Rapport från SM-helgen i Falkenberg
Det börjar redan på onsdagen, när jag ska byta frambromsgrepp. Den lilla bulten som håller fast hela greppet är på något sätt skevt. Hur jag än vrider och vänder på problemet så vägrar den att ta gäng. Det var klurigt att få ut den, men helt omöjligt att få fast den igen. Efter ganska exakt en timmes försiktigt kämpande så fick jag ta min festool-skruvdragare och med hyfsat mycket tryck pressa ner skruven och dra åt den samtidigt. På tredje försöket så tog den gäng!
Helt genomsvettig så kunde jag andas ut igen. Sent på kvällen åkte jag iväg till Bactor MC för att prova ut en ny båt. Vi enades om att en båt till Daytona 675 bör vara det bästa tillgängliga alternativet efter lite anpassning. Jag var nog inte hemma förens vid klockan ett på natten. Perfekt start inför den långa körningen under torsdagen.
Och lång blev den. Under arbetstid hann jag köra cirka 30 mil, innan det var dags att ta sig er till Falkenberg. Inte hemifrån mig, utan från norrtälje. Ännu längre bort!
Det blev 90 mil den dagen, men det var det utan tvekan värt! Jag körde lite vilse i närheten av banan. Jag hade knappat in någon postkodadress från deras hemsida som gick till någon bonde ute på vischan. Det här med att vara stressad leder en ibland på villospår.. Ungefär vid midnatt kom jag äntligen fram. Det har varit långa nätter hela veckan!
Fredagsträningen gick helt åt skogen. Första passet så låg jag nog på 55-56 sekunder per varv (mätt genom gopro-inspelningen) och hittade inte runt alls. Det var inte mycket som kändes bra alls men jag hoppades på att det skulle släppa till nästa körpass. Det gjorde det inte riktigt. Efter 10-12 minuter lossnar den justerbara delen av frambromsgreppet under start/mål-rakan! När jag ska bromsa ner så greppar jag bara tag i något väldigt smalt med 1½ finger, utan stödet för långfingret! Jag hade inte loctitat den lilla skruven på nya greppet
Som tur var gick det ju bra men jag missade en del träning. Tyvärr var det endast 2x20 minuter körträning den dagen.
När träningen var slut så fick alla barnen besikta hojarna, utom Rickard för han skulle fixa båt.
Jag tog fram bågfilsbladet och började såga. Millimeter för millimeter men efter en kort kort stund så frågade Patrik Marklund om jag inte ville låna en vinkelkap. Det ville jag förstås! Oj va enkelt det var nu och jag sparade SÅ MYCKET TID på detta. Jag är oerhört tacksam för lånet!
Efter mycket om och men så blev det en okej passform. Helt klart sjöduglig om inte annat! Jag var tvungen att stripa upp den lite varstans dock för annars skrapar den i backen.
Den gick igenom besiktningen utan problem och sen var det dags för kval!
Jag pressar för kung och fosterland men utan karta och kompass så blev tiden inte bättre än 51,3 vilket gav mig en niondeplats under lördagens race. Det är dock betydligt bättre än första körpasset på 55-56 sekunder.
Under racet kör jag snäppet snabbare än kvalet och får en bästa tid på 51,024 och det är oerhört jämnt mellan mig och tre stycken bakom! Efter femton varv så skiljde det mindre än en sekund mellan oss! Jag placerar mig som nummer 8 det racet. Björn Nordgren presterar riktigt bra och kniper en andraplats!
Foto: Ulf Totte Lindqvist
Direkt efter racet så öppnades första ölen. igen. Grillat, pilsner, rom och massa skitsnack, det kan inte bli bättre
Det blev en tidig natt dock. Redan runt klockan 22 så stängde jag ögonen.
Jag sover ända till klockan nio på morgonen och är hur utvilad som helst! Kvalar in på 50,8 men är fortfarande på nionde startruta. Det gör inte så mycket utan nu fokuserade jag istället på MotoGP! Kollar på Moto3, missar Moto2 men ser nästan hela MotoGP. Står vid bandepån och hejar fram Fritte när han tar en fin tredjeplats i Rookie1000 efter att ha gått omkull under lördagen. Sen är det min tur och köra. Jag är riktigt laddad och har bestämt mig för att pusha lite gränser nu. Jag kan inte åka runt och krypköra..
Jag får till en bra start och vi har en liten klunga från start till mål där vi ligger ganska tätt. Det här var utan tvekan det roligaste racet jag har varit med om! Armpumpen som jag har haft väldigt mycket problem med under hela helgen lyckas jag ignorera trots att jag nästan halvt krampar stundtals där jag varken kan gasa eller bromsa. Ändå sätter jag min snabbaste varvtid på varv 14 av totalt 15 varv. Och det blev 49,753! Äntligen under 50-sträcket! Mitt under racet får jag en underlig känsla varje gång jag sätter ner höger knä. På något sätt så har knäpucken blivit helt uppäten av asfalten! så resterade tid så får jag kämpa för att inte lägga an knät mot backen. det gick oftast bra men det var lite läskigt när jag inte hade mitt känselsprö. Med facit i hand så körde jag dock fortare så
Det höll dock på att skita sig totalt när jag gasar ur från näst sista kurvan innan målåflagg. Jag får ett ordentligt bredställ och jag hinner tänka att jag aldrig kommer lyckas reda ut det, but I did! Det syns inte alls lika bra på filmen tyvärr. Men jag kom sexa i torrt väder och jag är så sjukt jäkla nöjd över det! Dessutom så passade Björn på att vinna! Äntligen lossnade körningen och jag trivdes ganska bra på banan! Nu ser jag verkligen fram emot Sviestad och sista tävlingen för i år!