"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Dum fråga antagligen men vad är Speedster Cup A och B? Är det inte ett race?

Eftersom fler än 28st har anmält sig (28 är max antal startande vid tävling på Sviestad) så har man valt att dela upp det i A och B-race för att alla som anmält sig ska få köra.
I vanliga fall så hade det inneburit att dem 28 snabbaste fått köra race och resterande blivit utkvalade om jag förstått det hela rätt.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Herregud vad det händer mycket i tråden så fort det blir en låång arbetsdag på jobbet :D

Jag håller med Ulvhamne. De som har farten för Rookie/BoTT bör ta steget vidare från Speedster Cup :)
Dock platsar inte min hoj i Speedster och BoTT är uteslutet då de flera tävlingar körs utomlands.
Oavsett så kommer jag köra Speedster säsongen ut eftersom mitt mål är dels att placera mig inom topp 10 totalt, och dels så har jag endast genomfört en enda racehelg i mitt liv. Jag kan knappt gå ännu så att börja springa låter mindre begåvat :) Jag försöker dock få igenom en reglementsändring med hjälp av Morris för att kunna klassa upp mig och hojen till R1000 nästa år. Om jag och hojen håller oss skadefria dvs.
Och att jag kan prestera lika bra på andra banor som på Gelleråsen.

Hur som helst, nu efter 13h arbetsdag har jag äntligen kommit till hotellrummet i Karlstad. Nu ska jag ladda upp med Troy Bayliss bok "A Faster Way"!
SNART ÄR DET RACE!!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Skulle inte du till Selma Spa? Vad gör du då i my home town? Selma Spa ligger ju i Sunne... :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Herregud vad det händer mycket i tråden så fort det blir en låång arbetsdag på jobbet :D

Jag håller med Ulvhamne. De som har farten för Rookie/BoTT bör ta steget vidare från Speedster Cup :)
Dock platsar inte min hoj i Speedster och BoTT är uteslutet då de flera tävlingar körs utomlands.
Oavsett så kommer jag köra Speedster säsongen ut eftersom mitt mål är dels att placera mig inom topp 10 totalt, och dels så har jag endast genomfört en enda racehelg i mitt liv. Jag kan knappt gå ännu så att börja springa låter mindre begåvat :) Jag försöker dock få igenom en reglementsändring med hjälp av Morris för att kunna klassa upp mig och hojen till R1000 nästa år. Om jag och hojen håller oss skadefria dvs.

Hur som helst, nu efter 13h arbetsdag har jag äntligen kommit till hotellrummet i Karlstad. Nu ska jag ladda upp med Troy Bayliss bok "A Faster Way"!
SNART ÄR DET RACE!!

HEhe, ja, jag tycker mest det är lite synd att det inte finns någon cup att vandra vidare med alla konstiga hojar som körs i Speedster. :) Och, du har ju lagt en hel del både tid och pengar på att få din ärkeduke rejsvärdig så förstår väldigt väl att du vill köra vidare hela säsongen. :hihi

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Du skulle ju kunna göra inhopp i BoTT när dom kör samma helg som Speedster om du vill. Alternativt skulle jag kunna köra A2+Speedster om jag tolkade reglementet lite liberalt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du skulle ju kunna göra inhopp i BoTT när dom kör samma helg som Speedster om du vill. Alternativt skulle jag kunna köra A2+Speedster om jag tolkade reglementet lite liberalt.

Detta var ju en alldeles för bra idé för att inte genomföra. Nästan dubbelt så mycket körning för en spottstyver extra i kostnad. Och en chans att ta hem A2 cup 2015 (om ingen annan anmäler sig).

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det drar ihop sig nu! Märkte nyss att en handske i vardera par handskar som jag har, var trasiga. Som tur är så har jag en skomakare 3km bort som kunde fixa det inom halvtimmen :tummenupp
Trevligt nog undrade han vad jag gjorde, vad roadracing var, och bad mig köra försiktigt och ha jävligt kul :D

Införskaffade nya knäpuckar i sista sekund också. Det fick tyvärr bli hos DinMC. De hade ett par vita från RG-Racing framme på hyllan som var märkta med 374kr. De fanns dock bakom disken i svart också vilket jag hellre var sugen på.
- "Det blir 400kr jämnt"
Än en gång så gör de bort sig :rofl Jag valde att inte ens fråga varför han la på 26kr i smyg utan nöjer mig med att konstatera att de suger, i vanlig ordning.

knäpuckar.jpg

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Det drar ihop sig nu! Märkte nyss att en handske i vardera par handskar som jag har, var trasiga. Som tur är så har jag en skomakare 3km bort som kunde fixa det inom halvtimmen :tummenupp
Trevligt nog undrade han vad jag gjorde, vad roadracing var, och bad mig köra försiktigt och ha jävligt kul :D

Införskaffade nya knäpuckar i sista sekund också. Det fick tyvärr bli hos DinMC. De hade ett par vita från RG-Racing framme på hyllan som var märkta med 374kr. De fanns dock bakom disken i svart också vilket jag hellre var sugen på.
- "Det blir 400kr jämnt"
Än en gång så gör de bort sig :rofl Jag valde att inte ens fråga varför han la på 26kr i smyg utan nöjer mig med att konstatera att de suger, i vanlig ordning.

View attachment 421045

Nya RST-puckar kostar nästan 400:- också och dem var som smör på Anderstorp. Hälften bortslitet på den ena efter helgen.
Bestämde mig för att prova Biltemas puckar. 30:- för ett par och höll bra mycket bättre. Körde 5 pass på Sviestad och dem ser knappt använda ut. :tummenupp

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Knapuckar-2000022161/

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Nya RST-puckar kostar nästan 400:- också och dem var som smör på Anderstorp. Hälften bortslitet på den ena efter helgen.
Bestämde mig för att prova Biltemas puckar. 30:- för ett par och höll bra mycket bättre. Körde 5 pass på Sviestad och dem ser knappt använda ut. :tummenupp

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Knapuckar-2000022161/

Har biltema puckar!? Damnit.. Då blir det till att handla där nästa gång!
Men på Sviestad behöver man ju knappt sätta ner knät någon gång, så det är ju en orättvis bana att jämföra med ;)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Har biltema puckar!? Damnit.. Då blir det till att handla där nästa gång!
Men på Sviestad behöver man ju knappt sätta ner knät någon gång, så det är ju en orättvis bana att jämföra med ;)

Biltema har väl nästan allt? Det känns som att de får svensk roadracing att gå runt rent materielmässigt.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
De är tydligen mjuka (men billiga) så köp många...

Fast jag tyckte som sagt inte dem var så mjuka. Inte som jag föreställt mig efter vad folk sagt iaf. Men det beror väl på åkstil också.
Men när man får 12st på Biltema för samma pris som ett par märkespuckar så är det svårt att motivera dem dyra.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati