"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Såja,såja.
Man behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt... Bara däcket:D

Men säkert är att en fjädring som inte funkar ställer till det för däcken.
Med en grundjustering för bana enligt instruktionsbok, öhlinsmanual eller dylikt är en bra början.

Sedan se till att ha rätt lufttryck enligt någon som rejsar "ditt däck" så undviker du dessa grova fel som kall och varm rivning/smältning faktiskt är.
OBS rekommenderat lufttryck kan ändra sig från år till år för "samma" däck pga att man kanske ändrat tex stommen. Så aktuella värden är ett måste.
Hur bra "samma däck" är kan följaktligen också variera. SÅ ett däck av typ X ifrån någon internet site kan vara ett eller flera år gammalt och inte ha exakt samma egenskaper som däcket X du köper av din race-däck handlare.

Exempel:
Förre ägaren till min moppe hade kört 2 bandagar på Gotland.
Däcket (som börjar på P) var nere till korden på värsta stället!!!
-Den drar verkligen mycket däck, sa han.

Hojen var hård som en planka, så jag visste att fjädringen behövde ändras det var ett som var säkert.
Och troligen har många alldeles för hård fjädring vilket gör att däcket får ta upp mer ojämnheter än det egentligen klarar och orsakar därmed mer slitage och sämre grepp.

Efter en enklare fjädringsjustering enl en racemanual för min moppe på nätet har jag kört samma däck (på P (inte Pridgstone)) visserligen inte på samma bana, men ett helt KM (1 kval & 3 korta heat) samt en hel bandag och däcket ser fortfarande i princip helt oslitet ut. Som en barnrumpa kort och gott.
Visst noga värmt i god tid, rätt lufttryck enligt min race-däck-leverantör men skillnaden är verkligen som natt och dag.

Hoppas bringat lite ljus i mörkret...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Den inställningen funkar hyggligt fortfarande kan jag berätta, trots byte till B-däck. Lite annan retur och justerat häng tillsammans med just uppdaterat tryck så håller samma bakdäck riktigt bra.
Nu blir fjädringen renoverad så nu kommer det nog räcka med en uppsättning däck hela säsongen...

Nog spammat i Fordons tråd nu.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hej,
Racing och bankörning av den snabbare sorten handlar enligt mig om att reducera antalet okända/variabla faktorer till ett minimum.
Om ni tillåter tänkte jag försöka tillföra lite med en INTE-spara lista....

Spara inte på:
*Spara inte på däck. Köp de bästa j-la däcken som finns, köp dessutom TVÅ uppsättningar så du har till olika ban-temp. Köp dessutom bra regndäck om du tänkt köra i regn
Dåliga däck hämmar din utveckling som förare om de förmedlar en en osäkerhetskänsla och skulle indirekt eller direkt kunna orsaka en vurpa. Mycket dyrare och obehagligare än att spendera lite mer på rätt däck.
Se till att du får riktiga uppgifter på däcktryck ifrån någon med tävlingserfarenhet eller motsvarande av just ditt däck.

Så långt som ekonomin tillåter så försöker jag följa de råden! :)

*Se till att fjädringen fungerar som den ska.
Gör den inte det går hojen inte att köra och käkar dessutom upp dina däck... Moment 22 alltså..

Att lära mig förstå och kunna utvärdera fjädringen är nog mitt största berg att bestiga tror jag.

*Köp riktiga bromsbelägg och kör dem inte till mer än ca halvslitna.

Jag ska hämta ut Galfers G1300-belägg hos Grevens idag faktiskt!


*Byt bromsvätska OFTA, de stora pojkarna byter varje race och det finns en anledning. Använd bästa kvalitet.

Hur vet jag när gränsen har passerats? Bromsvätskan byttes innan senaste Racet på Anderstorp men jag har inte planerat in nästa byte alls.

*Byt motorolja & filter var 2 bandag/racehelg eller oftare.

Jag byter åtminstone bromsvätska innan varje tävlingshelg. Däremellan blir det 2-5 bandagar :)

*Krasch skydd kan ju också vara bra

Och det har jag fullt av på hojen!

*Bästa möjliga "tank-grepp" produkt om du använder det. (Avlastar armarna en hel del).

Mja, det är nog mer effektivt på sporthojar är på nakenhojar, men jag har det ändå!

*Lägg tid på att justera in dina reglage ordentligt

Jag har justerat frambromshandtaget så jag får bättre hävarm. Det blev stor skillnad!

Såååå.. hoppas det kan vara till nytta för någon.

//RSV/Japp

Både frisk och sund.
-Har jag hört....

Stort tack för listan! :Bugar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag svängde förbi Grevens i Ängelholm idag och hämtade ut mina första riktigt bromsbelägg. De jag har haft är till gatbruk för "skoter och mc" typ från Newfren. Nu har jag Galfers G1300 racebelägg vilket förhoppningsvis kommer göra stor skillnad. Speciellt i slutet av racet när både jag är trött och beläggen väl använda.

Mitt bakdäck är ju dessutom hyfsat slut efter 15 mil. Så jag passade på att lite halvt impulsivt plocka med mig en helt ny uppsättning däck. Bridgestone Battlax V02! Medium bak, soft fram. Det här däcket har 200/655 (ska det stå för 65,5 kanske?) till skillnad från Pirellis 190/55. Det ska bli intressant att testa!

En till positiv sak är att det kanske ger lite mer markfrigång. Jag har ingen aning om det blir någon skillnad i praktiken alls men många bäckar små och allting som kan hjälpa till att hålla motorn borta från asfalten är positivt.
Det är något visst med nya däck. Det är en cirkel av glädje :kär

nya däck inför 5-7 juni SMC Sport.jpg

Jag börjar bli väldigt spänd inför helgens 3 race. Nog för att det är klubbmästerskap, men det är ju RACE!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag svängde förbi Grevens i Ängelholm idag och hämtade ut mina första riktigt bromsbelägg. De jag har haft är till gatbruk för "skoter och mc" typ från Newfren. Nu har jag Galfers G1300 racebelägg vilket förhoppningsvis kommer göra stor skillnad. Speciellt i slutet av racet när både jag är trött och beläggen väl använda.

Mitt bakdäck är ju dessutom hyfsat slut efter 15 mil. Så jag passade på att lite halvt impulsivt plocka med mig en helt ny uppsättning däck. Bridgestone Battlax V02! Medium bak, soft fram. Det här däcket har 200/655 (ska det stå för 65,5 kanske?) till skillnad från Pirellis 190/55. Det ska bli intressant att testa!

En till positiv sak är att det kanske ger lite mer markfrigång. Jag har ingen aning om det blir någon skillnad i praktiken alls men många bäckar små och allting som kan hjälpa till att hålla motorn borta från asfalten är positivt.
Det är något visst med nya däck. Det är en cirkel av glädje :kär

View attachment 420445

Jag börjar bli väldigt spänd inför helgens 3 race. Nog för att det är klubbmästerskap, men det är ju RACE!

Racebelägg är en helt annan best än gatbelägg. Gatbelägg känns som att bromsa med tvättsvampar när man kört racebelägg. :näsblod
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Så vad har du för häng?

Enligt manualen för sport/Track. 19mm statiskt häng (hyfsat säker på siffran) 45mm förarhäng (helt säker). Det är touringsiffror jämfört mot sporthojars 30mm-häng, men enligt manualen så.. :fakta
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Enligt manualen för sport/Track. 19mm statiskt häng (hyfsat säker på siffran) 45mm förarhäng (helt säker). Det är touringsiffror jämfört mot sporthojars 30mm-häng, men enligt manualen så.. :fakta

Exakt samma både fram och bak???
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Exakt samma både fram och bak???

Jag tänkte inte på fram eftersom den inte går att justera :D Såhär ser det ut, jag hittade mitt inlägg från i vintras.

Buddah, då tar v i licensen samtidigt, va kul! Jag kan tyvärr inte kolla på filmen just nu då jag sitter på världens sämsta laptop som inte har uppdaterade program :rofl

Hur som helst. Nu är fjädringen inställd och justerad med hjälp av flickvännen! Efter lite tänkade så insåg jag att det är bättre att sikta på tillverkarens rekommendationer på bana än att höfta på generella bra mått. Så istället för 30mm förarhäng, så gick jag på 18mm statiskt häng (standard är 24mm). Och från ursprungligen 49mm förarhäng så har jag numera 45mm förarhäng. Precis som det står i boken.

Nu är jag nöjd med utgångsläget. Den här gången så mätte jag statiska hänget från ett medelvärde av nedtryckt och upplyft häng. Jag höll dock på att justera bort mig totalt då de första två mätningarna gjordes med cykeln på stödet! :fyllisar Men det rätades ut efter att jag dumförklarade mig själv.

Framtill har jag 22mm statiskt häng och 35mm förarhäng. För att göra det enklare att se så skriver jag såhär:

Statiskt häng:
Fram: 22mm
Bak: 18mm

Förarhäng:
Fram: 35mm
Bak: 45mm
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Kör själv med V02 medium bak och soft fram. Köpte också av Grevens. Körde 3 dagar på Atorp (tävlingshelgen), heldag på Knutstorp och det är fortfarande en del kvar på den. Pallar nog minst 2-3 halvdagar till. Mest slitet på höger sida. Några halvdagar på Sturup som är mest vänster sväng borde rätta till slitaget! :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kör själv med V02 medium bak och soft fram. Köpte också av Grevens. Körde 3 dagar på Atorp (tävlingshelgen), heldag på Knutstorp och det är fortfarande en del kvar på den. Pallar nog minst 2-3 halvdagar till. Mest slitet på höger sida. Några halvdagar på Sturup som är mest vänster sväng borde rätta till slitaget! :)

Det är ju jättebra :) Anderstorp-helgen motsvarade väl dock ungefär en hel bandag om man kör alla 6-7 körpass á 20 minuter? Jag ser fram emot att få testa däcket nu under 3 dagar. Det är som julafton mitt i sommaren! Sen till Sviestad blir det ett nytt bakdäck Förhoppningsvis först till lördagen så jag kan använda det här däcket till fredagsträningen när det går lite långsammare :)
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Det är ju jättebra :) Anderstorp-helgen motsvarade väl dock ungefär en hel bandag om man kör alla 6-7 körpass á 20 minuter? Jag ser fram emot att få testa däcket nu under 3 dagar. Det är som julafton mitt i sommaren! Sen till Sviestad blir det ett nytt bakdäck Förhoppningsvis först till lördagen så jag kan använda det här däcket till fredagsträningen när det går lite långsammare :)

Ja, precis det är lite svårt att säga exakt hur länge däcken kommer att hålla. Min första uppsättning så det återstår att se. Men jag är i alla fall nöjd med greppet hittills.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
vinst SMC SPORT KM.jpg

Igår hände något otroligt! Jag vann en deltävling i SMC Sport klubbmästerskap! Vilken härlig känsla det var, och va mycket det gjorde för självförtroendet! :)

Just nu är jag mitt uppe i 3-dagars steg 6-träning och även om det i skrivande stund är en väldigt regnig nationaldag, så var gårdagen tvärtom. 40 grader i asfalten, strålande sol och helt fantastisk utveckling. Min bästa tid på träningen blev 1,12,890! Jag fick bra hjälp av både Danniel med däcken och fjädringen igår, samt J-O ute på banan. Tack vare det kunde jag kapa en halv sekund bara i depåkurvan!


Nu väntar ytterligare två KM-deltävlingar. Dock har jag inga regndäck med mig så det återstår att se hur mycket körning det blir :) Jag ser alltmer fram emot Speedster cup-tävlingarna!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top