Japp
Det som skramlar sitter kvar!
Såja,såja.
Man behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt... Bara däcket
Men säkert är att en fjädring som inte funkar ställer till det för däcken.
Med en grundjustering för bana enligt instruktionsbok, öhlinsmanual eller dylikt är en bra början.
Sedan se till att ha rätt lufttryck enligt någon som rejsar "ditt däck" så undviker du dessa grova fel som kall och varm rivning/smältning faktiskt är.
OBS rekommenderat lufttryck kan ändra sig från år till år för "samma" däck pga att man kanske ändrat tex stommen. Så aktuella värden är ett måste.
Hur bra "samma däck" är kan följaktligen också variera. SÅ ett däck av typ X ifrån någon internet site kan vara ett eller flera år gammalt och inte ha exakt samma egenskaper som däcket X du köper av din race-däck handlare.
Exempel:
Förre ägaren till min moppe hade kört 2 bandagar på Gotland.
Däcket (som börjar på P) var nere till korden på värsta stället!!!
-Den drar verkligen mycket däck, sa han.
Hojen var hård som en planka, så jag visste att fjädringen behövde ändras det var ett som var säkert.
Och troligen har många alldeles för hård fjädring vilket gör att däcket får ta upp mer ojämnheter än det egentligen klarar och orsakar därmed mer slitage och sämre grepp.
Efter en enklare fjädringsjustering enl en racemanual för min moppe på nätet har jag kört samma däck (på P (inte Pridgstone)) visserligen inte på samma bana, men ett helt KM (1 kval & 3 korta heat) samt en hel bandag och däcket ser fortfarande i princip helt oslitet ut. Som en barnrumpa kort och gott.
Visst noga värmt i god tid, rätt lufttryck enligt min race-däck-leverantör men skillnaden är verkligen som natt och dag.
Hoppas bringat lite ljus i mörkret...
Man behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt... Bara däcket
Men säkert är att en fjädring som inte funkar ställer till det för däcken.
Med en grundjustering för bana enligt instruktionsbok, öhlinsmanual eller dylikt är en bra början.
Sedan se till att ha rätt lufttryck enligt någon som rejsar "ditt däck" så undviker du dessa grova fel som kall och varm rivning/smältning faktiskt är.
OBS rekommenderat lufttryck kan ändra sig från år till år för "samma" däck pga att man kanske ändrat tex stommen. Så aktuella värden är ett måste.
Hur bra "samma däck" är kan följaktligen också variera. SÅ ett däck av typ X ifrån någon internet site kan vara ett eller flera år gammalt och inte ha exakt samma egenskaper som däcket X du köper av din race-däck handlare.
Exempel:
Förre ägaren till min moppe hade kört 2 bandagar på Gotland.
Däcket (som börjar på P) var nere till korden på värsta stället!!!
-Den drar verkligen mycket däck, sa han.
Hojen var hård som en planka, så jag visste att fjädringen behövde ändras det var ett som var säkert.
Och troligen har många alldeles för hård fjädring vilket gör att däcket får ta upp mer ojämnheter än det egentligen klarar och orsakar därmed mer slitage och sämre grepp.
Efter en enklare fjädringsjustering enl en racemanual för min moppe på nätet har jag kört samma däck (på P (inte Pridgstone)) visserligen inte på samma bana, men ett helt KM (1 kval & 3 korta heat) samt en hel bandag och däcket ser fortfarande i princip helt oslitet ut. Som en barnrumpa kort och gott.
Visst noga värmt i god tid, rätt lufttryck enligt min race-däck-leverantör men skillnaden är verkligen som natt och dag.
Hoppas bringat lite ljus i mörkret...