"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Haha!
Coolt med intervju och allt.:tummenupp:tummenupp
Men är du bara 30 år... Det borde bli tids tillägg:lol:lol:rodnar

Lycka till.... och grattis :tummenupp

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Nu är det snart dags igen! Innan jag vet ordet av så kommer det bli torsdag (nästa torsdag...)och avfärd mot Sviestad. Redan nu måste jag börja inventera grejerna då jag knappast lär göra det på midsommarafton eller dagen därpå. Och på söndag ska jag faktiskt ner och köra på Sviestad för första gången någonsin! Det ska regna hyfsat mycket verkar det som men jag kommer åtminstone få köra runt banan och förhoppningsvis så kommer jag kunna hitta runt lagom till kvalet på lördagen. Fredagsträningen består ju bara av 15+20 minuter körpass. Extra kul blir det iof ifall även tävlingen kommer vara regnig. Kul som i att det blir min första tävling på regn. Eller jag kanske ska stryka extra kul, för det skulle vara det enda positiva med regnkörning. Jag har inte ens testat regndäck ännu. Någonsin.

På tal om däck så kom jag precis hem efter att ha shoppat ett väldigt vackert sådant på en brukshundklubb i närheten av min bostad. Ytterligare ett Bridgestone V02 200/655-17 Medium. Jag är riktigt nöjd med det och det skall mycket till innan jag testar något nytt :)

nytt däck inför sviestad.jpg

Nåväl, dags att återgå till resten av inventeringen samt titta på filmer från Sviestad :banana

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Grattis i efterskott.
Fråga: kan man komma och titta på Sviesta på torsdag, eller är det inte för publik?
Som du mörker har jag noll koll, och inte skäms jag heller :)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Grattis i efterskott.
Fråga: kan man komma och titta på Sviesta på torsdag, eller är det inte för publik?

Tack :)
Du kan säkert dyka upp och springa runt i depån bland oss! Om inte annat så kommer ju ingen märka att du inte är en förare! Det är nog bara att traska in. Jag tror dock inte att vi blir klara med mattorna och tälten förens kvällen. Det är först på fredagen som det är träning om du vill se lite körning.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Tack :)
Du kan säkert dyka upp och springa runt i depån bland oss! Om inte annat så kommer ju ingen märka att du inte är en förare! Det är nog bara att traska in. Jag tror dock inte att vi blir klara med mattorna och tälten förens kvällen. Det är först på fredagen som det är träning om du vill se lite körning.
Aha, jag har semester så fredag funkar också.
Kan ju ta med en hjälm och gå runt och fråga var jag hittar Eddie Lawson :tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
ABS och antispinn vid regn ger nog rätt bra fördel i en nybörjarklass skulle jag tro så dansa regndans du!
Rapportera hur det går med regndäck, jag har haft ett set på hyllan sedan 2003 men aldrig testat.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Icke att förglömma! Nuvarande resultatlista för klubbmästerskapet!

SMC Sport KM Cup 2015.jpg

ABS och antispinn vid regn ger nog rätt bra fördel i en nybörjarklass skulle jag tro så dansa regndans du!
Rapportera hur det går med regndäck, jag har haft ett set på hyllan sedan 2003 men aldrig testat.

Will do! har du haft samma set regndäck på hyllan eller har setet blivit uppgraderat titt som tätt? :rofl .D

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
har du haft samma set regndäck på hyllan eller har setet blivit uppgraderat titt som tätt? :rofl .D

Samma!
Har inte haft anledning att lägga på dom än.
2004-2012 saknade jag iofs hoj med passande dimensioner.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Då ska vi se! I fredags firades midsommar. På natten så åkte jag in till akuten då hela knät blev vätskefyllt. Kraschen för 3 veckor sedan på Gelleråsen satte sina spår och fotboll och säckhoppning under midsommarafton klarade inte knät av. 03:00-14:00 hängde jag alltså på Danderyds sjukhus tillsammans med flickvännen :kär Misslyckad tömning då allt verkade insprängd i cellerna (var föklaringen) så lindade de benet. Jag fick ett OK på att köra hoj på bana (Viktigt!) och sedan kunde jag åka hem för att packa till Sviestad.

Det blev inte många timmars sömn dock. 04:30 ringde klockan och därefter var det bara att göra sig iordning och köra ned tillsammans med Enrosabil inkl partner. Jag fick börja i snabb grupp direkt och jag gillade banan från första varvet. Lite ovant, lite smalt, men jag trivdes bra. Tempot var förhållandesvis lågt men redan under första passet SÅ GÅR JAG OMKULL! I torparsvängen dessutom. Det som var mest frustrerande var att jag inte hade det på känn överhuvudtaget. Ingen förvarning från däcken alls. Till saken hör att jag körde på hyfsat slitna Dunlop sportsmart 2-däck. Jag hade dock streetmappen samt TC igång och den brukar vara väldigt snäll. Det var trots allt ett lugnt tempo.

Jag skämdes när jag åkte in i depån. Att gå omkull i första passet när jag är där för första gången någonsin? Shape the fuck up.. Givetvis är det så att det var för mycket nedlägg och för mycket gas i förhållande till tillgängligt grepp. MEN jag tycker att det borde ha funnits mer fäste än vad som fanns tillgängligt. Frågan är om jag har blivit helt blind efter att ha kört på slicks eller om det faktiskt var så att däcket är slut.

Nåväl. 30 min till nästa körpass. Jag filade till fotpinnen och monterade nya skruvar till saker som hade lossnat. V-twin... suck.

Efter ett par körpass med väääldigt snäll acceleration ut ur kurvan (och smc-school stilen med att vara färdigbromsad och ge grundgas redan i ingången till kurvan). så ökade jag ingångsfarten till bland annat depåkurvan. Här hade jag cirka 140 på mätaren och mer eller mindre grundgas. Mjukt och fint och väldigt stabilt. Plötsligt så släpper bakdäcket och bara kasar ut i sidled. Jag hinner tänka att det här blir slutet på den här säsongen samtidigt som jag har fullt styrutslag till vänster och det känns som att jag pysslar med speedway. Jag förstår inte hur det där kunde ske för det var inte någon hård acceleration eller dylikt utan snarare bambi på hal i. Bakdäcket greppar igen och jag lyfter från sadeln. Landar och får styrvobbel. Fortsätter att gasa lite lätt och till slut så håller hojen en rak kurs igen. jag testar att andas lite och sväljer det saliv som finns i munnen samtidigt som jag är glad att min skyddsängel hann ikapp mig.
Det fick räcka för idag. Bakdäcket är för dåligt för min hoj, mig och min körstil. Det är inte säkert att köra och även om det kan vara bra att träna på slitna däck så är det trots allt ett gatdäck. Inte ett bandäck.

Tack till alla er instruktörer som hjälpte mig och förklarade både offensiva och defensiva spårval! Trots att jag endast körde en halv dag så fick jag ut mycket av passen!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Gatdäck på gata, Bandäck på bana. Man blir bortskämd klisterdäck.

Skönt det gick bra! Ses på Fre :tummenupp

Så är det onekligen. Rätt däck på rätt plats! Dock så ska tjejen övningsköra med hojen på knixkurs imorgon så jag tänkte slå två flugor i en smäll och behålla gatdäcken på då jag inte har egna verktyg för att skifta däck. Och det här skulle ju bara vara en känna på Sviesta-dag men jag borde kanske ha haft nya sportsmart 2-sulor i så fall :hihi

Men nu gick det ju fint ändå :) Och vi ses på fredag! Snart är det tävling!! :rock

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Grattis i efterskott.

Tävlingarna händer ju lördag och söndag. Inträde kostar gratis, parkering kostar gratis, läktarplats kostar gratis. Vill du ha ett program får du punga ut med TJUGO kronor!!! Dra dit i helgen!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det är mycket som skall göras innan en gathoj är raceklar tydligen.. Igen. Och alltid är det ont om tid. Min snälla arbetsgivare skickar iväg mig till Selma spa och arvika två dagar nu så jag inte får någon tid alls att ta hand om hojen. Så det blev till att stressfixa allt! Till råga på allt så blev tjejens övningskörning på onsdag lidande. Hoppas hon är förstående :glömdet

Bort med allt skräp såsom lampor, blinkers, regskylt med mera. Av med hjulen och lämna in för däckskifte. Spraya om båten, ta hand om plasten och ersätta de mest slitna siffrorna med nya. Och sent på kvällen så hann jag med att byta olja och filter.
Nu kanske det vore på sin plats med lite middag och youtube-filmer från sviestad.. eller läsa boken A faster way. :fakta

För övrigt så fick jag ett PM tidigare idag där jag fick ta del av information gällande BoTT. Tydligen så har de justerat reglementet gällande motorstorleken och tillåter 1301cc :brynad Det vore onekligen roligt att göra ett inhopp någon gång!

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Får man köra flera supportklasser samma helg eller är det förbjudet?
Vill minnas från min licenskurs 2004 att man iaf inte fick köra i för många klasser i SM.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får man köra flera supportklasser samma helg eller är det förbjudet?
Vill minnas från min licenskurs 2004 att man iaf inte fick köra i för många klasser i SM.

Låter knepigt... Tycker att om de har tid att köra någon klass med flera grupper så borde det ju inte vara något problem. Det är ju dessutom bra för sporten om alla som kör i Speedster faktiskt får köra. Framtida rejsmuppar i de högre klasserna där. :hihi

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Låter knepigt... Tycker att om de har tid att köra någon klass med flera grupper så borde det ju inte vara något problem. Det är ju dessutom bra för sporten om alla som kör i Speedster faktiskt får köra. Framtida rejsmuppar i de högre klasserna där. :hihi

Jag tror Josef syftar på att köra t.ex både Speedster Cup och Rookie 1000 samma helg.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Jag tror Josef syftar på att köra t.ex både Speedster Cup och Rookie 1000 samma helg.

Exakt. Fordon skulle ju kunna köra R1000/Bott/Speedster för att maximera körningen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Exakt. Fordon skulle ju kunna köra R1000/Bott/Speedster för att maximera körningen.

Mjoh, det är ju lite knepigt. Men jag ser väl inget direkt fel i det, förutom att jag tycker att om man har farten för Rookie så hör man inte hemma i Speedster. :hihi
Vill man köra allt som finns att köra så borde man ju kunna få det, speciellt i tider där vi har för tunna startfält. Till exemepel, har man hojar för det ser jag inget problem med att köra Rookie 600, Rookie 1000 och BoTT samma helg.

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
Står i reglerna att man inte får köra speedster och rookie samma racehelg. Undantaget är väl om man klassar upp till dag 2.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati