"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Gratis lärdomar, inga skador och du tappade inte tempo. Snacka om tur i oturen.:tummenupp

Förhoppningsvis kanske din framfart kan promota en SD cup framöver. Med Speedster och SMC Sports hjälp kanske vi snart har nog med förare för att en rolig märkescup ska kunna funka i Sverige.

Vi får hålla tummarna för det! Och förhoppningsvis så kanske det även bidrar med att folk generellt vågar testa på när de ser att det är ett par stycken som faktiskt kör annat än rena racerhojar :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...att ta det lite vackert med marginal på en lånad hoj är inte aktuellt? :crash
Jag vet vem som INTE får låna min hoj i alla fall. :arsele

Ses på sevadagarna!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
...att ta det lite vackert med marginal på en lånad hoj är inte aktuellt? :crash
Jag vet vem som INTE får låna min hoj i alla fall. :arsele

Ses på sevadagarna!


Jooodå jag gjorde det! Jag gick ner till medelgruppen och jag uppskattar att jag körde på MAX 1.20-tider. Det var bara accelerationen ut ut kurvan som var lite hårt ibland :) det låter nog värre än vad det var.

Det gör vi!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jooodå jag gjorde det! Jag gick ner till medelgruppen och jag uppskattar att jag körde på MAX 1.20-tider. Det var bara accelerationen ut ut kurvan som var lite hårt ibland :) det låter nog värre än vad det var.

Det gör vi!

Är ju lömskt med gatdäck, känns ju bra tills man ligger. :näsblod
Är man då van signalerna från racedäck så ........:hihi

Syns på seva, kanske testa r6 Med racedäck då...? :D
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tja Fordon och grattis till ett fett avancemang .

Har du lust och lägga ut dina fjädrings ins inc zag så vore jag tacksam .

Mitten bilden på däck slitaget ser konstigt nog ut som kallruggning .
Du kanske skulle höjt luften lite ..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är ju lömskt med gatdäck, känns ju bra tills man ligger. :näsblod
Är man då van signalerna från racedäck så ........:hihi

Syns på seva, kanske testa r6 Med racedäck då...? :D


Ja det skulle vara spännande att testa en liten 600 under ett pass om vädret är på topp!

Tja Fordon och grattis till ett fett avancemang .

Har du lust och lägga ut dina fjädrings ins inc zag så vore jag tacksam .

Mitten bilden på däck slitaget ser konstigt nog ut som kallruggning .
Du kanske skulle höjt luften lite ..


Mina nuvarande inställningar är följande:

Fram:

Komp
5 klick från stängd.
Retur: 2 klick från stängd

Bak: (från sport-inställningen)

Komp (lilla skruven)
2 klick ökad komp
2 steg minskad retur

Långt ifrån färdig då jag inte vill ha den så svampig. Skulle vilja ha ny fjärding både bak och fram. Eventuellt så tänkte jag öka förspänningen ett par varv och utvärdera det. Men så ser det ut just nu!

Angående luften då fick jag sjuka kallruggningar på Anderstorp när jag hade 2,0 bar tryck. När jag sänkte till 1,8 då blev det betydligt bättre.

Nu började jag på 1,7-1,75 och fick ändå detta. När jag minskade till 1,6 så blev det inte lika djupa spår. Dock ska supercorsa ligga mellan 1,7-1,9 enligt en tabell.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tack för input ang fjädringen allt intressant .

Konstigt , om du kört långsamt så hade ditt slitage vart mer logiskt , men så är inte fallet :)
Måste bero på ute tempen , luft och asfalt kyler ner för mkt nu vill vi ha lite värme !
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det lutar åt att det är varmruggning, inte kall, som är problemet med däcket. Dessutom vill jag minnas att det fortfarande uppemot 70 grader i däcket vid depåboxen efter avslutat körpass. Så jag borde ha testat på 1,9 istället för 1,6.

Undrar hur många däck jag ska elda upp innan jag lär mig :brinnerup
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tja . jag tycker att däcken på de 2 bilderna till vänster har gått varma och det till höger är kallruggat .
Men vad vet jag , det kanske är samma däck på bilderna ialf är ruggningarna djupa som typ nagel tryck så är det kall , är det ytliga vågformade varm rugg.. :tungan :) :D Det är kul att gasa tyvär :banana

Du gillar streetlägets Mtc bäst va ? , det verkar logiskt isåfall minns kompisen från förra året på Mantorp blev lite skitnödig i sportläget pga av hur mkt det tilläts släppa ..faktiskt så pass så det såg ut som han släppte sig i stället hehe
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tja . jag tycker att däcken på de 2 bilderna till vänster har gått varma och det till höger är kallruggat .
Men vad vet jag , det kanske är samma däck på bilderna ialf är ruggningarna djupa som typ nagel tryck så är det kall , är det ytliga vågformade varm rugg.. :tungan :) :D Det är kul att gasa tyvär :banana

Du gillar streetlägets Mtc bäst va ? , det verkar logiskt isåfall minns kompisen från förra året på Mantorp blev lite skitnödig i sportläget pga av hur mkt det tilläts släppa ..faktiskt så pass så det såg ut som han släppte sig i stället hehe

Bilderna är tagna med 2 sekunders mellanrum så det kan vara vinkeln som bedrar ;) varmruggning har ett bredare slitage än kall också, då väldigt mycket däck kommer i kontakt med asfalten, jämfört med kallruggning då det är för högt däckstryck.

Jag kör enbart i sport med slicks. Jag har vant mig vid att det släpper och det känns inte som att TC hjälper alls faktiskt. På gatdäck kör jag aldrig i sportläget. Jag ser inte riktigt poängen med det, förutom om man vill köra med ABS. Jag kör dock utan ABS på torrt underlag.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bilderna är tagna med 2 sekunders mellanrum så det kan vara vinkeln som bedrar ;) varmruggning har ett bredare slitage än kall också, då väldigt mycket däck kommer i kontakt med asfalten, jämfört med kallruggning då det är för högt däckstryck.

Jag kör enbart i sport med slicks. Jag har vant mig vid att det släpper och det känns inte som att TC hjälper alls faktiskt. På gatdäck kör jag aldrig i sportläget. Jag ser inte riktigt poängen med det, förutom om man vill köra med ABS. Jag kör dock utan ABS på torrt underlag.


Om man pratar med grabbarna på Hojdäck.se så är det som så att ju högre däcktryck desto varmare gummi. På racedäck. Det är för att man tillåter inte stommen att röra sig lika mycket med ett högre tryck utan det är gummit som får jobba. Och då stiger tempen.

Sen tror jag att du helt enkelt öppnar gasen på samma ställe varje gång. Efter att du är färdig med kurvan. Hade du haft jämn påslag från mitt i böj ut tills hojen är rak så hade du haft mer slitage längre ut på däcket och det hade sett jämnare ut.

En annan bra effekt av det är ju att du kanske lyckas lyfta hojen lite mer från backen med gasen, så allt behöver inte skrapa i backen-
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
DSC_0297.jpgDSC_0296.jpg

Såhär såg mina ut efter 2dagar...tycker du borde mappa om och sänka effekten till runt 115hk :fakta :crash
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om man pratar med grabbarna på Hojdäck.se så är det som så att ju högre däcktryck desto varmare gummi. På racedäck. Det är för att man tillåter inte stommen att röra sig lika mycket med ett högre tryck utan det är gummit som får jobba. Och då stiger tempen.

Sen tror jag att du helt enkelt öppnar gasen på samma ställe varje gång. Efter att du är färdig med kurvan. Hade du haft jämn påslag från mitt i böj ut tills hojen är rak så hade du haft mer slitage längre ut på däcket och det hade sett jämnare ut.

En annan bra effekt av det är ju att du kanske lyckas lyfta hojen lite mer från backen med gasen, så allt behöver inte skrapa i backen-


Det är den där sidan jag utgår ifrån och försöker lära mig av. Dock säger ju personalen på hojdäck.se tvärtemot vad den sidan säger.

Säg att man ökar trycket till 4 bar. Då kommer ju däcket vara tokhårt och endast den absoluta ytan kommer bli varm. Den kommer däremot bli överhettad direkt eftersom man kommer spinna och halka runt på det lilla gummit. Resten av däcket är iskallt. Det är ju kallrivning.

varmrivning är ju då tvärtom. Säg att man kör med 0,5 bar däcktryck och har en gigantisk anläggningsyta mot asfalten. Hela däcket kommer röra sig och bli alldeles överhettad med breda ruggade spår på däcken.

Jag tror också att det kan vara lite skit bakom spakarna. Att jag gasar för sent och därför slits ingenting längst ut, medans jag hämtar hem accelerationsförlusten genom att gasa hårdare med en något mer upprätt hoj vilket leder till högre slitage.
Det är dock något jag aktivt försökte att göra så det vore tråkigt om jag misslyckades med det. Men nästa helg får jag testa igen med 3-dagars på Gelleråsen!

View attachment 420326View attachment 420327

Såhär såg mina ut efter 2dagar...tycker du borde mappa om och sänka effekten till runt 115hk :fakta :crash

Jag har en 100hk-mapp ju, räcker inte det?! Jag ska väl inte behöva använda den bara.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är den där sidan jag utgår ifrån och försöker lära mig av. Dock säger ju personalen på hojdäck.se tvärtemot vad den sidan säger.

Säg att man ökar trycket till 4 bar. Då kommer ju däcket vara tokhårt och endast den absoluta ytan kommer bli varm. Den kommer däremot bli överhettad direkt eftersom man kommer spinna och halka runt på det lilla gummit. Resten av däcket är iskallt. Det är ju kallrivning.

varmrivning är ju då tvärtom. Säg att man kör med 0,5 bar däcktryck och har en gigantisk anläggningsyta mot asfalten. Hela däcket kommer röra sig och bli alldeles överhettad med breda ruggade spår på däcken.

Jag tror också att det kan vara lite skit bakom spakarna. Att jag gasar för sent och därför slits ingenting längst ut, medans jag hämtar hem accelerationsförlusten genom att gasa hårdare med en något mer upprätt hoj vilket leder till högre slitage.
Det är dock något jag aktivt försökte att göra så det vore tråkigt om jag misslyckades med det. Men nästa helg får jag testa igen med 3-dagars på Gelleråsen!



Jag har en 100hk-mapp ju, räcker inte det?! Jag ska väl inte behöva använda den bara.

Testa att köra på 100hk-mappen ett träningspass och gå på gas tidigare varenda varv? :) Sedan kan du ju testa med full effekt och göra samma övning.
Inte för att jag ska säga något, du har bättre varvtider än mig nu. :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Testa att köra på 100hk-mappen ett träningspass och gå på gas tidigare varenda varv? :) Sedan kan du ju testa med full effekt och göra samma övning.
Inte för att jag ska säga något, du har bättre varvtider än mig nu. :hihi

Det fungerar tyvärr inte. Den skulle strypa gasen till 0 efter vid djupa nedlägg så risken för att krascha ökar nog bara. Däremot fungerar det hyfsat med street så det skulle jag kunna testa för att se vad som händer :) Dock är det inget vinnande koncept ändå eftersom jag behöver sportläget för att få till så bra starter som möjligt.

- - - Updated - - -

Min nya samarbetspartner :banana

fairing Fordon85 liten bild.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det är den där sidan jag utgår ifrån och försöker lära mig av. Dock säger ju personalen på hojdäck.se tvärtemot vad den sidan säger.

Säg att man ökar trycket till 4 bar. Då kommer ju däcket vara tokhårt och endast den absoluta ytan kommer bli varm. Den kommer däremot bli överhettad direkt eftersom man kommer spinna och halka runt på det lilla gummit. Resten av däcket är iskallt. Det är ju kallrivning.

varmrivning är ju då tvärtom. Säg att man kör med 0,5 bar däcktryck och har en gigantisk anläggningsyta mot asfalten. Hela däcket kommer röra sig och bli alldeles överhettad med breda ruggade spår på däcken.

Jag tror också att det kan vara lite skit bakom spakarna. Att jag gasar för sent och därför slits ingenting längst ut, medans jag hämtar hem accelerationsförlusten genom att gasa hårdare med en något mer upprätt hoj vilket leder till högre slitage.
Det är dock något jag aktivt försökte att göra så det vore tråkigt om jag misslyckades med det. Men nästa helg får jag testa igen med 3-dagars på Gelleråsen!



Jag har en 100hk-mapp ju, räcker inte det?! Jag ska väl inte behöva använda den bara.
Nja... Spinnande däck påfrestas mindre av sidokrafter och går faktiskt generellt svalare. Friktionen är mindre = mindre värmeutveckling. Om det skulle bli varmt i en liten punkt på däcket spelar dessutom mindre roll. Men vad vet jag...

Hojdäcks info kommer ofta direkt från tillverkaren, samtidigt är det här en djungel där beteendet och hur man hanterar olika fenomen bla dessutom beror på vad det är för stomme i däcket...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nja... Spinnande däck påfrestas mindre av sidokrafter och går faktiskt generellt svalare. Friktionen är mindre = mindre värmeutveckling. Om det skulle bli varmt i en liten punkt på däcket spelar dessutom mindre roll. Men vad vet jag...

Hojdäcks info kommer ofta direkt från tillverkaren, samtidigt är det här en djungel där beteendet och hur man hanterar olika fenomen bla dessutom beror på vad det är för stomme i däcket...

Enligt den länken (som alla tycker är the shit) så säger den såhär:

Cold Tear
Cause – Cold tear is caused by the tyre being overinflated. When the tyre is overinflated the contact patch on the ground is too small so it cannot generate heat that is widespread enough to bring the carcass of the tyre up to operating temperature. Instead what happens is the surface of the tyre super heats very quickly while the carcass stays below operating temperature, so the surface of the tyre is ripped straight off.

Symptoms – The tears are in fact quite deep into the carcass and are somewhat fingernail shaped. If you can get a fingernail under them and almost peel a sizable chunk of the rubber back off the surface of the tyre then this is a sure fire sign of cold tear.

Hot Tear
Cause – Hot tear is caused by the tyre being underinflated. An underinflated tyre causes the contact patch to be too large on the ground which in turn means the tyre overheats. When the whole of a tyre over heats, the surface gets hot and is melted off very quickly and is pitched away due to the centrifugal force created when the tyre spins.

At first glance it’s quite similar to cold tear but because the whole tyre is overheating instead of just the surface, the rubber comes off with less effort as opposed to being ripped off a cold carcass like you see with cold tear, this then means hot tearing isn’t as deep.

Symptoms – As said above, it doesn’t take as much for the surface rubber to come off of an underinflated tyre because the whole tyre is overheating, so the tears on a tyre experiencing hot tear are fairly shallow and more spread out and you shouldn’t be able to get a fingernail deep under them like you can with a cold tear.

Also you will notice when looking at the tyre that the tears come down and into the centre of the tyre in an arc shape because of the centrifugal force of the tyre.

Jag är förvirrad :död
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Hej,
Racing och bankörning av den snabbare sorten handlar enligt mig om att reducera antalet okända/variabla faktorer till ett minimum.
Om ni tillåter tänkte jag försöka tillföra lite med en INTE-spara lista....

Spara inte på:
*Spara inte på däck. Köp de bästa j-la däcken som finns, köp dessutom TVÅ uppsättningar så du har till olika ban-temp. Köp dessutom bra regndäck om du tänkt köra i regn
Dåliga däck hämmar din utveckling som förare om de förmedlar en en osäkerhetskänsla och skulle indirekt eller direkt kunna orsaka en vurpa. Mycket dyrare och obehagligare än att spendera lite mer på rätt däck.
Se till att du får riktiga uppgifter på däcktryck ifrån någon med tävlingserfarenhet eller motsvarande av just ditt däck.

*Se till att fjädringen fungerar som den ska.
Gör den inte det går hojen inte att köra och käkar dessutom upp dina däck... Moment 22 alltså..

*Köp riktiga bromsbelägg och kör dem inte till mer än ca halvslitna.

*Byt bromsvätska OFTA, de stora pojkarna byter varje race och det finns en anledning. Använd bästa kvalitet.

*Byt motorolja & filter var 2 bandag/racehelg eller oftare.

*Krasch skydd kan ju också vara bra

*Bästa möjliga "tank-grepp" produkt om du använder det. (Avlastar armarna en hel del).

*Lägg tid på att justera in dina reglage ordentligt

Såååå.. hoppas det kan vara till nytta för någon.

//RSV/Japp

Både frisk och sund.
-Har jag hört....
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top