tävlingen du skulle vara med på. Roligt! Jag tjatar FÖR FULLT på min koordinator att ge mig ledigt den 29:e för att kunna köra där på Sviestad en extra dag innan racehelgen :brynad

Om jag lär dig starta så kan du lära mig att svänga på Gelleråsen? :fakta
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Haha! Ska du vara med på första sviestad-tävlingen också!? :D Jag trodde det bara var den sista tävlingen du skulle vara med på. Roligt! Jag tjatar FÖR FULLT på min koordinator att ge mig ledigt den 29:e för att kunna köra där på Sviestad en extra dag innan racehelgen :brynad

Om jag lär dig starta så kan du lära mig att svänga på Gelleråsen? :fakta

Deal :tummenupp Jag skulle ju åka sista tävlingen på Sviestad tänkte jag men en bröllopsfest (inte min) kom emellan... så nu har jag fixat ledigt den 27-28 juni istället :yoparty

Tror det finns platser kvar den 12 juni på Sviestad, ska försöka åka då plus hinna med någon kvällsträning. Kommer bli grymt skoj detta :rock
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Deal :tummenupp Jag skulle ju åka sista tävlingen på Sviestad tänkte jag men en bröllopsfest (inte min) kom emellan... så nu har jag fixat ledigt den 27-28 juni istället :yoparty

Tror det finns platser kvar den 12 juni på Sviestad, ska försöka åka då plus hinna med någon kvällsträning. Kommer bli grymt skoj detta :rock

Jag försökte med ledighet den 12:e juni men vi hade tydligen nått företagsmöte med övernattning den 11-12 juni som jag inte fick smita ifrån :rofl
Fan va roligt! Det kommer bli 110% racing på Sviestad! :rock
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Precis anlänt till hotellrummet efter två dagars körning på Gelleråsen med KTM och KTM Club Scandinavia. Vilka dagar! Jag kom dit med förhoppningen om att sätta nytt personbästa. En månad tidigare hade jag pressat ner tiden till 1.18.051. Dock var detta med sportsmart 2-däck. Nu hade jag nytt Supercorsa SC2 bak samt ett hyfsat fräscht SC2 fram.

Första passet kändes helt åt skogen. Svajigt, vingligt, nervöst och sjukt långsamt fast jag försökte köra duktigt. När jag gick in för att kolla på mylaps.com för transpondertiderna så tänkte jag att om jag är under 1.20 så får jag väl vara nöjd. Bästa tiden visade 1.15.5 :rofl

Andra passet kändes lite bättre men fortfarande tyckte jag att jag var ringrostig. Jag plockade ut den fjärde varvet från GoPro-kameran som var det snabbaste under det passet. Jag hade tydligen kört på 1.14.225!


Överlycklig så kände jag för att ta det lite lugnt nu. Det vore ju kul att testa RC8:an som KTM lånar ut faktiskt. Lyckan varade ju dock ej för evigt. Efter 10-15 minuter så försvinner framhjulet i en inbromsning till Ejes och jag skickar både hoj och mig själv ner till asfalten. Knät hamnade mittemellan och får en jävulsk kyss från hojen som resulterar att jag haltar lite illa framåt kvällen. Med lätt huvudvärk så konstaterade jag att jag märkligt nog inte alls har slagit i huvudet. Det var dock det första som jag tänkte på, innan jag ens hade stannat att "jaha, där var kolfiberhjälmen för 6 papp borta". Hojen fick mestadels kosmetiska skador och jag är evigt tacksam till Anna Quist och resten av KTM-gänget för att de är så jäkla grymma.

Med värkande knä så satte jag mig på min egna hoj för att köra ett eget pass men vid första inbromsningen så höll det på att gå åt skogen. Smärtan när jag knep åt runt tanken gjorde det omöjligt att knipa så jag fick förlita mig på att hålla emot enbart med armarna. Det höll i 7-8 minuter sen fick jag kasta in handduken för dagen. Två bra varv fick jag till på 1.15.7 samt 1.15.8 :)

Under dagarna har jag fått väldigt mycket hjälp och alla frågor som jag har haft har jag fått svar på. Jag fick hjälp med fjädringen av BC vilket gjorde den betydligt stadigare vid inbromsningen. Dock har jag fortfarande stora problem med att däcket äts upp otroligt fort. Efter 7 körpass totalt så är däcket nästan slut. Däcktrycket jag körde på var 1,70-1,75 bar. Jag gick ner till 1,60 bar inför sista passet och då tyckte jag att de fula ruggningarna på däcket inte är lika djupa längre. Totalt 15 mil har däcket rullat.

IMG_6681.JPGIMG_6679.JPGIMG_6680.JPG

Det är tyvärr bara mittenbilden som visar hur illa det ser ut egentligen (Detta är efter båda dagarna)

Andra dagens körning, dvs idag, blev det åtminstone 4 hela körpass. Jag började dagen med att slänga i mig Treo, Alvedon (Tack David) , Ibuprofen (Tack Mattias) och lägga på Voltaren Gel. Därefter körde jag till Apoteket för att köpa en stödlinda. Nu var jag fick for fight! Och detta hjälpte! Smärtan störde inte alls mycket, förutom den gången jag fastnade lite i curbsen i esset.. :gnissla

Det blev en hel del 1.15-varv men i sista passet med riktigt hala däck som släppte i de flesta kurvorna så var jag nere på 1.13.922!!!
Det är lite ojämna tider men med trafik så är det svårt att köra jämnt när man samtidigt ska visa hänsyn till varandra.

IMG_6672.PNG

Nu börjar dock det mesta ta i. Båten plockade jag bort redan första dagen och tur var väl det. Avgasröret och motorkåpan har jag börjat fila på så jag behöver ändra körställning och/eller körteknik för att köra fortare och bättre i de gropiga kurvorna.
Men jag har kommit långt under dessa två körningar. Ett nytt personbästa på 4,1 sekunder snabbare tid än förra månaden! Det är inte fy skam tycker jag. Jag känner även en större tilltro till att jag kan hantera bakhjulssläpp. Det gör mig mer avslappnad. Jag lyckades även styra undan ett jobbigt framhjulssläpp för första gången. Det fanns aldrig några spöken efter kraschen alls heller, som för övrigt var premiärkrasch på storbana (Senare under middagen vann jag ett pris, en kalender, som enda deltagare att krascha en lånehoj :rofl)

IMG_6678.JPG

Oförglömliga dagar. Det här var helt underbart! Och jag känner mig lugnare inför Speedster Cup-racet i juli på Gelleråsen. Då jävlar ska det bli årets bästa placering!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låt mig gissa, rc8 hade gatdäck och du hade vant dig vid sc-gummit. . . Duktigt kapat av tiden iaf., grattis! :):tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Låt mig gissa, rc8 hade gatdäck och du hade vant dig vid sc-gummit. . . Duktigt kapat av tiden iaf., grattis! :):tummenupp

Det stämmer bra :) Jag vet inte hur ofta jag fick släpp baktill med hojen. :hihi Dock så försvann framdäcket när jag mer eller mindre hade släppt helt på bromstrycket. BC pratade om att det inte är helt ovanligt att tappa fästet fram när gafflarna fjädrar ut samtidigt som man ska svänga in. Men senare kom jag på att en motard hade fått punktering 1-2 varv innan min krasch och kört ut och sedan in igen precis där jag tappade fästet. Så det låg troligtvis tillräckligt med sand och grus för att försämra friktionen.

Tack! :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Riktigt bra förbättring, grattis!
Nu är du ju riktigt snabb i min bok.

Måste dock fråga hur du tänkte när du körde en lånehoj så pass hårt att bakdäcket släppte fler gånger än du har koll på?
Hur mycket kostade kraschen?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Riktigt bra förbättring, grattis!
Nu är du ju riktigt snabb i min bok.

Måste dock fråga hur du tänkte när du körde en lånehoj så pass hårt att bakdäcket släppte fler gånger än du har koll på?
Hur mycket kostade kraschen?

Tack så mycket :)
Ska jag vara ärlig så handlar det mer om avsaknad av erfarenhet från min sida. Jag vet inte exakt var gränsen går för dem däcken, vid dessa förhållanden, på den här hojen och banan. Men jag upplever inte bakhjulssläpp som något större bekymmer och får inte panik när det händer.

KTM tog på sig hela kostnaden till slut som ett plåster på såren för att de bland annat avböjde att sponsra mig samt att jag har spenderat några kronor totalt på märket :) Jag är dem evigt tacksam! Det finns inget annat märke som slår dem på fingrarna när det kommer till kundomhändertagande! Världsklass!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Gratis lärdomar, inga skador och du tappade inte tempo. Snacka om tur i oturen.:tummenupp

Förhoppningsvis kanske din framfart kan promota en SD cup framöver. Med Speedster och SMC Sports hjälp kanske vi snart har nog med förare för att en rolig märkescup ska kunna funka i Sverige.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top