"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
För mig förbättrades det mycket med annan vinkel på styret, kände inte av det alls på slutet när jag justerat några gånger men har inte hårdtestat än då en liten avåkning gjort hojen tillfälligt indisponibel.

För mig så blev hand/armvinkeln helt fel när jag hängde av, alternativet var att inte hänga av så mycket men då förlorade jag "känslan" och kunde inte pressa så jag fick vinkla om styret så jag kunde hänga som jag ville men ändå vara avslappnad och bekväm.
Var så illa att jag inte kunde vrida på i högernedlägg utan fick vänta tills jag börjat räta upp i slutet på racen, på träningar kände jag bara av det men det begränsade inte då jag inte pressade lika hårt.

Det tog till bikeweek-racen att upptäcka detta då jag inte visste på sviesta om det var jag eller något annat och på träningarna pressar jag ju inte max så då känns det ju men inte så det påverkar funktionen....
Nu på testen kände jag inte av armarna alls sista passet så det är ju ett bra tecken iaf. :)

Ska försöka få ihop hojen till finalen nu och hårdtesta nya styrvinkeln, kommer inte bli sämre men om det räcker vet jag inte än.

Så, tänk på var och hur det påverkar dig och vad du ska göra åt det, styrvinkel, höjd, sitthöjd kanske eller annan benvinkel, all förändring i sittställningen påverkar alla andra delar. :)

Intressant och tack för infon! Jag hittade något intressant i manualen nyligen. Det går att flytta fram styret 15mm. Jag ska justera det här och utvärdera under den 12-13 september på Gelleråsen och se om det blir någon skillnad. Jag förväntar mig ingen oh-wow-upplevelse men många bäckar små!

justera styret.jpg

Vad hände med hojen och hur var du oskadd?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Intressant och tack för infon! Jag hittade något intressant i manualen nyligen. Det går att flytta fram styret 15mm. Jag ska justera det här och utvärdera under den 12-13 september på Gelleråsen och se om det blir någon skillnad. Jag förväntar mig ingen oh-wow-upplevelse men många bäckar små!

View attachment 423241

Vad hände med hojen och hur var du oskadd?

För egen del gick det som vanligt bra, inte ett blåmärke en gång, hojen gjorde däremot en trippel salkov efter framhjulet grävt ner sig i den vattensjuka gräsmattan och fick för sig att gå sönder lite granna. . . . . . typ allt! Guldfärgade gaffelben blir misstänkt lik bananer när de utsätts för lite yttre våld, gaffelkronan har en intressant vinkel och kåporna behöver en hel låda tejp, minst. Plus allt annat då som grepp, clip-on, cartridge, bromsskivor och annat krafs, kanske en fälg.. . . . Nåja, finns dom som lever på att tillverka delar, måste ju stödja dom med. :)
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Det först jag gjorde när jag köpte hojen, kändes väldig konstigt i den bakre positionen av styret, ungefär som att köra en glidare, ingen känsla för framhjulet.
Blev bättre men ändå inte riktigt bra

Intressant och tack för infon! Jag hittade något intressant i manualen nyligen. Det går att flytta fram styret 15mm. Jag ska justera det här och utvärdera under den 12-13 september på Gelleråsen och se om det blir någon skillnad. Jag förväntar mig ingen oh-wow-upplevelse men många bäckar små!

View attachment 423241
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det först jag gjorde när jag köpte hojen, kändes väldig konstigt i den bakre positionen av styret, ungefär som att köra en glidare, ingen känsla för framhjulet.
Blev bättre men ändå inte riktigt bra

Det lönar sig att läsa manualen när man köper hojen. Inte 1½ år efteråt :rofl
Jag har vinklat ner mitt handtag till -1, det känns betydligt skönare än original. Jag var på Start2Ride förra helgen och testade en 1290 Superduke (Den enda hojen jag testade överhuvudtaget). Jag kunde knappt köra den. Ett riktigt touringlok ju!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
tredjeplats totalt.jpg

I helgen gick sista steg 6-dagarna med SMC sport och klubbmästerskapet. Lördagens race blev avbrutet efter första kurvan under första varvet, men söndagen blev desto bättre. Det var sjukt roligt! Jag avslutade säsongen med att komma på en tredjeplats i klubbmästerskapet efter 8 tävlingar :) Nästa år ska jag vinna!

Under lördagen så kände jag mig ganska bra. inte helt 100% men nästintill! Det var inga rekordtider men det var snabba och jämna varv. Det var ganska händelselöst och jag märkte att slitagemärket på bakdäcket var obefintligt. det förklarade varför det sladdade ut ur kurvorna ibland. Som tur var så bestämde jag mig i sista sekund att ta med ett helt nytt bakdäck, så under söndagen så kunde jag känna mig bekväm igen.

Under första körpasset på söndagen märkte jag att jag hela tiden bromsar tills det känns tryggt att svänga. Tanken slog mig att jag aldrig kommer kunna pusha tider om jag gör på samma sätt som jag alltid har gjort. Under de kommande passen så bromsade jag dels senare, och dels släpper jag bromsen när känslan fortfarande är "oh-shit-det-går-för-fort" för att sedan rulla på avslag in i kurvorna.
Jag vande mig ganska snabbt men jag körde runt sekunden fortare per varv nu. Jag ökade hastigheten upp mot Ejes med 10km/h, från 175-176 till 187-188 på mätaren. Och så vidare. Många bäckar små.

Under racet pushade jag vidare och jag satte nytt personbästa med 1,11,9!!

Det kändes riktigt skönt att ännu en bit har lossnat och jag kan köra snabbare än tidigare. Förtroendet är på topp inför SM-helgen nu och siktet ligger på att placera mig på pallen. Gör jag det i båda racen går jag om teamkollegan Björn och jag kniper en fjärdeplats i totalen. Han flyttar nämligen upp till Rookie 1000 nu.

Och på tal om det så kommer ni få se mig i Rookie 1000 nästa år också! Jag fick ett samtal från Marklund på Svemo på vägen hem från Gelleråsen i söndags där han berättade att från och med nu så är KTM 1290 Superduke R godkänd i Rookie 1000! Mitt mål den här säsongen var att placera mig inom topp 10 efter avslutad säsong, och det har jag gjort. Nästa säsong kommer målet vara att ta poäng i varje race och/eller placera mig inom topp 15 i Rookie 1000, med min kära touringhoj :kär
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
1,11 är sjukt snabbt med en Touringhoj!:tummenupp

Jag förstår att det är kul att köra fort med en touringhoj, men vore det inte roligare att köra ännu fortare med en sporthoj?:) Eller ska du byta hoj först när du ska kliva upp till SM? Eller försöka påverka de så att superduken blir ok även där?:hihi

Lycka till oavsett vilken hoj du kör på, följer tråden då och då:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 423636

I helgen gick sista steg 6-dagarna med SMC sport och klubbmästerskapet. Lördagens race blev avbrutet efter första kurvan under första varvet, men söndagen blev desto bättre. Det var sjukt roligt! Jag avslutade säsongen med att komma på en tredjeplats i klubbmästerskapet efter 8 tävlingar :) Nästa år ska jag vinna!

Under lördagen så kände jag mig ganska bra. inte helt 100% men nästintill! Det var inga rekordtider men det var snabba och jämna varv. Det var ganska händelselöst och jag märkte att slitagemärket på bakdäcket var obefintligt. det förklarade varför det sladdade ut ur kurvorna ibland. Som tur var så bestämde jag mig i sista sekund att ta med ett helt nytt bakdäck, så under söndagen så kunde jag känna mig bekväm igen.

Under första körpasset på söndagen märkte jag att jag hela tiden bromsar tills det känns tryggt att svänga. Tanken slog mig att jag aldrig kommer kunna pusha tider om jag gör på samma sätt som jag alltid har gjort. Under de kommande passen så bromsade jag dels senare, och dels släpper jag bromsen när känslan fortfarande är "oh-shit-det-går-för-fort" för att sedan rulla på avslag in i kurvorna.
Jag vande mig ganska snabbt men jag körde runt sekunden fortare per varv nu. Jag ökade hastigheten upp mot Ejes med 10km/h, från 175-176 till 187-188 på mätaren. Och så vidare. Många bäckar små.

Under racet pushade jag vidare och jag satte nytt personbästa med 1,11,9!!

Det kändes riktigt skönt att ännu en bit har lossnat och jag kan köra snabbare än tidigare. Förtroendet är på topp inför SM-helgen nu och siktet ligger på att placera mig på pallen. Gör jag det i båda racen går jag om teamkollegan Björn och jag kniper en fjärdeplats i totalen. Han flyttar nämligen upp till Rookie 1000 nu.

Och på tal om det så kommer ni få se mig i Rookie 1000 nästa år också! Jag fick ett samtal från Marklund på Svemo på vägen hem från Gelleråsen i söndags där han berättade att från och med nu så är KTM 1290 Superduke R godkänd i Rookie 1000! Mitt mål den här säsongen var att placera mig inom topp 10 efter avslutad säsong, och det har jag gjort. Nästa säsong kommer målet vara att ta poäng i varje race och/eller placera mig inom topp 15 i Rookie 1000, med min kära touringhoj :kär

Haha, fan va kul att du ska få köra med den där, i rejssammanhang, väldigt udda hojen i R1000. :tummenupp
HAde det funnits medianärvaro på svensk RR hade det varit fin gratisreklam för KTM. :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
1,11 är sjukt snabbt med en Touringhoj!:tummenupp

Jag förstår att det är kul att köra fort med en touringhoj, men vore det inte roligare att köra ännu fortare med en sporthoj?:) Eller ska du byta hoj först när du ska kliva upp till SM? Eller försöka påverka de så att superduken blir ok även där?:hihi

Lycka till oavsett vilken hoj du kör på, följer tråden då och då:tummenupp

Det skulle nog vara lättare att köra med en sporthoj iaf, men roligare blir det nog bara om jag får tag på en 200hk-raket med massa elektronik. Men det har sin charm att köra den här hojen. Under vintern ska jag försöka byta till öhlinsdämpare bak, samt fixa både raceväxlat och quickshifter. Byta hoj gör jag först när jag har skrotat denna i någon sandlåda :)

Haha, fan va kul att du ska få köra med den där, i rejssammanhang, väldigt udda hojen i R1000. :tummenupp
HAde det funnits medianärvaro på svensk RR hade det varit fin gratisreklam för KTM. :hihi

Det är skitkul :banana Vi får väl hålla tummarna för att roadracing blir Sveriges nationalsport 2016 ;)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Såg dig på nära håll köra i helgen. Såg riktigt bra ut! Fin fight du hade mot 13, var riktigt spännande att se! Skrattade högt när han gick om dig i bergskurvan på sista varvet och du tog tillbaka platsen i nästa sväng! Bra racing! :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Såg dig på nära håll köra i helgen. Såg riktigt bra ut! Fin fight du hade mot 13, var riktigt spännande att se! Skrattade högt när han gick om dig i bergskurvan på sista varvet och du tog tillbaka platsen i nästa sväng! Bra racing! :tummenupp

Det var mitt livs race! Du har nästan rätt, men det var jag som gick om i korkskruven, och han som tog tillbaka platsen i bergskurvan på sista varvet ;) Jag tänkte lägga upp min film men redan under warm up-varvet så ssmetades en stor insekt ut sig MITT PÅ LINSEN! Så på min film så ser man knappt något i mitten av filmen. Sjukt störande! Mattias håller dock på att redigera en grym rulle av 2-3 olika filmer och lägger ovanpå det den inspelade sändningen från speakertornet!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
12038818_10153184725872913_4126793241220193709_o.jpg
Foto: Mattias Lindén

Nu är det klart! Jag har fullföljt en hel säsong i svensk roadracing! Jag har kraschat ut mig i en tävling, och jag har placerat mig på pallen i en tävling. Och detta på samma bana! I alla race förutom två så har jag placerat mig inom topp 10. Jag avslutade Speedster Cup 2015 på en femteplats, endast 3 poäng från en fjärdeplats. Jag har utvecklats något enormt under året tack vare all hjälp som jag har fått.

Speedster Cup 2015 poängställning.jpg


Genom SMC Sport tog jag klivit in i roadracingvärlden och tack vare bland annat SMC Sport så har jag haft den bästa sommaren någonsin. För ett år sedan så tog jag mig runt Gelleråsen på 1,21,9 som bäst. Under senaste KM-tävlingen satte jag nytt personbästa på 1,11,9. Det är en enorm förbättring! :kär

Racerapport:
Under senaste SM-helgen i Linköping så gick det riktigt bra. Min bästa varvtid låg sedan tidigare på 1,01,4 som jag satte i juni. Jag och Björn med flera hängde vid grinden tills de släppte in oss. Torsdagsnatten kunde dock ha varit bättre! Min luftmadrass läckte luft vilket ledde till att madrassen var tömd på luft efter ca 30 minuter. Jag vaknade varje timme, och till råga på allt så slutade strömmen att fungera under natten. Troligtvis pga hällregnet. Allt som kunde gå dåligt, gick dåligt.
På andra träningspasset på fredagen (första för mig) så tyckte jag att jag körde ganska fort. Tiden visade då 1,02,6.. Det var frustrerande att se men jag bet ihop och bestämde mig för att sluta lalla omkring. Nästa, och sista, passet slog jag till med 1,01,040 och satte nytt personbästa, samt en förbättring under dagen med 2,6 sekunder. Skönt! Det gav mig en tredje bästa varvtid i Speedster för fredagen.
Jag hann även med att införskaffa en ny luftmadrass innan jag äntligen fick tag i min första kalla Hoegaarden. Nu kunde jag blicka framåt med ett lugn i magen.

Kvalet gick lika bra som jag förväntade mig. Jag knep en tredjeplats efter väldigt mycket vilja och bra depåcoaching från Björn som gav mig info om varvtid och plats via Hubners depåtavla. Med endast en tusendel tog jag tredjeplatsen från Markus på mitt sista kvalvarv! Något varv innan var det Markus som låg före mig med två tusendelar.

IMG_5837.JPG

Fighten på kvalet skulle spegla av sig under racet visade det sig. Jag tar starten och håller förstaplatsen under det första varvet tills jag blir omkörd, och frånkörd, av Marcus Högström och Lasse jangby. Däremot så har jag en grym kamp om tredjeplatsen med Markus Karlsson. Som tur är så har jag 100hk mer i motorn än honom, annars hade jag varit chanslös. vi växlar placeringar ett par gånger under racet men när målflaggan faller så är det jag som tar tredjeplatsen och vinner en pokal! :kär

12031488_1182821065068209_7277399068073640424_o.jpg
Foto: Björn Nordgren

På söndagens kval presterade jag lite sämre men fick en fjärdeplats vilket jag var nöjd med. Markus gjorde ett kanonkval medans Mattias lade sig på en femteplats med en mindre bra tid. Däremot kände jag att det skulle bli ett grymt bra race med tanke på att vi tre är lika snabba ute på banan. Det skulle bli riktigt kul!

IMG_5849.JPG

motofoto.se-5777.jpg
Vid starten fick Markus en ruskigt bra start och han var före mig de första 50 meterna innan jag kunde ta mig förbi och är först in i första kurvan. Redan vid andra kurva så går vi ihop, kollar på varandra en kort stund och gasar sedan på ännu mer. Ingen skulle ge sig och ribban var satt. Vi kör utan marginaler, och vi kör på gränsen för vad vi kan. Nu skulle vi ha kul!

motofoto.se-5783.jpg

Jangby och Högström gick om efter något varv och körde ifrån oss andra. De hade en rolig strid på tu man hand men tredjeplatsen var vi tre krigare som vägrade ge sig. tack vare min motoreffekt så kunde jag länge hålla mig före Mattias och Markus och sedan blockera så de inte kunde utnyttja deras högre kurvhastighet. Det fungerade okej till en början, men sedan började Markus köra om mig varje varv. jag tog oftast tillbaka platsen på raksträckan men under flera gånger så fick jag inte i fjärde växeln.
Vi växlade placeringar titt som tätt och omkörningarna var riktigt roliga.
Under ett varv fick jag ett otroligt kraftigt styrvobbel i 200 blås och både jag och Mattias var säker på att det skulle gå åt helvete. På något märkligt sätt så höll jag mig på hjulen ändå och kunde fortsätta jaga. På sista varvet kände jag att jag skulle göra en do or die-inbromsning in i korkskruven då jag skulle ha möjlighet att gå om Markus och ta tredjeplatsen. Men när jag kommer ut ur torparen och ska växla upp till fjärde växeln i 150 blås så hoppar den ur. Jag växlar upp igen men den går inte i och samtidigt börjar jag få ett litet styrvobbel. Min armbåge går lite längre ut från kroppen och precis då så kommer Mattias i världens fart och kör in i mig. Han klämmer sitt finger mellan bådas styren och vi båda håller på att gå omkull. Han glider nästan ur i gräset (om han inte faktiskt var ute och körde där) men vi båda klarade oss och det går snabbt att ställa om till race igen. Riktigt fort. Jag är först ner i korkskruven och in i bergskurvan. Dessvärre är jag inte först ut ur den men bestämmer mig för att ladda och försöka ta honom i depåkurvan. Det lyckas nästan men han är för snabb och jag är rädd för att köra av både mig och honom om jag skulle chansa på en omkörning på innern. Jag placerar mig på femte plats men är minst lika lycklig som om jag hade tagit tredjeplatsen. Vi tre kör av i escapen och jag utbrister något i stil med "fyyyyyyyyyy faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan!" och vi lägger en fin rökridå innan vi fortsätter varvet ut från banan.
Vilken lycka! Det var tydligen uppskattat hos publiken också vilket är lika roligt det. Mattias håller på att klippa ihop en fin film av det hela. Tyvärr satte sig en insekt mitt på linsen under uppvärmningsvarvet så den ligger och stör under hela tiden.
Jag hade mitt livs race i söndags tack vare Kawasaki-grabbarna och det är tråkigt att jag troligtvis inte kommer att tävla med och mot dem igen. Men vilken upplevelse det var! Jag satte nytt personbästa med 1,00,635 och även om jag inte nådde målet på 59,9 så är jag sjukt nöjd :)

Jag vill rikta ett stort tack till alla som har hjälpt mig på ett eller annat sätt i helgen.
Jag har haft en grym upplevelse i Team Funbike och helgen hade inte varit densamma utan Björn, Fritte, Marcus, Esa, Åsa och Maria. Och givetvis till Ragnar Cervén som hjälper till med tält på tävlingarna och hjälp med hojen!
Ett speciellt tack går till Mattias och Markus för helgens race! Jag är så imponerad över er förmåga att köra så snabbt med de hojarna ni har. Stort lycka till i fortsättningen!

Jag vill samtidigt passa på att tacka Pappa, Mathias Olsson på Tärnsjö Hastighetsförmedling (THF), Higgins AB och Hedlund Transport AB. Utan dem så hade jag inte haft möjlighet att köra alla racehelger eller kunnat placera mig så bra som jag har gjort. TACK! Även Däckia skall ha ett tack som hjälper till med däckbyten!
Min älskade Kajsa som har stöttat mig under året samt hjälpt till under tävling. Det har betytt väldigt mycket!

Det finns många fler som jag gärna skulle vilja tacka men jag får tagga er på facebook istället :)

Nu är det dags att blicka framåt. Jag lämnar härmed Speedster Cup och går med nervosistet och nyfiken vidare mot Rookie 1000. Där skall jag fortsätta att jaga Björn. Förutom att jag har som mål att ta poäng i samtliga Race, så SKA jag vinna över honom i ett race. Nästa år ska jag utvecklas lika mycket som i år.
Björn är den som jag har sett upp till och jagat hans tider under året. Jag har närmat mig sakta men säkert och även om han kör ifrån mig lekande lätt i skrivande stund så ligger jag inom en sekund ifrån hans tider numera. Han ska inte få komma undan så lätt!

Den här tråden kommer det skrivas i en kort tid framöver. Därefter så är det dags att skapa en ny tråd om min väg till Rookie 1000.

TACK till alla förare, funktionärer, vänner och bekanta. Tack vare (eller på grund av) er så är jag helt fast i det här.

12038858_1182820365068279_4274353133696185722_o.jpg
Foto: Björn Nordgren
 
Last edited:

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Sjukt kul läsning! Snyggt jobbat under bara en säsong, keep up the good work! Ser fram emot att läsa om kommande! :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Säsongen är långt ifrån över, Körs ju resor till varmare breddgrader stup i ett bara att haka på.

Vad det lider verkar det som att en hel del av oss tokar skickar ner cyklarna till spanien och sedan flyger ner o smyg tränar hela vintern!!!!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Säsongen är långt ifrån över, Körs ju resor till varmare breddgrader stup i ett bara att haka på.

Vad det lider verkar det som att en hel del av oss tokar skickar ner cyklarna till spanien och sedan flyger ner o smyg tränar hela vintern!!!!

Jag har ingen möjlighet att ta ledigt från jobbet dessvärre så säsongen ser onekligen ut som att den är över :huvet Och det lilla jag kan skrapa ihop blir förhoppningsvis tillräckligt för en Öhlinare baktill, raceväxlat samt quickshifter. Vintertiden kommer få spenderas på gymmet istället, eller om jag kan få hjälp av någon som har en cross och dubbdäck att träna iskörning med :)

Men nästa vinter, DÅ ska jag försöka ta mig utomlands och träna :fakta
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Riktigt roligt att det gick så bra för dig i år!
Önskar dig lyckatill i r1000!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vem var det som körde på innern rakt ut andra varvet efter rakan? Lite bajs i brallan moment.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top