Säg inte så
Nu är det MotoGP och sen bär det av till Gelleråsen!
Syns i morgon då.
Säg inte så
Nu är det MotoGP och sen bär det av till Gelleråsen!
Mantorp och Filip Backlund Track day!
Tyvärr kom jag inte ens ett varv innan vattnet bet ifrån. Det gick visst inte att köra med slicks i det blöta på bara ren vilja!
View attachment 421574
Nu är den här varvtiden tagen med en app i mobilen så det kan säkert vara + en halv sekund som diffar gentemot en transponder, men det är inte så noga. Jag får vara nöjd med att köra 1,27,85 efter totalt 2 torra körpass på banan!
[/B]
Säg inte så
Nu är det MotoGP och sen bär det av till Gelleråsen!
Kan ju ha varit en sladdrig framgaffel som berövade dig förtroende?
Bör ju vara bättre nu när hojen blivit lite älskad på verkstan.
Annars kanske det kan vara bra att inte försöka pressa tider en stund nu, och hitta rätt i den hastigheten du kör konsekvent för att kanske avhjälpa marksynandet lite?
Kan ha varit så, men jag har svårt att tro att det skulle göra hela skillnaden. Det har generellt sätt känts bra, och med tanke på att däcken har haft fäste hela tiden samt jämna tider borde tala för att jag inte pushar körningen alltför mycket, eller tänker jag fel?
Jag tycker att jag har hyfsade spårval, träffar apex ganska bra och jag gasar väl inte alltför sent ut ur kurvan? Det jag har stört mig på de här två dagarna är att hojen vägrar att svänga. Jag sköt upp framgafflarna ett hack (till sista hacket) och jag har spänt förspänningen bak totalt 2 varv extra, men jag tycker inte att det blev någon större skillnad alls. Varken i tid eller i känsla.
Jag är alldeles för långsam för att kunna ge dig några konkreta tips, men det du sa om att prova en annan SD med styvare gaffel och sagt tidigare, samt nu, låter ju lite som om du haft problem med framänden ganska konsekvent. Nu har ju verkstan hittat ett problem med gaffeln så det vore ju dumt att börja leta mer fel innan den korrigeringen testats på bana?
Så få förändringar som möjligt mellan varven för att öht kunna lista ut vad som gjort skillnaden.
Sedan kan det ju vara att en krasch satt sig i huvudet.
Trivs du på hojen i alla moment?
Det låter ju rimligt. Dock är det precis den här hojen jag har kört 1,12,264 med måndagens inställningar.
Årets krascher har inte rört mig ryggen på ett medvetet plan utan jag jagar väl på som vanligt med att försöka bättra på sektionerna, körningen och jaga armbågsskrap rofl)
Det enda jag inte trivs med är att hojen driver så mycket utåt när jag går på gas, trots att jag verkar köra så långsamt i kurvorna..
Tja, nåt är annorlunda mellan då och nu, är hojen likadant inställd och samma-likadan är det hos dig själv du får leta, skulle jag påstå. Men nu har hojen fått lite mysbehandling på verkstan som borde påverka rätt mycket, så kör på den och se hur det känns.
Och ta en heldag utan att mäta tider och bara mys med hojen på bana? Det kan ge sig då med.
Nu kom jag iof på att när jag satte tolvtider så hade jag originalstyret, medans jag nu var tvungen att köra med crosstyret som inte alls känns bra. Det bör väl ändå kunna göra lite skillnad. Det ska hur som helst bli intressant att köra nu på fredagsträningen innan nästa veckas tävling Att inte mäta tider känns lite bortkastat tycker jag. När jag är ute påbanan så tänker jag inte specifikt på varvtiderna utan där tänker jag mest "kör kör kör kör - slappa av, andas och sjung något - kör kör kör" och det är emellan passen jag får ett kvitto på om jag har kört snabbt eller ej.
Det ska bli spännande att testa hojen nu iaf! Två körpass á 25 minuter vardera kommer jag att lägga på fredagen, innan det är dags för kval och race dagarna efteråt!
För 1.10 som du efterfrågar så är du för sävlig när det ska svängas och flippas över, du behöver få ner hojen snabbare och även få över den snabbare i s-böjar, tar det för lång tid så tar det för lång tid till påslag och utöver det så blir spåret väldigt långt.
Att det går långsammare nu kan bero på din setup tillsammans med att du försöker öka, du styr in på samma sätt men försöker slå på tidigare och din setup accepterar inte det så du får en lång väg att åka på delgas innan du kan gå på fullt..
Om du istället väntar lite med påslaget så hojen hinner svänga klart så kan du gå på hårdare direkt i ett kortare spår.
Idealt är ju givetvis att jobba fram en setup som accepterar det man vill göra istället för att foga sig efter hojen men du hade ju begränsat med justermöjligheter och då får man jobba efter de förutsättningar man har istället.
Du kan omöjligt ha samma nedlägg och fart genom ingången om du går på avslag. Motorbromsen och kurvtagningen snor fart rätt fort.
Det förstår jag också, men det var inte det jag menade.
Gissningsvis lutar du gradvis mer varefter farten sjunker och när du känner dig trygg med fart och vart hojen är på väg slår du på. Känns den teorin rimlig?
Teorin är rimlig men inte hållbar. Jag har fastnat och behöver ändra min körning för att komma vidare.
Jag anser att när hojen lutar som mest är det oftast en tveksam strategi att lägga en högre andel av belastningen på det däck som har minst kontaktyta. Gör man det och det ändå funkar hade man ju kunnat hålla högre hastighet om man hade haft en smartare fördelning.
Den feedback jag har fått är att jag är långsam in i kurvorna samt håller en låg kurvhastighet. Då tänker jag att om jag håller en högre hastighet in i kurvan samt genom kurvan så bör problemet vara borta (smart va?).
Då behöver jag ju gå på avslag under en längre tid eftersom jag har en högre ingångshastighet.
Är risken stor för framhjulsläpp då, eller är det bara under trailbraking som det finns en en fara att tala om? Nu vet jag givetvis att det även beror på däck och underlag, men om alla parametrar är lika och det enda som skiljer är tid under nedlägg; riskerar framhjulet att tappa fäste strax innan jag kan gå på gas? I så fall varför? Pga nedlägget och/eller andra orsaker? Ju lägre farten är desto större bör marginalerna vara. Eller ökar risken eftersom att spåret blir tightare ju långsammare det går? Tar farten och spåret ut varandra så att endast nedläggningsvinkeln avgör?
Jag har ju uppenbarligen rätt dålig koll på exakt hur bra framdäcken greppar så jag försöker lära mig det här i teorin istället för ute på banan.
Jag skulle uppskatta feedback på mitt 1,13-varv då jag har svårt att förstå vad jag gör för fel. Varför kör jag inte låga tolvor? Varför är jag så långt ifrån 1,10-tider? Vad tycker ni att jag gör jag för fel? Kameran är monterad så att man ser ungefär en halvmeter framför hjulet.
I just depåkurvan loosar jag enormt med tid, men jag har problem med feghet ut ur sväng, går på gas alldeles för sent och för mesigt. Jag har börjat ta depåkurvan typ: Skär igenom första högerknixen, låter hojen gå ganska rakt fram/upprätt mot vänsterkanten och om jag då känner att "holy hell det här går för fort" lägger jag på aningen broms innan jag viker ner igen för att påbörja resten av depåkurvan. Detta för att minimera tiden med nedlägg i samband med avslag/broms.
Men så kör ja ju inte superfort än, men 11-tider verkar sitta konsekvent nu. Under norska var det mycket hjärnspöken med nylagd asfalt och oljesaneringar. Hoppas kunna kapa rejält med tid i veckan om vädret blir på vår sida!
Om vi bortser från broms eller annan input och banans ojämnheter/bankning osv så är nerläggningsvinkeln en produkt av hastighet+kurvradie. Det betyder att där du lutar som mest är där belastningen på framhjulet är som störst.
Har du en gaffel med alldeles för mycket retur kan den så klart packa ihop mer och mer genom kurvan men annars så bör detta stämma i teorin.
Du beskriver att när ingångshastigheten ökar måste du gå på avslag längre tid. Betyder det att du rullar fortare in men vill få ner hastigheten innan du slår på eller menar du egentligen att du behöver gå på avslag längre sträcka?
Hmmmm…. Utnyttjar du hela banbredden? Ut ur Esset till exempel; det ser ut som du har ett par meter kvar till kansten, och även igenom Trösen, inte ända ute i vänsterkanten varken på in eller utgång. (När jag tittar lite snabbt iaf!
Lägger in ett klipp från fjol , med några 1.09-varv.
https://www.youtube.com/watch?v=bqbtnNgeuSI
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |