Del 3 racerapport!
Efter att ha sovit i cirka 3h med värkande ben så vaknar jag lagom till förarmötet. Borsta tänderna och halta till läktaren så diskret som möjligt. Bilden nedan är från lördagen men jag kände mig precis som jag ser ut på bilden!
Foto: Björn Nordgren
vi (som i alla) tog bland annat upp det ”orättvisa” men ändock regelrätta kvalet från gårdagen och gick igenom det onödigt länge då det ändå inte går att påverka mitt under en racehelg. Waiting zone var väl helt okej även om några hade dåliga erfarenheter från det. Men man behöver verkligen bärhjälp för detta! Jag hade förmånen att få hjälp av min kära flickvän medans Björn och Mattias hade hjälp av depågrannarna Stensby och Fritte.
Efter förarmötet blev det solskensfrukost i sedvanlig ordning. Det är något speciellt med att äta utomhus under ett tält. Fy fan va härligt det är! Riktig camping men med bonusen att det är mitt under en roadracinghelg! Oslagbar kombo och jag längtar redan till nästa tävling!
Under kvalet så hade jag grova problem med både knät och armpump. Annorlunda styre tillsammans med felplacerat bromsgrepp gjorde att jag fick åka in och vila flera gånger. Tiderna var dystra med endast 1,03,0 som bästa tid. Jag var på väg att ge upp tänkte att jag måste ge ALLT under ett varv. Sagt och gjort, med svetten forsandes i ansiktet, så gick jag ut på ett lugnt utvarv och laddade för fullt i depåkurvan för att ge järnet oavsett smärta. Under de sista kurvorna så grimaserade jag nog rätt illa! Tiden blev häpnadsväckande 1.01.8 och nu var även kvaltiden slut. Väldigt skönt då jag kunde göra en provstart på bakrakan tillsammans med Björn och Kawa-Mattias. Armen värkte och jag orkade varken bromsa eller gasa.
Äntligen skulle det bli vila. Fram med coca-cola, vatten, lunch och annat smått och gott!Lunchen bestod av en tjock grillad korv med bröd. Jag ville inte riskera att maten skulle göra sig påmind, som den gjorde under lördagen när jag tryckte i mig en hamburgare timmen innan racet.
Jag och Kajsa passade på att besöka Micke och Christian på andra sidan depåområdet. Närmare bestämt så stod de på gokartområdet. De hade en grym utsikt över esset!
Efteråt Jag fick möjlighet att lägga mig och ta en välbehövlig powernap i Björns husvagn i en timme. Utan den hade jag knappt orkat resa mig resten av dagen! Tjejen pluggade teoriprov och jag gissar att Björn och Mattias kopplade av i skuggan
Omslagsfoto: Pargusbild.com
Själva racet är det inte så mycket att säga om. Jag hade otroligt mycket problem redan från start med armpump och knät värkte som bara den. Det mest minnesvärda är väl vår bakhjulskörning på bakrakan under rödflagg. Eller ja, från min sida. Björn däremot, HAN VANN! Tvåa under lördagen och etta på söndagen! Vilken prestation! Mattias kraschade under lördagen då han blev uttryckt i sanden under gulflagg. Jag är väldigt glad över att han inte skadade sig. Att åka i backen när det inte är ens egna fel är så frustrerande! På söndagen kom vi åtminstone i mål båda två
Foto: Björn Nordgren Mattias och Björn under fredagen om jag minns rätt
Helgen har varit helt underbart fantastisk med härliga frukostar under solsken, fina middagar med exempelvis färskpotatis, pepparbiff, sallad, ost och vin. Kvällarna med både vin och öl tillsammans med härligt sällskap var oslagbart! Sånt här vill jag gärna göra varenda helg, vilken semesterkänsla!
Vi hade ett välbesökt tält och det var jätteroligt att så många kom fram och hälsade med både sitt namn och sporthojs-nick! Björn pratade gärna om Nikons fina kameror så fort en fotograf dök upp och han var även duktig på att visa upp 4light-västen som fanns i två versioner. En för arbete och en för hojkörning
Den för arbete var hur bra som helst att använda när det började skymma!
Foto: Björn Nordgren Hela Team Funbike!
Team Funbike hade en otroligt lyckad helg och det är olyckligt att Mattias inte har möjlighet att vara med resten av tävlingarna! Förhoppningsvis så ses vi på en av alla kommande bandagar i år!
Härnäst väntar Gelleråsen och Speedster cup-tävlingen under Bike Week! Då kommer Jag och Björn och håller KTMs fana högt! Äntligen ska jag få köra på en bana jag hittar runt på. Min hemmabana!
Jag vill rikta ett stort och hjärtligt
TACK! till alla inblandade. Jag är otroligt glad över att ha fått chansen att vara med i Team funbike och få dela depåtält med Både Björn och Mattias. Det var mer än guld värt att min kära flickvän följde med. Hennes stöd och hjälp betydde mycket! Sviestadloppet har varit en väldigt häftig upplevelse och ära som jag så gärna vill göra om. Jag är glad över att få lära känna nya bekantskaper och få vara en del av roadracingen i Sverige. Det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse! Även Kawasaki-grabbarna Mattias och Markus gjorde mycket för upplevelsen. Både i depån och ute på banan!