"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 420558

Igår hände något otroligt! Jag vann en deltävling i SMC Sport klubbmästerskap! Vilken härlig känsla det var, och va mycket det gjorde för självförtroendet! :)

Just nu är jag mitt uppe i 3-dagars steg 6-träning och även om det i skrivande stund är en väldigt regnig nationaldag, så var gårdagen tvärtom. 40 grader i asfalten, strålande sol och helt fantastisk utveckling. Min bästa tid på träningen blev 1,12,890! Jag fick bra hjälp av både Danniel med däcken och fjädringen igår, samt J-O ute på banan. Tack vare det kunde jag kapa en halv sekund bara i depåkurvan!

Nu väntar ytterligare två KM-deltävlingar. Dock har jag inga regndäck med mig så det återstår att se hur mycket körning det blir :) Jag ser alltmer fram emot Speedster cup-tävlingarna!

Det låter onekligen som om du antingen får ligga på KTM för en 1290sd-serie eller skaffa annan hoj till nästa säsong, för med sådana tider hör du mer hemma i rookie än speedster. :)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Grymt!! Grattis!! :tummenupp:)

Tack! :)

Det låter onekligen som om du antingen får ligga på KTM för en 1290sd-serie eller skaffa annan hoj till nästa säsong, för med sådana tider hör du mer hemma i rookie än speedster. :)

Jag kan försöka få dem att tillåta min hoj i Rookie1000 :) Dock är det här den enda banan jag har kört (förutom Anderstorp-tävlingen) och det kommer ju troligtvis gå lika bra eller snabbt på Sviestad eller Falkenberg. Men kommer jag i Topp 10 totalt i Speedster och mina tider är rimliga så ska jag nog kliva upp till Rookie1000 till nästa säsong. Byta hoj är inte aktuellt dock. en tävlingskörd 1290 är nog inte alltför attraktiv på marknaden och skulle jag byta hoj så behöver jag en säsong på mig att köra in mig på den, så då blir det Speedster ändå :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bra jobbat!

Du har haft en mycket snabb utveckling och sätter riktigt imponerande tider.:tummenupp

Min erfarenhet säger att ungefär nu kan jag förvänta mig att du kommer börja krascha i jakten på förbättringar som inte kommer lika lätt som tidigare. Motbevisa mig helst, jag vill slippa se dig i sandfållan.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Grattis!

Jag skriver ett utkast i nästa vecka som du kan skicka till Roadracingsektionen.

Tack så mycket Morris!
Din hjälp uppskattas mycket!

Bra jobbat!

Du har haft en mycket snabb utveckling och sätter riktigt imponerande tider.:tummenupp

Min erfarenhet säger att ungefär nu kan jag förvänta mig att du kommer börja krascha i jakten på förbättringar som inte kommer lika lätt som tidigare. Motbevisa mig helst, jag vill slippa se dig i sandfållan.

Tack! Min erfarenhet säger mig att jag kraschar ett par gånger varje år oavsett om det är gata, gokartbana eller storbana, men jag ska försöka skynda långsamt nu och ha i åtanke att prio ska vara två hjul i backen hela tiden ;)

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Jag vill köpa en t-shirt och bli ett fan efter ha sett dig starta på 21:a och komma i mål på 3:e plats igår! Grymt! :rock

3094jts.png

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Så jag passade på att lite halvt impulsivt plocka med mig en helt ny uppsättning däck. Bridgestone Battlax V02! Medium bak, soft fram. Det här däcket har 200/655 (ska det stå för 65,5 kanske?) till skillnad från Pirellis 190/55. Det ska bli intressant att testa!

Verkade som bra däck, funkade t om i regn :mattias

20150607220102-e1a4041a.jpg

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Bra kört i helgen!

Alltid kul att träffas och prata, glad och trevlig.

Helgens resultat vart:
Fredag: 1'a
Lördag: 3'a
Söndag: 2'a

:yoparty

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Bra kört i helgen!

Helgens resultat vart:

Jag tyckte det var kul att träffa dig jag. Lite kul att kika på vinnaracet i fredags var det allt med. :fakta

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Glöm Rookie, blir till att ändra reglementet i superbike direkt!:yoparty:yoparty:yoparty

Det ska bli kul att få se dig försvinna iväg efter du varvat mig på racet nästa månad.

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Tack för draghjälpen och de inspirerande passen på Åsen i helgen.
Lycka till i Speedster!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Imponerande!:tummenupp:tummenupp
Grattis!

//A

Tack RSV!

Jag vill köpa en t-shirt och bli ett fan efter ha sett dig starta på 21:a och komma i mål på 3:e plats igår! Grymt! :rock

3094jts.png

Haha ja det är helt otroligt att jag lyckades placera mig så bra! Du kommer nog få vänta ett tag på en sån där tröja dock :D Som kompensation så lovar jag att prestera så bra jag bara kan!

Verkade som bra däck, funkade t om i regn :mattias

20150607220102-e1a4041a.jpg

Huuh, det var läskigt att halka runt på iskalla slicks i ösregn! :död Det var väl straffet för att glömma regndäcken.

Bra kört i helgen!

Helgens resultat vart:

Tack Micke och detsamma! Det är dags att köra som deltagare nu!

Jag tyckte det var kul att träffa dig jag. Lite kul att kika på vinnaracet i fredags var det allt med. :fakta

Detsamma! Kul att jag kunde bjuda på lite underhållning också :)

Glöm Rookie, blir till att ändra reglementet i superbike direkt!:yoparty:yoparty:yoparty

Det ska bli kul att få se dig försvinna iväg efter du varvat mig på racet nästa månad.

Det ska bli trevligt att träffa dig i depån :)

Tack för draghjälpen och de inspirerande passen på Åsen i helgen.
Lycka till i Speedster!

Tack ska du ha! Det var ett par givande och riktigt roliga körpass!

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Grattis till segern samt de fina placeringarna, jösses vad snabb du har blivit. Ha det så gött tills vi ses Mvh Frysarn

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Grattis till segern samt de fina placeringarna, jösses vad snabb du har blivit. Ha det så gött tills vi ses Mvh Frysarn

Tack Frysarn! Ja, på något sätt har jag fått fart på maskinen. Vi får se hur länge det håller ;)

Börja kör i bott :yoparty

De har bara två tävlingar i Sverige och än så länge så tillåter de bara upp till 1247cc för v-twin.
Jag vill hellre till Rookie1000 nästa säsong :)

Körde du med sliks i regn??? :brinnerup:näsblod

Man tager vad man haver Kriss ;) Regndäcken hade jag glömt hemma.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det här är helt fantastiskt! Facebook-tidningen RR nyheter och teknik har gjort ett litet reportage om mig! Publicerad på min 30:e födelsedag. Hur bra har inte dagen börjat egentligen?! :kär

Bild på mig och hojen miniformat.jpg

https://www.facebook.com/permalink....827618&substory_index=0&__mref=message_bubble

Vi har kunnat följa hans engagerade resa mot en start i Speedster Cup 2015.
Rickard Winblad!
RR nyheter och teknik:
Du har inte bara valt att börja med RR, men du väljer dessutom att göra det med en KTM Superduke 1290! Kan du förklara valet av hoj för oss?

Rickard Winblad: Javisst! Det började med att jag körde upp med min första hoj som jag köpte. En KTM 990 Superduke från 2008. Den var sådär härligt oborstad och helt underbar att köra. När det började dyka upp youtube-klipp på den nya Superduken så var det kärlek vid första ögonkastet. Efter X antal nej från bankens sida så tröttnade dem och lät mig styra upp lånen så att jag kunde köpa en 1290. Jag köpte den fullsmetad med tillbehör utan att ha provkört en meter. Såhär i efterhand så skulle jag gjort precis samma sak! Ingen hoj som jag har provat har gett samma glädje och skratt i hjälmen som den här! Den är helt skogstokig och snäll på samma gång. Den är jäkligt snygg och, inte att förringa, det är en KTM! Jag funderade länge på om jag skulle köpa en färdigkittad banhoj eller bygga om min 1290 till banhoj med allt slit, all tid och kostnad det skulle innebära. Jag insåg att jag inte skulle uppleva lika mycket glädje på en annan hoj så jag bestämde mig för att köra andrahandsvärdet i botten och följa hjärtat.

RR: Vad har du behövt ändra/bygga för att få din KTM SD 1290 godkänd för RR? Vilken hjälp har du fått? (forum? Bactor?)

RW: Jag har fått väldigt mycket hjälp och uppmuntran tycker jag. På sporthoj.com har jag ställt femtioelva frågor i min tråd om min väg till Speedster cup 2015, och jag har nog fått svar på varenda fråga!
Ricken och Christian har tillverkat hajfenan åt mig. Ett av de svårare utmaningarna jag behövde lösa. Det fanns nämligen ingen att köpa som inte innebar att borra sönder svingen. Pelle på Bactor MC modifierade en underkåpa från en gixxer 1000 då det heller ej finns en passande sådan att köpa. Med hjälp av Morris så skickade jag in ett mail till Svemo och bad dem anpassa reglementet så att även den här motorcykeln kunde få vara med i startfältet. Och det löste sig!
Sist men inte minst så löste Funbike det stora problemet med ljudnivån. Då jag har ett helsystem monterat så låter den därefter. Numera sitter det en insats från en KTM 690 fastsvetsad i originalinsatsen så att ljudnivån ligger mellan 92-94 dB vid förbifart. Nackdelen blev att den har exakt lika mycket effekt som originalsystemet...

RR: När bestämde du dej 'nu kör jag'? Vad var det som fick dej att vilja tävla?

RW: Det var nu i vintras under en 6 månader lång sjukskrivning pga en highsider i höstas. Jag insåg nog att det faktiskt inte fanns några oöverkomliga hinder att börja tävla. Allt går med rätt inställning och mycket vilja! Jag har länge drömt om att köra bana på riktigt. Mer än bara trafiksäkerhetskurser. I och med intåget av Speedster cup så fanns det en rimlig chans att kunna ställa upp! Tävlingsinstinkten har jag haft med mig hela livet. Det är roligt att vinna och jag har alltid tävlat med och mot vänner i diverse saker. Så att tävla i roadracing är helt klart en dröm som just nu går i uppfyllelse!

RR: Vad tycker du om upplägget inom svensk RR, är Speedster Cup - Rookie - SBK/STK/BoTT rätt koncept?

RW: Det är helt fantastiskt! Speedster cup är serien som har saknats då det är så hög nivå på Rookiepiloterna. Och uppenbarligen är det ett vinnande koncept. Det är en enorm framgång i år med välfyllda fält! Jag skulle även vilja upplysa om ett otroligt bra sidospår och det är SMC Sports klubbmästerskap och jag är övertygad om att det kommer fungera som en jättebra inkörsport till Speedster cup och Rookie!

RR: Vad har varit din bästa investering för dej för att förbättra din teknik och för sänkta varvtider? (däck? bantid? instruktör/böcker/tips på forum? kolfiberdelar till hoj? osv..)

RW: Att ta mod till mig att fråga om hjälp. Bantid hamnar nog på delad förstaplats också, men utan all hjälp jag har fått så hade det inte hänt något. Det kan vara allt ifrån att diskutera körningen till att personen följer med ut på banan. Hela vintern och våren har jag försökt ta till mig tips och råd från folk och instruktionsfilmer. Det har även blivit bra många timmar framför Youtube för att observera duktiga förares körning. Det har lönat sig!

RR: Hur gick premiären och hur har säsongen gått hittills? Vad är målsättningen för 2015 och 2016?

RW: Premiären på Anderstorp gick otroligt bra! Av 34 (om jag minns rätt) deltagande så kom jag i mål som 8! Den lyckan är svår att beskriva! På Race två hamnade jag på plats tolv efter att ha kört ut i gräset fyra kurvor innan mål. Jag ligger på plats 9 i tabellen nu och det ska bara gå bättre! I helgen som var så körde jag SMC Sports klubbmästerskap under tre dagar på Gelleråsen och hamnade på pallen varje gång varav en vinst! Så i skrivande stund så leder jag klubbmästerskapet. Målsättningen för 2015 är topp 10 i Speedster cup efter fem racehelger, för att sedan ta steget över till Rookie1000 under kommande år. Dock så behöver reglementet justeras då hojen ej är godkänd att tävla med i Rookie.

RR: När får vi se dej köra en kåphoj i RR?

RW: Jag hoppas på att köra den här hojen så länge det går, och en önskan är att inspirera andra att börja tävla. Man måste inte ha en ylande sporthoj för att komma igång. Det räcker långt med exempelvis en nakenhoj och mycket vilja! Men vem vet, någon kanske skulle vilja sponsra mig med en KTM RC16 när den väl släpps om något år och då kommer ni se mig på en fullfjädrad banhoj!

RR: Lycka till! Tack.

RW: Tack så mycket!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras